Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sykling med hund

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Sykling med hund Empty
PosteTema: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 15:43

Regner med at sykling går innunder "trening" eller er det bare mentaltrening det er snakk om? I såfall får moderator ha meg unnskyldt og flytte innlegget til en mer egnet tråd happy3

Jeg lurer på hvordan man best trener opp en hund med tanke på sykling. Dvs hvor ofte og hvor mye kan man sykle med en hund som ikke har blitt syklet med før, og når kan man øke intensiteten? Og er det noen forskjell på lengde/intensitet i forhold til underlag (grus eller asfalt)

Hadde min første sykkeltur med Zeus i går. Vi syklet ca 3,5 km på grusvei (ganske hard uten løs grus og skarpe steiner). Tempoet var raskt trav med et par innlagte spurter underveis (turen tok vel 15-20 min) Gikk også med han i bånd ca 10 minutter før og etter sykkelturen for å varme opp/gå ned. Han var ikke merkbart sliten etter turen.

Zeus er HD og AD røntget fri og blir trent i agility, og han er godt og jevnt muskelsatt (han er sjekket av fysioterapeut)
Men jeg vil jo ikke slite han helt ut og overbelaste han, så derfor lurer jeg på om noen har råd i forhold til hvordan man trener opp "sykkelferdighetene" på best mulig måte.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 17:49

Mu-Ti-La har syklet en del med sine hunder, vet jeg. De kan nok svare deg. Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 18:05

Vi sykler en del med Nadja,syklet en del med Sunny også før vi satte han ut på for.
Vi følger bare hundenes tempo,Hun eldste datteren min sykler opp til 10 km med Nadja.
Valpene her er for unge,vi sykler ikke med dem før de er nærmer2 år. Vi starter med å gå med hundene ved siden av sykkelen.Så går resten av seg selv.Har aldri tenkt over underlaget,men ingen har tatt skade av det hitil.
Toya derimot liker ikke å bli dratt med på sykkelturer.Så hun får slippe,mens Nadja og Sunny blir helt i hundre når de ser sykkelen. wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 18:06

Må legge til at på vinterstid blir de ikke syklet så mye med,mens på vår-høstid,kan de bli syklet med 1-5 dager i uken alt etter som.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 18:26

Jeg tror ikke det er noen fasit på hvordan man skal starte treningen med sykkel og hvor fort/sakte man skal gå frem. Jeg tror heller at det kommer an på hva hunden er vant til av mosjon fra før og hvor god form den er i når du starter.

Jeg begynte å sykle med Melba i fjor. Da var hun akkurat rundet 2 år. Jeg tenkte som så at når Melba var vant å løpe i ulendt terreng på fjellet i opptil fire timer i ett tempo som jeg aldri i verden klarer å sykle til, så klarer hun også å løpe ved siden av sykkelen i ett langt roligere tempo i en times tid. Så vår første sykkeltur var på litt over 1 time og da syklet vi vel 1,4 mil. Og hun fantes selvfølgelig ikke sliten siden det var en "rusletur" for hennes del. Sykling med hund 723324

Men jeg er nøye på å starte sykkelturen i rolig tempo slik at hun blir ordentlig varm før jeg setter opp tempoet. Prøver egentlig å tenke som når jeg holdt på med hest i forhold til oppvarming og "nedskritting".

Det skal sies at Melba ikke trekker når hun går i bånd eller når vi sykler, så hun får ingen belastninger av det. Har man en hund som trekker sykkelen blir det selvsagt noe annet og da må man trene den opp gradvis.

Jeg foretrekker å sykle på grus/skogsveier. Der det er asfalt lar jeg Melba løpe i grøftekanten. Det funker helt fint.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 18:43

Zeus har ikke akkurat vært bortskjemt med lange turer i ulendt terreng, så kondisen er neppe på topp sånn sett wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyMan Apr 18 2011, 18:49

Det er nettopp det som er. Sykling med hund 723324 Man har så ulike utgangspunkt når man starter med for eksempel sykling at jeg tror det beste er å se på sin egen hund og prøve seg litt frem. Og med sunn fornuft sammen med oppvarming og "nedskritting" så tror jeg ikke det er fare for at man overbelaster hunden.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gjest
Gjest




Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund EmptyFre Apr 22 2011, 16:16

Marita skrev:
Regner med at sykling går innunder "trening" eller er det bare mentaltrening det er snakk om? I såfall får moderator ha meg unnskyldt og flytte innlegget til en mer egnet tråd Sykling med hund 557338

Jeg lurer på hvordan man best trener opp en hund med tanke på sykling. Dvs hvor ofte og hvor mye kan man sykle med en hund som ikke har blitt syklet med før, og når kan man øke intensiteten? Og er det noen forskjell på lengde/intensitet i forhold til underlag (grus eller asfalt)

Hadde min første sykkeltur med Zeus i går. Vi syklet ca 3,5 km på grusvei (ganske hard uten løs grus og skarpe steiner). Tempoet var raskt trav med et par innlagte spurter underveis (turen tok vel 15-20 min) Gikk også med han i bånd ca 10 minutter før og etter sykkelturen for å varme opp/gå ned. Han var ikke merkbart sliten etter turen.

Zeus er HD og AD røntget fri og blir trent i agility, og han er godt og jevnt muskelsatt (han er sjekket av fysioterapeut)
Men jeg vil jo ikke slite han helt ut og overbelaste han, så derfor lurer jeg på om noen har råd i forhold til hvordan man trener opp "sykkelferdighetene" på best mulig måte.

Jeg tror jeg kan si at jeg har syklet endel. Og ikke minst trente jeg en "vorsteh x greyhund" engang for mange år siden.

Så følgene råd har jeg:

Pri 1. La ALLTID potene bestemme hvor mye og hvilke underlag dere trener på!

Ved det minste tegn til sår. Gå en tur i stede. Iallefall om du ikke har skog/grusveier men må sykle på sykkelstier/asfalt.

Bygg opp potene over mange uker. Hastverk er lastverk!

Forebygg skader og bruk om mulig en proff person som kan massasje.

Også gi glykosamin eller andre preparater som støtter opp om brusk og muskler. Det finnes mye bra på markede men også mye humbug. Men som farmasøyt trenger du ingen råd her.

Tilslutt. Varier hvor dere sykler. Hvis mulig. Men unngå for all del bare asfalt. Selv for en liten hunder dette underlaget hardt for ben og muskler.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sykling med hund Empty
PosteTema: Re: Sykling med hund   Sykling med hund Empty

Til Toppen Go down
 
Sykling med hund
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» Ny mentalbeskrivning på hund; BPH
» Kok en hund!
» - Min Hund -
» Allergifremkallende hund

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: