Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 oppførsel hos veterinær

Go down 
+2
Gry
wrangler
6 posters
AvInnlegg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptyFre Jan 21 2011, 17:14

heisann!

vi var på vår årlige vaksine med hunden i dag, og det gikk veldig greit, bortsett fra da veterinæren ville sjekke tennene hans.
da la jeg merke til at han rykka litt i leppa(vil tro dette er ett av stadiene før et bitt)
det var ok at jeg sjekket tennene mens veterinæren så(selv om han ikke er vant til å bli sjekket i munnen av hverken meg eller andre)

jeg spurte veterinæren om det var normalt at hunder rykket i leppa da de ble undersøkt noe hun sa det ikke var, derfor tenkte jeg høre med dere om hvordan deres pinschere tolererer å få sjekket tennene av fremmede, og hva en kan gjøre for å øve på å få en hund til å tolerere det.

la også merke til at halen hans hang rett ned, så han likte seg svært lite.(et sjeldent syn). men jeg ønsker at han blir trygg nok på fremmede til å la de håndtere han, spesielt viktig da det gjelder veterinærer.
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptyFre Jan 21 2011, 17:44

Det er lurt å starte med forsiktig og gradvis tilvenning... Venn hunden først til å bli tatt i ansiktet, stryk fingrene rundt området rundt munnen, og belønn med godbiter når hunden ikke protesterer. Når dette går lett kan du forsiktig løfte leppen på den ene siden av munnen (sånn at en hjørnetann blottes), og så slippe umiddelbart. Belønn rolig oppførsel. Utvid tiden du holder leppen oppe gradvis. Når du har gjort dette mange nok ganger til at hunden tålererer dette, ta det et skritt videre - legg hånden over nesen til hunden, løft ene siden av leppen med tommelen og andre siden av leppen med pekefingeren. Igjen, belønn rolig oppførsel. Og så fortsetter du å utvide tiden og hvor mye du holder på med munnen til hunden ikke lenger har noe problem med å bli håndtert. Smile Lykke til!
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Mowgli

Mowgli


Antall Innlegg : 31
Join date : 19.09.2010
Age : 35
Bosted : Fræna

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptyLør Jan 22 2011, 09:03

Mowgli har ingen problem med dette, han er 7 mnd. Men vi har vært masse med dyrlege allerede av forskjellige grunner. Dette har gått bra alle gangene. Jeg har brukt mye tid både litt ubevisst og bevisst på at han skal tåle dette. Om kvelden når han vil ha kosetid med mamma så stryker jeg over alt på kroppen og gjerne i ansiktet, både tar bort øyerusk og løfter leppen og er borti tennene hans. Smile
Til Toppen Go down
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 48
Bosted : Årnes

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptySøn Jan 23 2011, 20:09

Når jeg får valp i huset, pincher eller andre, er det et must for alle som kommer innom på besøk i stallen eller inne å ta på hunden og sjekke tenner.

På denne måten har mine hunder blitt vant til at alle gjør sånn hele tiden så det er helt vanlig prognose, De er ikke så grundige men stryker litt og klemmer lett her og der på kroppen, og vipper litt på leppa og holder litt i hodet, mens det er kos og hils.

Dette har fungert bra på samtlige gjennom årene. happy6

Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptySøn Jan 23 2011, 20:13

Jeg brukte klikkertrening i forbindelse med tannvisning med tanke på utstilling med min første hund. Det fungerte veldig bra happy3
Men at en hund har halen ned og ikke liker seg hos veterinæren skal du ikke ta så tungt. Mine er heller ikke superhappy når vi er innom for årlig vaksine og helsesjekk wink3 ( de forbinder jo ikke akkurat veterinærbesøk med noe overveldende positivt...)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptyMan Jan 24 2011, 08:24

Takk for svar alle sammen, vi skal prøve oss med klikkertrening, han er veldig flink på andre områder med klikkeren så ser for meg at det vil fungere fint på dette ogsåSmile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær EmptyMan Jan 24 2011, 09:56

Vi har trent på tannvisning siden gutta kom i hus, rett og slett fordi det ikke er noe gøy å måtte titte på tennene. Vet hva jeg selv synes når noen skal inspisere mine og jeg vet ihvertfall hvorfor wink3 Jeg har også vært veldig bevisst i forhold til veterinærkontoret, men dårlig med bordtrening så det liker de ikke. Ellers er det logring og kosing og "jippi, der kom den snille damen", når vi er der happy5

Akkurat hva som skjedde den dagen er vanskelig å si, men han kan rett og slett ha fått nok. Det kan også hende at det var litt ømt i leppa eller tannkjøttet og da er det heller ikke noe morsomt å få fingre i munnen (i tillegg til at han sikkert var sliten og stresset allerede). Med trening og trygghet blir det ihvertfall mye bedre happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





oppførsel hos veterinær Empty
PosteTema: Re: oppførsel hos veterinær   oppførsel hos veterinær Empty

Til Toppen Go down
 
oppførsel hos veterinær
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Agressiv oppførsel.
» Snodig oppførsel
» Linn, Tanja og Balto's dagbok
» Normal oppførsel i varmen?
» Veterinær i Oslo?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: