Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Endelig

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Endelig Empty
PosteTema: Endelig   Endelig EmptyMan Aug 01 2011, 17:02


Endelig kom Mattilsynet ut med utkastet til nye EU-regler for reise med kjæledyr!

Og kort oppsummert. Det beste punktet er at listen med de såkalte ikke 3 listeland forsvinner!

Det betyr at man kan reise fra 1. januar 2012 til Serbia, Tyrkia, Brasil. Ja til og med til neste års Asia-winner på Filippinene!

Uten karantene når man kommer hjem.

Dessverre er det også et punkt som man ikke vil forbedre. Nemlig at Tolluvesenet fortsatt skal få stå og gjøre seg viktige, være stygge i kjeften, når vi kommer også fra andre EU-land når kontrollen av pass skal skje.

Også kravet om blodprøve etter rabiesvaksinen vil forsvinne.

Linken til mattilsynet er her: http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=9155&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=92396&navigation1_parentItemId=5794&navigation2_parentItemId=5794&navigation2_selectedItemId=6136
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyMan Aug 01 2011, 19:20

Synes det å lese seg frem til reglene på Mattilsynet er som å lete seg frem i jungelen... Står så uforstålig og rotete.. Jordbruksverket gjør det så mye enklere..
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyMan Aug 01 2011, 19:51

Kaja skrev:
Synes det å lese seg frem til reglene på Mattilsynet er som å lete seg frem i jungelen... Står så uforstålig og rotete.. Jordbruksverket gjør det så mye enklere..

Har du hørt om ordspråket: If you can’t convince them, confuse them.................. cool3


Til Toppen Go down
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyTir Aug 02 2011, 12:50

Junior skrev:

Endelig kom Mattilsynet ut med utkastet til nye EU-regler for reise med kjæledyr!

Og kort oppsummert. Det beste punktet er at listen med de såkalte ikke 3 listeland forsvinner!

Det betyr at man kan reise fra 1. januar 2012 til Serbia, Tyrkia, Brasil. Ja til og med til neste års Asia-winner på Filippinene!

Uten karantene når man kommer hjem.

Dessverre er det også et punkt som man ikke vil forbedre. Nemlig at Tolluvesenet fortsatt skal få stå og gjøre seg viktige, være stygge i kjeften, når vi kommer også fra andre EU-land når kontrollen av pass skal skje.
Også kravet om blodprøve etter rabiesvaksinen vil forsvinne.

Linken til mattilsynet er her: http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=9155&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=92396&navigation1_parentItemId=5794&navigation2_parentItemId=5794&navigation2_selectedItemId=6136

happy4 Ja, de er omtrent like morsomme som politiet vi ble stoppa av på et avsidesliggende sted i Tyskland...
Utrolig så tøffe de tror de er, og så mye teite spørsmål de kan lire ut av seg, når de står med passene våre i handa. rolleyes3

Men flott at de letter litt på regelverket. Enig med Kaja, -mattilsynet sin side er virkelig en jungel å lete i... Endelig 807776
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
natemor




Antall Innlegg : 9
Join date : 05.04.2011

Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyTir Aug 02 2011, 13:31

Junior skrev:

Endelig kom Mattilsynet ut med utkastet til nye EU-regler for reise med kjæledyr!

Og kort oppsummert. Det beste punktet er at listen med de såkalte ikke 3 listeland forsvinner!

Det betyr at man kan reise fra 1. januar 2012 til Serbia, Tyrkia, Brasil. Ja til og med til neste års Asia-winner på Filippinene!

Uten karantene når man kommer hjem.

Dessverre er det også et punkt som man ikke vil forbedre. Nemlig at Tolluvesenet fortsatt skal få stå og gjøre seg viktige, være stygge i kjeften, når vi kommer også fra andre EU-land når kontrollen av pass skal skje.

Også kravet om blodprøve etter rabiesvaksinen vil forsvinne.

Linken til mattilsynet er her: http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=9155&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=92396&navigation1_parentItemId=5794&navigation2_parentItemId=5794&navigation2_selectedItemId=6136

Hehe, du skulle ha prøvd å reise med våpen på fly til utlandet Laughing Hadde bl.a. en veldig ekkel episode i Tjekkia...

Kan høres ut som jeg trenger de erfaringene til jeg skal ut å fly med min forhåpentligvis kommende hund wink3
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyFre Aug 05 2011, 12:35

Synes det var veldig vanskelig å forstå helt klart hva som egentlig står på mattilsynets sider, men mener du (Junior) at man ikke behøver blodprøve i det hele tatt etter rabiesvaksinen? Mine er vaksinerte, men har ikke somlet meg til å få gjort blodprøvene. Behøver jeg ikke det nå så lenge jeg ikke skal ut og reise med dem i løpet av dette året?

Edit:

Fant denne linken som forklarer litt enklere og da ser det faktisk sånn ut, ja! Hadde vært utrolig kjekt å spare de 2000 kr for å teste hundene!
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/nyheter-europaportalen.html?contentid=652045&id=449646
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptySøn Aug 07 2011, 08:08

KristinC skrev:
Synes det var veldig vanskelig å forstå helt klart hva som egentlig står på mattilsynets sider, men mener du (Junior) at man ikke behøver blodprøve i det hele tatt etter rabiesvaksinen? Mine er vaksinerte, men har ikke somlet meg til å få gjort blodprøvene. Behøver jeg ikke det nå så lenge jeg ikke skal ut og reise med dem i løpet av dette året?

Edit:

Fant denne linken som forklarer litt enklere og da ser det faktisk sånn ut, ja! Hadde vært utrolig kjekt å spare de 2000 kr for å teste hundene!
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/nyheter-europaportalen.html?contentid=652045&id=449646

Tar du rabiesvaksinen etter 1/1-2012 slipper du kravet om blodpröve. man må kun vente 21 dager för man kan reise!. Men dette gjelder kun for EU-land. Skal man til Serbia, Brasil eller Namibia må man forsatt ha blodpröve.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptySøn Aug 07 2011, 19:29

Man kan vel ta rabiesvaksine i år og bare droppe med å reise før ette 1.1-- Så ingen steder at det sto at vaksinen må være tatt etter 1.1.??

Hva vil dette ha å si for oss av hensyn til rabies etc.. Noen hunder opparbeider seg ikke nok antistoffer selv etter to vaksiner.. Jeg synes det er topp med med de nye reglene da vi slipper å styre med blodprøver i øst og vest bl.a.. men har det noen negative innvirkninger?
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig EmptyMan Aug 08 2011, 16:42

Kaja skrev:
Man kan vel ta rabiesvaksine i år og bare droppe med å reise før ette 1.1-- Så ingen steder at det sto at vaksinen må være tatt etter 1.1.??

Hva vil dette ha å si for oss av hensyn til rabies etc.. Noen hunder opparbeider seg ikke nok antistoffer selv etter to vaksiner.. Jeg synes det er topp med med de nye reglene da vi slipper å styre med blodprøver i øst og vest bl.a.. men har det noen negative innvirkninger?

Produsentene og EUs fagkommite mener begge at den nye typen som blir tatt i bruk er gode nok.

Og siden man har med levende vesener og gjøre kan jo alt skje. Tok selv i vinter den borrelia-vaksinen. Men har ikke god beskyttelse.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Endelig Empty
PosteTema: Re: Endelig   Endelig Empty

Til Toppen Go down
 
Endelig
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Endelig!!!
» Endelig MH!!!!!!!!
» Endelig! :)
» ENDELIG!!!
» Endelig speilrefleks

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: