Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sykle med hund - hva må jeg tenke på?

Go down 
+9
Marita
jeanette
Takk for meg
Benedicte
Hanni
Tine
Marte
Simira
ElinK
13 posters
AvInnlegg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyMan Mai 16 2011, 13:13

Jeg har store planer om å begynne å sykle med Scottis, og jeg tar imot alle gode råd og tips.
Jeg vil helst begynne med springer, lite lysten å å havne i grøfta/uti veien om Scot ser noe han trigger på og jeg ikke klarer å avlede han. På sikt vil jeg gjerne at han skal kunne trekke, men først må jeg vende han til sykkelen.

Noen med erfaringer, tips, råd? Her mottas alt med takk happy6
Syklet jo med Alex og Athoz, men de gikk jo løse siden jeg hadde full kontroll på de.

Er også på jakt etter sykkel, så om noen kommer over gode tilbud så skrik ut happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyMan Mai 16 2011, 13:48

Politiet har vel en årlig sykkelauksjon hvor de selger stjålne og mistede sykler de ikke har funnet eierene til?

Ellers, start med forsiktig tilvenning, gå med sykkelen og hunden, deg mellom sykkel og hund til å begynne med, så med sykkelen mellom deg og hunden. Rolig tempo og masse belønning i riktig posisjon i starten!

Odin er redd for sykkelen, så han trekker ut fra springeren hele tiden, noe som virker ganske ubehagelig for ham. :( Tror vi var litt for raske til å sette ham fast i springeren.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyMan Mai 16 2011, 16:04

Biltema har billige og bra sykler!!
Vet om mange som kjøpte den i fjor, og har ikke hørt om noen som ikke er fornøyd biggrin
Det er ikke noen super sykkel da, hvis det er det du er ute etter.. Hehe!! Tror den koster 699,- happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyTir Mai 17 2011, 17:27

SykkelSport Engros på Kalbakken selger gode sykler til en rimelig penge, jeg kjøpte ny sykkel der i fjor. Sjekk www.fullrulle.com Fikk springer til bursdagen min så nå skal vi begynne å sykle og wink3
Til Toppen Go down
Hanni

Hanni


Antall Innlegg : 17
Join date : 29.07.2010
Bosted : Ås

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 01 2011, 10:29

Jeg har også hørt at man skal veklse sidene av springern særlig hvis hunden trekker ut fra den. Det er å forhindre ensidige belastninger.
Jeg begynnte med Rumo gående men med line foran, det gikk bra.. Og så trente jeg at han skulle trave og ikke galoppere. Men det var ganske færlig med line så nå bruker jeg springern og er veldig fornøyd..
Rumo er også litt redd men det blir bedre og bedre.. jeg synes det er ganske bra hvis de har litt respekt for sykklen.. happy3
Til Toppen Go down
http://www.bugadis-eymen.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Jun 03 2011, 21:25

Marte skrev:
Biltema har billige og bra sykler!!
Vet om mange som kjøpte den i fjor, og har ikke hørt om noen som ikke er fornøyd biggrin
Det er ikke noen super sykkel da, hvis det er det du er ute etter.. Hehe!! Tror den koster 699,- happy6

jeg kjøpte sånn, ikke den beste giren gitt :p happy4 men allt går.. er ikke så kresen :p
Til Toppen Go down
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyLør Jun 04 2011, 20:46

Benedicte skrev:
Marte skrev:
Biltema har billige og bra sykler!!
Vet om mange som kjøpte den i fjor, og har ikke hørt om noen som ikke er fornøyd biggrin
Det er ikke noen super sykkel da, hvis det er det du er ute etter.. Hehe!! Tror den koster 699,- happy6

jeg kjøpte sånn, ikke den beste giren gitt :p happy4 men allt går.. er ikke så kresen :p
Kjenner noen som kjøpte en slik.
Og frem gaffelen knakk rett av, den fantes ikke sterk i det hele tatt!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptySøn Jun 05 2011, 18:18

Sykler har vel generelt blitt billigere de siste årene, og konkurransen blant sykkelforhandlerene er blir vel bare større og større ettersom interessen for sykling har tiltatt veldig. Det er bare å holde øynene oppe for gode tilbud.

Jeg bruker bare en vanlig lenke når jeg sykler. Har ingen ambisjoner om at Albin skal dra meg, så han traver bare pent ved siden av. Jeg lar (nesten) alltid han styre farten (dvs. jeg bremser han i starten, og det hender en sjelden gang jeg pusher han litt. Han begynner å gammel, så jeg må være litt snill...) Han er veldig lett å ha med å gjøre på sykkeltur. Han oppfører seg nesten bedre på sykkeltur når vi passerer andre hunder enn når vi er til fots. Men mitt tips er hvis man sykler på min måte så ikke putt hånda inn i løkka på hundelenka.

Lykke til.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 08 2011, 08:59

det er mye morro med en slik her oxo :
Sykle med hund - hva må jeg tenke på? 184871_10150099553761431_622826430_6948034_6933962_n

Vi har en sånn som vi trener hundene med, går så det suser og triller veldig lett happy5

Oxo kan jeg anbefale en fantastisk bra sele til hunden og det er "Nonstop", enkel og feste og sitter utrolig godt på hunden-uten å gnage happy5 happy5
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 08 2011, 10:13

jeanette skrev:


Oxo kan jeg anbefale en fantastisk bra sele til hunden og det er "Nonstop", enkel og feste og sitter utrolig godt på hunden-uten å gnage happy5 happy5

Bare synd de ikke har den i str dvergpinscher... sad3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 08 2011, 10:17

Marita skrev:
jeanette skrev:


Oxo kan jeg anbefale en fantastisk bra sele til hunden og det er "Nonstop", enkel og feste og sitter utrolig godt på hunden-uten å gnage happy5 happy5

Bare synd de ikke har den i str dvergpinscher... sad3


Ja det er kjempe synd sad3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 08 2011, 11:21

Sparkesykkel er kule greier, og også et veldig fint alternativer til de som syns det er litt skummelt å sykle med sterke hunder i trekk, når man er såpass nærme bakken har man jo tross alt bedre kontroll, selv på hunder som er litt vanskelig å kontrollere...Smile Jeg anbefaler også å bruke en bøyle til den sånn at man får strikken litt ut fra julet...! biggrin

Og når det kommer til Non-Stop er jeg som alltid helt enig, ingen over, ingen ved siden, uten tvil den beste selen på markedet! happy5 Jeg har mast lenge på Non-Stop gutta om at det er stor etterspørsel etter selen dems til mindre hunder, og nå driver de og lager en som skal være i størrelse ca Jack Russel! happy6 Et lite tips er om alle dere som ønsker denne selen til DP sender dem en mail og viser interesse, samt kanskje sender med de målene de må rette seg inn mot for å få noe som passer til DP! De er utrolig flinke til å ta til seg kritikk og ønsker og har allerede endret på ting ved selen som vi har gitt dem tibakemeldinger på at de bør endre...! happy3 Med litt flaks funker jo den jack-selen de driver med til en del dverger også, men jeg tror nok kanskje den vil bli for lang i ryggen og stolpen for en del av dem...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyOns Jun 08 2011, 14:06

jeg sendte dem en mail for et par år siden, og da sa de at det skulle komme en mindre sele, men den som kom var str 4 og den er jo fortsatt for stor.
Str. Jack Russel vil nok passe mine to. En JR er jo ikke SÅ lang i ryggen, men den har ganske korte bein, så da ser ryggen lenger ut happy3 Får håpe den kommer snart da...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Mar 30 2012, 17:51

Da har vi vært på vår første sykkeltur. Scot trekker en del ut til siden, så vi må trene mer på at han heller trekker fremover enn til høyre.
Har også bestilt nonstop-sele til tassen, men den har ikke kommet enda.

Noen tips til hvordan jeg kan få han til å fokusere mere på å gå fremover?
Burde egentlig hatt en hund foran oss hele tiden, for da skal jeg love at han har full fokus fremover happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Mar 30 2012, 18:02

ElinK skrev:
Da har vi vært på vår første sykkeltur. Scot trekker en del ut til siden, så vi må trene mer på at han heller trekker fremover enn til høyre.
Har også bestilt nonstop-sele til tassen, men den har ikke kommet enda.

Noen tips til hvordan jeg kan få han til å fokusere mere på å gå fremover?
Burde egentlig hatt en hund foran oss hele tiden, for da skal jeg love at han har full fokus fremover

Kan du ikke avtale med noen om akkurat det nå i starten, da? happy3 Så får han litt annet å tenke på til han blir vant med sykkelen dog
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Mar 30 2012, 18:24

ElinK skrev:
Da har vi vært på vår første sykkeltur. Scot trekker en del ut til siden, så vi må trene mer på at han heller trekker fremover enn til høyre.
Har også bestilt nonstop-sele til tassen, men den har ikke kommet enda.

Noen tips til hvordan jeg kan få han til å fokusere mere på å gå fremover?
Burde egentlig hatt en hund foran oss hele tiden, for da skal jeg love at han har full fokus fremover happy4
Når jeg begynte å sykle med Odin (har gjort det lite, for det blir fort for langt for ham å løpe på den måten) så startet jeg med å trille sykkelen der jeg gikk på ene sida og han på andre, og så belønnet jeg når han gikk riktig. Akkurat som å lære ham å gå pent i bånd på nytt egentlig, bare med sykkel i steden for meg ved siden av. Så syklet jeg sakte og belønnet masse i riktig posisjon. Han styrer fortsatt ut en del da, men jeg så at det hjalp mye, og hadde nok hjulpet mer om vi hadde trent mer.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Solveig

Solveig


Antall Innlegg : 53
Join date : 17.07.2011
Bosted : Sarpsborg

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyTor Mai 03 2012, 18:32

Videre om dette med å sykle med hund, lurer jeg på hvor langt jeg kan sykle med min Odin som er blitt 14 mnd?

Og slik en sparkesykkel ser knallkjekk ut, men hvor festes hunden?!
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyTor Mai 03 2012, 18:45

Solveig skrev:
Videre om dette med å sykle med hund, lurer jeg på hvor langt jeg kan sykle med min Odin som er blitt 14 mnd?

Og slik en sparkesykkel ser knallkjekk ut, men hvor festes hunden?!

Vet ikke hvilke merker du ser på når du ser på sparkesykkel, men slik som pawtracker bl.a. er forholdsvis tunge sykler så anbefaler to pinschere på en slik en.
(Drev og tittet på det selv, syns det så morsomt ut, men fant fort ut at det ble litt ufornuftig til mitt bruk wink3 )

Når vi var på hytta sist tok jeg Stretto i magebelte og langt leiebånd og lot han peise på innover skogsveien, kjempegøy dog Men har ikke lært inn noen kommandoer mens vi holder på med det så kunne aldri gjort det i storbyen happy4

Lengde: Start sakte og forsiktig, pass godt på potene. Selv om hunden er godt trent er det ikke sikkert potene er det. Som alt annet gjelder det å styre seg, sykling er mer slitsomt for hunden enn for deg. Etter å ha syklet litt syns jeg turer på 5-8km er passe, og er formen på plass runder vi gjerne mila også. Jo bedre hunden er trent, jo lengre turer kan man ta. Og helst ikke sykkelturer mer enn tre ganger i uka happy3

Unngå asfalt dersom du kan, grus er mindre belastende for hunden. Og pass på farten i nedoverbakker, der er belastningen verst på kroppen. God tur happy6

Skrev kanskje litt mye her, men men happy4
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Solveig

Solveig


Antall Innlegg : 53
Join date : 17.07.2011
Bosted : Sarpsborg

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyTor Mai 03 2012, 19:50

Flott og utfyllende svar :-)
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Mai 04 2012, 13:33

Simira skrev:
ElinK skrev:
Da har vi vært på vår første sykkeltur. Scot trekker en del ut til siden, så vi må trene mer på at han heller trekker fremover enn til høyre.
Har også bestilt nonstop-sele til tassen, men den har ikke kommet enda.

Noen tips til hvordan jeg kan få han til å fokusere mere på å gå fremover?
Burde egentlig hatt en hund foran oss hele tiden, for da skal jeg love at han har full fokus fremover happy4
Når jeg begynte å sykle med Odin (har gjort det lite, for det blir fort for langt for ham å løpe på den måten) så startet jeg med å trille sykkelen der jeg gikk på ene sida og han på andre, og så belønnet jeg når han gikk riktig. Akkurat som å lære ham å gå pent i bånd på nytt egentlig, bare med sykkel i steden for meg ved siden av. Så syklet jeg sakte og belønnet masse i riktig posisjon. Han styrer fortsatt ut en del da, men jeg så at det hjalp mye, og hadde nok hjulpet mer om vi hadde trent mer.

Non-stopselen løste hele "problemet". Scot likte seg mye bedre når han kunne løpe ved siden av hjulet istedet for pedalene.
Han reagerer fortsatt litt når jeg girer, spesielt i bakker, for da har girene en tendens til å henge seg litt opp.

Men nå sykler vi et par ganger i uka, og varierer lengden fra ca 3-10 km. Vi har jo også begynt å sykle til/fra trening, og jeg vurderer å sykle til jobb fremover.
Merker at jeg er konstant støl i lårene, og det må jo være et godt tegn happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyFre Mai 04 2012, 20:07

Er det noen som har et bilde som viser hvordan man fester springeren uten at man kommer borti med pedalene når man sykkler? Får ikke det regnestykket til å gå opp, jeg... innocent3 happy4
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyLør Mai 05 2012, 07:45

Gry skrev:
Er det noen som har et bilde som viser hvordan man fester springeren uten at man kommer borti med pedalene når man sykkler? Får ikke det regnestykket til å gå opp, jeg... innocent3 happy4

Det er ikke så lett å se på dette bildet, men jeg måtte montere springeren litt skrått bakover.

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? 557766_10151459159340137_822540136_23544551_2050784391_n
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? EmptyTor Mai 10 2012, 15:34

ElinK skrev:
Gry skrev:
Er det noen som har et bilde som viser hvordan man fester springeren uten at man kommer borti med pedalene når man sykkler? Får ikke det regnestykket til å gå opp, jeg... innocent3 happy4

Det er ikke så lett å se på dette bildet, men jeg måtte montere springeren litt skrått bakover.

Sykle med hund - hva må jeg tenke på? 557766_10151459159340137_822540136_23544551_2050784391_n

Lurt, da skal jeg prøve på det. happy6
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Sponsored content





Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty
PosteTema: Re: Sykle med hund - hva må jeg tenke på?   Sykle med hund - hva må jeg tenke på? Empty

Til Toppen Go down
 
Sykle med hund - hva må jeg tenke på?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tenke på??
» Kan du tenke deg..
» Nyttårsaften, hva bør jeg tenke på?
» Gir bort plastseng
» Hund reddet påkjørt hund!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: