Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Aggresiv mot en mann

Go down 
+3
Hilde Sofie
Linn
Max&eline
7 posters
AvInnlegg
Max&eline

Max&eline


Antall Innlegg : 20
Join date : 02.04.2011
Age : 26
Bosted : Kristiansund

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyOns Apr 06 2011, 20:18

Jeg har en stefar, og han har en bror, la oss kalle broren jørgen.

Jørgen var snekker til oss, det er det han er utdannet til, og siden han sto uten arbeid, ville jo stefaren min gjerne hjelpe broren sin, Jørgen har også en hund, så jeg tenkte at han hadde nok kompetanse til å ikke finne på å gjøre noe dritt mot Max.
Han var snekker en stund, så sluttet han som snekker hos oss for oppussingen var ferdig.
Han kom på besøk en dag for å hente resten av utstyret, da hadde han med seg en kompis, kompisen og Jørgen kommer inn døra, Max hilser på kompisen, og ignorerer Jørgen helt, så går Max på stua og setter seg ved peisen.
Jørgen kommer nærmere Max, jeg kan se at max sender ut dempende signaler (snur hodet mot siden) Max krøker seg sammen, og det er tydelig at han er redd, og før jeg får gjort noe, begynner Jørgen og skal klappe Max, max er så redd at det går over til aggresjon. Han knurrer, og glefser etter hånden hans.
Jørgen begynner straks og gripe etter nakkeskinnet til max, jeg som ikke er for nakkeskinnsristing og røsking i ørene, løfter max opp og fjerner han fra situasjonen.

Jeg syns dette er rart, for før han var snekker til oss, så likte Max Jørgen, eller liker på en måte som hunder gjør når de kjenner en person middels godt.
Og jeg vet at Max ikke var i veien når Jørgen skulle snekkre o.l for han pleier å ligge på en plass ved varmepumpa når han ikke får noen oppmerksomhet, og det var ingen jobb som skulle skje der. Og jeg har kommet til å tråkke på poten hans et par ganger, og han har aldri blitt redd meg.

Tror dere Jørgen har vært slem mot Max? Max er en trygg hund som elsker alle typer mennesker i alle fasonger, det er så rart at en så elskelig hund plutselig reager mot EN mann.

Hva tror dere?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyOns Apr 06 2011, 20:25

Nå kjenner ikke jeg dere eller "Jørgen", men hadde det vært min hund som reagerte sånn mot en spesiell person hadde jeg lurt på om det hadde skjedd noe jeg ikke visste om. Særlig når denne personen tydelig ikke respekterer signalene hunden kommuniserer og absolutt skal trenge seg på. Når han da får en reaksjon som han burde forutsett, så griper han med det samme etter nakkeskinnet... Har han gjort dette før er det klart at hunden ikke liker ham senere, men uansett så virker han jo veldig truende på hunden med hele atferden sin.

Slik jeg ser det har du to valg: Enten må du si klart i fra at sånn får han ikke behandle hunden din, eller du må holde hunden unna mannen. Hvis resultatet er at han uansett ikke vil respektere deg og behandle din hund bra, så er det bare valg nr 2 igjen. Max fortjener ikke å bli behandlet sånn og du må da beskytte ham. Og ja, du får sikkert noen rare kommentarer eller blikk, men sånn er det iblant. Jeg ville heller prioritert min hunds velferd enn å tekkes folk som likevel ikke klarer å oppføre seg. dry
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 06:25

Linn skrev:
Nå kjenner ikke jeg dere eller "Jørgen", men hadde det vært min hund som reagerte sånn mot en spesiell person hadde jeg lurt på om det hadde skjedd noe jeg ikke visste om. Særlig når denne personen tydelig ikke respekterer signalene hunden kommuniserer og absolutt skal trenge seg på. Når han da får en reaksjon som han burde forutsett, så griper han med det samme etter nakkeskinnet... Har han gjort dette før er det klart at hunden ikke liker ham senere, men uansett så virker han jo veldig truende på hunden med hele atferden sin.

Slik jeg ser det har du to valg: Enten må du si klart i fra at sånn får han ikke behandle hunden din, eller du må holde hunden unna mannen. Hvis resultatet er at han uansett ikke vil respektere deg og behandle din hund bra, så er det bare valg nr 2 igjen. Max fortjener ikke å bli behandlet sånn og du må da beskytte ham. Og ja, du får sikkert noen rare kommentarer eller blikk, men sånn er det iblant. Jeg ville heller prioritert min hunds velferd enn å tekkes folk som likevel ikke klarer å oppføre seg. dry


Jeg er helt enig i det Linn skriver! Og personlig hadde jeg ikke akseptert at noen hadde behandlet min bestevenn på den måten!
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 09:07

Her forutsetter du først at mannen har gjort hunden din noe, at han kan lese dempende signaler (hos en fremmed hund!), og at han har samme kunnskaper og forutsetninger som deg om hundehold?

Det er ingen selvfølge at alle som har eller har hatt en hund kan en masse om dempende signaler. Det er noe relativt nytt, og som er ganske kjent for folk som tilbringer altfor mye tid på nett og hundeforaer. :P "Mannen i gata" kan vanligvis ingenting om dette. Veldig, veldig få av folk jeg kjenner eller møter har hørt om dette en gang.
Det å ta en hund i nakkeskinnet og røske er også en relativt vanlig oppfatning. I tillegg ble mannen faktisk bitt? Jeg er hverken for risting i nakkeskinnet eller straff generelt, men igjen så er dette en ganske vanlig oppfatning av hundetrening blant "mannen i gata". Du skal være glad han ikke tok ham i nakkeskinnet og slengte ham i veggen så ryggen brakk!

Det kan være mange grunner til at Max reagerte der, at mannen ikke respekterte de dempende signalene hans kan være en veldig god grunn. Han trenger ikke å ha hverken sparket eller mishandlet Max før. Jeg synes det er en utrolig urettferdig konklusjon å komme med, uten å ha snakket med mannen!

Ta en hyggelig og respektfull prat med mannen, forklar om dempende signaler, og at du ikke tar hunden fysisk for å gjøre noe galt. Og hold Max unna ham framover, for begge parters skyld.

Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 09:36

Poenget er ikke hva denne mannen kan eller ikke kan. Saken er at hunden tydelig misliker ham og han oppfører seg på en måte som gjør at hunden til slutt prøvde å forsvare seg. Det er ikke hunden som har gjort noe galt i denne situasjonen, men han som har presset hunden for langt. Det er vel heller ingen som mener det er bevist at han HAR tatt hunden før, men NOE er det med den mannen som hunden reagerer på. Så mener han attpåtil at han har rett til å ta hennes hund i nakkeskinnet!?!? Det bekrefter jo virkelig for hunden at dette er en person man må passe seg for. Alle hundens instinkter ble bekreftet i den situasjonen.

Hun må selvfølgelig snakke med mannen (om det går, det er ikke alle som er mulige å snakke med). Hvis han godtar at han må oppføre seg annerledes og blir oppmerksom på hundens signaler (noen er greie sånn og tar det til seg), så er det jo flott. happy5 Hvis han IKKE vil høre og ikke vil endre sin oppførsel, så må hunden få slippe å bli utsatt for en truende situasjon.

Jeg er for øvrig også helt uenig i at hun skal være takknemlig for at han ikke slang hunden i veggen what3 Hvis man tilsynelatende er hundevant burde man klare å fange opp at hunden ikke vil ha kontakt. Jeg nekter å være glad for at noen ikke mishandler hunden min hvis de oppfører seg truende og min hund reagerer. Man mishandler ikke hunder uansett. Punktum.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 09:42

Klart Linn, men for veldig mange mennesker så er det helt naturlig å ta en hund i nakkeskinnet for å irettesette den. De vet ikke om noe annen metode. Du har en ganske annen oppfatning av hva "hundevant" innebærer enn det jeg gjør, tror jeg. Det er nok av "hundevante" folk som banker bikkjene til lydighet. Men meg tror nok ikke han reflekterte veldig mye over et ønske om å være grusom og hensynsløs.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 09:56

Simira skrev:
Klart Linn, men for veldig mange mennesker så er det helt naturlig å ta en hund i nakkeskinnet for å irettesette den. De vet ikke om noe annen metode. Du har en ganske annen oppfatning av hva "hundevant" innebærer enn det jeg gjør, tror jeg. Det er nok av "hundevante" folk som banker bikkjene til lydighet. Men meg tror nok ikke han reflekterte veldig mye over et ønske om å være grusom og hensynsløs.

Jeg refererte til det at eieren hadde grunn til å tro at han var hundevant og ikke ville gjøre hunden noe. Jeg er veldig klar over at folk kan klare å ha hund i 40 år uten å skjønne en døyt av hva de har i huset.

Jeg tror ikke han har reflektert et sekund over noe som helst (hadde han gjort det hadde det kanskje ikke skjedd i første omgang?), men jeg mener fortsatt at hun skal forklare ham hva som skjedde og hvorfor det ble så galt (både hundens reaksjon og hans reaksjon på noe han selv fremprovoserte, enten han forstod det i øyeblikket eller ei). Så må hun se på hvordan han reagerer på det hun sier og hvordan hennes hund skal og ikke skal behandles. Hvis han syns det er tøys og tull, så får hun la hunden slippe å være i nærheten av ham. Noen er åpne når de først bare får informasjonen (jeg har også lånt bort "På talefot med hunden" en del ganger, noe som også har hjulpet masse) og respekterer hund og eier. Andre gjør det ikke og da må man ta konsekvensene av det og beskytte hunden sin. Noe jeg tror hun er fullt i stand til happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 10:43

Linn skrev:
Poenget er ikke hva denne mannen kan eller ikke kan. Saken er at hunden tydelig misliker ham og han oppfører seg på en måte som gjør at hunden til slutt prøvde å forsvare seg. Det er ikke hunden som har gjort noe galt i denne situasjonen, men han som har presset hunden for langt. Det er vel heller ingen som mener det er bevist at han HAR tatt hunden før, men NOE er det med den mannen som hunden reagerer på. Så mener han attpåtil at han har rett til å ta hennes hund i nakkeskinnet!?!? Det bekrefter jo virkelig for hunden at dette er en person man må passe seg for. Alle hundens instinkter ble bekreftet i den situasjonen.

Hun må selvfølgelig snakke med mannen (om det går, det er ikke alle som er mulige å snakke med). Hvis han godtar at han må oppføre seg annerledes og blir oppmerksom på hundens signaler (noen er greie sånn og tar det til seg), så er det jo flott. happy5 Hvis han IKKE vil høre og ikke vil endre sin oppførsel, så må hunden få slippe å bli utsatt for en truende situasjon.

Jeg er for øvrig også helt uenig i at hun skal være takknemlig for at han ikke slang hunden i veggen what3 Hvis man tilsynelatende er hundevant burde man klare å fange opp at hunden ikke vil ha kontakt. Jeg nekter å være glad for at noen ikke mishandler hunden min hvis de oppfører seg truende og min hund reagerer. Man mishandler ikke hunder uansett. Punktum.

Godt skrevet. Helt enig happy3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Max&eline

Max&eline


Antall Innlegg : 20
Join date : 02.04.2011
Age : 26
Bosted : Kristiansund

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 17:23

Jeg trodde at siden han hadde hund selv, ville han respektere meg og mitt hundehold såpass at han ikke gjorde noe mot Max i det hele tatt. Og når hunder krøker seg sammen, og tydelig ser redde ut, bør man vel skjønne såpass, selv om man ikke kan de dempende signalene.
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 17:30

Max&eline skrev:
Jeg trodde at siden han hadde hund selv, ville han respektere meg og mitt hundehold såpass at han ikke gjorde noe mot Max i det hele tatt. Og når hunder krøker seg sammen, og tydelig ser redde ut, bør man vel skjønne såpass, selv om man ikke kan de dempende signalene.

Skulle tro det ja.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Max&eline

Max&eline


Antall Innlegg : 20
Join date : 02.04.2011
Age : 26
Bosted : Kristiansund

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 18:01

Takk for hjelpen Smile

Nå vil jeg ikke at dere skal tro at Max er på noen måte aggresiv, han elsker mennesker, og dyr Smile
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyTor Apr 07 2011, 18:40

Veldig mange jeg kjenner som har dyr mener at deres måte å håndtere dyr på er den rette, og har veldig ofte lite respekt for andres meninger og holdninger til hvordan ting bør gjøres. wink3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyFre Apr 08 2011, 06:39

Simira skrev:
Veldig mange jeg kjenner som har dyr mener at deres måte å håndtere dyr på er den rette, og har veldig ofte lite respekt for andres meninger og holdninger til hvordan ting bør gjøres. wink3

Samme her, kjenner til en hel del mennesker som er slik. Og selv om jeg synes det er utrolig trist at folk oppdrar og behandler dyr med fysisk straff er det svært lite jeg kan gjøre med det. Men, at man selv behandler sine dyr på den måten betyr IKKE at man har rett til å behandle andres dyr på samme måte! Det er for meg en VELDIG frekk og ufin ting å gjøre...!
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyFre Apr 08 2011, 08:04

Jeg tror at når Jørgen var "snekker" hos dere, så brydde han seg sånn ala nada om MAX, men mere fokusert på snekkeriet han skulle foreta i løpet av dagen. Nå som snekker Jørgen er ferdig som snekker, så fikk han endelig tid til full fokus oppmerksomhet på MAX, noe som MAX ikke er klar for, siden MAXes forhold til snekker Jørgen er på et mere nada nivå.

Begynn på nytt med de to.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann EmptyFre Apr 08 2011, 08:53

Fly skrev:
Jeg tror at når Jørgen var "snekker" hos dere, så brydde han seg sånn ala nada om MAX, men mere fokusert på snekkeriet han skulle foreta i løpet av dagen. Nå som snekker Jørgen er ferdig som snekker, så fikk han endelig tid til full fokus oppmerksomhet på MAX, noe som MAX ikke er klar for, siden MAXes forhold til snekker Jørgen er på et mere nada nivå.

Begynn på nytt med de to.

happy4 Det var en morsom og intressant "tenkeutavboksen"-vinkling på problemet. Ikke sikkert det stemmer men godt poeng happy6 Ikke alltid det er det mest opplagte og verst tenkelige som er tilfellet happy3

EDIT: Men er selvsagt enig i at han ikke skulle tatt etter nakken på Max uansett. Handler sikker om, som nevnt over, mangel på kunnskap.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Aggresiv mot en mann Empty
PosteTema: Re: Aggresiv mot en mann   Aggresiv mot en mann Empty

Til Toppen Go down
 
Aggresiv mot en mann
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: