IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Kloklipp

Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
KristinC

KristinC

Antall Innlegg : 692

Kloklipp Empty
PosteTema: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 11:32

I forrige forum var det lagt ut en super link til veldig gode bilder av kloklipping.
Er det noen som husker hva slags side det var linket til? Har lett og lett på nettet men finner den ikke...

Tror forresten jeg skal ta med Tinkie til veterinæren en gang for å få hanne klippet i helt perfekt lengde. Jeg tør aldri ta i nok... Vet dere priser på det? Det er ikke behov for narkose, bare selve klippen.
Til Toppen Go down
Arne

Arne

Antall Innlegg : 586

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 11:51

Jeg har lagt ut et sånn bilde en gang. Jeg skal se om jeg finner det igjen.
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 11:56

Slik klipper du en klo:
En lang klo har form som et "nebb". Hold labben opp mot lyset og studer en klørne. Det lyserøde området inne i kloa kalles nervesekken. Inne i denne går nerver og blodforsyning. Pass på så du ikke klipper denne, da det vil være svært smertefullt for hunden.

I en lys klo vil du tydelig kunne se hvor feltet av nerver og blodårer slutter. Det er den tynne delen utenfor dette feltet som skal klippes bort. Klipp heller to små klipp enn ett stort.
Skulle du være så uheldig å komme nær dette feltet, vil det begynne å blø meget sterkt. Det vil også være vondt for hunden. Blodstillende pulver kan være godt å ha for hånden - men det stopper også ganske snart å blø om labben holdes en stund i et glass med kaldt vann.

Hvis du er i tvil om hvordan du klipper hundens klør kan det beste være å overlate dette til en veterinær første gangen.

Kloklipp 368296
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Arne

Arne

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 11:58

Jeg finner ikke det bildet jeg hadde sist, men her er noen tilsvarende

Kloklipp Kloklipp

Kloklipp Kloklipp
Til Toppen Go down
Arne

Arne

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 12:00

Hvis man ikke er vant til å klippe klørne så kan man også begynne med å klippe bare bittelitt om gangen. 1 mm eller noe sånt.... Så får man litt trening uten å klippe for langt.
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 12:15

Jeg har en hund som virkelig ikke vil klippe klørne om dagen. Det gikk fint lenge, men nå klarer vi det nesten ikke når vi er to stykker engang. Så klørne til Mia har blitt ganske lange som følge av dette, og jeg tør heller ikke ta så mye i, i frykt for å gjøre henne enda mer skeptisk til å klippe. Men går det an å "amputere" nervene hos veterinær? Jeg syns jeg har hørt noe om det. At man legger i narkose og klipper de skikkelig til, så de blir korte og fine igjen. Og så kan man "starte litt på ny" igjen, og opprettholde den korte, fine lengden på egen hånd. Stemmer dette?
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 12:24

Vi har gjort det på vår BC, de blir korte og fine, men hos oss vokser i alle fall nerven ut igjen til lengden den var når kloen vokser. Det er sikkert forskjellig fra hund til hund..

Nå tillater hun at vi klipper selv da heldigvis, lærte seg det i en alder av 8 år, nå er hun snart 10 happy4 Så nå får vi holdt dem i ok lengde, de er litt lange, men slik er bare hennes klør.

Jeg ser forskjellen på nerven til Milli og Lille my også for eksempel, Milli har lengre nerver, mens My har korte. Jeg har vært like nøye med kloklipp på begge to.
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 12:26

Min tante har en blandingshund som er helt vrang når klørene skal klippes. Så vet at de går og legger hunden i narkose og klipper helt ned klørene hos vetrinæren sin, men er ikke sikker på hvor mye de betaler, men er ikke så mye tror jeg.. Men hun sliter klørene ganske bra selv også, så det er ikke så ofte de må inn å gjøre det heldigvis huh3
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 12:46

Det er ikke et problem å klippe Tinkies klør, men hun har blod og nerver veldig langt ute. Da veterinæren klippet på 12 ukers kontrollen bare for å gi en liten demo av hvordan det alltid går bra uten å klippe for mye--- så fosset blodet fra to klør...

Har derfor vært forsiktige og klippet lite men ofte, og jeg synes neglene er stygt lange. De går ikke i bakken når hun står og er nyklippet, men det er ikke langt unna. Har hatt henne hos en annen veterinær en gang og klippet 1 negl bare for å vise meg hvordan han klippet, og han klippet på en helt annen måte. Han kikket på neglens kuttflate hele tiden og tok bare litt og litt. Så sa han at når den ser ut sånn som nå, så må man ikke klippe mer.. Ja, ja.. Den så dønn vanlig ut for meg og alle andre i familien... Det var noe med at den så fuktet ut i følge veterinæren, men det er nok for et øvet øye.. Har planer om å gå tilbake dit igjen for en klipp, men han er mann, da.. Tinkie liker damer sååååå mye bedre.
Til Toppen Go down
helle

helle

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 14:20

Jeg kan se på alle mine dvergpinschere når jeg må slutte å klippe. Prøv å hold kloen opp til lyset, så kan man se hvor nerven går under, selv om kloen er helt svart, så kan man se det litt i lyset når du ser kloen fra siden. Når du er kommet inn til at du skal slutte å klippe, så blir selve konsistensen på kloen mykere i midten, akkurat som at det ligger en boble der. Når du pressen inn med neglen så gir kloen litt etter på en måte. Dette skjer før blod og smerte, så det er ikke vondt for hunden når man klipper så langt. Men man kan ikke klippe lengre.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 14:33

helle skrev:
Jeg kan se på alle mine dvergpinschere når jeg må slutte å klippe. Prøv å hold kloen opp til lyset, så kan man se hvor nerven går under, selv om kloen er helt svart, så kan man se det litt i lyset når du ser kloen fra siden. Når du er kommet inn til at du skal slutte å klippe, så blir selve konsistensen på kloen mykere i midten, akkurat som at det ligger en boble der. Når du pressen inn med neglen så gir kloen litt etter på en måte. Dette skjer før blod og smerte, så det er ikke vondt for hunden når man klipper så langt. Men man kan ikke klippe lengre.

Prøver og prøver, men jeg får ikke til å se det.. Er det mulig å få tatt bilde av det? Ser null, jeg.. bare svart, svart svart...... help3
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte

Antall Innlegg : 531

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 15:59

Jeg tror at mine pleier å ha en hvit super liten prikk midt i neglen, når vi har klippet langt nok, jeg antar at det er nerven...
Til Toppen Go down
Lex

Lex

Antall Innlegg : 2547

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 16:36

KristinC skrev:
helle skrev:

Prøver og prøver, men jeg får ikke til å se det.. Er det mulig å få tatt bilde av det? Ser null, jeg.. bare svart, svart svart...... help3

Nå har i alle fall Phoebe kullsvarte klør, så der kan du helt sikkert ikke se noe fra siden. Men jeg kan forsøke å vise deg det til helgen, hvordan den "boblen" kommer frem. Smile
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Bettan

Antall Innlegg : 108

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 17:01

Ilex er ikke fan av å klippe klør, men det går alltid på ett vis. siden vi ikke da klipper så ofte klipper jeg til jeg der denne "posen" og så klipper jeg vekk alle kantene rundt. litt under og over kloen. slik at kloen ser avrundet uv istedenfor kantete. på denne måten er nerven litt mer utsatt, uten at dyret har ubehag, og da trekker den seg selv litt tilbake uten at du klipper i selve nerven...
Det var iallefall et tips vi fikk og bruker happy6
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 17:51

Benedicte skrev:
Jeg tror at mine pleier å ha en hvit super liten prikk midt i neglen, når vi har klippet langt nok, jeg antar at det er nerven...

Når du har klippet til du ser en grå prikk midt i kloa, kan du faktisk fortsatt klippe litt til. En god klosaks er veldig viktig, og jeg kan ikke få fullrost Miller sin klosaks Kloklipp Litenklo_thumb
Denne kan du klippe tynne, tynne skiver med, og det var først når jeg fikk tak i denne at det ble moro å klippe klør! Mine to bare står stille på bordet mens jeg bruker denne greia. Denne bør alle ha!!! happy5
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gry Elena

Gry Elena

Antall Innlegg : 2849

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 21:08

helle skrev:
Vi har gjort det på vår BC, de blir korte og fine, men hos oss vokser i alle fall nerven ut igjen til lengden den var når kloen vokser. Det er sikkert forskjellig fra hund til hund..

Nå tillater hun at vi klipper selv da heldigvis, lærte seg det i en alder av 8 år, nå er hun snart 10 happy4 Så nå får vi holdt dem i ok lengde, de er litt lange, men slik er bare hennes klør.

Jeg ser forskjellen på nerven til Milli og Lille my også for eksempel, Milli har lengre nerver, mens My har korte. Jeg har vært like nøye med kloklipp på begge to.

Det tror jeg er helt riktig Helle for Felizia har lange nerver og jeg tar hemme med til vetten for å klippe ned og brenne, de er fine en stund men vokser i turbofart ut igjen happy3

Jeg pleier å klippe til jeg ser det blir litt porøst og når den kjernen kommer tar jeg et lite klipp til happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 21:16

Man kan også se ganske greit hvor nerven går på undersiden ev neglen...om man klipper klørne sånn som man tar hovene til en hest liksom, så du ser på undersiden av poten mens du klipper og ikke oversiden...

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Kloklipp FB-2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Monica P

Monica P

Antall Innlegg : 410

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 21:56

Sitat :
En god klosaks er veldig viktig, og jeg kan ikke få fullrost Miller sin klosaks Kloklipp Litenklo_thumb
Denne kan du klippe tynne, tynne skiver med, og det var først når jeg fikk tak i denne at det ble moro å klippe klør! Mine to bare står stille på bordet mens jeg bruker denne greia. Denne bør alle ha!!! happy5

Vet du hvilket merke denne fantastiske klosaksa er? Smile
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Siri

Siri

Antall Innlegg : 184

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 22:04

Monica P skrev:
Sitat :
En god klosaks er veldig viktig, og jeg kan ikke få fullrost Miller sin klosaks Kloklipp Litenklo_thumb

Vet du hvilket merke denne fantastiske klosaksa er? Smile

Nå ble jeg glad, kjøpte den saksa jeg syntes så best ut på dyrebutikken, sjekket nå, og det er millers! biggrin Merket er Millers Forge pet nail clipper! happy6
Til Toppen Go down
http://www.lucaslionheart.webs.com
helle

helle

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyOns Jul 22 2009, 22:35

Lex skrev:
KristinC skrev:
helle skrev:

Nå har i alle fall Phoebe kullsvarte klør, så der kan du helt sikkert ikke se noe fra siden. Men jeg kan forsøke å vise deg det til helgen, hvordan den "boblen" kommer frem. Smile

Mine har kullsvarte klør, men kan likavel se fra siden mot lyset. wink3
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyTor Jul 23 2009, 07:41

Jeg var veldig usikker på kloklippen når jeg fikk Dennis, siden jeg aldri hadde hatt hund før. Jeg gikk til vetrinæren min, og hun viste meg hvordan det skulle gjøres. Jeg klipper heller mange små biter, en et stort stykke. Har enda ikke klippet nærven, og håper jeg aldri gjør det.. Ser ikke godt ut blink00

Dennis har også helt svarte klør, men jeg ser er fargeforsjell på det som skal klippes av.

Dennis er ikke noe problem å klippe klørene på, for han vet at det blir godbiter på han når vi er ferdig cool Jeg ligger Dennis i armkroken min på rygg, for da kan jeg se klørene fra alle vinkler når jeg klipper, men hvordan du har hunden når du klipper er smak og behag. Det er best å finne den stillingen som hunden er mest rolig og trygg i.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyTor Jul 23 2009, 09:47

Lex skrev:
KristinC skrev:
helle skrev:

Da blir det klostudering på båten! biggrin Det ser jeg fram til! To gærne damer med sprellende hund og klotang i "hundeburet" på ferja! Vi kan sikkert selge billetter til forbipasserende som vil ha litt underholdning på turen over! Laughing
Til Toppen Go down
Lex

Lex

Antall Innlegg : 2547

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyTor Jul 23 2009, 14:06

KristinC skrev:
Lex skrev:
KristinC skrev:
helle skrev:

Da blir det klostudering på båten! biggrin Det ser jeg fram til! To gærne damer med sprellende hund og klotang i "hundeburet" på ferja! Vi kan sikkert selge billetter til forbipasserende som vil ha litt underholdning på turen over! Laughing

:geek: excited
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyTor Jul 23 2009, 14:26

Nå har jeg studert Mia sine klør; fra under, over, siden, og i lyset. Jeg kan virkelig ikke se noen antydning til hvor nerven er engang, jeg huh3
Til Toppen Go down
IdaCharlotte

IdaCharlotte

Antall Innlegg : 228

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp EmptyTor Jul 23 2009, 15:53

Klipper bestandig selv;) Lotta ligger på rygg i fanget mitt, klipper først en liten bit for å se, så klipper eg bare skiver;) Men vist man er uheldig kan man kjøpe noe som heter kaliumpermanganat på apoteket, flere vetrinærer bruker det. den gjør sånn at nerven trekker seg lenger inn, bruk en q-tips/bommulspinne) tørk av blodet, legg litt sånn der kloa blør, dette stopper det med engang wink3 Lurt å ha i hus wink3
Til Toppen Go down
http://www.siennalotta.webs.com
Sponsored content

Kloklipp Empty
PosteTema: Re: Kloklipp   Kloklipp Empty

Til Toppen Go down

Kloklipp
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next