Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Katt og Hund/Valp

Go down 
5 posters
AvInnlegg
SiriJ

SiriJ


Antall Innlegg : 117
Join date : 23.06.2011
Age : 36
Bosted : Karmøy

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyFre Jul 08 2011, 12:38

Noen som kan dele erfaringer med og introdusere kattepus som bor i hus for en liten sprellen valp? Smile
Jeg satser på at mine tar det fint, dem er veldig rolige og avslappet for nye ting, men en valp
har dem ikke sett før Smile
Til Toppen Go down
http://www.dyrisk.net
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptySøn Jul 10 2011, 18:42

Jeg har hatt voksen katt og fått valp i hus, og voksen hund og fått kattunge i hus! Da jeg fikk valpen satt den voksne katten noe "høyt" de første dagene. Vinduskarm, i trappen, på komoden osv. happy4 etterhvert som den forsto at den lille valpen var ufarlig så nærmet den seg valpen forsiktig, og etterhvert ble de så gode venner at de sov sammen. Det var nydelig og se hvordan katten vasket og stelte hunden etter som hun ble voksen.
En kattunge og voksen hund pleier gå fint også. Vi har en sheltie på 16 mnd og vår sønn fikk kattunge for noen måneder siden. de er ofte med oss på hytta og har katten med seg. de første dagene var de litt skeptisk til hverandre, men nå er de gode venner. happy4
Vi gav dem tid til å finne ut av tingene selv, men passet selvsagt på at ikke hunden ble for voldsom.
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyMan Jul 11 2011, 00:45

Nå ble jeg nysgjerrig, skal du ha deg pinscher igjen? lalala2

Så lenge hunden blir vant med katten(e) og lærer å respektere dem fra den er liten så tror jeg det vil gå helt fint fra den siden hvertfall. Om katten vil godta valpen kommer helt an på katten. Jeg hadde 2 katter da jeg fikk Nadira, den ene godtok henne etter et par dager, den andre tålte ikke synet av henne, og tåler fortsatt ikke synet av henne, snart 2 år etterpå. Bare Nadira går på gulvet er det fresing og surskap, og går Nadira for nær blir hun klort etter selv om hun ikke har så mye som sett på katten engang... Denne katten var perlevenner med den forrige hunden jeg hadde, de sov i samme seng osv i 7 år, så jeg trodde ikke det ville bli noe problem å introdusere henne for en ny hund. Men dengang ei... huh3 Katten var voksen da jeg fikk første hund i hus også, så det er ikke sånn at hun var oppvokst med den hunden liksom. Riktignok var denne hunden 4 år gammel når jeg fikk henne, kanskje det er forskjellen... Eller kanskje katten bare har blir gammal og sær. happy4 Nå bor hun hos foreldrene mine og har det som en dronning som "enekatt". Laughing Jeg følte det var den beste løsningen, hun trives nok bedre der hvor hun har vokst opp og hvor hun slipper å bo sammen med en hund hun ikke liker. Trist for min egen del, jeg ville helst hatt henne boende hos meg, men må nesten tenke på kattens trivsel først og fremst. happy3

Nå snakker jeg meg helt bort her. Det jeg ville frem til var at man kan ha uflaks med hund og katt i samme hus, jeg har en erfaring der det ble totalt kræsj - men i de fleste tilfeller går det jo helt fint. happy3


Sist endret av Gry den Man Jul 11 2011, 23:44, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyMan Jul 11 2011, 08:39

Sett katten høyt i et bur i samme rom som valpen og gjør det et par timer om dagen helt til valpen og katten har blitt vant til hverandres nærvær og ikke bryr seg stort om hverandre. Det er viktig at valpen ikke kommer seg opp til buret. Dette er nok mest for at katten skal lære seg å akseptere valpen uten å bli plaget I tillegg til å ta bort "nyhetens interesse" for valpen sånn at den ikke blir gira og springer etter katten hver gang den ser den. Når de kan være i samme rom uten å bry seg om hverandre så kan du prøve å sette katten lavere slik at de kan snuse, men ikke la valpen bli plagsom. Når begge takler det fint så er det dags å slippe ut katten og valpen vil (forhåpentligvis) ikke begynne å jage katten. Sørg for at valpen er opptatt med noe annet, bitebein etc., de første gangene de skal være løse i samme rom. Kan sikkert gå bra i noen tilfeller om man bare slipper de og lar det stå til også men dette skal visst funke veldig bra om man vil være helt sikker på at både katten og hunden lærer å akseptere hverandre og bli venner happy3
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyMan Jul 11 2011, 09:08

Tror nesten ikke at vi gjorde noe spesielt når vi fikk Scot. Sara var jo nesten 5 år og likte ikke hunder. Kan ikke huske at Scot løp etter henne når han var liten heller, men gjorde han det så løp ikke hun men skøyt rygg og freste. Han lærte masse "kattespråk" av henne, og de ble verdens beste venner. Hun var med og gikk kveldstur og de sov inntil hverandre.
Litt annerledes med den nye katten, hun er mer vilter og vil gjerne herje med Scot. Helt sprøtt å se en 15 kilos hund herje med en 3 kilos katt, men han stopper når hun freser, da vil hun ikke mer.
Tror det viktigste er at valpen ikke kommer til kattematen (her står den på en benk på vaskerommet) og at katten har et eget fristed der hunden ikke kan plage den.
Lykke til biggrin
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
SiriJ

SiriJ


Antall Innlegg : 117
Join date : 23.06.2011
Age : 36
Bosted : Karmøy

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyMan Jul 11 2011, 11:38

Gry: Om det var til meg så skal jeg ha meg en DP jente, min første hund Smile

Jeg satser på kattene tar dette fint, jeg har et stort klorestativ i stuen som går til taket, det er deres og der kan de hoppe til
tops og bare ligge og speide på valpen, og få litt avbrekk om de skulle bli for mye herjing Smile
Kattene er veeldig rolige og fine i gemyttet, så håper ikke de skal gjøre noe, får ta en dag om gangen Smile

Takk for tips Smile
Til Toppen Go down
http://www.dyrisk.net
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp EmptyMan Jul 11 2011, 23:38

Ups, det er en annen bruker her som heter Siri og som er fra Karmøy, hun hadde pinscher tidligere, jeg trodde du var henne! Beklager. laughs

Gratulerer med DP-jenta! happy3

Og lykke til med den nye valpen og kattene. Det går helt sikkert fint, som regel gjør det det, særlig en sånn liten hund oppleves neppe som noen trussel for kattene. happy3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Sponsored content





Katt og Hund/Valp Empty
PosteTema: Re: Katt og Hund/Valp   Katt og Hund/Valp Empty

Til Toppen Go down
 
Katt og Hund/Valp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» HLR av hund og katt!
» Som katt og hund
» Hund og katt
» Kjærlighet mellom hund og katt.
» Som katt og hund...? (Nytt: Oppfølger nederst på siden!)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: