Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fra dekk / sitt til sitt/stå?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptySøn Jun 19 2011, 20:51

Hvordan trener dere hudene deres fra dekk til sitt?
dekk til stå?
sitt til stå?
Hunden skal jo helst sprette opp lynraskt.
Noen som har noen gode tips? happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptySøn Jun 19 2011, 20:59

Jeg brukte targetstick i innlæringen av alle de øvelsene. Funket kjempebra! Fra dekk / sitt til sitt/stå? 103536 Forutsetningen er at du har trent inn targetsticken og ikke minst fart på å følge den før du begynner med disse øvelsene. Fra dekk / sitt til sitt/stå? 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptySøn Jun 19 2011, 21:21

Ikke dumt happy5
Merkelig at jeg ikke har tenkt på det før mad2
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptySøn Jun 19 2011, 21:38

Targetsticken er en smart oppfinnelse! Fra dekk / sitt til sitt/stå? 332565 Den kan brukes til så mangt! Fra dekk / sitt til sitt/stå? 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyMan Jun 20 2011, 11:11

Jeg trener nå avstand med låste bakbein happy3
Om det er iforhold til lydighet du tenker - så er det aller vikitgste at hunden ikke forflytter seg noe mellom momentene wink3

Jeg bruker en "stokk" forran hundens bakbein for å forsikre meg om at de ikke beveger seg. Deretter lærer jeg de momentene ved å vise de med godbit. Det går sagte og kontrollert i straten, men når de forstår momentene går det raskere og raskere av seg selv. Og man kan også øke farten ved å belønne raskere og vise de momentene raskere. Trayan er trent noe anderledes, han flytter beina sine bakover fra sitt til stå - og det betyr at sitten fra stå da MÅ være bakover. Jeg foretrekker også at det kunn er en bevegelse fra dekk til stå - ser mye bedre ut!

Litt vanskelig å foklare, så si ifra om det er noe du ikke forstår happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyTir Jun 21 2011, 21:53

Maiken skrev:
Jeg trener nå avstand med låste bakbein happy3
Om det er iforhold til lydighet du tenker - så er det aller vikitgste at hunden ikke forflytter seg noe mellom momentene wink3

Jeg bruker en "stokk" forran hundens bakbein for å forsikre meg om at de ikke beveger seg. Deretter lærer jeg de momentene ved å vise de med godbit. Det går sagte og kontrollert i straten, men når de forstår momentene går det raskere og raskere av seg selv. Og man kan også øke farten ved å belønne raskere og vise de momentene raskere. Trayan er trent noe anderledes, han flytter beina sine bakover fra sitt til stå - og det betyr at sitten fra stå da MÅ være bakover. Jeg foretrekker også at det kunn er en bevegelse fra dekk til stå - ser mye bedre ut!

Litt vanskelig å foklare, så si ifra om det er noe du ikke forstår happy3

Jo jeg forsto det godt, bortsett fra det med stokken. huh3 Legger du den inntil hunden mens den sitter eller? Ja det er i forhold til LP.
Vi har trent en del på denne øvelsen og begynner å få den bra til. Arco spretter opp fra dekk til sitt uten å flytte bakbeina, nå må vi bare øve på fra dekk og sitt til stå wink3
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyOns Jun 22 2011, 08:38

Hege&Arco skrev:
Maiken skrev:
Jeg trener nå avstand med låste bakbein happy3
Om det er iforhold til lydighet du tenker - så er det aller vikitgste at hunden ikke forflytter seg noe mellom momentene wink3

Jeg bruker en "stokk" forran hundens bakbein for å forsikre meg om at de ikke beveger seg. Deretter lærer jeg de momentene ved å vise de med godbit. Det går sagte og kontrollert i straten, men når de forstår momentene går det raskere og raskere av seg selv. Og man kan også øke farten ved å belønne raskere og vise de momentene raskere. Trayan er trent noe anderledes, han flytter beina sine bakover fra sitt til stå - og det betyr at sitten fra stå da MÅ være bakover. Jeg foretrekker også at det kunn er en bevegelse fra dekk til stå - ser mye bedre ut!

Litt vanskelig å foklare, så si ifra om det er noe du ikke forstår happy3

Jo jeg forsto det godt, bortsett fra det med stokken. huh3 Legger du den inntil hunden mens den sitter eller? Ja det er i forhold til LP.
Vi har trent en del på denne øvelsen og begynner å få den bra til. Arco spretter opp fra dekk til sitt uten å flytte bakbeina, nå må vi bare øve på fra dekk og sitt til stå wink3


Bruker stokken for å få fine momenter fra stå til sitt og fra sitt til stå happy3
Plasserer den forran hundens bakbein slik at de ikke beveger seg noe fremover.

Her en filmsnutt in venninde Maren har laget med sin unghund Kiter som er 5,5 mnd på denne videoen happy6
Maren er blant annet nordisk mester i lydighet, og kan sakene sine godt wink3

https://www.youtube.com/user/bcamira#p/u/12/yJXecKsHFP0
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyOns Jun 22 2011, 20:41

Lur idee, forsto det bedre nå, takk cool3
Men et annet spørsmål. Hvorfor brukes det hånd/armsignal i tillegg til verbal komando på sitt ved avstandskomandering? Har sett flere gjøre det også. Hvis du forstår hva jeg mener. Armen opp på sitt, armene ut på dekk for eksempel. Holder ikke det med den verbale komandoen? blink00
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyOns Jun 22 2011, 21:26

Hege&Arco skrev:
Lur idee, forsto det bedre nå, takk cool3
Men et annet spørsmål. Hvorfor brukes det hånd/armsignal i tillegg til verbal komando på sitt ved avstandskomandering? Har sett flere gjøre det også. Hvis du forstår hva jeg mener. Armen opp på sitt, armene ut på dekk for eksempel. Holder ikke det med den verbale komandoen? blink00

Hånd/armsignalene er vel til når man skal kommandere hunden fra lang avstand? Sånn at man slipper å stå å brøle kommandoen? Tror jeg? unsure3

Men jeg skjønte ikke bæret av dette med planken, hvordan er bakbeina "låste" ved at den planken ligger der? Er hunden trent på forhånd at den ikke skal trå over planken da? Hm. Smile
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? EmptyFre Jun 24 2011, 21:56

Hunden vil naturlig ikke tråkke over den, men om den gjør må man lære den at det ikke er lov happy3
Armtegn kommer godt med om man for eksempel er på et stevne med agility rett ved siden av, eller på et VM hvor det er mye bråk og klapping og action i ringen ved siden av wink3 Er en ekstra mulighet for hunden å kunne forstå kommandoen om det er mye støy happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Sponsored content





Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty
PosteTema: Re: Fra dekk / sitt til sitt/stå?   Fra dekk / sitt til sitt/stå? Empty

Til Toppen Go down
 
Fra dekk / sitt til sitt/stå?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Back on track dekk
» Amerikanere i sitt ess!!!
» Eukanuba sitt testsenter i Usa??
» NKK avd Rogaland sitt valpeshow 16.10.11
» Kennel Ullami sitt D-kull

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: