IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar

Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
xitamiz kennel

xitamiz kennel

Antall Innlegg : 187

svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar Empty
PosteTema: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyLør Jul 02 2011, 09:56

Hej norska vänner. Jag blev chockad att läsa vad svenska pinschersektionen skriver på sin sida. De vill inte att vi testar för bla vWD, om vi gör det ska vi inte skriva om det på våra hemsidor. läs mer på pinscher sektionens hemsida och häpna. vilka signaler vill man sända ut?

Obs, texten nedan är en google översättning:
With regard to genetic tests and von Willebrand's defect.
The German Pinscher / Schnauzerklubben now require mandatory genetic map von Willebrand
factor for breeding. This is a controversial rule, and some German breeders have wondered how we make
us to this. Genetic testing has been up for consideration at the Kennel Club's breeding and genetics days, and the
researchers who lectured on the subject have consistently and warned of an over-reliance on technology, and demonstrated the
uncertainties that exist. Based on these findings, has Pinschersektionens Breeding Committee following
Feedback:
There are rumors of two cases of hemophilia, which affected Pinscher, both in the U.S.. We have no
information on whether these cases are clinically established, the probative value is therefore doubtful. In Europe,
not a single case of advanced disease was detected in Pinschers. In Dobermann appears clinically
affected cases, most "Type 1". For the Doberman has the allele that causes the defect identified and a
DNA tests have been developed.
In order for a gene test to be scientifically established, there must be individually validated for
each race. This means that the responsible laboratory must demonstrate that in blind tests can identify
ten affected animals plus ten carriers in a random group of about forty individuals. Blood samples
be encoded so that they can not reveal which individuals carrying the mutant genes. SKK approves
Only DNA tests are properly validated and made the blood test, not the so-called swab.
It is not certain that the gene variant that causes vWD in a race, such as Doberman, is the same
gene that causes disease in another race. As an example, caused the hereditary ögondefekten PRA
of five different genes / alleles among breeds Miniature Schnauzer, Dachshund, Sloughi, Corgi and Samoyed. One can
why not assume that a test is validated at Doberman Pinscher also apply for.
In addition, the fact is that there are differences in the genome of different populations of the same race.
Pinscher in the United States probably has a slightly different genetic makeup than Pinscher in Europe,
means that a gene mutation that causes a defect in one population does not automatically provide the same
defect in the other.
For Pinscher apply to the following: Since there are so many clinically affected
Pinscher that a gene test can be validated (thus not some hereditary known carriers), so can not be a
test validated the Doberman Pinscher to be relevant to. The only thing this test reveals, is that the same
gene is present in both races, but it does not prove that it causes the same disease! They
Swedish Pinscher with the term "carrier" is not proven carriers of a gene that gives
disease. In reality this means that until a proper validation has been performed, there is no
scientifically secured DNA testing for vWD in Pinscher!
Each breeding manager who is considering mandatory rules on genetic testing of any kind, must necessarily
check the test's validity on the breed. At the slightest doubt, you should request written
report on the validation of the laboratory in question, or a report from a third party (a 'peer
review "). This will become even more important in the future, because the breed clubs and breeders functionaries
will be the targets of marketing campaigns for a growing number of genetic tests, many of
dubious value. In this situation it is important not to "fall in the hall" for sales ploy.
• Test NOT JUST FOR THE TEST'S SAKE
• Test NOT because "it is professional on the website"
· Never trust a test that is not properly validated BREED
• Test NOT FOR RARE DEFECT that appear on individual cases
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyLør Jul 02 2011, 11:31

Har sendt deg mail. Gentestene for vWD er jo rasespesifikke. Så jeg skjønner ikke disse kapitlene i teksten
Sitat :
För att ett gentest ska vara vetenskapligt säkerställt, måste det vara individuellt validerat för
varje ras. Detta innebär att ansvarigt laboratorium måste visa att man i blindtest kan identifiera
tio affekterade djur plus tio bärare i en slumpmässig grupp om ca fyrtio individer. Blodproven
ska kodas så att de inte kan avslöja vilka individer som bär på muterade gener. SKK godkänner
endast DNA-tester som är korrekt validerade och som gjorts på blodprov, inte på s.k. swabs.

För Pinschern gäller därför följande: Eftersom det inte förekommer så många kliniskt affekterade
Pinscher att ett gentest kan valideras (därmed inte heller några hereditärt kända bärare), så kan inte ett
test som validerats på Dobermann vara relevant för Pinscher.

Også lurer jeg på om AK vet at Amerikanske pinscher stammer seg i Europeisk hunder, hovedsaklig franske og noen tyske, finske og svenske ?
Sitat :
Därtill är det så att det förekommer skillnader i genomet hos olika populationer av en och samma ras. Pinschern i USA har troligen en något annorlunda genuppsättning än Pinschern i Europa, vilket innebär att en mutation som ger en defekt hos den ena populationen, inte per automatik ger samma defekt i den andra.
Mener AK at genene mutaterer under flyreisen dit eller ? Dessuten det er bærere av vWD i europeiske linjer (f.eks. min Lady som er halvt fransk og halvt finsk).

Jeg kan eller vil ta det opp her på Forum, men om teskten er skrivet av en viss person så er det stor grunn til bekymring. Vedkommende har så langt jeg vet ingen biologisk/genetisk utdannelse men produserer tekster som henger ikke sammen i det hele tatt. Bl.a. om sk. viltfargede og HC.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyLør Jul 02 2011, 13:01

Irene, jag hittar ingen käll redovisning. så vad man grundar texten på vet jag inte och kan heller inte kontrollera detta.

Ser slutklämmen på texten som en skymf mot de uppfödare som testar sina aveldjur " Testa inte för att det ser proffsigt ut på hemsidan"

Leena
Til Toppen Go down
OEH

OEH

Antall Innlegg : 155

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptySøn Jul 03 2011, 10:48

Link til original dokumentet:
Gentester_vonWillebrand.pdf

Jeg stiller meg ganske uforstående til dette. Dette er så til de grader uriktig, og kan vel ikke sies å være
en raseklubb verdig å publisere et slikt smøreri, og da fra avlsrådet også da. confused3

Kan jo ikke være annet enn en forsinket aprilsnarr sad3

Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptySøn Jul 03 2011, 13:36

Jag blir lite snurrig på det oxå. så om vWD testet inte är validerat på Pinscher kan det betyda två saker: att testet ändå är använbart på Pinscher eller att det inte är det. Vad säger det då om resultaten? Betyder det att de hundar som fått resultatet CLEAR kanske inte är det och att de som fått resultatet CARRIER inte är det??? eller är CARRIER kanske till och med AFFECTED? Vad händer om man avlar på två individer som är idag testade Carrier? Ingen fara eller vad menar avelsrådet vi ska göra?
hur Stor skillnad på testresultaten gör ras valideringen? och i såfall varför går inte de två stora klinikerna VETGEN i USA och LABOKLIN i Tyskland inte ut med denna info?
Testerna kostar närmare 1000kr och göra förutom veterinär kostnaden för att utföra provet om du gör det hos veterinär ( man kan ju både göra Swabs, Hårprov och blodprov).

Jag reagerar framför allt på att avelsrådet /klubben går ut med så nedlåtande text som att vi inte ska göra tester för att se proffsiga ut på våra hemsidor!!!
Yes, det är ju av den jag lagt ner tusentals med kronor på tester på mina hundar, för att se riktigt proffsig ut, ha, ha, ha.

/Leena
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptySøn Jul 03 2011, 14:59

Men hvem står bak dette?

En enkel person eller hele avlsrådet?

Og hvorfor er ikke styret i Pinscherseksjonen informert. Ei heller kan vel ikke klubbens web-ansvarlig være uten informasjon om dette.............

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptySøn Jul 03 2011, 17:31

Junior skrev:
Men hvem står bak dette?

Og hvorfor er ikke styret i Pinscherseksjonen informert. Ei heller kan vel ikke klubbens web-ansvarlig være uten informasjon om dette.............

Det står etter hva jeg kan se at det er fra Avlsrådet, men jeg klarer ikke å se hvem som faktisk sitter i avlsrådet.Er jeg blind? Noen som kan fortelle meg hvor det står? Uansett så vil jeg regne med at når det står at avlsrådet informerer, så betyr det at avlsrådet informerer og ikke at en enkeltperson har gått egne veier uten at resten er involvert.

Hvor ser du at styret ikke er informert? Trodde de ble informert om hva avlsrådet driver med, men jeg vet jo ikke.

svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptySøn Jul 03 2011, 19:29

Linn skrev:
Junior skrev:
Men hvem står bak dette?

Det står etter hva jeg kan se at det er fra Avlsrådet, men jeg klarer ikke å se hvem som faktisk sitter i avlsrådet.Er jeg blind? Noen som kan fortelle meg hvor det står? Uansett så vil jeg regne med at når det står at avlsrådet informerer, så betyr det at avlsrådet informerer og ikke at en enkeltperson har gått egne veier uten at resten er involvert.

Hvor ser du at styret ikke er informert? Trodde de ble informert om hva avlsrådet driver med, men jeg vet jo ikke.

Uten og bli vanskelig så "ser" jeg ingenting jeg hvem som står bak dette. Ikke om dette er en flertallsavgjørelse eller et solovedtak.

Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

Antall Innlegg : 174

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 06:34

avelsrådet har gått ut med det - klubben står bakom avelsrådet (Bodo & Christer sitter i avelsrådet) och det är på detta sättet de informerar klubbens medlemar att testande kliniker inte har kunnat besvara frågan om validering på testet.

Hur har de kunnat arbeta fram ett test för pinscher utan att ha genen för affecterad?

Nu är det dessutom så att endast laboklin får genomföra testen i europa - de har sökt och fått denna test som sin.
Att de dessutom är den dyrare av de fyra jag under åren haft kontakt med är roligt värre......

Men under alla år jag haft kontakt me dessa har ingen av dem kunnat svara på frågan - hur har ni kunnat arbeta fram ett gentest för pinscher...
Det tycker jag är oroande!!!

Svenska SLU (har tidigare haft kontakt med dem) har sagt till mig att det är inte möjligt. Ett test som skall användas på en ras måste ha dess genestiska underlag för clear, carrier och affected innan brickan kan läggas upp.

Så ja, frågan kvarstår - vad är det vi testar för?
Ingenstans, på alla testande kliniker finns någon affecterar individ!

Fortfarande lägger vi ned tusentals kronor på detta - jag har själv lagt ned 7000kr utan att tycka det är klokt!!!!
Annan uppfödare i sverige är uppe i 22000kr och till vilken nytta? Varför?

Jag har ju samlat och skrivit runt till folk för att få sammanställa så mycket som möjligt.

Om man nu ser till vad jag har sammanställt.... antal ...
Det är helt makalöst och magiskt att det inte finns sjuka djur med tanke på hur llinjerna med de bärande ligger.
OCH det gör att jag iaf inte tror att vi har en sjukdom i rasen som heter wVD...

För det har korsats bärande linjer och fortfarnade inte en enda affected dokumenterad hos testande kliniker!

Kanske vi testar efter en gen som inte påverkar pinscher - hur kan man annars förklara att det inte hittats en enda affecterad?
Til Toppen Go down
http://www.beebronx.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 11:34

BeeBronx skrev:

För det har korsats bärande linjer och fortfarnade inte en enda affected dokumenterad hos testande kliniker!

Kanske vi testar efter en gen som inte påverkar pinscher - hur kan man annars förklara att det inte hittats en enda affecterad?

For å kommentere de øvre deler av ditt innlegg så får vi også gjøre litt research om hvem som har gjort hva og hvordan. For stemmer dette er detjo svindel!

Så til forklaringen til hvorfor ikke noen hunder har fått påvist gen-feilen.

Det har en enkel forklaring. Av alle hunder født i Sverige etter 2005. Hvor mange er testet............................

Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 12:07

Lite funderingar från mig: som sagt, vågar sig så stora kliniker på ren svindel om de inte vet att testet är pålitliga?
Själv har jag då iallafall inte vågat mig på att avla på en carrier med en Carrier och så länge men avlar på en clear med en Clear så är ju chansen även med icke validerade test att få en affected troligen lika med 0. Vet inte om att någon annan heller sedan vi börjat testa har parat två kända carrier med varann. ( i så fall borde dessa hundar delta med blod till forskningen för att validera testen)
Det är ju så att genetiken säger att det föds viss procent bärare, clear och affected så har man kollat en av föräldrarna åtminståne så är chansen att det föds sjuka individer minimal.

Men kanske skulle man göra en testparning med två bärare för att få klarhet i frågan. tror dock ingen vågar sig på det, inte ens SKK eller pinscher sektionens skulle nog stå bakom det om man gav dom förslaget. Då skulle man dra slutsatsen att även om man går ut med info att dessa tester inte är värda namnet så tror man kanske på att de är pålitliga iallafall, eller?

Tycker även att man från klubb håll om man går ut med detta redovisar de brev kommunikation man haft med klinikerna ang dessa viktiga frågor. visa oss korrespondansen ang dessa frågor så vi medlemmar få se. då kan vi dra våra egna slutsatser.

Leena
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 14:55

Junior - jag har inte samlat svenska utan världens
Jag är lite mer grundlig och har självklart gjort en helomfattande.

Dum vore jag väl annars ...

Jag har över 120 namnade, testade hundar. Dvs även de linjer som ligger bakom, spekulationer om vilka träffpunkter det finns i de olika stamtavlorna

Självklart handlar detta inte om den svenska populationen!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 15:15

BeeBronx skrev:
Junior - jag har inte samlat svenska utan världens
Jag är lite mer grundlig och har självklart gjort en helomfattande.

Dum vore jag väl annars ...

Jag har över 120 namnade, testade hundar. Dvs även de linjer som ligger bakom, spekulationer om vilka träffpunkter det finns i de olika stamtavlorna

Självklart handlar detta inte om den svenska populationen!!!!

Jeg betviler på ingen måte de undersøkelser som du har gjort. Men for meg kommer dette som en meget stor overraskelse!

Både fordi Laboklin ikke kun driver med testing av ulike hundesykdommer. Men har alle slag kjæle og husdyr (Hest, Storfe, Svin).

Så dette ville for et selskap være en katastrofe. Både omdømmemessig og ikke minst økonomisk.

Et massesøksmål ville koste dyrt i Tyskland. I tillegg kan selskapet dømmes etter EU-lover, om de selger et produkt som ikke er tilfredstillende.

Og hva gjelder Optigen og andre selskaper i USA vet vi jo alle hvordan det amerikanske rettsystemet ser på juks og fanteri.

Så her må der undersøkelser til.

Skal i løpet av kvelden få lagt ut en fin rapport.

Lars Blochs hovedfagsoppgave ved Veterinærhøgskolen i København. Omhandler i hovedsak Dobermann men trekker inn flere raser og andre forhold rundt denne sykdommen.

Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 16:52

Vi kan inte likställas med andra raser - efter som det inte är en likadan reaktion inom en ras som inom en annan även om det handlar om samma typ av vWD.

Detta är min sammanställning gjord 2009;
Von Willebrands sjukdom har upptäckts i ett brett spektrum av hundraser. Det finns tre klassificeringar av denna sjukdom, typ I, II och III. Dessa olika typer bygger på koncentrationen och typen av plasma vWF.

Typ I av vWD karaktäriseras av onormalt låga koncentrationer av strukturellt normala vWF (F=faktor), och är en mildare form. Typ II av vWD kännetecknas av strukturellt onormal vWF, vilket hindrar funktion och kan leda till svåra blödningar hos drabbade hundar. Typ III av vWD finns hos hundar utan någon direkt plasma vWF.

Den defekta genen har rapporterats hos många raser (ca60st) och kan nedärvas även av blandraser. Visa raser har visat sig mycket mindre känsligare än andra. Vilka dessa raser är har jag ännu inte fått något svar på, inte heller hur det yttrar sig – men har skickat ut förfrågan till några av de olika testande klinikerna.

Fem olika mutationer har identifierats som lett till vWD hos hundar. Direkta DNA-tester har utvecklats för alla fem av dessa mutationer som gör att det entydigt går att definiera den genetiska statusen för hunden, vilket inte alltid möjligt med det tidigare ELISA-testet.
Dessa fem mutationer är representerade hos det stora flertalet av vWD-drabbade – bärare eller affected i minst 20 olika raser, och troligen andra, som ännu inte har testats. Alla fem kan klassificeras som recessivt nedärvda.

Många hundar med sjukdomen (dubbla genuppsättningar) vWD (affected) påvisar aldrig symptom för att ha sjukdomen. Andra kan få blödningar från näsa, urinblåsan eller orala slemhinnor, förlängd blödning efter trauma eller kirurgiska ingrepp. Drabbade tikar kan även ha förlängd blödning efter valpning och med okontrollerad blödning kan hunden avlida som konsekvens med sjukdomen vWD (dubbel genuppsättning, affected).

I en nödsituation, kan vWDdrabbad hund ges transfusion av blod eller färskfryst plasma och det stabiliserar då tillfälligt patienten. Den hund som donerar blod får behandlas med ett läkemedel som kallas DDAVP före insamlingen av blodet, vilket kommer att höja von Willebrands faktor i givarens blod, en uppenbar fördel för hunden med vWD.

Undvikande av vissa läkemedel är avgörande för hundar med sjukdomen vWD(vilken vi ej har några som helst registrerade fall av). Dessa medikament kan påverka blodet och göra det ytterligare lättblödande:
Aspirin
Antihistaminer
Fenylbutazon
Sulla-baserade antibiotika
Ibuprofen
Östrogener
Ampicillin / amoxicillin
Penicillin
Fenotiazin, lugnande
Heparin
Teofyllin

Enligt uppgifter jag fått från VetGen - eftersom pinscher ärver typ I av sjukdomen homozygot (de som ärver en defekt gen från båda föräldrarna) är det inte sannolikt att de avlider i livmodern eller strax efter valpning – som vi har haft uppe till diskussion med uppfödare runt om i världen.

Fortfarande är det affected jag refererar till – dvs en hund med vWD i dubbel genuppsättning.
Under normala omständigheter, typ I innebär att blödning hos hunden kommer att koagulera normalt.
Men efter långvarig stress eller med stora blodförluster under operation eller på grund av trauma, kan defekten bli "kliniskt" och oförmåga att koagulera uppstår. Blödningstendenser kan förvärras av medicinering (se lista ovan) eller stress och sjukdom, särskilt virussjukdom eftersom virusinfektioner kan förlänga blodproppsbildning genom att påverka trombocyt och/eller endotelceller produktionen i blodkärlens väggar (endotelcellerna producera det protein som kallas von Willebrand's faktor som är nödvändig för normal koagulering).

Drabbade hundar kan få skador och genomgå operationer utan några komplikationer och får heller aldrig några problem med blödningar.
Varför en del hundar (dobermann, terrier och pudel bl a) som klassificeras som drabbade av vWD visar kliniska tecken på blödning medan andra inte gör det är ännu inte utrett och inga reella fakta finns.
Många dobermannägare rapporterar att deras hund genomgick rutinmässiga kastreringar, kuperingar, mm som valpar med okomplicerad återhämtning – samtidigt som vissa drabbade uppvisat sk ”bleeders” symptom.

Eftersom Parvovirus attacker mag-tarmkanalen där det orsakar blödningar är det särskilt farligt för vWD drabbade. Levande virusvaccin kan ha samma effekt på affected.

VetGen och Laboklin har testat pinscher sedan 2005 och …
VetGen, USA
Total tested 143
Clear, 114 or 82%
Carrier 28 or 18%
Affected 0

VetGen; Den mutation som orsakar typ I vWD i tyska Pinschers är exakt samma mutation som orsakar sjukdomen i Dobermanns och många andra raser.
Vi har inte testat eller fått fram en ända drabbad av rasen pinscher.
Den första hund som testats var en misstänkt bärare, och detta kontrollerades när man jämförde med vår kompletta panel av vWDmutationer.
Varje parti av tester som körs innehåller kontroller (clear, carrier, och
affected) även om de kan vara från en annan ras med samma mutation (dobermann).
Du får gärna ställa fler frågor om det är annat du undrar.
Statistiken bifogad innehåller även första pinschern som har testats.

Svar från Laboklin:
"Vi har testat 177 pinscher från januari 2006 - aug 2008.
86% av dem har testats genotyp N/N clear, 14% har testats genotyp N/vWDI(hetrozygous carrier). Ingen av de testade pinschrarna visade genotyp vWDI/vWDI (homozygot affected). "

Detta tycker jag är intressant ur den synpunkt att vi inte har en enda drabbad i rasen och det används genbaserade tester från andra raser att jämföra med;
Särskilda diagnos av vWD kräver antingen genetiska tester i de raser där det är tillgängligt, eller vWF mätning. Resultaten är tillförlitliga i alla åldrar.
På grund av den eventuella kopplingen till hypotyreos, thyroidstatus bör utvärderas.

Hur kontrolleras om det är de rätta genuppsättningen för pinscher?
Kommer att kolla upp detta vidare med båda klinkerna.

von Willebrands sjukdom är en av de minst destruktiva sjukdomar som nedärvs hos dobermann och det är denna typ vi även finner hos pinscher.
Det är en genetiskt ärvd autosomalt recessiv blödarsjuka. Det drabbar ungefär 60 olika raser, inklusive pinscher och eftersom den har den genetiska strukturen den har finns inget botemedel – det handlar istället bara om medveten avelstrategi och planering.

Detta sammanställde jag för nått år sedan. Jag har grävt djupare sedan dess, varit i kontakt med de olika klinikerna samt samlat in info från hundägare.
Jag har verkligen fått allt fler frågetecken kring varför det inte finns affecterade inom rasen, hur har de kunnat göra ett test och varför testar vi för en sjukdom vi inte har i rasen.....

Jag och även andra som efterfrågat HUR de kommit fram till en "bricka" med genutseende för pinscherns free, carrier och affected är fortfarande obesvarat och fortfarande stora frågetecken till!
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 17:02

Det kanske skall nämnas med att även SKK ställer sig frågande till hur ett test som detta kan anses validerad test - det handlar inte om endast klubb eller enskilda medlemmar, uppfödare.
Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 18:23

En fundering, är inte detta då tillräckligt som VETGEN säger citat från ditt inlägg:

"VetGen; Den mutation som orsakar typ I vWD i tyska Pinschers är exakt samma mutation som orsakar sjukdomen i Dobermanns och många andra raser.
Vi har inte testat eller fått fram en ända drabbad av rasen pinscher.
Den första hund som testats var en misstänkt bärare, och detta kontrollerades när man jämförde med vår kompletta panel av vWDmutationer.
Varje parti av tester som körs innehåller kontroller (clear, carrier, och
affected) även om de kan vara från en annan ras med samma mutation (dobermann"

Om de hittat att det är samma mutation så är det väl samma, eller??
Vet inte om jag förstår dåligt, men som ex , om en same har en sjukdom x och de hittar samma sjukdom x hos skåningar, är det inte samma då?

Leena
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 18:47

Nä - de har kommit fram till att det är inte så lätt.
De finns ju ingen "validering" som kan säkerställa att genen ser likadan ut. Det är ett antagande.

Ungefär på samma sätt som man i början använde ELISE - som sedan efter undersökning fick förkastas då man kunde konstatera att pinscher INTE har samma värde på vWDskalan som dobermann!!!
Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 18:56

Jag tror inte vi kan blanda i hop äpplen och päron när det gäller ett gentest och ett blod test som visar hur fort eller långsamt blod koagulerar. Det är ju två olika världar.
Men jag hakar fortfarande upp mig på den här raden " "VetGen; Den mutation som orsakar typ I vWD i tyska Pinschers är exakt samma mutation som orsakar sjukdomen i Dobermanns "

Om det nu har säkerställt att det är exakt samma mutation, varför ska man specifikt behöva validera för pinscher för att testet ska vara pålitligt? Då måste de ju redan varit nere på dna nivå och fått fram att det hänger på samma mutation i genen.

Leena
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyMan Jul 04 2011, 19:32

Men leena, det är ju det som inte är säkerställt.
Där krävs validering för det.

Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 12:49

Lägger ut två besvarande från SKK och SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) kring deras syn på detta och våra tester av pinscher;

Hej,
Jag har kontaktat VetGen angående validering och genotypering av gentestet på pinscher (identifierar mutation i ett splice-site i genen för von Willebrands faktor, för typ 1 VWD).

Så här skriver, svarar Ettinger (VetGen) om ämnet(fortfarande, 20110706 inget nämnt om pinscher när rasen specifikt nämns i frågan):
Inheritance and Expression
VWD is an autosomal trait; males and females experience the bleeding tendency and transmit the defect to offspring with equal frequency.[35] Expression of type 1 VWD is complex, with evidence for both incomplete dominant and recessive patterns.[36,37] Type 1 VWD is common in Doberman Pinschers, and in this breed clinical signs of VWD are typically seen in dogs with a VWF:Ag of 15% or lower.[38,39] Homozygosity for a splice-site mutation in the VWF gene and for certain VWF marker alleles is associated with a low plasma VWF.[40,41] The clinical severity of type 1 VWD for an individual dog (or human patient) cannot be explained fully by current molecular or biochemical tests. Risk of hemorrhage represents a continuum, with severe signs typically associated with relatively severe reduction in plasma VWF concentration (Figure 189-9). In contrast, type 2 and type 3 VWD in dogs appear to be simple recessive traits. Clinically affected dogs inherit a mutant VWF gene from each parent and express a bleeding tendency. The carrier parents are clinically normal, although their plasma VWF is typically low (less than 50% VWF:Ag). Mutations causative for type 3 VWD have been described in Scottish Terriers and Dutch Kooiker Dogs.[42,43] Mutation detection tests for these breeds and for less well-defined VWF mutations in other breeds are available commercially (vetGen, Ann Arbor, Mich.).

SKK:

"Hej Pia,"

"Generellt tycker jag att så länge blödarsjuka inte förekommer som ett kliniskt problem i rasen finns ingen anledning till att rekommendera DNA-testning. Om kliniska fall av blödarsjuka uppkommer i rasen bör dessa noggrant utredas.

Trevlig sommar,

Sofia Malm"

Svar skickat från SLU;

"Grundprincipen måste vara att alla rasklubbar innan de gör några rekommendationer, VERKLIGEN ser till att de har kompetenta personer som bedömer om ett test är RELEVANT för en sjukdom för den rasen. "

Så.... innan man börjar fundera på varför en rekommendation läggs ut, som den som nu ligger av Svenska klubbens avelsråd .....
Fundera på varför vi skall ... när inte vår stora "moderklubb" eller Sveriges mest ledande gentiker tycker så ....

Varför????????
Til Toppen Go down
OEH

OEH

Antall Innlegg : 155

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 15:00

BeeBronx skrev:

Så.... innan man börjar fundera på varför en rekommendation läggs ut, som den som nu ligger av Svenska klubbens avelsråd .....
Fundera på varför vi skall ... när inte vår stora "moderklubb" eller Sveriges mest ledande gentiker tycker så ....

Varför????????

Spørsmålet kan ikke på noen måte bli, hvorfor teste for noe "Ledende genetiker synes....."
det må alltid være, hvorfor ikke teste. Hvis vi ikke tester vil vi ikke ha mulighet for å fange opp
eventuelle problemer før problemet er blitt for stort til at det er mulig å gjøre noe med det.

Dessuten Pia, det å pressesentere bare svaret på et stilt spørsmål, vil aldri kunne gi et korrekt bilde
av hva som menes av noen rundt en sak. Så vist du skal benytte deg av slike uttalelser, bør du også
publisere alle dokumeter som foreligger i det gitte spørsmålet, slik at vi som lesere selv kan bedømme
validiteten av det det spørres om og svares på.

Om vi, som oppdrettere, ikke er villige til å ta den økonomiske og tidsmessige "byrden" det er
å følge opp genetisk og annen testing helsemessig testing av våre hunder, bør vi gå i oss selv
og tenke i gjennom hvor vidt det vi drever med, er til rasens beste.

Men jeg må si at jeg tenker at det alltid er rom for kritisk debattering og tenkning rundt
temaer som dette. Uten slikt vil vi ikke komme noen vei, og ikke gjøre annet
enn " det vi alltid har gjort" eller "alltid har tenkt".
Men det å styre meninger og tanket slik det prøve på her, er mye verre enn å ikke tenke, mene
eller debattere.

Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 15:36

Det är fortfarande fakta - det finns inga registrerade sjuka individer - vad är det vi letar efter?
Är det någon som använder ex PRAgen testerna för närbesläktade raser?

Kan någon tala om varför man letar efter en sjukdom som inte finns i rasen - eller alternativt presentera en affecterad individ - så visst då och bara DÅ kan det komma lite substans i vikten av att testa.

Ser man inte det ologiska i att leta efter något som inte finns, aldrig funnits eller registrerats hos testande labb ..... en sjuk, affecterad pinscher!!!!!!

(Anledningen till att frågan inte skrivs ut är för att det är en privat frågeställning under bearbetning - med detta delsvar kring testning - ta det för osanning eller orelevant om du vill ... det är iaf del av kunskap och vetskap jag tar del av från ledande i sverige.)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 15:37

Er enig med mye av det Odd-Egil skriver.

Man vil alltid, både innenfor veterinær og human medisin ha ulike meninger og hva som er best forebyggende og hvilke type og måte en behandling skal skje på.

Så igjen. Men all respekt for alt det omfattende arbeidet du har lagt ned. Men ulike faginstitusjoner og forskere vil ha ulike syn.

For hadde alle tenkt likt hadde vi ikke kommet veldig langt her i livet!

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 15:46

BeeBronx skrev:
Det är fortfarande fakta - det finns inga registrerade sjuka individer - vad är det vi letar efter?
Är det någon som använder ex PRAgen testerna för närbesläktade raser?

Kan någon tala om varför man letar efter en sjukdom som inte finns i rasen - eller alternativt presentera en affecterad individ - så visst då och bara DÅ kan det komma lite substans i vikten av att testa.

Ser man inte det ologiska i att leta efter något som inte finns, aldrig funnits eller registrerats hos testande labb ..... en sjuk, affecterad pinscher!!!!!!

(Anledningen till att frågan inte skrivs ut är för att det är en privat frågeställning under bearbetning - med detta delsvar kring testning - ta det för osanning eller orelevant om du vill ... det är iaf del av kunskap och vetskap jag tar del av från ledande i sverige.)

Jeg skal sende deg en kopi av en artikkel når jeg finner boken utgitt av NKK. Genetikk avl og oppdrett heter den.

Omhandler kartlegging av arvelige defekter. Skrevet av Professor Astrid Indrebø.

Videre blir det feil og bruke dagens situasjon, der vi ikke engang har tall på hvor mange Pinscher både i Sverige eller Norge som er testet! Eller hva resultatet ble.

Og har man ikke det blir prosentregning vanskelig. Og sannsynlighetsberegne antall eventuelle bærere er enda verre..............
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar EmptyOns Jul 06 2011, 16:18

Jag har och har lusläst den boken - köpte den innan jag började avla....
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar   svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar Empty

Til Toppen Go down

svenska pinscher klubbens avelsråd vill inte att vi hälsotestar
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Stand by telt
» Kipor aggregat