Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Reinkarnert mus?

Go down 
+2
Monica P
Hege&Arco
6 posters
AvInnlegg
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptySøn Jun 12 2011, 20:30

Arco piper veldig ofte. Hvis han vil ut, når vi er ute, hvis vi stopper opp, hvis han kjeder seg, hvis vi er inne, hvis jeg er opptatt med andre ting, spesielt i bilen. Over alt og hver dag egentlig. Det er veldig frustrerende og fortvilende for jeg har ikke peiling på hva det kan være. Alt er ellers bra med han. Det eneste er at han har problemer med det ene øre som splitter seg. Men han har alltid pipet slik. Familien kaller han for en reinkarnert mus mad2
Han er jo selvfølgelig glad og fornøyd også, men jeg har aldri møtt en hund som piper så mye.
Er det noen andre som opplever dette med sin/sine hunder eller som har en liten anelse av hva det kan være?

Jeg har også kontaktet en dyretolk, så det blir spennende å høre hva hun har å si. cool
Til Toppen Go down
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptySøn Jun 12 2011, 20:44

Hehe.. dette er vell veldig vanlig til pinscher å være.
Gibson piper heldigvis aldri i bilen. Men ellers kjenner jeg igjen alt du skriver.
Men når jeg tenker meg om så er det faktisk blitt mye bedre. Han piper generellt lite nå. Hvorfor er vanskelig å si så jeg har ingen råd å komme med desverre.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptySøn Jun 12 2011, 20:53

Hehe, da er det "greit" happy4 Det er godt å vite at det er andre som opplever det samme og at det ikke bare er min hund. Hva gjøre du når Gibson piper? Overser du han?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptySøn Jun 12 2011, 22:06

Hvis han har vært på do, har gått en tur og fått snust i vei og ellers alt er bra, så prøv å overse det fullstendig. Ingen reaksjon fra omverdenen overhodet.

Piping er lett å forsterke (de får belønning i at man prøver å finne på noe for å avlede, finne ut hva som kan være galt osv), samtidig som det også kommer mer om hunden er stresset, så det er også verdt en liten tanke. Hvis det kan være stress, så sørg for at han har tyggebein tilgjengelig og ro godt ned. Utenom det er det å overse piping du vet er unødvendig tull, så du ikke forsterker det happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptySøn Jun 12 2011, 23:56

Reinkarnert mus, faktisk. lol!

Pinschere er vel generelt kjent for å være en "pipe-rase", jeg ble hvertfall ofte advart om pipingen da jeg spurte og gravde om hvordan rasen var før jeg gikk til anskaffelse av Nadira. wink3

Nadira piper også i enkelte situasjoner, hun piper når hun gir beskjed om at hun må på do, hun piper når hun blir ivrig (f.eks når vi kjører bil og vi nermer oss steder som pleier å føre til tur, da blir forventningene til piping), eller når hun blir utålmodig (f.eks når vi stopper på tur for å snakke med noen og hun må vente før vi går videre, det er såååå kjedelig synes hun wink3 ) Heldigvis går hun ikke å piper hele dagen og for alt og ingenting, da hadde jeg blitt sprø, så jeg skjønner godt at du vil bli kvitt pipingen hos Arco!

Dersom han har fått gjort fra seg og fått tilstrekkelig mosjon så er det nok best å bare overse han når han piper. Hvis han stresser og vandrer rundt mens han piper innendørs så kan det være lurt å hjelpe han til å roe seg ned, be han rolig og bestemt om å gå å legge seg. Ikke tillat vanding og masing. Generell rotrening kan også være lurt (google "rotrening hund" så finner du mange gode tips). happy3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 09:00

Du er ikke alene!! Føler at det går veldig i perioder, og at pipe-periodene som oftest henger sammen med en løpetid i nabolaget.
I vinter holdt jeg på å bli gal. Jeg tror vi prøvde alt - som å overse, rotrening, tyggebein, gode lufteturer, nye leker osv. Alle tispene (finnes ingen andre hannhunder her i nabolaget - er bare Scot) får løpetid etter hverandre. Når den ene var ferdig begynte den neste. Jeg vurderte alt fra å sterilisere samtlige til å flytte langt til skogs happy4

Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 10:02

Gry skrev:
Hvis han stresser og vandrer rundt mens han piper innendørs så kan det være lurt å hjelpe han til å roe seg ned, be han rolig og bestemt om å gå å legge seg. Ikke tillat vanding og masing.

Dette har i hvert fall hjulpet veldig for vår del de gangene han har fått sånne rastløse pipetulletak. Rastløs og meningsløs vandring er IKKE lov her i huset. han sovner i løpet av kort tid når han må legge seg og vi er sjelden plaget av piping lengre, bare når han f.eks. må på do og det er jo selvsagt greit.
Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 13:12

Takk for gode svar. Jeg trodde det var jeg som hadde gjort noe fei og at Arco ikke var fornøyd i det hele tatt, så veldig betryggende å lese at han og jeg er i godt selskap. Jeg får prøve rotrening og overse han. Å komandere han til å legge seg er noe jeg aldri har gjort, men det virker som en effektiv måte å hjelpe han å finne roen.

Vi prøver happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 17:20

Hege&Arco skrev:
Takk for gode svar. Jeg trodde det var jeg som hadde gjort noe fei og at Arco ikke var fornøyd i det hele tatt, så veldig betryggende å lese at han og jeg er i godt selskap. Jeg får prøve rotrening og overse han. Å komandere han til å legge seg er noe jeg aldri har gjort, men det virker som en effektiv måte å hjelpe han å finne roen.

Vi prøver happy6

Hvis det er stress som gjør det og ikke bare uvane (uvaner brenner ut om de ikke får respons), så vil det bare komme en annen stressreaksjon hvis du stopper akkurat det han gjør for å få utløp for det pr i dag. Jeg ville derfor ikke kommandert ham til å legge seg, da han vil legge seg når stresset går ned. Tror du han er stresset (mange er det, så det er ingen skam i å måtte roe litt ned iblant) så gjør heller noe med helheten + overse piping han ikke mener noe med (må jo få gå på do om han trenger det, mener jeg happy6 ).
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 21:24

Hvordan ser jeg om han er stresset? Han får jo selvfølgelig gå på do, mat, kjærlighet og alt det derre. Men av og til virker det som om at han piper for ingenting og bare går rundt å piper unsure3
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyMan Jun 13 2011, 23:55

Anne&Denniz skrev:
Gry skrev:
Hvis han stresser og vandrer rundt mens han piper innendørs så kan det være lurt å hjelpe han til å roe seg ned, be han rolig og bestemt om å gå å legge seg. Ikke tillat vanding og masing.

Dette har i hvert fall hjulpet veldig for vår del de gangene han har fått sånne rastløse pipetulletak. Rastløs og meningsløs vandring er IKKE lov her i huset. han sovner i løpet av kort tid når han må legge seg og vi er sjelden plaget av piping lengre, bare når han f.eks. må på do og det er jo selvsagt greit.

Jeg har samme erfaringen. happy3

Linn skrev:
Hege&Arco skrev:
Takk for gode svar. Jeg trodde det var jeg som hadde gjort noe fei og at Arco ikke var fornøyd i det hele tatt, så veldig betryggende å lese at han og jeg er i godt selskap. Jeg får prøve rotrening og overse han. Å komandere han til å legge seg er noe jeg aldri har gjort, men det virker som en effektiv måte å hjelpe han å finne roen.

Vi prøver happy6

Hvis det er stress som gjør det og ikke bare uvane (uvaner brenner ut om de ikke får respons), så vil det bare komme en annen stressreaksjon hvis du stopper akkurat det han gjør for å få utløp for det pr i dag. Jeg ville derfor ikke kommandert ham til å legge seg, da han vil legge seg når stresset går ned.

Jeg er ikke helt enig med deg her Linn... Etter min erfaring så hjelper det veldig å kommandere hunden til å legge seg, for når hunden ligger i ro fysisk så hjelper det den automatisk til å koble av psykisk også, og hunden sovner etter en viss tid. Hvis man tillater at hunden traver rundt så øser den seg bare mer og mer opp og stresset eskalerer - og jo mer stresset får utvikle seg, jo vanskeligere er det å få hunden til å "lande" igjen. Hunder kan trave rundt i x antall timer hvis de først begynner, de blir ikke slitne med det første. Hunden vil selvsagt sovne til slutt når den får trave rundt uten inngripen også, men da fordi den har stresset så lenge at den er utmattet, og det er virkelig ikke godt for den. Så for å redusere stresset og å unngå at det eskalerer er det viktig å avbryte sånn vandring så fort man ser det. happy3 happy6 Hvis man tar tak i stresset ved roten og ikke lar det utvikle seg, så vil det roe seg ned og med tiden forsvinne (det er selvsagt ikke gjort på én dag, men du skjønner sikkert hva jeg mener). Jeg har aldri opplevd at stresset blir omdirigert og får utløp på en annen måte hvis man kommanderer hunden til å legge seg... Med de hundene jeg har erfaring med når det gjelder stress så har det å kommandere hunden til å legge seg når den begynner å trave/stresse vert et uvurderlig hjelpemiddel. happy3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyTir Jun 14 2011, 07:29

Gry skrev:
Anne&Denniz skrev:
Gry skrev:
Hvis han stresser og vandrer rundt mens han piper innendørs så kan det være lurt å hjelpe han til å roe seg ned, be han rolig og bestemt om å gå å legge seg. Ikke tillat vanding og masing.

Dette har i hvert fall hjulpet veldig for vår del de gangene han har fått sånne rastløse pipetulletak. Rastløs og meningsløs vandring er IKKE lov her i huset. han sovner i løpet av kort tid når han må legge seg og vi er sjelden plaget av piping lengre, bare når han f.eks. må på do og det er jo selvsagt greit.

Jeg har samme erfaringen. happy3

Må si meg enig med Gry og Anne. Min erfaring er også at det har hjulpet å kommandere han til å legge seg i sengen. Da roer han seg raskere og sovner. I stedet for å pipe/vandre rundt i timesvis.
Men nå er ikke jeg spesialist på atferd så d kan helt sikkert være som Linn skrev også i noen tilfeller, men det har ikke vært den erfaringen jeg har gjort meg.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyTir Jun 14 2011, 12:33

Tror jeg uttrykte meg litt uklart her. Hvis man har en stresset hund så må man gjøre noe med det som frembringer stresset, slik at det reduseres i kroppen (noe som tar tid). Brannslukkingen i akkurat den situasjonen om oppstår kan hjelpe der og da, men det vil ikke gjøre noe med situasjonen over tid. Så hvis man bare stopper det der og da, uten å gjøre noe med årsaken bak, vil man etterhvert få andre stressreaksjoner. Den uroen som føles på utsiden må jo ut på et vis.

Jeg liker fortsatt ikke å bruke kommando i den situasjonen der brannslukkingen er aktuell. I stedet ville jeg valgt å sette på sele og bånd og bare satt meg ned. Uten å si noe eller gjøre noe annet enn å forholde meg veldig rolig. Slutteffekten blir den samme i at hunden roer seg ned og legger seg, men det ser ut til å virke noe mer stressreduserende på innsiden. MEN det vil ikke ta slutt om man ikke har andre stressreduserende tiltak også. happy3

For å finne ut om hunden er stresset er det flere ting man kan gjøre.

- Ta hvilepulsen over tid (hunden må da slappe helt av og ikke reagere på noe, så det må være helt rolig i rommet og hunden må slappe helt av selv om du har en hånd på innsiden av låret). Husk å telle i et helt minutt og å føre logg, slik at du ser både hvordan det er og hvordan det blir over tid.

- Se på atferd. Piping, vandring, vàr på lyder, sover lett, overreaksjoner i ulike situasjoner osv. Det kan være en hjelp å tenke på hvordan du selv hadde hatt det inni deg om du oppførte deg likedan. Ville pulsen gått opp? Ville du følt deg utrygg eller urolig, slik at du fikk en reaksjon utad?

Stressreduserende tiltak kan være å sørge for at det er tyggebein tilgjengelig, passe på lengden på turer og trening, sjekke at man har riktig utstyr på tur (sele og langt nok bånd), sjekke at mna går rolig tur og hunden får snuse og snuse seg ferdig på det som er interessant osv. Også det å sørge for nok hvile er viktig.

Så jeg mener ikke at man skal sitte og se på en hund som vandrer rundt i evigheter. Hvis hunden min hadde pepet og lagt seg ned av seg selv etter noen minutter hvis jeg overså det, så er det flott. Hvis han bare hadde gått og gått, så måtte jeg gjort noe med det der og da, men også gjort noe med helheten for å få bukt med det problemet som gir seg uttrykk i piping og vandring i første omgang.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyOns Jun 15 2011, 12:08

Linn skrev:


- Ta hvilepulsen over tid (hunden må da slappe helt av og ikke reagere på noe, så det må være helt rolig i rommet og hunden må slappe helt av selv om du har en hånd på innsiden av låret). Husk å telle i et helt minutt og å føre logg, slik at du ser både hvordan det er og hvordan det blir over tid.

Hva er hvilepulsen på hundene generellt og hva er den når de er stresset? unsure3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? EmptyOns Jun 15 2011, 14:47

Hege&Arco skrev:
Linn skrev:


- Ta hvilepulsen over tid (hunden må da slappe helt av og ikke reagere på noe, så det må være helt rolig i rommet og hunden må slappe helt av selv om du har en hånd på innsiden av låret). Husk å telle i et helt minutt og å føre logg, slik at du ser både hvordan det er og hvordan det blir over tid.

Hva er hvilepulsen på hundene generellt og hva er den når de er stresset? unsure3

Siden jeg er på vei ut døren, så jukser jeg med det svaret jeg ga for noen dager siden wink3 i denne tråden:

https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t4168-hvilepuls-hos-hund
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Reinkarnert mus? Empty
PosteTema: Re: Reinkarnert mus?   Reinkarnert mus? Empty

Til Toppen Go down
 
Reinkarnert mus?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: