IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2

Go down 
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 Empty
PosteTema: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 07:18

Jeg lurer på hva dere andre gjør med "fôr-tilvenningen" når dere har fått hund nummer to? Mia er veldig glad i mat, og er helt i hundre når det er mattid. For at en eventuell ny hund skal få spise maten sin uten å begynne å forsvare den for et annet matvrak lurer jeg på om noen har noen tips? Det blir jo litt upraktisk å skulle fôre én på soverommet/badet og én på kjøkkenet(vi har åpen stue-/kjøkkenløsning), for da må vi jo fortsette med det...

Når vi har passet andre hunder tidligere så har Mia slukt maten sin for å rekke å prøve å få litt av den andre hunden sin mat. Mia har ikke spesielt ressurs-/matforsvar av en eller annen grunn, selv om maten hennes er hellig, men jeg vil ikke risikere at en ny hund skulle få det heller.

Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Antall Innlegg : 692

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 08:19

Våre hunder har soveplassen sin på stua i hvert sitt bur, og der fikk de også maten sin. I begynnelsen lukket jeg dørene, men etter hvert sluttet jeg med det. Nå får de bare mat i hvert sitt hjørne på kjøkkenet, og når førstemann har spist opp maten sin så bare går hun ut fra kjøkkenet. Hun prøver ikke å ta maten fra den andre som fortsatt spiser. Har vi fremmede hunder på besøk får alle mat i hvert sitt bur igjen for å være på den sikre siden, og da skjer det aldri noe tull. Har funket bra her i allefall, men det finnes sikkert mange andre gode metoder!
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 08:54

Uansett hvordan du velger å gjøre det, så pass på at de får mat langt fra hverandre (bur er fint, eller om det finnes noe som gjør at de ikke ser på hverandre underveis - eksempelvis i hvert sitt rom eller på hver sin side av spisebordet... noe sånt) og at ingen får ta maten fra den andre. Sånt blir det bare konflikter av og det er en smule upraktisk når de skal bo sammen wink3 Jeg ville også stått mellom dem med siden til hver og passet på, så ikke en av dem fikk en "god" idè. happy3 Etter hvert kan du se hvordan det blir og om de kan stå nærmere hverandre, men de skal alltid være avslappet og ikke føle seg truet av den andre. Å få spise i ro og fred er viktig happy6

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 09:15

Når jeg har passet andres hunder har jeg gjort litt som Linn beskriver. Melba får sin mat på kjøkkenet som vanlig, den andre hunden får maten sin i gangen utenfor kjøkkenet. Jeg står i døråpningen mellom kjøkken og gang og hundene kan ikke se hverandre siden det er vegg mellom dem, men jeg har kontroll på begge hundene. Når den ene er ferdig peker jeg dem inn i stua og de får ikke komme dit den andre er før de begge er ferdig.

Dersom de lar mat stå igjen (skjer kun når det er tørrfôr i skåla), så har jeg latt det stå der en stund og hundene har kunnet spise fra hverandres skåler. Jeg har gjort det med hensikt for å få Melba til å erfare at spiser du ikke opp maten din, så blir den borte! Meeeen Melba blåser en lang marsj i at tørrfôret blir borte, så hun sitter bare å titter på den andre hunden hvis den tar for seg av matskåla hennes. rolleyes3

(Trener vi derimot, så kan andre hunder bare våååge seg å komme i nærheten! Godbiter er en ressurs, ikke tørrfôr. Hilsen Melba Laughing )

Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 09:27

Hos oss står Jonas sine skåler på gangen og de tre andre sine står på rekke og rad på kjøkkenet... happy3 Jonas bare i seg maten sin og så gr videre for å finne mer, så for at de andre skal få fred ved matfatet uten at jeg trenger stå og følge med så får han spie et annet sted...de tre andre er hvert fall høflige nok til bare å stå og vente til de andre er ferdige, for så bytte skler på rundgang og sjekke om det er no smuler igjen hos de andre når alle er ferdige... happy4

Men om dere får dere snn grind inn til gangen er det jo ikke no problem å ha skålene til en av dem på gangen...! happy6

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 FB-2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 11:10

Skal dere få dere en hund til Cesilie? biggrin

http://www.scotogsara.com
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:09

Blaze er akkurat slik som du beskriver Mia! Han hiver i seg maten sin, og skal bort å få mer. Han er aldri sinna på den andre hunden, men han prøver å stjele maten sin så fort han ser muligheten.

Når vi passer hunder, så sørger jeg for at de spiser litt bortenfra hverandre, og så passer jeg på at Blaze ikke går å forstyrrer den andre hunden.
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Cesilie

Cesilie

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:21

Det er nok ikke så enkelt som å stå med siden til begge hundene, for det er liv om å gjøre for Mia(uten at hun er aggressiv) omtrent, haha. Så hun blåser nok en lang marsj i at jeg står og skiller. Men jeg setter eventuelt opp en grind mellom stue og gang til hjemme alene-trening, så da bruker jeg bare den til fôring også. Så får jeg bare se om jeg kan sette skålene gradvis nærmere hverandre ettersom Mia venner seg til å ha en søster i hus! happy6 Jeg kan jo stå med sidene til og skille selv om det er en grind ut til gangen.

ElinK skrev:

Hihihi, ja en eller annen gang, så lalala2 wink3
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:22

-linda- skrev:
Blaze er akkurat slik som du beskriver Mia! Han hiver i seg maten sin, og skal bort å få mer. Han er aldri sinna på den andre hunden, men han prøver å stjele maten sin så fort han ser muligheten.

Når vi passer hunder, så sørger jeg for at de spiser litt bortenfra hverandre, og så passer jeg på at Blaze ikke går å forstyrrer den andre hunden.

De er ikke søsken disse to, eller..? wink3
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:28

Cesilie skrev:
Det er nok ikke så enkelt som å stå med siden til begge hundene, for det er liv om å gjøre for Mia(uten at hun er aggressiv) omtrent, haha. Så hun blåser nok en lang marsj i at jeg står og skiller. Men jeg setter eventuelt opp en grind mellom stue og gang til hjemme alene-trening, så da bruker jeg bare den til fôring også. Så får jeg bare se om jeg kan sette skålene gradvis nærmere hverandre ettersom Mia venner seg til å ha en søster i hus! happy6 Jeg kan jo stå med sidene til og skille selv om det er en grind ut til gangen.

ElinK skrev:

Hihihi, ja en eller annen gang, så lalala2 wink3

Nå ble jeg ikke mindre nysgjerrig happy4

Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:31

Her spiser Mathias på gangen, hvertfall hvis det er våtfôr som serveres.
Anna, Lukas og Emma spiser opp maten sin i ett jafs, mens Mathias og Isaac bruker laaaaaaaaaaaaaang tid.
Isaac passer godt på maten sin og de andre har såpass respekt for han at det er ingen som nærmer seg skåla hans uansett, så han får være i fred, mens Mathias stakkar blir fri for mat hvis de andre kommer til. Han er dumsnill og har ikke så mye som et snev av matforsvar.

De som spiser på kjøkkenet spiser med god avstand fra hverandre, mens Mathias spiser i gangen. Helt alene.. no0

Til Toppen Go down
http://actiontail.com
ElinK

ElinK

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:39

Jeg har også en som spiser vanvittig tregt, blir aaaldri ferdig! Men når vi hadde besøk av Ny fikk han opp farten, for gikk han fra skåle når han var helvferdig var det ikke noe igjen når han kom tilbake. Han viste ikke noe matforsvar ovenfor henne, men han kan forsvare maten sin over f.eks katten eller andre hunder (spesielt hannhunder). Men vi har grind, så de kan spise på hver sin side, evt på hver sin kant av kjøkkenet mens jeg står i mellom og holder et øye med dem.

De aller fleste hunder kan på sikt lære å spise i nærheten av hverandre, men det kan kreve litt jobbing. Det viktigste er å være der sammen med de mens de spiser i starten.
Masse lykke til, jeg gleder meg til å se hvem det nye tilskuddet blir, en eller annen gang lalala2

Simira

Antall Innlegg : 1072

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:44

Nå hadde vi ganske god kontroll på Odin og mat i utgangspunktet. Han forsvarer maten din, men det respekterer da også Kovu, og det har fungert helt greit.
Vi gir dem mat i hver sin "ende" av kjøkkenet, og har gjort det fra starten. Begge kan å sitte og vente på maten sin, så er det igrunn bare å passe på at de ikke går bort til den andre.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Cesilie

Cesilie

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 12:45

Da har jeg blitt mye klokere, takk for gode tips og erfaringer! Smile

Alt til sin tid, Elin, alt til sin tid laughs happy6
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 13:00

Cesilie skrev:
Da har jeg blitt mye klokere, takk for gode tips og erfaringer! Smile

Alt til sin tid, Elin, alt til sin tid laughs happy6

Nei nei, alt til MIN tid! Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 222595
(nei, på tide å sette fra seg cosylanflaska happy4)

Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 13:22

I og for seg trenger det ikke å være et mål at de skal spise rett ved siden av hverandre. Gutta her har en halv meter, noen ganger mer (ettersom humøret) og så står jeg i nærheten og passer på at ikke Zorro steller seg altfor nært når han overvåker Knøttet og håper at han skal gå fra... Kayla måtte få litt mer avstand for ellers prøvde hun å stupe i matfatet til gutta når hun var ferdig...

Så lenge hundene kan spise i fred og slipper å forsvare maten sin, så tenker jeg at man gir dem den avstanden de trenger. Det koster oss ikke så mye og sparer oss eiere for mye trøbbel ift matforsvar. happy6

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Greatsenji

Greatsenji

Antall Innlegg : 51

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 20:56

Her spiser en i bur og en fritt, da burkråka (Acqua) er matvrak deluxe og spiser mye fortere.
Matforsvar tolereres ikke her i huset, så det har ingen av dem. Men for at jeg skal stå en evighet å passe på at Aqcua ikke spiser maten til tesh (som frivillig gir den fra seg) så får hun spise i bur Smile
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 EmptyOns Okt 05 2011, 22:39

Her får hundene mat fra samme skål,alle tre,ingen som forsvarer maten,og de får spise seg mette
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Sponsored content

PosteTema: Re: Fôr-tilvenning ved hund nr. 2   Fôr-tilvenning ved hund nr. 2 Empty

Til Toppen Go down

Fôr-tilvenning ved hund nr. 2
Til Toppen 
Side 1 av 1