Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5

Go down 
+18
Fly
Bella
Linn
Maria
Marita
Caroline
Rune Monsen
Lex
KristinC
Fanny
ElinK
Lene
Kaja
helle
Ann-Helen
Marte
Gry Elena
Cesilie
22 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyLør Mar 19 2011, 14:06

Hehe, jada. Hun er nå den fineste i mine øyne - vimpel eller ikke happy6 happy4
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyLør Mar 19 2011, 19:16

Hehe. Vimpel på halen faktisk. happy4
Godt å høre at det går bra med skjønne jenta ihvertfall. wub3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyLør Mar 19 2011, 19:43

Godt å høre at det går bra med frøkna di sidehug
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 14:11

Takk, dere er søte sidehug
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 15:04

Dere som har erfaring med PL-operasjon; hvor lang tid tok det før dere begynte å gå turer igjen, og hvordan var prosessen i forhold til det?

Mia og jeg gikk en tjue minutters tur i dag, litt over to uker siden operasjonen. Hun går stort sett på alle fire nå, men avlaster det opererte beinet litt iblant. Men jeg fikk inntrykk av at veterinæren mente at hun kun skulle ut for å gå på do i rekonvalesens-tiden. Har jeg misforstått? Hun går hvertfall i bånd hele tiden nå, noe han presisert at var viktig.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 18:51

Cesilie skrev:
Dere som har erfaring med PL-operasjon; hvor lang tid tok det før dere begynte å gå turer igjen, og hvordan var prosessen i forhold til det?

Mia og jeg gikk en tjue minutters tur i dag, litt over to uker siden operasjonen. Hun går stort sett på alle fire nå, men avlaster det opererte beinet litt iblant. Men jeg fikk inntrykk av at veterinæren mente at hun kun skulle ut for å gå på do i rekonvalesens-tiden. Har jeg misforstått? Hun går hvertfall i bånd hele tiden nå, noe han presisert at var viktig.

Fram til stingfjernin skal hunden gå korte turer på 5-7 minutter 4-6 ganger daglig. hunden skal da gå på flatt/mykt underlag og skritte rolig i kort bånd.

Etter stingfjerning : Gradvis øke turlengden med få minutter av gangen. 4-6 turer daglig, hunden skal ikke bli mer halt i løpet av turen eller etter turen.

Nedkjøling : etter hver tur anbefalles å kjøle ned leddet i 2-4 minutter med coldpack.
Nedkjøling forebygger hevelse og smerte i leddet etter tur. De første ukene etter operasjon når hunden er glattbarbert må du legge et tynt hånkle imellom.

Massasje og strekk har du vel fått informasjon om av veterinæren din.

Vanntrening er utrolig fint for hunden(etter stingfjerning) Vanntrening er veldig effektivt for å styrke muskulaturen uten å belaste kneet og bidrar til å gjøre rekovalisense tiden kortere.
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 19:24

Takk, Rune. Ja, informasjon om strekk og massasje har jeg fått av veterinæren.

Denne andre informasjonen, fikk dere den av deres veterinær? Jeg fikk nemlig ingen sånn info.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 19:38

Cesilie skrev:
Takk, Rune. Ja, informasjon om strekk og massasje har jeg fått av veterinæren.

Denne andre informasjonen, fikk dere den av deres veterinær? Jeg fikk nemlig ingen sånn info.

Ja vi fikk et skriv av veterinæren på dette.
Vi har vært igjennom dette 2 ganger desverre og nå siste gangen så gikk det ikke så bra.
Kan jeg få mail adressa di, så kan jeg skanne informasjonen vi fikk og sende deg på mail
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptySøn Mar 20 2011, 19:55

Cesilie skrev:
Takk, Rune. Ja, informasjon om strekk og massasje har jeg fått av veterinæren.

Denne andre informasjonen, fikk dere den av deres veterinær? Jeg fikk nemlig ingen sånn info.

Fra hunden din ble operert så kan du regne ca 2 mnd før alt er helt bra.
Hunden skal ikke hoppe opp og ned fra sofa eller inn og ut av bilen.
Du skal unngå at hunden hopper(veldig vanskelig dette)
Har hun bolter i beina?
Har di flytta patella festet på innsiden av leggen?
Syntes det er litt rart at di ikke informerte deg om opptreningen.
Den tiden er svært viktig.

Tilføyer en veldig viktig ting her: hunden din bør ikke leke sammen med andre hunder før den er 100% friskmeldt, en hund glemmer smerte når den leker og vil ikke ta hensyn til det opererte beinet.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Mar 21 2011, 09:00

Jeg ville ikke turt å gå så langt. Ta deg god tid i rekonvalesensperioden, så du slipper at hun får komplikasjoner. Som Rune skriver er det fryktelig lett å glemme å være forsiktig når man har det morsomt, så du må passe ekstra på happy3 For henne er tur også veldig morsomt nå, men lengden og hvor dere går vil jo avgjøre hvor stor belastningen blir for beinet hennes.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Mar 21 2011, 11:23

Takk for info, dere! Smile
Enig i at det er rart jeg ikke har fått noe mer informativt skriv om opptreningstiden... :/

Vil gjerne ha skrivet på mail om du kan være så snill å sende meg det, Rune.
cesiliegran@gmail.com
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Mar 21 2011, 12:57

Cesilie skrev:
Takk for info, dere! Smile
Enig i at det er rart jeg ikke har fått noe mer informativt skriv om opptreningstiden... :/

Vil gjerne ha skrivet på mail om du kan være så snill å sende meg det, Rune.
cesiliegran@gmail.com

Da er det sent, vi brukte :http://www.drammenvet.no/?side=Om%20Drammen%20Dyreklinikk&submeny=
Dag Eirik Erdal, veldig flink veterinær dette.
Di er 2 stykker men husker ikke navnet på han andre.
Om du lurer på noe så ring han og snakk med han eller du kan ringe Marion
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Mar 21 2011, 13:49

Rune Monsen skrev:
Cesilie skrev:
Takk for info, dere! Smile
Enig i at det er rart jeg ikke har fått noe mer informativt skriv om opptreningstiden... :/

Vil gjerne ha skrivet på mail om du kan være så snill å sende meg det, Rune.
cesiliegran@gmail.com

Da er det sent, vi brukte :http://www.drammenvet.no/?side=Om%20Drammen%20Dyreklinikk&submeny=
Dag Eirik Erdal, veldig flink veterinær dette.
Di er 2 stykker men husker ikke navnet på han andre.
Om du lurer på noe så ring han og snakk med han eller du kan ringe Marion

Da har jeg fått det, tusen takk! Skal kommentere det til veterinæren når vi skal ta andre benet.
Vi har vært på veterinærhøyskolen, og vi har jo hørt gode erfaringer hos dem av bla. flere her inne.

Får snakke litt med dem når vi er på kontroll i april. Takk for hjelpen! Smile
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 18:18

I dag har vi vært til etterkontroll av Mia, og der var det bare godt nytt happy5 Hun ser helt fin ut, og røntgen viste at alt har grodd perfekt. Han sa at vi nå kunne øke siste turen om kvelden med flere minutter hver dag(for da har hun natten til å hvile på), og at hun i løpet av et par uker maks bør være helt fin igjen biggrin Eneste han hadde å utsette, er at hun innimellom hinker det beinet hun har operert. Så det måtte jeg følge med på og gi han beskjed om hvis hun fortsatte med.

Vi satte også opp operasjonstid til venstrebeinet, og det ble 27. april. Da bør hun være i ok stand til å leve et normalt liv ved midtsommers wub4 biggrin
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 18:34

Å så bra at alt ser fint ut for go'jenta happy5 happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 19:31

Så flott at det går så bra happy5

Forhåpentligvis hinker hun bare fordi det har vært vondt og ømt, men slutter med det snart happy6 Krysser fingrene for det happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 19:45

Så bra med gode nyheter! Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 738600
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 20:20

Godt at det går bra! Fortsatt god bedring! wub4
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 20:30

Så utrolig bra, fortsatt god bedring til Maimor happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyMan Apr 04 2011, 21:43

Fortsatt god bedring til Mia, flott å høre at alt går så bra happy5
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyTir Apr 05 2011, 17:04

Tusen takk biggrin
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyTir Apr 05 2011, 18:55

Så godt å høre at det går så bra med Mia-Mus, håper det går like fint med det andre knéet også så hun er oppe og hopper som om ingen ting skulle vært galt om ikke lenge!!! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyTor Apr 28 2011, 19:32

Da er Mia hjemme igjen etter operasjon av venstrekneet. Hun ble operert på dagen i går, og veterinæren sa at det så veldig bra ut biggrin Hun virker litt kvikkere denne gang, og gikk på beina selv(tre av dem, that is) da vi kom og hentet henne. Hun er mer med, og virker rett og slett mer våken. Det varmer mamma-hjertet wub4

Håper at rekonvalesenstiden er like rask, enkel og vellykket som sist, så er hun tilbake som en ny hund om et par måneder happy5
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyTor Apr 28 2011, 19:35

God bedring til frøkna sidehug
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 EmptyTor Apr 28 2011, 20:01

Så godt å høre at alt er vellykket så langt! biggrin Masse susser til Mia fra oss. sidehug
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Sponsored content





Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5   Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5 - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Operasjon av patellaluksasjon - Andre kne side 5
Til Toppen 
Side 3 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Kennel Vanilli - bilde av nano side 11 og nicko side 12
» Pris på operasjon
» Patella Luxasjon operasjon
» Operasjon hesteskrekk (Ny video lagt til)
» Sint på andre :/

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: