Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Første blodspor

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Første blodspor Empty
PosteTema: Første blodspor   Første blodspor EmptySøn Okt 23 2011, 20:19

På lørdag var vi klare for å prøve blodspor for første gang. Vi fant en god beskrivende video fra Canis TV som vi gikk etter. Først la jeg opp et spor på ca. 30 meter der jeg dryppet blod i hvert tråkk, og samtidig la godbiter ganske hyppig. Mia har ikke brukt nesen til søk noe særlig tidligere, og heller aldri vært borti blod, så derfor valgte jeg den litt enklere metoden først. Andre sporet(som er på videoen) la jeg med lik lengde, men mer sporadisk med godbiter. Jeg la et par godbiter for hver andre/tredje meter bare, og det gikk veldig fint likevel. I slutten av sporet hadde jeg en liten boks med våtfôr som hun fikk som belønning.

Dette var artig!! happy5

Her er video fra det andre sporet, kom gjerne med innspill om dere har noen Smile Jeg trekker litt i båndet helt mot slutten av videoen fordi hun gikk utenfor og skulle gå rett bort til belønningen. Jeg burde nok kanskje bare ha stoppet opp i stedet for å trekke, men. Etterpåklokskap... rolleyes3 Fikk ikke til å legge videoen direkte inn her, så da ble det bare link.

Mia's første blodspor!


Edit: Jeg vet at selen hennes ikke er god, jeg bestilte feil Embarassed Vi venter på Haqihana-sele fra Linn, så det er bare midlertidig. Litt flaut, ja... Hehe.
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptySøn Okt 23 2011, 20:41

Flinkinger happy5 Hun likte ihvertfall belønningen på slutten der, hehe biggrin
( Og som du skrev, går hun av sporet bare vent bak og se om hun klarer å jobbe seg inn igjen selv. Hvis ikke holder det ofte at man beveger seg i retning sporet, evt finner en bloddråpe der hun sist var på sporet, og setter henne på sporet på nytt. )
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptySøn Okt 23 2011, 20:54

Stretto skrev:
Flinkinger happy5 Hun likte ihvertfall belønningen på slutten der, hehe biggrin
( Og som du skrev, går hun av sporet bare vent bak og se om hun klarer å jobbe seg inn igjen selv. Hvis ikke holder det ofte at man beveger seg i retning sporet, evt finner en bloddråpe der hun sist var på sporet, og setter henne på sporet på nytt. )

Takk biggrin Hehe, man er ikke matvrak uten å kunne bruke det til noe lurt! Jeg tenkte på det du skriver der(de tar det opp i videoen vi lærte fra også) rett etter jeg gjorde det, så lesson learned til neste gang Smile
Til Toppen Go down
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptyMan Okt 24 2011, 01:31

Så gøy. Vi har også begynt med blodspor. Har lagt spor en 4-5 ganger nå og det er kjempegøy. Har ikke prøvd godbiter i sporet. Bare lagt hjortefot på slutten, og i tillegg har hun fått litt rått kjøtt. Vi begyne med 50 meter og er nå kommet til ca 300 m og en vinkel. Jeg er blitt fortalt at en ikke skal gjøre det alt for enkelt for en pinscher da de kan fort gå lei...
Skal sjekke ut den Canis videoen happy4
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptyMan Okt 24 2011, 07:49

Marianne skrev:
Så gøy. Vi har også begynt med blodspor. Har lagt spor en 4-5 ganger nå og det er kjempegøy. Har ikke prøvd godbiter i sporet. Bare lagt hjortefot på slutten, og i tillegg har hun fått litt rått kjøtt. Vi begyne med 50 meter og er nå kommet til ca 300 m og en vinkel. Jeg er blitt fortalt at en ikke skal gjøre det alt for enkelt for en pinscher da de kan fort gå lei...
Skal sjekke ut den Canis videoen happy4

Det stemmer nok helt sikkert, høres fornuftig ut! Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem videre for å avansere, men det kan jo være at Canis TV har svaret på det også happy6
Til Toppen Go down
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptyTir Okt 25 2011, 15:44

Jeg tenker at når hunden tar sporet greit så er det på tide og gjøre det vanskeligere f.eks legge på vinkel, avhopp, gjøre sporet lenger og la det ligge til neste dag. Det viktigste er vel at hunden greier oppgaven og har motivasjon til og fortsette.
Naboen min er dommer og har godkjent ettersøkshund. Hun skal legge spor til meg i morgen som vi skal gå i morgen ettermiddag. Skal bli spennende og se hvordan Tequila gjør det da, og ikke minst får jeg innspill i hvordan jeg går frem, om det er rett det jeg gjør eller om ting kan gjøres annerledes.
Fortell hvordan det går fremover med deg og hunden din da. happy4
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptyTir Okt 25 2011, 16:24

Så gøy, Cesilie happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor EmptyTir Okt 25 2011, 19:33

Så bra det var happy5
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content





Første blodspor Empty
PosteTema: Re: Første blodspor   Første blodspor Empty

Til Toppen Go down
 
Første blodspor
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hundens første blodspor
» Vårt første blodspor!
» Blodspor
» Blodspor!
» Melba går blodspor

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Hundesport, bruks og nesearbeid :: Agility, spor, lydighet og andre bruksaktiviteter-
Gå Til: