Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Demodex

Go down 
4 posters
AvInnlegg
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Demodex Empty
PosteTema: Demodex   Demodex EmptyFre Sep 23 2011, 07:42

Heisann! Vino (min yngste pinscher) har fått Demodex. Har fått avocate og har gitt han behandling nr 1.
Leste en plass om hvetekim olje, men kan noen fortelle ka den hjelpe mot og eventuellt om æ kan gi nånting anna i for som kan hjelpe?

Vino har utelukkende fått RC for tilpassa alder og litt middagsresta innimellom som da har hatt lite salt og ingen løk etc...
Han har også allergi utbrudd som ikke kan påvises før etter fylte 1 år, kan være underliggende årsak for demoen om æ har lest riktig.

Noen som har erfaringer og evt tips og råd å komme med?
Shadow har aldri hatt demodex på tross av allergien hannes så det hær e helt nytt for oss og synes det e vanskelig å finne nån særlig mere info utover hva demodex er.

Blir veldig takknemelig for all info æ kan få happy6

Klæm fra oss i Nord wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex EmptyFre Sep 23 2011, 08:07

Huff, det var trist å høre, håper han vil bli bedre etter behandlingen... happy3

Hvetekimolje er fint, det har et høyt innhold av Linolensyre, Linolsyre og naturlig E-vitamin, og de essensielle fettsyrene hjelper mot tørr og flassete hud og holder pelsen blank... Hvis du ikke får tak i dette hos dere kan jeg godt sende dere det, men jeg regner med de fleste veterinærer og dyrebutikker har det... happy6 Ellers så er et av de mest geniale tingene som finnes for pels og hud noe som heter Viacutan, så det ville jeg prøvd på hann, kanskje også sammen med Aptus Biorion-tabletter! Dette burde veterinæren deres klare å få tak i for dere om ikke de har det inne allerede, ellers så kan du ringe eller sende mail til Veso Apoteket og høre med dem. De har lagt ned nettbutikken, men det skal visst være mulig å bestille ting over telefon of mail fortsatt! biggrin Telefon: 22 96 11 00 - E-post: vaksiner@veso.no

Jeg har heldigvis (bank i bordet) ikke opplevd dette selv enda, så jeg har ikke noen spesielt god erfaring på behandling av demodexhunder, men før jeg fant ut hva det var som gjorde at Jonas klødde og var så tørr i huden for noen år siden så badet jeg han i en blanding av Kamillete, Sitron og Calendulaolje (Ringblomstolje), og dette lindret huden veldig! happy3 Har i mange mange år hatt en eksemhest, så jeg brukte litt av de gamle kjærringrådene for hest på Jonas også... biggrin Da bare kjøper du skikkelig Kamillete på apoteket, lar det trekke sammen med noen sitronkiver/båter i en stor kjele/balje med oppkoktvann, og når den har blitt sterk og fin så blander du inn litt kaldt vann og heller i litt olje, tar med deg bikja og en klut i dusjen og dynker hele han i blandingen... happy3 Du kan evnt la blandingen stå og avkjøle seg så den blir pase lunken før du bruker den også, men jeg er for utålmdig til det, så jeg laget den heller litt sterk og blandet i kaldt vann til det ble passe temperatur på det...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex EmptyFre Sep 23 2011, 10:09

Huff, så trist da. sad3

Jeg har ingen erfaringer, men har lest og hørt endel om det siden demodex/demodikose forekommer og er diskutert mye i forhold til ett par av de rasene jeg interesserer meg mest for. Det man bør tenke på i tillegg til de tingene Nina nevner av behandling, er at det også sees i sammenheng med langvarig stress. Stress gjør jo noe med immunforsvaret til hunden og dårlig immunforsvar er igjen grobunn for utbrudd av demodex. Så det å unngå stress i tillegg til øvrig behandling kan i alle fall være verdt å ta med seg som tiltak. happy3

Forøvrig finnes det mye lesning om demodex/demodikose (demodecosis på engelsk) på nettet i forhold til forskning, behandling, årsaker osv, særlig hvis man er villig til å lese på engelsk (som med alt annet). wink3

God bedring til gutten! trøst*
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex EmptyFre Sep 23 2011, 19:54

Åh! Tusen takk begge to wub3 skal absolutt ta med mæ det du skrev til vet Nina happy6 Vino har da som vet beskrev kunne være en underliggende sykdom, altså allergi i tillegg..men han må være over ett år før vi får ta blodprøve for å finne nøyaktig ut hva han reagere på.

Stressa e han ikke, selv om æ va bekymra for at bur trening kunne være en årsak..men man vet jo aldri.
Han e i allefall rolig ang. buret nå.

En ting e jo å ha en syk hund, når det e to så kjennes det i sjela ja no0 men, vi kommer oss forhåpentligvis gjennom denne runden også happy6

Tusen takk for gode råd og tips og ikke minst engasjement happy5 lure av og til på ka æ skulle gjort uten forumet wub3
Ønske ei fortsatt god helg og klæmma fra oss wub4
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex EmptySøn Sep 25 2011, 22:20

Uff, synes liksom dere hadde nok med allergien til Shadow, også får dere dette i tillegg.
Har desverre ingen tips å komme med utover det Nina skriver, men ønsker masse god bedring til Vino. sidehug
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex EmptyMan Sep 26 2011, 17:01

Fikk mange gode råd og svar fra Nina ja happy6 Tusen takk Lene wub4 veldig kjedelig å få en hund til som vise sæ å være syk..men vi får gjøre det beste ut av det wink3 Håpe bare den allergien ikke e så alvorlig som Shadow sin..men den hær gangen unngår vi masse utprøving av kortison som tar virkelig knekken på helsa demmes..da e det rett på atopica. Men det gjenstår å se da...e jo en medinsin som tar veldig på mage og tarm og der har vi jo så avgjort hatt problema med Shadow, derfor har vi pauser i behandlinga innimellom..Prøve å ikke krise tenke, men helt klart at det er trist for oss og ikke minst di hærlige guttan som plages så mye. Blir liksom ikke nåt av den store treninga heller for Konsentrasjonen e jo da heller laber..forståelig nok. Men vi nyter gode tura, leker, koser og gjør vel det beste vi kan ut fra guttan sin dagsform og så lenge di ikke virkelig lider får æ være fornøyd wub3 klæm til alle dokker og igjen, tusen takk wub4
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Sponsored content





Demodex Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex Empty

Til Toppen Go down
 
Demodex
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Demodex
» Artikkelen om Demodex.
» Demodex er IKKE arvelig.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: