Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tannvisning og håndtering

Go down 
+2
ElinK
Marianne
6 posters
AvInnlegg
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyOns Nov 02 2011, 21:23

Tequila nermer seg nå 6 mnd. og vi har vert på hittil 4 valpeshow. Neste helg skal vi stille på Stord og vi går hver uke på ringtrening der vi også trener på tannvisning og håndtering. Noen ganger går det bra og andre ganger er hun helt uvillig og vrir seg unna og nekter og la seg håndtere.
Vi bruker mye ros og godbiter når hun gjør det bra og jeg er tillhenger av positive treningsmetoder. Likevel holder jeg henne fast så hun ikke slipper unna før hun har vist tenner og blitt håndtert.

Mange pinschere har jo stor integritet og er reservert overfor fremede, så er også min. Hvor store krav setter dere til en så ung hund?
Hvilken erfaringer har dere med dette? Er det noe som man må slite med i hele livet mer eller mindre. Det er bare på utstillinger det er et problem, aldri ellers.
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyOns Nov 02 2011, 21:49

Jeg har også en hund som ikke liker tannvisning. Vi har begynt å trene på det hver eneste dag. Her er det tannvisning før mat, før tur, i sofaen osv.
Man må ha mye tålmodighet og mange gode go'biter. Fint om du også får besøkende og andre til å ta en titt, jo fler som ser på henne jo bedre.
Det viktigste er at hun aldri får vri seg unna, har man først begynt så må man fullføre.
Masse lykke til happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 37
Bosted : Sandefjord

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 08:05

Øver du hjemme også? For meg så hjalp det hvertfall å se på tennene hjemme hver eneste dag og kjenne over hele kroppen. Det er lettest å lære noe i kjente og trygge omgivelser og så overføre det til ukjente. Husk å belønne med godbiter selv om det "bare" er deg. Hver gang du har noen på besøk så spør du om de kan kikke på tenner og kjenne over hunden. Dette fungerte veldig godt på Jazzi hvertfall. happy6

Edit: Ser at jeg har skrivd nesten det samme som Elin wink3
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 10:37

Vi øver hjemme nesten daglig, og det er ikke noe problem. Hun lar også mer enn gjerne kjente se på tennene og er overlykkelig når de koser og tar på henne. Problemet er med fremmede som hun aldri har møtt før. Da trekker hun seg unna, vrir på seg og liker det ikke.
I går på treningen f.eks. da kom det en dame litt etter vi var begynt ( vi trener på parkeringen på et kjøpesenter på kvelden) Denne damen stillte seg litt på sidelinjen og sto og så på. Da Tequila oppdaget henne ble hun veldig ufokusert på hva vi holdt på med og gav tydelig beskjed ved og bjeffe mot henne. hun roet seg da hun fikk hilse. Det var tydelig at denne damen ødela hele bildet over området.
senere skulle damen se på tennene til hundene og Tequila ville absolutt ikke.
på forige utstilling var hun også mer opptatt av å holde rede på hvor dommeren befant seg enn å gå pent i ringen....... wink3
I andre settinger bryr hun seg enten ikke om folk, eller hilser uten problem. Hun kan også gi fremmede en "suss" på nesen om hun finner det for godt, men det er som hun sier " du er ok men ikke ta på meg...." !
I Letohallen fikk jeg på kritikken " En utemmet valp som trenger og sosialiseres mer med mennesker" !!!!! Jøss han skulle bare visst!!!
Hun er veldig sosial, men liker ikke og bli tatt på av fremmede dry
Så er veldig innteresert i hvordan andre pinschereiere gjør det. Hvor strenge dere er og hvor lang tid dere har brukt før hunden lar seg håndtere. ( er jo individuelt)
Må presisere at hun overhode ikke er aggressiv, og er verdens elskeligste ellers. Hun slipper heller ikke unna, men må gjennomføre når vi først har begynt.
Jeg har forstått at det er et problem hos pinscher og temat er innteresant og få belyst. Har og forstått det slik at får hunden 0 tre ganger på en utstilling så er det over og ut og den får ikke stilles mer ??
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 12:03

Du får ikke 0 på utstilling om hunden ikke vil vise tenner (med mindre den er aggressiv/biter dommer). Men du kan risikere å få KIP (kan ikke premieres)

Kan jo være at hun er i en "teit" periode nå, så kanskje du rett og slett skal legge utstilling litt på hylla til hun blir mer sikker? Ellers kan du risikere å gjøre vondt verre. Kanskje du kan ta henne med på utstilling uten at du stiller? Da blir hun vant med ståket rundt pluss at det er mange fremmede mennesker der, men at du ikke utsetter henne for unødig press med å bli tatt på i den alderen hun er nå.

Ellers høres det ut som du gjør mye riktig. Men det kan nok være lurt å omgås fremmede uten at de nødvendigvis må ta på henne nå i begynnelsen.

Lykke til med treningen iallefall happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 12:07

Hva med å bytte litt på neste gang dere er på trening. Man lærer masse av å håndtere andres hunder, samt at hundene har veldig godt av at noen andre enn mamma og pappa holder i båndet. Vi gjorde det på forrige trening jeg var på, og gjett om det var uvant å skulle håndtere en welsh corgi happy4
Om dere trener når det er mørkt kan det også ha noe å si. Vet at flere pinschere blir litt mer på vakt når det er mørkt ute.

Hun er jo også ikke voksen enda, så dere må bare trene, rose og ha MASSE tålmodighet.
Vet det er høres kjedelig ut, men med tid og tålmodighet så ordner det aller meste seg happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 12:22

Enig med Marita happy6 Ville nok tatt et skritt tilbake. Tvang kan fungere, men det er lite hyggelig og du risikerer at hun får aversjon mot fremmede i stedet for å bare være litt skeptisk. Gjør du ikke noe ut av det, men fortsetter å sosialisere henne rolig, vil det nok ordne seg fint happy3

Ang tannvisning, så ville jeg tatt det helt med ro. I begynnelsen trente du vel stegvis med dette også? Det blir jo som å sitte med forstyrrelser i motsetning til hjemme på kjøkkenet: altså veldig mye vanskeligere når det er fremmede som skal titte på disse tennene. Personlig skjønner jeg veldig godt at det er ekkelt å bli gravd i kjeften av fremmede lalala2 happy4 Med litt pause og så at de fremmede tar det rolig og blir fort ferdig (ikke så viktig om de ikke får sett alle, men at det er en positiv opplevelse for henne), så går det nok bedre igjen.

Kanskje du kan få lov til å vise tennene selv en periode?

Det kommer jevnlig slike perioder der de ikke liker ting, går litt tilbake osv. Det er mange årsaker, men ved å huske at de er unge og bare roe litt ned så kan man komme seg gjennom perioden med at det går bedre og ikke verre etterpå happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 12:26

Vi tok jo pause fra ringen i nesten et år, og sist gang gikk tannvisningen helt fint, og da var det ikke jeg som stilte han en gang pga. sykdom.
Om hunden synes det ikke er noe ålreit på utstilling synes jeg det er helt riktig å ta en pause, heller dra innom uten å stille en gang iblant.
Da kan man også lære masse av å se på andre.
Vi skal stille igjen på Konsberg neste helg, så får vi se om tannvisningen går like bra når jeg stiller som handler selv lalala2
Ønsker dere masse lykke til, jeg vet hvor frustrerende det kan være.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyTor Nov 03 2011, 21:18

Ja tenkte og ta en pause i utstillingsringen etter neste helg. Har planer om å trene masse i vinter og så stille igjen i februar. Håper det har roet seg til da happy4
I begynnelsen trente jeg tannvisning gradvis ja. Begynte med bare så vidt og berøre leppene og så masse ros og godbit. Nå kan jeg åpne munnen og telle tenner uten problem. alle kjente får også se på tennene og hun får godbit fra dem etterpå.
Jeg liker absolutt ikke og bruke tvang men det blir jo det i ringen når dommeren skal se tenner og hun vrir seg unna......
Det er håp om at det går over med alderen da altså?
Merker at ting er skummelt i mørke også så hun er nok inne i en vanskelig periode. Kan vel vente løpetid om en måneds tid også. mellom 6 og 7 mnd er vel vanlig har jeg hørt ? unsure3
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyFre Nov 04 2011, 12:31

Ja, løpetiden kan absolutt spille en rolle i slike tilfeller. Vet om en pinschertispe som var erfaren i utstillingsringen som slo seg helt vrang under tannvisning. Hun hadde vist tenner mange ganger før uten noe som helst problem, men under løpetiden fikk "dama" litt andre meninger wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest




Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyFre Nov 04 2011, 18:11

Marianne skrev:
. Hvor store krav setter dere til en så ung hund?
Hvilken erfaringer har dere med dette? Er det noe som man må slite med i hele livet mer eller mindre. Det er bare på utstillinger det er et problem, aldri ellers.

Rottå var likedan. Ingen skulle få ta på henne. Og iallefall ikke se på tenner. Så da satt vi hvilke krav? Ingen. Ta tiden til hjelp. Tren litt hjemme. Gå og tren i organiserte former. Og la andre i familien få ta på henne/se på tenner.

Det aller viktigste er anyway. Ta tiden til hjelp. Stress og mas gjør bare ting verre!
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyFre Nov 04 2011, 19:54

Junior skrev:
Marianne skrev:
. Hvor store krav setter dere til en så ung hund?
Hvilken erfaringer har dere med dette? Er det noe som man må slite med i hele livet mer eller mindre. Det er bare på utstillinger det er et problem, aldri ellers.

Rottå var likedan. Ingen skulle få ta på henne. Og iallefall ikke se på tenner. Så da satt vi hvilke krav? Ingen. Ta tiden til hjelp. Tren litt hjemme. Gå og tren i organiserte former. Og la andre i familien få ta på henne/se på tenner.

Det aller viktigste er anyway. Ta tiden til hjelp. Stress og mas gjør bare ting verre!

happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyLør Nov 05 2011, 00:04

Junior skrev:
Marianne skrev:
. Hvor store krav setter dere til en så ung hund?
Hvilken erfaringer har dere med dette? Er det noe som man må slite med i hele livet mer eller mindre. Det er bare på utstillinger det er et problem, aldri ellers.

Rottå var likedan. Ingen skulle få ta på henne. Og iallefall ikke se på tenner. Så da satt vi hvilke krav? Ingen. Ta tiden til hjelp. Tren litt hjemme. Gå og tren i organiserte former. Og la andre i familien få ta på henne/se på tenner.

Det aller viktigste er anyway. Ta tiden til hjelp. Stress og mas gjør bare ting verre!

Kunne ikke vært mer enig! Føler at Rottå og Scot er litt like innimellom lalala2
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyLør Nov 05 2011, 16:40

Godt og vite at jeg ikke er alene om "problemet" da happy3 Skulle hhatt en 5-10 minutter med dommeren før vi skulle i ringen he he. For når hun først har fått hilse og blitt litt kjent så er hun " bestevenner" med de fleste...... happy4
Nå kjenner jeg ikke så mange pinschere og har derfor lite og samenligne med, men den jeg kjenner som bor her i nærheten er 5 uker yngre enn Tequila og er veldig sosial.
Da fortsetter jeg bare og trene på tannvisning når vi er på ringtrening og presser henne ikke.
Det er merkelig så mange meninger det finnes om hvordan man må "ta" hunden og ikke la en "sånn rase" få bestemme som den vil. Det er forferdelig irriterende og jeg får mange blikk og komentarer av de andre på treningen fordi jeg ikke vil tvinge henne. Prøver og forklare at det er et vanlig problem hos pinscher, men det er akkurat som om folk ikke tror meg........ mad2 De ser ikke problemet. Men så har de andre raser som pomerainien, puddel og lignende lalala2
Til Toppen Go down
Line & Super

Line & Super


Antall Innlegg : 118
Join date : 25.01.2011
Bosted : Skedsmo

Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering EmptyMan Nov 07 2011, 16:18

Super har også hatt en fryktelig periode der (han er nå 11,5 mnd) men nå har han blitt mye bedre. Jeg kan nå gjøre (nesten) hva jeg vil med munnen hans. Så nå går det nok bedre med fremmede også etterhvert.

Jeg har jobbet mye med det på ringtrening, men også veldig mye hjemme. Alltid når jeg koser med han koser jeg mye med hode og snute, løfter litt på leppa mens han er helt i kosemodus.
Ser veldig gode resultater av den kosen nå.
Har også jobbet litt med klikker på det når han stiller opp, men da ser jeg at han er helt nødt til å ha på utstillingsbånd, ellers skjønner han ikke helt at han skal stå å vente på godbiten, da går han rett ned i sitt hehe.

Lykke til, skal se hun blir bedre etterhvert om du er tålmodig og jobber med det på deres måte happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tannvisning og håndtering Empty
PosteTema: Re: Tannvisning og håndtering   Tannvisning og håndtering Empty

Til Toppen Go down
 
Tannvisning og håndtering
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: