Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?

Go down 
+24
Kaja
Kennel Mirenzo
Kinkade
jeanette
Susanne
Hera
Aino
MU-TI-LA
Ann-Helen
Nina (Kennel Dijontoma)
_Ronja_
IdaCharlotte
KristinC
-linda-
Gry Elena
Fixa
Cesilie
Caroline
Marita
Lex
Benedicte
Camilla
Antamina
helle
28 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 20:27

jeg har bare lyst til å fortelle dere at Mette`s Lego har fått E-Coli og vært meget dårlig etter at han fikk Vom og Hundemat... så dette er ikke noe å spøke med..... no0 no0 no0 no0 no0 no0

Jeg vet at Mette oxo snakket om å sende de resterende V og H pølsene til mattilsynet for at de skal prøver av dem..
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 20:38

jeanette skrev:
jeg har bare lyst til å fortelle dere at Mette`s Lego har fått E-Coli og vært meget dårlig etter at han fikk Vom og Hundemat... så dette er ikke noe å spøke med..... no0 no0 no0 no0 no0 no0

Jeg vet at Mette oxo snakket om å sende de resterende V og H pølsene til mattilsynet for at de skal prøver av dem..

oi! - da var det godt de fant ut av hva som feilte ham.. Stakkars Lego.. no0
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 20:40

Jeg gir for tiden helt rå vom rett fra slakteren.det har jeg fått gratis.
Spesific får de som hovedfor.En sekk har jeg på 4 hunder i ca 2-3 mndr,alt etter hvor mye de får utenom tørforet. Råforer en del med kylling og div. Men det er ikke mangen kronene jeg bruker pr hund i for.Men er heldig da,siden gubben jobber som kokk,og tar med mye godsaker hjem til hundene.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:11

Ja, må sende inn restene av pølsen til mattilsynet, hvis ikke kan hun ikke vite om det faktisk er V&H som er problemet. Legg gjerne ut svaret her når dere har fått vite sikkert om det var V&H som hadde E-coli eller ei..

Uansett så er det ofte e-coli i matvarer, skjer til og med på de store norske godkjente produsentene det.. Så jeg ser ingen grunn til å kutte ut V&H fordi en hund muligens har fått e-coli pga foret. Spesielt siden det ikke en gang er bevist at det er V&H han har fått det av.



God bedring til Lego! sidehug
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:23

Kaja skrev:
jeanette skrev:
jeg har bare lyst til å fortelle dere at Mette`s Lego har fått E-Coli og vært meget dårlig etter at han fikk Vom og Hundemat... så dette er ikke noe å spøke med..... no0 no0 no0 no0 no0 no0

Jeg vet at Mette oxo snakket om å sende de resterende V og H pølsene til mattilsynet for at de skal prøver av dem..

oi! - da var det godt de fant ut av hva som feilte ham.. Stakkars Lego.. no0

Ja godt de fant ut av det Kaja... syns veldig synd på Lego gutten jeg oxo. heldigvis er han på bedringens vei therethere therethere

Det finnes flere tilfeller av hunder som har fått E-Coli av dette foret Helle...
Selv ville jeg ikke puttet i mine hunder dette, netopp fordi de kan bli syke. Jeg vet hva Mette har gått igjennom med Lego, og det fortjener ingen hund å gjennomgå no0 no0 så her etter blir det ingen V og H på noen av mine.....
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:25

Har hun oppbevart fòret riktig da? Vet ikke om det evt kan bli verre av den grunn?...

Uansett, så finnes det tusenvis av hunder som får V&H som eneste fòr, og vet om en hel haug, og de er aldri syke.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:30

Nei, så utrolig mange som fôrer på dette fôret, og ikke en eneste rapport om at det er påvist e-coli i det eller noe.. Heller ikke hørt om noen andre som har blitt syke av e-coli i V&H (ikke at det er bevist at denne hunden heller har blitt det da), så jeg tror neppe det er grunn til panikk.. wink3


Sist endret av helle den Lør Okt 10 2009, 00:07, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:47

Jeg har foret m V&H i 2,5 år og mine hunder har aldri vært dårlig i magen, så føler meg rimelig trygg og fortsetter med det.
Trasig m Legos e-coli, håper virkelig at det sendes inn prøve av foret for det er jo kjempeviktig å finne ut av dette.
Fortsatt god bedring til Lego happy3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyFre Okt 09 2009, 21:56

Ja, som jeg skrev... Det er et ferskfòr.. som feks kjøttdeig, det må oppbevares riktig, hvis ikke blir det dårlig...
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
diablo

diablo


Antall Innlegg : 22
Join date : 24.09.2010
Age : 38
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 08:11

[quote="KristinC"]Her er det godt under 100 kr i mnd. Kjøpte en Eukanuba 15 kg sekk i begunnelsen av mars til ca 500 kr. Den er det masse igjen av! Sikker minst 2 mnd til..[/quote

Samme her, i starten kjøpte jeg 3kilo til 320, men fant fort ut at 15kg sekk sparer du mye mer på å kjøpe. Den varer jo i evigheter spør du meg happy3
Til Toppen Go down
tintin

tintin


Antall Innlegg : 252
Join date : 13.06.2009
Age : 48
Bosted : Melhus

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 14:39

Marita skrev:
Cecilie: Kjøper fra www.handlers.no Handler man for over 200 kr (og hvor vansklig er det? wink3 ) så får du det fraktfritt. og de kjører det som sagt rett hjem til deg happy5


Vi å har bestillt forprøver nå happy4
Til Toppen Go down
http://www.fierydestar.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 16:00

-linda- skrev:
Blaze får nå V&H, Biorion og hvetekimolje, og den nye pelsen som vokser ut på han er skinnende blank og fin! Very Happy Begynner å komme seg igjen nå! Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 738600

Hva er Biorion???
Og hvorfor tilsetter man det?
Bør man tilsette noe når man fôrer med V&H?
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 16:34

Kizz skrev:
-linda- skrev:
Blaze får nå V&H, Biorion og hvetekimolje, og den nye pelsen som vokser ut på han er skinnende blank og fin! Very Happy Begynner å komme seg igjen nå! Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 738600

Hva er Biorion???
Og hvorfor tilsetter man det?
Bør man tilsette noe når man fôrer med V&H?

Fôrer du på nr 25 trenger du i utgangspunktet ikke tilsette noe om det ikke er noe spesielt hunden har ekstra behov for...fôrer du med de andre typene eller vanlig tørrfôr anbefales det å tilsette olje beregnet for hund i fôret... happy6

Biorion får du på apoteket, det er b-vitaminer som er bra for pels, hud, klør, pigmentering osv, dette behøver du ikke tilsette om ikke du ønsker å bedre noe av det overnevnte eller om ikke hunden skal ha det av andre grunner, men om kan ønsker å bedre noe av dette funker det helt supert...! Smile
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 19:26

[quote="diablo"]
KristinC skrev:
Her er det godt under 100 kr i mnd. Kjøpte en Eukanuba 15 kg sekk i begunnelsen av mars til ca 500 kr. Den er det masse igjen av! Sikker minst 2 mnd til..[/quote

Samme her, i starten kjøpte jeg 3kilo til 320, men fant fort ut at 15kg sekk sparer du mye mer på å kjøpe. Den varer jo i evigheter spør du meg happy3

Jeg er imponert over hunder som spiser opp en hel 15 kilos sekk! what3 Her syntes de det mister smakligheten nedover i en 2-3 kilos sekk, enda jeg oppbevarer det i lukket pose i kjøleskapet. Men hadde jeg hatt fryser, ja da hadde det ikke vært noe problem. cool
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 19:33

[quote="Lex"]
diablo skrev:
KristinC skrev:
Her er det godt under 100 kr i mnd. Kjøpte en Eukanuba 15 kg sekk i begunnelsen av mars til ca 500 kr. Den er det masse igjen av! Sikker minst 2 mnd til..[/quote

Samme her, i starten kjøpte jeg 3kilo til 320, men fant fort ut at 15kg sekk sparer du mye mer på å kjøpe. Den varer jo i evigheter spør du meg happy3

Jeg er imponert over hunder som spiser opp en hel 15 kilos sekk! what3 Her syntes de det mister smakligheten nedover i en 2-3 kilos sekk, enda jeg oppbevarer det i lukket pose i kjøleskapet. Men hadde jeg hatt fryser, ja da hadde det ikke vært noe problem. cool

Her spiser de uansett virker det som... Nå har ikke jeg hatt 15 kg sekker, men Nitro får nå av en 7 kg sekk, og den varer jo en stund til én hund. Men ikke NOE tegn til at det smaker dårligere nå. Matvrak med selvkontroll :geek: (dvs de kaster seg over sin egen mat, men tar det med ro i forhold til annen mat- ikke noe stjeling fra bordet her i gården king )
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 20:31

Fôrleverandørene anbefaler at man ikke kjøper mer fôr enn hunden kan spise i løpet av en måned. Dette er fordi smaken er klart best den første måneden. Når fôrposen er åpnet holder fôret i 3 måneder, men selvfølgelig holder det lenger hvis man putter det i fryseren.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Gjest
Gjest




Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 20:39

Nina skrev:
Kizz skrev:
-linda- skrev:
Blaze får nå V&H, Biorion og hvetekimolje, og den nye pelsen som vokser ut på han er skinnende blank og fin! Very Happy Begynner å komme seg igjen nå! Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 738600

Hva er Biorion???
Og hvorfor tilsetter man det?
Bør man tilsette noe når man fôrer med V&H?

Fôrer du på nr 25 trenger du i utgangspunktet ikke tilsette noe om det ikke er noe spesielt hunden har ekstra behov for...fôrer du med de andre typene eller vanlig tørrfôr anbefales det å tilsette olje beregnet for hund i fôret... happy6

Biorion får du på apoteket, det er b-vitaminer som er bra for pels, hud, klør, pigmentering osv, dette behøver du ikke tilsette om ikke du ønsker å bedre noe av det overnevnte eller om ikke hunden skal ha det av andre grunner, men om kan ønsker å bedre noe av dette funker det helt supert...! Smile

Du får kjøpt Biorion på dyrebutikken i Eidsvoll sentrum, Fanny. happy6
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyOns Okt 06 2010, 21:23

Caroline skrev:
Fôrleverandørene anbefaler at man ikke kjøper mer fôr enn hunden kan spise i løpet av en måned. Dette er fordi smaken er klart best den første måneden. Når fôrposen er åpnet holder fôret i 3 måneder, men selvfølgelig holder det lenger hvis man putter det i fryseren.


Frys det ned, da holder kvaliteten seg vettu happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyTor Okt 07 2010, 06:39

Gry Elena skrev:
Caroline skrev:
Fôrleverandørene anbefaler at man ikke kjøper mer fôr enn hunden kan spise i løpet av en måned. Dette er fordi smaken er klart best den første måneden. Når fôrposen er åpnet holder fôret i 3 måneder, men selvfølgelig holder det lenger hvis man putter det i fryseren.


Frys det ned, da holder kvaliteten seg vettu happy6

Og så slipper man biller og mark happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyTor Okt 07 2010, 07:11

Jeg har ikke opplevd biller og mark i fôret selv om jeg ikke har fryst det ned. Men jeg har det i tette fôrtønner som jeg vasker godt mellom hver sekk. Fôret blir også oppbevart relativt kjølig i kjelleren. Jeg tar har det så over i en isboks som jeg har på kjøkkenet. Selvsagt vil fôret smake best av en nyopptatt sekk, men jeg ser faktisk ikke forskjell på matlysten til mine om de får av en ny sekk, eller de er 3 mnd ned i sekken. De små sekkene er veldig dyre i forhold til de store, og noen fôrtyper kommer kun i store sekker, og da har man ikke så mye valg.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyTor Okt 07 2010, 07:44

Marita skrev:
Jeg har ikke opplevd biller og mark i fôret selv om jeg ikke har fryst det ned. Men jeg har det i tette fôrtønner som jeg vasker godt mellom hver sekk. Fôret blir også oppbevart relativt kjølig i kjelleren. Jeg tar har det så over i en isboks som jeg har på kjøkkenet. Selvsagt vil fôret smake best av en nyopptatt sekk, men jeg ser faktisk ikke forskjell på matlysten til mine om de får av en ny sekk, eller de er 3 mnd ned i sekken. De små sekkene er veldig dyre i forhold til de store, og noen fôrtyper kommer kun i store sekker, og da har man ikke så mye valg.

Jeg har heller ikke fryst ned fôret til hundene mine og har ikke opplevd å få mark i fôret. Men vi har hatt noen kunder i løpet av mine år i dyrebutikken og de hadde fått mark i fôret.
Det er klart mye billigere å kjøpe store sekker. Jeg pleier å kjøpe 7-8 kg sekker for det er mye billigere enn 1,5 kg!
Mine hunder er så matvrak at det spiller ingen rolle for dem hvordan maten er happy4
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 EmptyTor Okt 07 2010, 09:25

Norwinstars skrev:
Nina skrev:
Kizz skrev:
-linda- skrev:
Blaze får nå V&H, Biorion og hvetekimolje, og den nye pelsen som vokser ut på han er skinnende blank og fin! Very Happy Begynner å komme seg igjen nå! Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 738600

Hva er Biorion???
Og hvorfor tilsetter man det?
Bør man tilsette noe når man fôrer med V&H?

Fôrer du på nr 25 trenger du i utgangspunktet ikke tilsette noe om det ikke er noe spesielt hunden har ekstra behov for...fôrer du med de andre typene eller vanlig tørrfôr anbefales det å tilsette olje beregnet for hund i fôret... happy6

Biorion får du på apoteket, det er b-vitaminer som er bra for pels, hud, klør, pigmentering osv, dette behøver du ikke tilsette om ikke du ønsker å bedre noe av det overnevnte eller om ikke hunden skal ha det av andre grunner, men om kan ønsker å bedre noe av dette funker det helt supert...! Smile

Du får kjøpt Biorion på dyrebutikken i Eidsvoll sentrum, Fanny. happy6

Ok happy6
Kan jo prøve happy3
Synes jo hun har veldig fin pels etc (men fôrer med valpefôr enda, så kan jo slenge i litt ekstra for å se om jeg får henne til å virkelig skinne wink3 )
Hvorfor sier de ikke noe når man kjøper fôr???
Hadde jo vært innmari kjekt happy3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Sponsored content





Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?   Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund? - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Vom & hundemat
» Dere som har flydd til England med hund
» Hvor mye sover deres hund?
» Hvor såver deres hund?
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: