Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Jage fugler

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Jage fugler Empty
PosteTema: Jage fugler   Jage fugler EmptyLør Jul 02 2011, 14:22

Er det noen som har gode tips til trening i å la være å jage fugler? Jeg er helt tom!

Cola er ingen pinscher, men en shetland Sheepdog på 16 mnd. Hun er ganske MYE sheltie for å si det sånn happy4
Det vil si hun er uredd, selvstendig, arbeidsvillig, har høy motivasjon for å trene og syntes det meste er GØY!
OG hun har et sterkt gjeterinnstinkt. Sterkere enn noen andre sheltier jeg vet om. huh3

Dette har gitt seg utslag i jaging av biler, syklister, joggere ......og fugler!

De tre førstnevnte har jeg god kontroll på. Friheten er innskrenket fra og få gå løs på aktuelle steder, til å måtte gå i langline. Vi trener alternativ adferd ( ta kontakt med mor) og dette fungerer supert.
Problemet med fugler er på agilitybanen. Vi begynte og trene agility for noen måneder siden og Cola er utrolig motivert og arbeidsvillig. Hun gjør hva som helst for ball og pipeleker. Hun er faktisk så giret på trening at vi må bruke en del tid på å roe ned før treningen.
Så er det dette med fuglene....i det hun oppdager fugler på himmelen tar hun helt av....løper som en gal rundt på banen og området rundt. Hun bjeffer og hyler og verken meg, ball eller pipeleker kan få henne inn igjen før hun har jaget fuglene ut av syne.
( Det er nok med to små spurver på himmelen)
Hun kommer lykkelig tilbake, hopper og spretter rundt før hun igjen tar avgårde etter nye fugler som er kommet til syne. Det er ren og skjær livsglede ! happy4

Jeg har prøvd å være lynkjapp med å få frem ball og leke etter vi er ferdig med momentene, og bruker meg selv mye. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke......!
Det virker nå som om hver gang vi kommer på banen så går blikket hennes mot himmelen....disse fuglene er en superforsterker!

Må jeg droppe agilityen og heller være på banen for å trene henne i og la være og jage fugl???

Tar i mot gode tips med takk! Vi liker så godt denne treningen begge to.... happy4
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Jage fugler Empty
PosteTema: Re: Jage fugler   Jage fugler EmptyLør Jul 02 2011, 17:33

Nå er det ikke så godt å si uten å hverken kjenne eller ha sett hunden, men for meg høres det ut som at hun i forbindelse med AG-treningen girer seg så mye opp at det rett og slett bobler over og velter over til å bli litt mer negativt stress en positivt fordi hun rett og slett tar helt av og finner andre måter å få utløp for det når hun kommer så høyt opp at hun ikke klarer å bruke energien under kontrollerte former, som ved heller å fokusere det på å jobbe med deg/AGen... Den kule AGen og den enda kulere leken sammen på en gang blir kanskje litt i overkant mye moro til å klare å håndtere når man kankskje ved enkelte anledningen i tillegg får litt usikkerhet på hvordan man skal utføre ting under innlæring av nye elementer oppå der igjen... Dette er jo et ganske vanlig fenomen når en hund girer seg i overkant mye opp, det bare synliggjør seg i forskjellige former hos forskjellige hunder og gjerne ser man det på de forskjellige rasene ved at de går over til den egenskapen den spesifikke rasen besitter... F.eks, stressa boarder colli gjeter, mens stressa pinscher kanskje begynner å leke politi og løper rundt og passer på alt som skjer og bjeffe vekk de som ikke skal være der osv...happy4

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok i en periode jobbet enda mer med å få henne mer ned på bakken før dere begynner å trene, og gått over til å belønne med godbiter en stund i stedet for leke, som du jo sier at hun er ekstremt gira på... Hunder som er veldig ballfikserte (pinnefikserte, lekefikserte osv) har jo en tendens til å gire seg litt vel mye opp over den gjenstanden de vil ha og så koker det over for dem, så jeg ville da gått over til å bruke en tregere belønning som mat! happy3 Når man har en hund som girer seg ekstremt mye opp og fikserer på leken så får man også en unøyaktig hund og selv om man vil ha fart i AG vil man jo også ha presisjon, så jeg ville nok jobbet med å roe ned først og så slippe løs farten igjen når man har mer kontroll på seg selv... happy4 Dette ser jeg veldig godt på min egen hund, Jonas, som også er helt klin gal etter ball, pinne, kamplek osv, at han i stedet for å høre etter hva jeg sier tar helt av og blar gjennom alle kunstene han kan i håp om at noe av det må være rett og gjøre at han får leken...mens hos din hund synliggjør det seg mer i at hun får ut energien på det hun har boende i seg fra laaang tilbake...! happy4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Jage fugler Empty
PosteTema: Re: Jage fugler   Jage fugler EmptyLør Jul 02 2011, 18:11

Takk for svar Nina happy3

Det er noe av de samme tankene jeg har gjort meg selv også. Da får jeg prøve ennå mer og trene kontakt og samarbeid før vi evt. prøver oss på momentene. Heldigvis er hun et matvrak, så mat er også super som bellønning. happy4
Da får jeg bare håpe at det er bellønning god nok, og at hun ikke bellønner seg selv ved å jage fugler selv når hun er rolig.... sad3
Tenker kanskje at hun er rolig.....vi trener på momentene......hun ser en fugl....ok,- kjedelig med godbiter....bedre med fugler...og så jiiihii...jage!!!! sad3
Ball og pipedyr er ellers KUN brukt på agilitybanen, ALDRI ellers. Nettopp fordi hun tar helt av mad2
Til Toppen Go down
Sponsored content





Jage fugler Empty
PosteTema: Re: Jage fugler   Jage fugler Empty

Til Toppen Go down
 
Jage fugler
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: