Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvilepuls hos hund

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyFre Jun 10 2011, 00:06

Jeg har lest her og på et par andre hundeforum at man kan måle hvilepulsen på hunden og dermed få vite litt mer om hvordan stressnivået ligger an hos hunden. Dette virker jo fornuftig, så jeg lurer på hva som er normal hvilepuls for en hund...?

Jeg føler ikke at vi sliter med stress hos Nadira heldigvis, men jeg synes likevel at temaet stress hos hund er interessant (jeg er generelt interessert i hunders adferd). happy3

Jeg har tatt pulsen på Nadira mens hun har sovet/hvilt i noen dager nå, og selv om jeg ikke synes hun virker stresset så hadde det jo vert spennende å sett hvordan hun lå an i forhold til pulsen. wink3 Hun har en hvilepuls på 51-53.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyFre Jun 10 2011, 10:01

Hvilepulsen er en indikasjon på langtidsstress, siden pulsen jo alltid går opp når hunden blir oppmerksom på noe. Det er nok at noen går i rommet for at pulsen går litt opp. Langtidsstresset setter seg i en forhøyet hvilepuls.

Det med hva som er normalt er litt kinkig, rett og slett fordi det varierer fra hund til hund. Som en grei regel er at hvilepulsen på en avslappet hund gjerne ligger mellom 40 og 60. Hvilepulsen er jo da et hjelpemiddel og ikke en absolutt fasit, siden en som "skulle" hatt en hvilepuls på 40, viser et litt høyt stressnivå hvis det måles til 60. Andre har det normalt rolig ved 60 og vil aldri komme ned til 40 igjen. MEN hvis jeg har en hund som har en hvilepuls som går en del over det igjen, så er det en indikasjon på at det er ting som skjer i kroppen. Så det blir da å ta pulsen + observere generell atferd. Til sammen ser man da om dette er en hund som viser stressymptomer. Noen har små indikasjoner og man kan da justere litt og få effekt, mens andre nærmest skriker av stress. Da må det større endringer til, noe som er avhengig av at eier er villig til å endre omstendighetene i hundens liv for å få til en stressreduksjon.

Et eksempel fra oss er Kayla, som da hun kom hadde en puls som gikk skyhøyt. Det tok litt tid før det var mulig å måle den, men da var den rundt 90. Vi endte midt på 50-tallet et sted (husker ikke helt og finner ikke skjemaet) og det var en veldig stor forbedring, som vi også så i all atferden hennes.

Vet ikke om det gjorde det noe klarere eller bare forvirret mer?
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyFre Jun 10 2011, 19:48

Jeg ble helt klart klokere av dette Linn, så tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så detaljert og godt forklart svar. Veldig interessan lesning! happy3


Sist endret av Gry den Fre Jun 10 2011, 23:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyFre Jun 10 2011, 22:31

Tok nettopp hvilepulsen på Arco og den var på rundt 41-45. Var litt vanskelig å høre/kjenne så måtte prøve et par ganger wink3
Til Toppen Go down
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyFre Jun 10 2011, 23:18

Dida hadde 48....
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund EmptyLør Jun 11 2011, 11:52

Husk også at hundens puls er uregelmessig og dermed må telles i et helt minutt happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Hvilepuls hos hund Empty
PosteTema: Re: Hvilepuls hos hund   Hvilepuls hos hund Empty

Til Toppen Go down
 
Hvilepuls hos hund
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» Ny mentalbeskrivning på hund; BPH
» Kok en hund!
» - Min Hund -
» PL hos hund.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: