| | Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? | |
|
| Av | Innlegg |
|---|
helle

Antall Innlegg: 1406 Join date: 11.06.2009 Age: 24 Bosted: Bergen
 | Tema: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:20 | |
| - Valpekassen og alt det er gjort i stand for noen uker siden. - Desinfiserende middel til å ta på hendene - Saks - Tråder til eventuelle blødende navlestrenger - Bleietepper til å ha under fødsel og litt etterpå så jeg slipper å bytte dyne i valpekassen hver dag - Druesukker og pipette tilfelle en valp er svak, eller mor trenger mer næring under fødsel - Havregryn til å lage havresuppe til tispen (Milli elsket dette sist, drakk masse både under og i ukene etter fødsel) - Slimsuger tilfelle en valp har slim i nese/munn - Håndkler
Er det noe jeg har glemt? Har dere andre tips til hva jeg bør ha med under fødsel og til dagene etter som kan være viktig? Eller andre ting som kan fungere bedre enn det jeg har skrevet på listen til nå? |
|
 | |
Kaja

Antall Innlegg: 1873 Join date: 15.06.2009 Age: 30
 | Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:25 | |
| Høres så bra ut atte Jeg har dog et par myke håndklær for å ev gnu og tørke litt på valpene om de ev kommer tett og mor får flere å tenke på, ev om en valp er litt svak for å gnu igang.. Vekt... Halsbånd/tråder for å skille nr 1 nr 2 osv.. Og så har jeg alltid liggende min statistikk bok hvor jeg fører opp rekkefølge, tidspunkter for vannavgang, rier, vekt osv.. Den er et must.. Og så har jeg alltid liggende bibelen (av astrid inderbø) til stedet Samt nummer til vet. i tilfelle krise |
|
 | |
Kennel Mirenzo

Antall Innlegg: 1087 Join date: 10.06.2009 Age: 27 Bosted: Ski
 | Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:27 | |
| Jeg syns det er greit å ha klemme til navlestrengen. Man skal jo ikke klippe rett av med saks, da de lett kan blø, og jeg syns det er vanskelig å bryte av med negl uten at man må dra for mye i navlestrengen. Noen tisper er jo flinkere enn andre til å bite av navlestrengen. Mira dro fælt i den når hun skulle bite den av, så jeg prøve å hjelpe henne. Syns det var vanskelig uten å dra, så neste gang skal jeg ha klemme så jeg kan klippe over med saks  |
|
 | |
Kaja

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:31 | |
| Av alle de valpene som er født hittil her har jeg ennå ikke brukt hverken tråd eller klemme på navlestrengen. Klipp med en sløv saks, eller la tispa tygge over mens du selv holder igjen litt slik at den ikke får for hard medfart og medfører navlebrokk. Jeg pleier ev om tispa tygger og dra litt/holde igjen i strengen MOT valpen..  (Da blir ikke strengen dratt for hardt vekk fra magen, noe ikke er så bra) Men hver sin greie.. Vi gjør vel alle litt forskjellig, og så erfarer man underveis og legger seg til nye rutiner og ønsker.  |
|
 | |
Kennel Mirenzo

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:35 | |
| Er nok smak og behag. Har brukt klemme før, og det likte jeg.. Når Mira fikk valper gjorde jeg som du, hjalp til når Mira tygde. Syns ikke vi klarte det så bra, og jeg syns navlestrengen ble dratt for mye i, heldigvis ingen navlebrokk da men  |
|
 | |
helle

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:37 | |
| Vi bruke sløv saks og fingre sist, gikk bra, pluss at vi holdt igjen når Milli beit sånn at ikke det ble dratt i selve magen til valpen. Vekt har jeg + diagram til å føre inn ting har jeg laget på pcen. Nummer til veterinærvakt har jeg på mobilen, men tror jeg skal skrive ned nummre til den veterinæren jeg eventuellt kommer til å bruke også, sånn at de er lett tilgjengelig. Takk for tips  Halsbånd til å skille har jeg ikke, så det må jeg få tak i! Jeg har noe garn liggende, kan kanskje bruke det? |
|
 | |
Kennel Mirenzo

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:39 | |
| |
|
 | |
Kaja

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:44 | |
| | Kennel Mirenzo skrev: | | Garn er supert! |
Jeg bruker også garn. Holder med en enkel tråd med engang.. og så kan man jo lage noen flettede når de blir litt større.  |
|
 | |
Kaja

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Fre Jul 10 2009, 22:48 | |
| Glemt noe: Jeg har pyricept og bomull som jeg rengjør saksen jeg klipper strengen med etter/før hver valp.
OG en temp. måler som du måler tispa med ev i forkant av fødsel og etter at hun har født. |
|
 | |
helle

| Tema: Re: Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? Lør Jul 11 2009, 04:09 | |
| Pyricept har jeg også liggende. Og har antibakteriell gele sak, så det kan vel også brukes regner jeg med. Da ser det ut til at jeg har ting under kontroll  Valpekassen må dog skiftes på...igjen... Lille my og kali har av en eller annen grunn funnet ut at det er superkult å tisse oppi den. Aner ikke hvorfor, de tisser ikke i sengene sine ellers. Trodde jeg hadde klart å holde dem ute fra rommet, men de har nok sneket seg inn til kassen i et uaktsommt øyeblikk.. Blæ.. Milli har heller ikke brukt kassen så mye denne gang, så kanskje det er noe galt med den. Mulig jeg bare legger dyne på hele gulvet med en gang, slik jeg hadde fra uke 2 sist. *tenke tenke* |
|
 | |
| | Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe? | |
|