Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 MH som avlsverktøy

Go down 
+12
André
Maiken
Kinkade
jeanette
Marianne
Nina (Kennel Dijontoma)
Anne&Denniz
Maria
Linn
Irene
Simira
Annja
16 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Annja




Antall Innlegg : 149
Join date : 13.08.2009
Bosted : Mo i Rana

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyMan Feb 07 2011, 20:36

Da starter vi en ny tråd om mentaltester, som vi alle ser er det et stort diskusjonsemne.

Jeg synes det er flott det er så mye fokus rundt dette temaet, det betyr bare at flere og flere får mer kunnskap om hva mentalitet og m.test er.

Jeg som alle andre må starte et sted, jeg registrerte at Kaja henviste til meg og Jeanett om vi har mentaltestet våre hunder.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men NEI, jeg har ikke mentaltestet min tispe. Grunnen til det er at hun ble påmeldt to MH tester som ble avlyst fordi hun var den eneste påmeldte begge gangene. Så her står det ikke i at vi ikke får plass på testene.

Når jeg ikke fikk plass så bestemte jeg meg for at en av hundene i kombinasjonen skal ha gjennomført MH. Spesiellt når dette med mentalitet er noe som jeg bryr meg mye om. Selv om jeg ikke fikk min hund ut på MH, så betyr det ikke at jeg ikke brenner for det.

Alle i mitt siste kull har nå flyttet til nye hjem og alle de nye eierne er ineforståtte med at valpene skal ut på MH og som oppdretter har jeg i mine kontrakter at påmeldingsavgift blir refundert eller betalt av oppdretter ved oppmøte. Så mai 2012 har jeg booket MH til mitt A-kull og mine hunder. Jeg har også fått lokale DP-eiere til å melde på sine hunder til testing. Noe som er veldig positivt!!

Ikke nok med det, så har jeg meldt inn forslag til styret om å lage en egen pris til den oppdretteren som tar flest hunder ut på MH i 2011 for å markere dette, og håper på positivt svar der.

Jeg regner med at de fleste oppdrettere driver avl fordi de er genuint interessert i rasen og ønsker å forbedre rasen. Så da forstår jeg ikke hvorfor noen prøver å henge ut andre her inne på forumet. En handling starter med en tanke og deretter en plan og kanskje får en et resultat etterpå.

Det er flott at kravene til utstilling heves, men noen av oss håper også at kravene til mentalitet også skal settes fokus på.

Dette er mine personlige meninger og de er ikke rettet mot verken oppdrettere eller enkeltpersoner. Jeg håper diskusjonen kan holdes til et menneskelig nivå uten å henge ut eller angripe noen. Sjitkasting kan lages i en egen tråd excited

Mvh Annja

Håper flere oppdrettere og enkelpersoner skriver sine meninger og hvilke planer de har iht mentaltesting på sine hunder/oppdrett.
Til Toppen Go down
http://www.dogsport.weebly.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyMan Feb 07 2011, 21:48

Jeg var på kurs om mentaltesting med Jan Gyllensten for to uker siden. Han er en svensk mentaltester/trener/oppdretter som har jobbet med politi og forsvaret i mange år i Sverige, og driver mye med mentaltesting. Det var utrolig lærerikt, og jeg er veldig glad for at mh blir stadig mer "populært" i Norge. Nå må vi bare få utdannet testere slik at man faktisk får testet hundene, for som nevnt over her, blir flere av de få testene som arrangeres i Norge avlyst.

På kurset lærte vi både om hvordan, hvorfor, tolking og bruk av mentaltester, og jeg kommer garantert aldri til å kjøpe valp etter foreldre som ikke er testet igjen... Antageligvis vil jeg få mh-test på eventuelle omplasseringshunder også. En slik test sier så mye (men for all del, langt fra alt!) om en hunds mentale egenskaper!

Kan forøvrig anbefale boken "Din hunds beteende" av Jan Gyllensten. Noe av kurset var basert på boken, ikke overraskende.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyMan Feb 07 2011, 22:20

Siterer da meg selv :
Sitat :
Alle som har drivet en god stund med avl kan nok nevne hunder som har fått resultat på MH som ikke er "riktig" (f.eks. hund som er skuddfast har reagert mens en annen som vanligvis reagerer har ikke gjort det på MH). På den andre siden er det også en del folka som velger heller K-test, funksjonsanalyse eller korning, det er ikke dårligere enn MH. Men der har vi også noe å tenke på, da resultat i slike tester er ikke nødvendigvis det som er ønskelig mht. avl. Jeg vil ikke nevne andre sine hunder med navn, men f.eks. en hann i Finland fikk ynkelige 16 poeng på mentaltest (som tilsvarer veldig godt med korning). Han er skuddfast, men ellers samlet han mye minus poeng. Og alle som har litt peiling på pinschere og kjenner hannen vet at han er svært fin på gemytt. Han er en sannelig fredelsker, som viker unna (obs. flykter ikke, er ikke nervøs) fra all konflikt. Men en slik hund gjør det ikke bra i testing. Derimot de som samler høye poengsum er ofte svært drivskraftige og dominante hunder, skikkelige tøffinger. Hva tror dere at er den type pinscheren som en alminnelig og gjennomsnittlig valpekjøper takler best ?

Jeg har også vært med Nur (som også har fått bestått på finske mentaltest som tilsvarer korning) på politiskolen (referatet er gitt ut på PP) og med sin reageringsmønstre hadde hun fått glansresultat på MH men var ikke tøff nok til politiskolens test som ble avbrutt. Men om hun var tøffere, så vet jeg ikke om jeg hadde hatt kull på henne i det hele tatt. Pinscher er vakthund, som skal jobbe selvstendig og reagere raskt. Men de fleste valpekjøpere faktisk har det bedre å ha hunder som nevnte hannen i Finland, eller min Nappi (mor til Nur) som hadde nok fått samme resultat. En enkel og grei hund, som ikke er på noen måte nervøs (og er skuddsikker) men som heller unngår konflikter enn en som markerer seg og ikke nøler å vise om sin mening uansett. Dette fordi om enn jeg ønsket at man brukte pinschere mer til annet enn bare utstillinger, så er det ingen tradisjonell bruksrase og kommer ikke til å bli det pga. maglende iver til å tjenestegjøre og lysten til heller ta sine egne avgjørelser. Og dermed har man en annen valpekjøpergruppe enn de som skaffer seg en tradisjonell tjenstehund. Vel, Maiken er et unntak.

Fra oss drar valpene testet (valpekulltest) og de få hundene fra vårt oppdrett som har tatt MH senere viser jo at mye er til å se fra en valp på 7 ukers alder. Noen av avlshundene er testet, men hovedpoeng for meg er å se at hundene som jeg bruker til avl ikke er nervøse og takler vanlig liv (om det er i en familie eller som stallvakt hos en travtrener eller hva som helst) uten problemer.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Gjest
Gjest




MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyMan Feb 07 2011, 23:37

Simira skrev:
!

Kan forøvrig anbefale boken "Din hunds beteende" av Jan Gyllensten. Noe av kurset var basert på boken, ikke overraskende.

Og jeg vil sterkt anbefale en annen svensk bok:

Mentalitetsboken. Forfattere er Ingalill og Curt Blixt og Kenth Svarteberg.

Ellers oppsummerer Irene det med mentaltester så bra at jeg skulle tro det var jeg selv som hadde skrevet dette. MH som avlsverktøy 103536
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 09:28

Jeg ville aldri mentaltestet en omplasseringshund (da måtte den vært hos meg i lang tid først). Det blir altfor voldsomt. De er allerede stresset og det tar 6-8 uker før man ser ordentlig hvordan den hunden er (det forutsetter selvfølgelig at man får stresset ned og ikke likt eller opp...). Å la en slik hund gjennomgå en MH vil jeg ikke anbefale. I mine øyne er det ikke forsvarlig overfor hunden. Tar man til seg en omplasseringshund må man være klar over at det kan være traumatisk for hunden å flytte, at den kanskje har med seg bagasje fra tidligere, og at den skal ha ro, trygghet og omsorg. Det er ikke alle som kan dra til veterinæren engang i begynnelsen pga høyt stressnivå, så å ta den med seg på større utfordringer er ikke heldig.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 10:32

Junior skrev:
Simira skrev:
!

Kan forøvrig anbefale boken "Din hunds beteende" av Jan Gyllensten. Noe av kurset var basert på boken, ikke overraskende.

Og jeg vil sterkt anbefale en annen svensk bok:

Mentalitetsboken. Forfattere er Ingalill og Curt Blixt og Kenth Svarteberg.
MH som avlsverktøy 103536
Den har jeg også anbefalt her inne opptil flere ganger, for den boka er bare strålende!! biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 20:06

Irene skrev:
Pinscher er vakthund, som skal jobbe selvstendig og reagere raskt. Men de fleste valpekjøpere faktisk har det bedre å ha hunder som nevnte hannen i Finland, eller min Nappi (mor til Nur) som hadde nok fått samme resultat. En enkel og grei hund, som ikke er på noen måte nervøs (og er skuddsikker) men som heller unngår konflikter enn en som markerer seg og ikke nøler å vise om sin mening uansett. Dette fordi om enn jeg ønsket at man brukte pinschere mer til annet enn bare utstillinger, så er det ingen tradisjonell bruksrase og kommer ikke til å bli det pga. maglende iver til å tjenestegjøre og lysten til heller ta sine egne avgjørelser. Og dermed har man en annen valpekjøpergruppe enn de som skaffer seg en tradisjonell tjenstehund.

Er litt på glattisen her men lurer bare på om det er riktig å gå inn for å endre på en rases typiske temperament fordi det passer bedre for de fleste valpekjøpere og det blir lettere å selge valper da? Gamle raser har vel fått sitt utseende nettopp på grunn av det de har vært brukt til opprinnelig(?) Endrer man på mentale egenskaper så vil også eksteriør følge etter på sikt, da endringer i DNA på ett område vil få ringvirkninger på andre områder osv...Jeg synes det høres galt ut å drive med slik selektiv avel enten det er på eksteriør eller temperament.... Det beste må vel være å forsøke bevare rasen slik den har oppstått i sin helhet
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 20:32

Anne&Denniz skrev:
Irene skrev:
Pinscher er vakthund, som skal jobbe selvstendig og reagere raskt. Men de fleste valpekjøpere faktisk har det bedre å ha hunder som nevnte hannen i Finland, eller min Nappi (mor til Nur) som hadde nok fått samme resultat. En enkel og grei hund, som ikke er på noen måte nervøs (og er skuddsikker) men som heller unngår konflikter enn en som markerer seg og ikke nøler å vise om sin mening uansett. Dette fordi om enn jeg ønsket at man brukte pinschere mer til annet enn bare utstillinger, så er det ingen tradisjonell bruksrase og kommer ikke til å bli det pga. maglende iver til å tjenestegjøre og lysten til heller ta sine egne avgjørelser. Og dermed har man en annen valpekjøpergruppe enn de som skaffer seg en tradisjonell tjenstehund.

Er litt på glattisen her men lurer bare på om det er riktig å gå inn for å endre på en rases typiske temperament fordi det passer bedre for de fleste valpekjøpere og det blir lettere å selge valper da? Gamle raser har vel fått sitt utseende nettopp på grunn av det de har vært brukt til opprinnelig(?) Endrer man på mentale egenskaper så vil også eksteriør følge etter på sikt, da endringer i DNA på ett område vil få ringvirkninger på andre områder osv...Jeg synes det høres galt ut å drive med slik selektiv avel enten det er på eksteriør eller temperament.... Det beste må vel være å forsøke bevare rasen slik den har oppstått i sin helhet

Forstår ikke helt hva du mener her nå, men Irene sier jo nettopp det at man ikke skal vri pinscheren til å bli noe annet enn det den er...! huh3

Pinscheren er IKKE opprinnelig en bruksrase, det er en vakthundrase som også kan brukes til mye annet og er moro å jobbe med, men om man skal begynne å avle etter resultater man kopierer fra hva man ofte ønsker å se på bruksraser så vil man høyst sannsynlig ende opp med hunder som blir alt for skarpe og krevende for gjennomsnittspersonen... De egenskapene som rasen allerede innehar kombinert med den driven og intensiteten man gjerne ønsker på en del momenter for bruksraser vil fort gjøre at man ender opp med noe helt annet enn det som vil gagne rasen og strengt tatt også noe helt annet enn standarden sier om rasen og hvordan den opprinnelig er... Det er ingen som sier at man skal avle bort vakthundbiten, og vi sliter ikke akkurat med at pinscheren ikke vokter hjemmet men heller at det kanskje er en del hunder som er litt for skarpe i forhold til det som er ønskelig og håndterbart for deres eiere...! wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 20:36

Anne&Denniz skrev:
Irene skrev:
Pinscher er vakthund, som skal jobbe selvstendig og reagere raskt. Men de fleste valpekjøpere faktisk har det bedre å ha hunder som nevnte hannen i Finland, eller min Nappi (mor til Nur) som hadde nok fått samme resultat. En enkel og grei hund, som ikke er på noen måte nervøs (og er skuddsikker) men som heller unngår konflikter enn en som markerer seg og ikke nøler å vise om sin mening uansett. Dette fordi om enn jeg ønsket at man brukte pinschere mer til annet enn bare utstillinger, så er det ingen tradisjonell bruksrase og kommer ikke til å bli det pga. maglende iver til å tjenestegjøre og lysten til heller ta sine egne avgjørelser. Og dermed har man en annen valpekjøpergruppe enn de som skaffer seg en tradisjonell tjenstehund.

Er litt på glattisen her men lurer bare på om det er riktig å gå inn for å endre på en rases typiske temperament fordi det passer bedre for de fleste valpekjøpere og det blir lettere å selge valper da? Gamle raser har vel fått sitt utseende nettopp på grunn av det de har vært brukt til opprinnelig(?) Endrer man på mentale egenskaper så vil også eksteriør følge etter på sikt, da endringer i DNA på ett område vil få ringvirkninger på andre områder osv...Jeg synes det høres galt ut å drive med slik selektiv avel enten det er på eksteriør eller temperament.... Det beste må vel være å forsøke bevare rasen slik den har oppstått i sin helhet

Det er vel akkurat det å unngå å endre rasen, men forbedre innenfor rammene av hva som definerer en pinscher, som er poenget til Irene (slik jeg oppfatter det). happy3 Poenget er at hvis man velger å bruke MH, må man også kunne lese resultatene og se hva som er bra og typisk i forhold til rasen. En pinscher vil oftest få andre resultater enn en tradisjonell brukshund og det er helt greit. Det er forskjellige egenskaper i helheten. Hvis man har en hund som naturlig er veldig opptatt av eier og tar signalene derfra, vil det ha en annen effekt på visse egenskaper, enn om de samme egenskapene ligger i en hund som er veldig selvstendig og tar egne beslutninger (noe pinscheren gjør). De er avlet for forskjellige ting og det må man ta hensyn til både ved lesing av testresultater og i avl. Forbedringer skal ikke viske ut det rasetypiske og dermed endre hele hundens vesen. Hvis man ønsker det bør man se seg om etter en annen rase, da pinscher kanskje ikke passer så godt. Maiken kan sikkert fortelle om forskjellene på sine hunder, selv om minsten er ganske så ung foreløpig. Og det er jo selv om hun i Trayan fant en hund som har mer av egenskaper hun ønsker enn hun ville fått ut av eksempelvis min Knøttet (som derimot passer meg veldig godt).
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 20:37

Ehem... ser Nina var mye raskere enn meg her, men pytt wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 21:38

Jeg har sikkert vært utydelig, men Nina og Linn skjønte hva jeg mener. Pinscher er som sagt selvstendig vakthund, ingen tradisjonell tjenestehund som har stor lyst å behage sin eier. Dermed det som er bra resultat for en tradisjonell tjenestehund på mentaltester er nok noe vi ikke ønsker på pinschere. Vi trenger ikke å få masse av de som ikke nøler et sekund å vise sin mening intensivt, da rasen er skarp og rask fra før og trekker sine egne konklusjoner istedenfor å hente støtte fra eieren.


Sist endret av Irene den Tir Feb 08 2011, 22:29, endret 1 gang (Reason for editing : edit skrivefeil)
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 22:43

Da skjønner jeg bedre hva du mente wink3 som sagt er jeg litt på glattisen her da jeg kun uttaler meg som en vanlig hundeeier uten særlig kunnskap om verken MH eller avel. Men handler ikke disse testene mye om å se om hunden er skeptisk eller redd for ukjente figurer og lyder? Og skal ikke Pinscheren være en uredd hund (som da også vil gjøre d "bra" på MH tester) når det tross alt er en selvstendig vakthund av natur? unsure3
Til Toppen Go down
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Feb 08 2011, 23:20

Dette er et veldig innteresant emne, og jeg må si at jeg også er temmelig "grønn" når det gjelder MH tester. Har lest en del om emnet, men syntes det er vanskelig å tolke testene, og enda vanskeligere å avgjøre hvor på skalaen en pinscher bør ligge i de forskjellige momentene.
huh3 Det finnes vel ingen "mal" så vidt jeg vet, men en "ønskeliste" for den jevne familiepinscheren som den finske Irene beskrev hadde vert kjekt å ha. happy4
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 06:12

Sitat :
Det finnes vel ingen "mal" så vidt jeg vet, men en "ønskeliste" for den jevne familiepinscheren som den finske Irene beskrev hadde vert kjekt å ha.
Det finnes nok ikke noen "riktig svar", da det er avhengig av hvem du spør. Men jeg personlig kan leve med mye (også dels heftige reaksjoner) men ikke med gjenstående/vedvarende redsler eller aggressjoner. Mao hunden må avreagere raskt.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 09:23

Anne&Denniz skrev:
Da skjønner jeg bedre hva du mente wink3 som sagt er jeg litt på glattisen her da jeg kun uttaler meg som en vanlig hundeeier uten særlig kunnskap om verken MH eller avel. Men handler ikke disse testene mye om å se om hunden er skeptisk eller redd for ukjente figurer og lyder? Og skal ikke Pinscheren være en uredd hund (som da også vil gjøre d "bra" på MH tester) når det tross alt er en selvstendig vakthund av natur? unsure3

Ett eksempel er jakttesten, der jeg har et spesifikt ønske og andre har andre ønsker. Mine har ikke blitt MH-testet, men jeg har nå fått testet dette ellers (selv om ikke det akkurat var en planlagt test, det bare ble som jeg trodde og har jobbet for i situasjonene).

Noen vil her at hunden skal forfølge og ta byttet uten å nøle, da det passer dem i det de bruker sin hund til.

For meg hadde dette vært en potensiell katastrofe, siden mine pinschere ene dagen kan leke med en fillekong og i neste kan løpe med papilloner... Siden jeg også er veldig glad i små hunder (og har hatt det med dem før, samt vil ha det med dem igjen), vil jeg jo ikke at de skal jakte på dem. Det mine gjør er å løpe når de andre løper og hvis de andre stopper eller bøyer av, så løper mine og finner på noe annet (eller stopper). Drapsinstinktet er ikke helt på plass og det passer meg fantastisk bra i det livet vi lever. De kan leke med en fille når de finner det for godt, men det må være på eget initiativ og skjer ikke så ofte.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 10:15

Linn skrev:
Anne&Denniz skrev:
Da skjønner jeg bedre hva du mente wink3 som sagt er jeg litt på glattisen her da jeg kun uttaler meg som en vanlig hundeeier uten særlig kunnskap om verken MH eller avel. Men handler ikke disse testene mye om å se om hunden er skeptisk eller redd for ukjente figurer og lyder? Og skal ikke Pinscheren være en uredd hund (som da også vil gjøre d "bra" på MH tester) når det tross alt er en selvstendig vakthund av natur? unsure3

Ett eksempel er jakttesten, der jeg har et spesifikt ønske og andre har andre ønsker. Mine har ikke blitt MH-testet, men jeg har nå fått testet dette ellers (selv om ikke det akkurat var en planlagt test, det bare ble som jeg trodde og har jobbet for i situasjonene).

Noen vil her at hunden skal forfølge og ta byttet uten å nøle, da det passer dem i det de bruker sin hund til.

For meg hadde dette vært en potensiell katastrofe, siden mine pinschere ene dagen kan leke med en fillekong og i neste kan løpe med papilloner... Siden jeg også er veldig glad i små hunder (og har hatt det med dem før, samt vil ha det med dem igjen), vil jeg jo ikke at de skal jakte på dem. Det mine gjør er å løpe når de andre løper og hvis de andre stopper eller bøyer av, så løper mine og finner på noe annet (eller stopper). Drapsinstinktet er ikke helt på plass og det passer meg fantastisk bra i det livet vi lever. De kan leke med en fille når de finner det for godt, men det må være på eget initiativ og skjer ikke så ofte.


Linn: det syns jeg blir en litt feil ting å si, her har vi både store og små som leker sammen, og de store her har ganske så mye jakt/byttedrift i seg, uten at de skal ta de små... En hund ser forskjell på en lekefille og ett annet individ...

Syns MH er ett viktig avls verktøy for å plukke i fra hverandre en hund og for å finne svakhetene i hunden sin.

Syns du har veldig mange gode poeng Annja happy6 happy6 og er veldig enig i det du skriver happy6
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 10:20

Personlig er jeg veldig enig i det Irene skriver over. Jeg anser MH som et meget nyttig avlsverktøy så lenge man setter seg ned på forhånd og tenker grundig gjennom hva man ønsker å se hos sin rase i henhold både til rasestd og til dels sine avlsmål. Dette gjelder ikke bare pinscherrasene men alle raser som ikke er reinspikka brukshunder som denne testen opprinnelig ble laget for.

Nå er jeg dårlig på navn, men jeg er spent på den nye mentaltesten de har fått i sverige (jeg forstod det slik at de har startet opp med den der nå?) som er mer rettet mot "familiehunder" som Maria snakket om tidligere i høst. Og jeg venter i spenning på at den skal komme i drift i norge også happy6

Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 10:41

jeanette skrev:
Linn skrev:
Anne&Denniz skrev:
Da skjønner jeg bedre hva du mente wink3 som sagt er jeg litt på glattisen her da jeg kun uttaler meg som en vanlig hundeeier uten særlig kunnskap om verken MH eller avel. Men handler ikke disse testene mye om å se om hunden er skeptisk eller redd for ukjente figurer og lyder? Og skal ikke Pinscheren være en uredd hund (som da også vil gjøre d "bra" på MH tester) når det tross alt er en selvstendig vakthund av natur? unsure3

Ett eksempel er jakttesten, der jeg har et spesifikt ønske og andre har andre ønsker. Mine har ikke blitt MH-testet, men jeg har nå fått testet dette ellers (selv om ikke det akkurat var en planlagt test, det bare ble som jeg trodde og har jobbet for i situasjonene).

Noen vil her at hunden skal forfølge og ta byttet uten å nøle, da det passer dem i det de bruker sin hund til.

For meg hadde dette vært en potensiell katastrofe, siden mine pinschere ene dagen kan leke med en fillekong og i neste kan løpe med papilloner... Siden jeg også er veldig glad i små hunder (og har hatt det med dem før, samt vil ha det med dem igjen), vil jeg jo ikke at de skal jakte på dem. Det mine gjør er å løpe når de andre løper og hvis de andre stopper eller bøyer av, så løper mine og finner på noe annet (eller stopper). Drapsinstinktet er ikke helt på plass og det passer meg fantastisk bra i det livet vi lever. De kan leke med en fille når de finner det for godt, men det må være på eget initiativ og skjer ikke så ofte.


Linn: det syns jeg blir en litt feil ting å si, her har vi både store og små som leker sammen, og de store her har ganske så mye jakt/byttedrift i seg, uten at de skal ta de små... En hund ser forskjell på en lekefille og ett annet individ...

Syns MH er ett viktig avls verktøy for å plukke i fra hverandre en hund og for å finne svakhetene i hunden sin.

Syns du har veldig mange gode poeng Annja happy6 happy6 og er veldig enig i det du skriver happy6

Du kan jo være uenig i det jeg sier og ønske noe annet ut av dine hunder. Det betyr ikke at det er automatikk i at en hund med stor jaktlyst dreper alt den ser, men det skjønner vel alle. For meg passer det bare bedre med en hund som har andre tendenser.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 11:07

Mh eller korning for meg er et supert verktøy til å kunne se og eventuelt plukke ut de egenskapene man liker og vil avle videre på happy3 Man har alle forskjellige meninger om hva disse egenskapene er etter hva man vil bruke hunden til. Mange av oss har totalt forskjellige syn på hva en "god hund" er for oss. Og det er greit at pinscheren ikke er avlet for å være en brukshund, men det var heller ikke dobermann eller riesen oprinnelig. Jeg for min del (ingen hemmelighet) kunne virkelig ønsket meg mer guts og bruksegenskaper hos pinscheren. Som Irene sier er pinscheren en selvstedig hund som kan løse oppgaver godt på egenhånd og det ser jeg på som en god egenskap også for en brukshund. Merker selvfølgelig stor forskjell på Trayan (pinscher) og Lux (malle) - og det skal det jo også være wink3 Men forskjellen ligger ikke i iver til å lære - Trayan tok faktisk nye ting like fort som Lux gjør og like bra, men han har ikke motivasjon nok til å "jobbe" uten belønning og i et hvert miljø under mye press - selv om han har over gjennomsnittet av arbeidslyst som ligger i pinscheren.

Når jeg tenker tilbake på testene jeg har tatt med Trayan, både mh og korning, reagerte faktisk Trayan som jeg trodde på omtrent alle momentene, og det var hvertfall ingen overraskelser. Man kjenner jo somregel sin egen hund meget godt wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 11:23

Veldig enig, Maiken! Man må vite hva man ønsker og hva som er bra og dårlig for sine behov. Det jeg ønsker kan være helt feil for noen andre og omvendt.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyOns Feb 09 2011, 11:34

Linn skrev:
Veldig enig, Maiken! Man må vite hva man ønsker og hva som er bra og dårlig for sine behov. Det jeg ønsker kan være helt feil for noen andre og omvendt.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
André

André


Antall Innlegg : 20
Join date : 05.07.2009
Bosted : Oslo

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyFre Aug 05 2011, 10:11

Flere her har skrevet at pinscheren IKKE opprinnelig er en brukshund.

Definisjonen på en brukshund er vel hunder som er trent/avlet frem til å utføre én eller flere nyttige oppgaver. Per definisjon blir da en brukshund en hund som brukes til noe praktisk. Så vidt jeg vet ble ikke pinscheren bare brukt som vakthund, men også som rottefanger. I henhold til overnevnte definisjon kan man vel dermed anse pinscheren som en brukshund opprinnelig. På bakgrunn av det kan jeg ikke se at det skulle være noe galt om enkelte oppdrettere fokuserte mer på å fremelske typiske bruksegenskaper i avl, som f. eks sterk jaktdrift.

PS! jeg mener på ingen måte å være bombastisk her, da kunnskapen min om oppdrett er ganske så begrenset.

André
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyFre Aug 05 2011, 14:01

Ordet brukshund brukes å beskrive hunder som etter tidligere definisjon tilhørte til brukshundsgruppe (pinscheren tilhørte til selskapshunder). I den gruppen var det hunder som ble brukt tradisjonelt som tjenestehunder.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyFre Aug 05 2011, 19:29

Bruks er primært definert utifra hvordan hunden "brukes" som tjenestehund, og da basert på hundens førbarhet, og ikke nødvendigvis utifra dens genetiske egenskaper, som f.eks. rottefanger.

Pinscheren var primært avlet for sine egenskaper som "selvgående" vakthund og skadedyrbekjemper. Dette er egenskaper/handlinger som hunden kan gjennomføre 100% selvstending, noe som gjenspeiles i Pinscherens "klovnementalitet" Dette utelukker ikke pinscheren som brukshund, men sjansen for at den skal finne på noe gjøn er ofte tilstede ettersom pinscheren gjerne skal "klare selv" biggrin Dog er dette også den egenskapen som gjør pinscheren til en formidabel sporhund, rett og slett fordi den vil og skal klare selv. Føreren får gledelig være med på "oppdraget", men det er nesten mest for at hunden selv kan vise hvor flink den er. cool

På samme måte er heller ikke jakthund nødvendigvis en brukshund. Her har man avlet på genetiske særtrekk som har oppstått hos diverse individer. f.eks stående fuglehunder. Fuglehunder brukes i jakt, men det gjør den ikke nødvendigvis til brukshunder.

Med andre ord. En genetisk egenskap som gjør hunden utmerket til å brukes innen for en spesifikk gren, så være jakt, vakt, skadedyr eller som fotskammel, gjør ikke hunden nødvendigvis til en brukshund.

Men ... Dette utelukker på ingen måte det å drive metodisk og målrettet avl i den hensikt å fremme arbeislyst og motivasjon hos pinscheren. For som vi alle allerede vet er jo pinscheren ekstremt morsom å jobbe med, selv om den ofte søker egne løsninger på oppgavene den får biggrin

En ting jeg(Martin) må få påpeke i det Maiken har skrevet:
"pinscheren ikke er avlet for å være en brukshund, men det var heller ikke dobermann"
Dette medfører vel en viss uriktighet i den forstand at Louis Dobbermann avlet frem en hund som skulle være med han ut på skatteinkrevingsoppdrag og da beskytte han mot andre mennesker, altså en schutzhund/tjenestehund. Her er vi jo veldig nære det brukshund-begrepet vi kjenner i dag.

i konklusjon kan man da si at:
I den ene enden av skalaen avler man hunder med egenskaper man ønsker at hunden skal bruke, men si den andre enden av skalaen avler man egenskaper vi ønsker å bruke hunden til.

Dette er hvetrtfalll konklusjonen vår, etter en diskusjon og et par rødvinsglass rundt bordet happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy EmptyTir Aug 09 2011, 08:29

Det intressanta när man pratar om MH är att man ofta kommer tillbaka till brukshunden, och mh är ju ett verktyg till alla raser. De som "gjorde" mh är ju etologer inte "brukshundsmänniskor".
Däremot vad det väl brukshundsklubbarna som ville ha utvärdering av sina brukshundar av olika anledningar som gjorde att mh eller MUH (som det hette först) blev så populärt.
Indirekt så känns det som att man ofta, om man nu förespråkar mh, vill göra om pinschern till brukshund, och så är det ju inte, inte för mig i alla fall.
Däremot vill jag försöka para ihop rätt individer och göra det bästa för att valpköparen ska lägga tid på det de vill med sin hund, inte lägga tid på att få hunden att klara av vårt samhälle utan för mycket rädslor.

Att vi utvärderar oss själva som uppfödare och visar att vi försöker. Att man utvärderar sig själv och försöker bli bättre som uppfödare kan ingen förlora på. Har man svårt att utvärdera mh:n, ta hjälp av de som kan, kanske tom av flera personer.

Att man lägger ner mycket tankar och teorier att det ska bli bra hundar till de som är intresserade av rasen för ett lyckat hundägande.

För mig är det att jag berättar vad jag tycker är viktigt och att mina valpköpare gör "allt de kan" för att komma och utvärdera min kull, och deras hund, inom det mentala biten. Även om nu deras hund fungerar, eller kanske inte fungerar i vardagen, så ser man lite mer på ett mh än vardagslivet.
Valpköparna måste veta att de faktiskt hjälper till att utvärdera rasen, kullen och individen, och kommande avelsplaner genom att de kommer på mh som jag försöker arrangera.

Mvh Karin Larsson
www.noticeable.se






Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Sponsored content





MH som avlsverktøy Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy Empty

Til Toppen Go down
 
MH som avlsverktøy
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: