Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forskjell i standard

Go down 
+2
helle
Caroline
6 posters
AvInnlegg
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyOns Jul 15 2009, 11:52

Jeg har lenge irritert meg over at i den norske rasestandarden for dvergpinscher og pinscher står det:
Viktige proporsjoner: Kroppslengden svarer omtrent til mankehøyden.
Hodets totale lengde (fra snutespissen til nakkeknølen) er halve kroppslengden (manken til haleansatsen).

Dvergpinschere og pinschere skal være nærmest kvadratiske og om kroppslengden (i følge NKK) måles fra manken til haleansatsen vil ikke hunden bli kvadratisk.

I den tyske rasestandarden står det derimot:
Wichtige proportionen:
*Im Verhältnis von Länge zur Höhe soll das Gebäude möglichst quadratisch erscheinen.
* Die Gesamtlänge des Kopfes (Nasenspitze bis Hinterhauptbein) entspricht der Hälfte der Rückenlänge (Widerrist bis Rutenansatz).

Det er derfor en feil i den norske oversettelsen. I den tyske versjonen står det at hodets totale lengde skal være halve rygglengden, og ikke kroppslengden, som det står i den norske.

Hva kan man gjøre for å rette opp dette? Vi vil da ikke at oppdrettere skal tro at kroppslengde og rygglengde er det samme? I såfall vil vi få en haug av hunder som er langt fra kvadratiske og hoder som ikke følger den tyske standarden.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyOns Jul 15 2009, 12:38

Hva betyr "Widerrist"? Jeg er ikke flink i tysk.


Enig i at det bør rettes opp, en mail til NKK kanskje, på vegne av Norsk Pinscherklubb?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyOns Jul 15 2009, 16:05

helle skrev:
Hva betyr "Widerrist"? Jeg er ikke flink i tysk.


Enig i at det bør rettes opp, en mail til NKK kanskje, på vegne av Norsk Pinscherklubb?

Manken
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyOns Jul 15 2009, 17:49

Takk Smile
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyOns Jul 15 2009, 20:41

Hmmm dette bør vi i avlsrådet ta med NKK skulle jeg mene happy3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyFre Jul 17 2009, 09:27

Gry Elena skrev:
Hmmm dette bør vi i avlsrådet ta med NKK skulle jeg mene happy3

OK. Da gjør vi det happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyLør Jul 18 2009, 20:43

Caroline skrev:
Gry Elena skrev:
Hmmm dette bør vi i avlsrådet ta med NKK skulle jeg mene happy3

OK. Da gjør vi det happy6

Flott happy6
Rett skal være rett happy3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Anne Helene

Anne Helene


Antall Innlegg : 13
Join date : 19.07.2009
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptySøn Jul 19 2009, 22:38

Caroline skrev:
Jeg har lenge irritert meg over at i den norske rasestandarden for dvergpinscher og pinscher står det:
Viktige proporsjoner: Kroppslengden svarer omtrent til mankehøyden.
Hodets totale lengde (fra snutespissen til nakkeknølen) er halve kroppslengden (manken til haleansatsen).

Dvergpinschere og pinschere skal være nærmest kvadratiske og om kroppslengden (i følge NKK) måles fra manken til haleansatsen vil ikke hunden bli kvadratisk.

I den tyske rasestandarden står det derimot:
Wichtige proportionen:
*Im Verhältnis von Länge zur Höhe soll das Gebäude möglichst quadratisch erscheinen.
* Die Gesamtlänge des Kopfes (Nasenspitze bis Hinterhauptbein) entspricht der Hälfte der Rückenlänge (Widerrist bis Rutenansatz).

Det er derfor en feil i den norske oversettelsen. I den tyske versjonen står det at hodets totale lengde skal være halve rygglengden, og ikke kroppslengden, som det står i den norske.

Hva kan man gjøre for å rette opp dette? Vi vil da ikke at oppdrettere skal tro at kroppslengde og rygglengde er det samme? I såfall vil vi få en haug av hunder som er langt fra kvadratiske og hoder som ikke følger den tyske standarden.

Så bra at både hjemmeside og forum er oppe og går igjen!

Jeg forstår den norske oversettelsen av rasestandarden for dp som helt identisk med den tyske. Om man vil snakke om rygglengde eller kroppslengde blir en smaksakk så lenge det er klart definert hva man mener, nemlig avstande fra manke til halefeste. På engelsk bruker man topline, og for moro skyld, på spansk ser det slik ut:

La construcción debe lo más posible aparecer cuadrada en relación al largo del cuerpo y a la altura a la cruz.
El largo total de la cabeza (de la punta de la trufa a la protuberancia occipital) debe guardar una relación de 1:2 con el largo del cuerpo (desde la cruz a la inserción de la cola). (El largo del cuerpo = kroppens lengde.)

For min del kunne det gjerne stått rygglengde på norsk, men så lenge det er 100 % umisforståelig hva som menes, er det greit nok med kroppslengde. Og hunden defineres altså som tilnærmet kvadratisk når mankehøyden er omtrent lik kroppslengden slik den altså er definert.

Jeg synes faktisk ikke dette er noen sak det er verdt å bruke krefter på. Livskvalitet handler blant annet om å velge med omhu hva man vil bruke krefter på å ergre seg over ...
confetti2

Hilsen Anne Helene
Til Toppen Go down
http://nikidion.org
Anne Helene

Anne Helene


Antall Innlegg : 13
Join date : 19.07.2009
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyMan Jul 20 2009, 10:44

Hei igjen! Jeg ble sittende å tenke på dette med kroppslengde og rygglengde, og sjekket opp litt litteratur om emnet. Det spørs om ikke det er tyskerne som bør endre ordbruken i standarden!

Hundens rygg går nemlig bare fra 6. til 13. brystvirvel. Så følger lenden. På denne linken har jeg lagt ut den tegningen som sto i vår årbok for 2007:

http://docs.google.com/Edit?docid=d4rbtk6_15dsdxc5cs

Den anatomiske terminologien er lik i Norge, Sverige, England og til og med i Tyskland! Når tyskerne skriver rygglengde i standarden, blir jo dette egentlig helt feil, men siden de har definert rygglengde som manke, rygg og lend, kan det vel passere. Kanskje har den engelske standarden funnet den aller beste løsningen når det heter at mankehøyde og topplinje skal være omtrent like lange.

Men jeg mener fortsatt at kroppslengde er gangbart på norsk. Og i alle fall bedre enn rygglengde.

Tegningen og forklaringen jeg har lagt ut, er laget av Walter Frøien på basis av den som står i anatomiheftet til dommerelevene i NKK. Den er laget av Astrid Indrebø, og terminologien er altså helt lik i alle de landene jeg nevnte.

Hilsen Anne Helene
Til Toppen Go down
http://nikidion.org
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyMan Jul 20 2009, 11:24

Jeg må vel innrømme at jeg syns det burde være forståelig slik det står. Forklaringen er jo der Smile Jeg hadde ikke giddet å bruke tid og energi på det, men om andre vil så vær så god wink3 Selv syns jeg det er tydelig nok. Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard EmptyMan Jul 20 2009, 11:36

Egentlig enig jeg også, har aldri misforstått det.. Først når jeg leste det trodde jeg kanskje at det som sto inni parentesen var forskjellig, derfor jeg spurte om oversettelse av det..

På den andre siden koster det ikke mye å skrive et brev da, er jo greit at oversettelsen er rett, selv om man skjønner betydningen uansett.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forskjell i standard Empty
PosteTema: Re: Forskjell i standard   Forskjell i standard Empty

Til Toppen Go down
 
Forskjell i standard
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: