IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

I hate to tell you I told you so...

Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Stian

Stian

Antall Innlegg : 38

I hate to tell you I told you so...  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:03

Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Så det dere sier er at alle som ikke MH tester hundene sine, ikke legger vekt på gemytt når de avler?
Og at alle som kun bruker sunn fornuft er dumme?

what3
Unnskyld meg men...
Laughing blink00

Hvordan klarte du å lese dette ut fra innleggene over?

Jeg lurer på hvordan dere kan si at "ingen" legger vekt på gemytt?

Hvor har jeg skrevet det?

Ok, bra happy6

Da er vi enige om at alle bør legge stor vekt på gemytt når man avler happy3
Også må det være opp til hver enkelt oppdretter hvordan man kommer frem til dette?

Det håper jeg da vi har vært enige om hele veien..
Men kjærnen i denne diskusjonen er jo hvorvidt oppdretterne i dag faktisk ser at det er et problem på rasen, og hva de har tenkt å gjøre med det?
Og ut fra div svar så virker det som om at det er mange som lukker øynene for dette...
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com/minpin/miniaturepinscher.html
Simira

Antall Innlegg : 1072

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:08

Caroline, kan jeg spørre hvem du brukte?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Cuthalion

Cuthalion

Antall Innlegg : 70

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:10

Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Så det dere sier er at alle som ikke MH tester hundene sine, ikke legger vekt på gemytt når de avler?

what3
Unnskyld meg men...
Laughing blink00

Ok, bra happy6

Også må det være opp til hver enkelt oppdretter hvordan man kommer frem til dette?

Men kjærnen i denne diskusjonen er jo hvorvidt oppdretterne i dag faktisk ser at det er et problem på rasen, og hva de har tenkt å gjøre med det?
Og ut fra div svar så virker det som om at det er mange som lukker øynene for dette...

Det är skillnad på att anse att man behöver arbeta ännu mer med mentaliteten och anse att man inte ska dra slutsatser om enskilda inidvider baserat på siffror/bokstäver. En enskild hund som får rapp A alternativt "dåligt" resultat på MH/MT behöver inte vara mentalt instabil medan en hund som klarat båda testerna likväl kan vara en katastrof som familjehund.
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:11

Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:

what3
Unnskyld meg men...
Laughing blink00

Ok, bra happy6

Men eksakt hva mener dere bør gjøres med det da, annet enn det jeg skrev over?
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Stian

Stian

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:20

Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:

what3
Unnskyld meg men...
Laughing blink00

Ok, bra happy6

Først av alt mener jeg du bør slutte å skrive dere når du svarer meg...
Jeg skriver mine meninger, og ønsker ikke at de skal legges på noen andre også...
Likeså når andre skriver sine meninger, ønsker jeg ikke at de skal forveksles med mine.

Når det er sakt, ønsker jeg å se flere oppdrettere som velger å ta ut hunder fra avl når det gjelder mentalitet.
Jeg skulle ønske klubben hadde vurdert ønsket fra Marion litt mer nøye, isteden for å lukke øynene og ikke se problemet.
Jeg skulle ønske dommerne slo hardere ned på uønsket oppførsel i ringen og jeg skulle ønske klubben kunne stille opp med arrangerte MH tester for klubbens raser..
Det er mye som kan gjøres, men da må vi stå samlet...
Og dit er det lang vei igjen...
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:21

Mentalitet, arvelig atferd, arvelighet, tillært atferd osv er veldig interessant og et veldig viktig tema. Hvis vi respekterer hverandre og tenker på at de aller fleste har rasens beste i tankene, så kommer vi langt og kan diskutere det meste biggrin

Hvis man ser generelt på statistikker, kan man se akkurat hva den statistikken viser. Det kan være et nyttig utgangspunkt, men så må man dykke ned i tallene og se hva de representerer. Jeg regner med at det er det den svenske klubben gjør nå i form av møter osv? Det er viktig å ha tall på ting, men så kommer jobben med å desciffrere og finne ut enda mer om hva som rører seg. Det er et viktig arbeide og viktig informasjon å ta med seg videre happy3

Jeg ville ikke dømt en hunds gemytt utelukkende på bakgrunn av utstilling. Jeg har sett hunder som ellers er enkle og sosiale, reagere negativt på en utstilling. Jeg har også sett hunder som virker veldig sosiale og trygge på utstilling, men som jeg i andre settinger ville betegnet som sky eller redde. For å danne seg et bilde av en hund bør man i mine øyne ta en helhetsvurdering. Å se en hund en gang i en situasjon (uansett situasjon, egentlig), sier ikke så mye om hvordan den hunden er.

Når jeg har diskutert avl og avlsarbeide med forskjellige erfarne oppdrettere (enten de har holdt på i 10 eller 30 år), så er gjennomgående utgangspunkt at hver generasjon skal ta sikte på å bli bedre enn den forrige. Kombinasjoner gjøres for å få valper som er bedre enn sine foreldre, men ikke bare det: de skal også ha noe å tilføre rasen som helhet. Det hjelper lite om valpene er hakket bedre enn foreldrene, hvis foreldrene er under gjennomsnittet av rasen. Det overordnede målet må alltid være at rasen skal bevege seg fremover, noe som gjelder alle aspekter av rasen (helse, eksteriør og gemytt). Det krever et nøkternt syn på både egne og andres hunder, samt rasen som helhet.

Erfarne oppdrettere har mye viktig å si og det er viktig å høre på det de har lært gjennom årene. Min første egne hund kom fra en veldig erfaren oppdretter, som var ærlig om alle aspekter. Da jeg skulle kjøpe pinscher forhørte jeg meg rundt om og snakket med både veldig erfarne og noen som var nyere i gamet. Verdifull informasjon og gode råd fikk jeg av alle. Jeg syns det blir feil å avfeie en oppdretter som ikke har holdt på så lenge, da de kan ha verdifull kunnskap å komme med. At man kan være uenige hører jo med i en diskusjon.

I hate to tell you I told you so...  - Page 3 Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:24

Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:

what3
Unnskyld meg men...
Laughing blink00

Ok, bra happy6

Først av alt mener jeg du bør slutte å skrive dere når du svarer meg...
Jeg skriver mine meninger, og ønsker ikke at de skal legges på noen andre også...
Likeså når andre skriver sine meninger, ønsker jeg ikke at de skal forveksles med mine.

Når det er sakt, ønsker jeg å se flere oppdrettere som velger å ta ut hunder fra avl når det gjelder mentalitet.
Jeg skulle ønske klubben hadde vurdert ønsket fra Marion litt mer nøye, isteden for å lukke øynene og ikke se problemet.
Jeg skulle ønske dommerne slo hardere ned på uønsket oppførsel i ringen og jeg skulle ønske klubben kunne stille opp med arrangerte MH tester for klubbens raser..
Det er mye som kan gjøres, men da må vi stå samlet...
Og dit er det lang vei igjen...

Jeg synes ikke du skal uttale deg om ting som blir tatt opp av styret!
Her blir alle forslag nøye gått gjennom, diskutert og stemt over, så jeg synes faktisk det er litt dårlig av deg å dømme styret på den måten.

Ellers er jeg enig med deg om at noen oppdrettere kanskje bør være mere selektive i hvilke hunder som går i avl, og det gjelder både gemytt og eksteriørt..
Men igjen er det jo øyet som ser, og hvordan man tolker standaren.
En hund kan være grusom eksteriørmessig for meg, mens andre synes hundene er kjempe fin..

Sist endret av Marte den Søn Nov 21 2010, 13:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Bente

Bente

Antall Innlegg : 1067

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:28

Hvem har sagt 2 år da???? what3 Ikke jeg ihvertfall wink3 Men at jeg utelukker en 9 mnd gammel hanne midt i pubertetet og spøkelsesalder,det kan jeg si happy6 Frida har vært akurat lik hun oså,men det gikk da over leeeeeeeeenge før hun var 2 år happy4 Hanner bruker kansje litt lengre tid enn tispene også wink3
Nå orker jeg ikke diskutere eller skrive mere,man blir uansett ikke enig her inne noe jeg tror de aller fleste er enige om happy4 Jeg sitter heller hjemme og diskuterer med veggen mad2 noe jeg kommer like langt med happy4
Tar meg en ridetur istedet biggrin
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Stian

Stian

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:32

Marte skrev:

Her blir alle forslag nøye gått gjennom, diskutert og stemt over, så jeg synes faktisk det er litt dårlig av deg å dømme styret på den måten.

Jeg mener, at etter et styremøte, kan ikke klubben ha gått så grovt inn på dette.
Leder skulle ta dette opp på møtet, og dagen etter møtet mottok Marion mail på at dette var behandlet og avslått...

Det handler ikke om å dømme styret på noen måte, men ja, jeg er skuffet over at dette ikke er vurdert mer nøye, og brukt mer tid på..
Til Toppen Go down
Lex

Lex

Antall Innlegg : 2547

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:45

Stian skrev:
Marte skrev:

Jeg mener, at etter et styremøte, kan ikke klubben ha gått så grovt inn på dette.
Leder skulle ta dette opp på møtet, og dagen etter møtet mottok Marion mail på at dette var behandlet og avslått...

Det handler ikke om å dømme styret på noen måte, men ja, jeg er skuffet over at dette ikke er vurdert mer nøye, og brukt mer tid på..

Må nok si meg enig med Marte her. Ikke vær for snar med dømme styrets avgjørelse. Marions forslag slik det stod i mailen ble kanskje ikke antatt som den beste løsningen her og nå. Som vi så av resultatet fra målingene vi hadde, eller snarere det manglende resultatet fra målingene, så viser det seg at det ikke er så enkelt å bare sende ut et skriv til alle domere som skal dømme rasen. Dommere er som folk flest, og dømmer like ulikt som folk har ulike meninger. Styret syntes absolutt mentalitet er et viktig tema, og kommer helt garantert til å jobbe videre med dette. Selv om det av og til kan ta litt tid før en kommer frem til den riktige måten å gjennomføre ting på. Som dere skriver så ønsker vi jo resultater som kan brukes, og ikke et slikt resultat som kom ut av målingene. Som ikke kunne brukes til noe som helst.

Jeg tror nok absolutt at gemytt og mentalitet generet er et tema som vil komme på dagsorden mange ganger fremover.
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:51

Sitat :

Jeg føler riktig nedvurdert av deg siden jeg sitter både i styret (som vara) og i avlsrådet. Hva mener du med disse påstandene ? At styret finner det ut at vi har tillitt til at dommere gjør jobben sin på utstillinger, betyr ikke at man ikke tar temaet seriøst. Gemyttet måles ikke kun på utstillinger. Kanskje jeg kan tillate meg å spørre om hvor var du og din interesse når dette temaet var oppe på klubbens "avl, hund og helse-seminar" i år ?

Når det gjelder statistikk så Caroline har helt åpenbart peiling på det. Når vi ser rapportkode A hunder så må vi se det både i forhold til antall utstilte hunder, og dette bør også sees i forhold til registreringer. Hvis i en rase X er det 3000 registrerte hunder i gj. pr år, og på rase Y 5000 registrerte, så forteller det ikke så mye å se 6 stk rapportkode A hunder / registreringer. Da det kan jo være slik at i rase X er det gj.snittlig 45 hunder / utstilling, mens i rase Y er det 15. Og dette rapportkode A er jo noe som gis på utstillinger. Vi vet ikke hvor mange individer i rase X og Y som aldri blir stilt ut har slik atferd at de vilel få rapportkode A på utstilling.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Stian

Stian

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 13:58

Lex skrev:
Stian skrev:
Marte skrev:

Må nok si meg enig med Marte her. Ikke vær for snar med dømme styrets avgjørelse. Marions forslag slik det stod i mailen ble kanskje ikke antatt som den beste løsningen her og nå. Som vi så av resultatet fra målingene vi hadde, eller snarere det manglende resultatet fra målingene, så viser det seg at det ikke er så enkelt å bare sende ut et skriv til alle domere som skal dømme rasen. Dommere er som folk flest, og dømmer like ulikt som folk har ulike meninger. Styret syntes absolutt mentalitet er et viktig tema, og kommer helt garantert til å jobbe videre med dette. Selv om det av og til kan ta litt tid før en kommer frem til den riktige måten å gjennomføre ting på. Som dere skriver så ønsker vi jo resultater som kan brukes, og ikke et slikt resultat som kom ut av målingene. Som ikke kunne brukes til noe som helst.

Jeg tror nok absolutt at gemytt og mentalitet generet er et tema som vil komme på dagsorden mange ganger fremover.

Ja det er jo flott at man ikke ser vitsen med dette, fordi målingene ikke gav noe konkret..
Så lenge dommerne har eksakte ting de skal se etter, ser jeg ikke at det skal bli et problem.
Samme som om at dommerne hadde instrukser om å bruke NKK's målestav og ingen hjemmelagede, ville nok sikkert målingene vært mer korrekte.
Det handler bare om å bruke tid på å sette sammen intruksene, slik at det ikke skal finnes rom for tolkninger.

Til Toppen Go down
Stian

Stian

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:02

Irene skrev:
Sitat :

Jeg føler riktig nedvurdert av deg siden jeg sitter både i styret (som vara) og i avlsrådet. Hva mener du med disse påstandene ? At styret finner det ut at vi har tillitt til at dommere gjør jobben sin på utstillinger, betyr ikke at man ikke tar temaet seriøst. Gemyttet måles ikke kun på utstillinger. Kanskje jeg kan tillate meg å spørre om hvor var du og din interesse når dette temaet var oppe på klubbens "avl, hund og helse-seminar" i år ?

Når det gjelder statistikk så Caroline har helt åpenbart peiling på det. Når vi ser rapportkode A hunder så må vi se det både i forhold til antall utstilte hunder, og dette bør også sees i forhold til registreringer. Hvis i en rase X er det 3000 registrerte hunder i gj. pr år, og på rase Y 5000 registrerte, så forteller det ikke så mye å se 6 stk rapportkode A hunder / registreringer. Da det kan jo være slik at i rase X er det gj.snittlig 45 hunder / utstilling, mens i rase Y er det 15. Og dette rapportkode A er jo noe som gis på utstillinger. Vi vet ikke hvor mange individer i rase X og Y som aldri blir stilt ut har slik atferd at de vilel få rapportkode A på utstilling.

Vi må gå ut fra de tall vi faktisk sitter på...

Nettan skrev:
Detta är på ca 3600 registrerade dp under åren 2000 - 2010 jämför gärna med dvärgschnauzer som hade samma period ca 11600 registrerade och 3 rapporteringskod A, så borde dvärgpinschern vara!

Vi har faktisk ingen mulighet for å vite hva som befinner seg innenfor de fire vegger hos folk, så det nytter lite å tenker hva som faktisk kan befinne seg der ute...
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen

Antall Innlegg : 204

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:09

Man må begynne et sted og da må man starte der man faktisk kan få tall nemlig utstilling og tester.

Man kan ikke tenke på hva som befinner seg i hjemmene til folk for det får man faktisk ikke kontollert.

Skal man da utelukke å tenke på mentaliteten fordi man ikke hvet hva som befinner seg i hjemmene.

Svaret er NEI.
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:09

Sitat :
Vi må gå ut fra de tall vi faktisk sitter på...

Nettan skrev:
Detta är på ca 3600 registrerade dp under åren 2000 - 2010 jämför gärna med dvärgschnauzer som hade samma period ca 11600 registrerade och 3 rapporteringskod A, så borde dvärgpinschern vara!

Vi har faktisk ingen mulighet for å vite hva som befinner seg innenfor de fire vegger hos folk, så det nytter lite å tenker hva som faktisk kan befinne seg der ute...

Poenget er jo det at dersom av disse ca. 3600 registrertte DP blir la oss si gj.snittlig 45 hunder stilt ut / utstilling, mena av de ca. 11600 dvergschnauzere blir det gj.snittlig stilt ut ca. 25 / utstilling, så gir ikke statistikken noen mening om man regner %-tall ut av registreringer. Rapportkode A gis på utstillinger, så antall utstilte hunder er jo avgjørende. Derfor er det viktig å vite hvor mange dvergschnauzere er stilt ut gj.snittlig for å kunne sammenligne disse to rasene. Dette bør være helt åpenbart til en og hver som har grunnkurs i statistikk, noe som er en del av min utdanning.
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:12

Sitat :
Man må begynne et sted og da må man starte der man faktisk kan få tall nemlig utstilling og tester.

Man kan ikke tenke på hva som befinner seg i hjemmene til folk for det får man faktisk ikke kontollert.

Skal man da utelukke å tenke på mentaliteten fordi man ikke hvet hva som befinner seg i hjemmene.

Svaret er NEI.

Og hvem som har sagt at man skal utelukke å tenke på mentaliteten ? Og at det ikke er mening å se på tall på 0.premier i Norge (hvor av ikke alle er naturligvis pg.a gemytt) ? Eller at man ikke skal se tall på hvor mange som f.eks. har tatt MH ?
Til Toppen Go down
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:12

Stian skrev:

Ja det er jo flott at man ikke ser vitsen med dette, fordi målingene ikke gav noe konkret..
Så lenge dommerne har eksakte ting de skal se etter, ser jeg ikke at det skal bli et problem.
Samme som om at dommerne hadde instrukser om å bruke NKK's målestav og ingen hjemmelagede, ville nok sikkert målingene vært mer korrekte.
Det handler bare om å bruke tid på å sette sammen intruksene, slik at det ikke skal finnes rom for tolkninger.

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det ikke var pga målestaven at målingene ikke ble korrekte wink3
Men nok om det...

Hvorfor slettet du deg som bruker for så å bruke masse tid her likevel?
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Stian

Stian

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:17

Caroline skrev:
Stian skrev:

Du har tydeligvis ikke fått med deg at det ikke var pga målestaven at målingene ikke ble korrekte wink3
Men nok om det...

Jeg har ikke slettet meg som bruker her inne?
Om du antyder at det er Lena som skriver, så skrev hun tydelig under med hennes navn når hun brukte min profil!
Til Toppen Go down
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:19

Stian skrev:
Caroline skrev:
Stian skrev:

Men nok om det...

Jeg har ikke slettet meg som bruker her inne?
Om du antyder at det er Lena som skriver, så skrev hun tydelig under med hennes navn når hun brukte min profil!

OK happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:21

Her kommer min mening:

Jeg syns det er vanskelig å skulle kartlegge mentaliteten på en hel rase basert på oppførsel i utstillingsringen.
Majoriteten av populasjonen dukker aldri opp på en eneste utstilling, og vil dermed ikke bli kartlagt.
Individene med dårligst mentalitet blir som regel holdt langt unna utstillinger. (og det er bra for hundens velferd sin skyld.)

Jeg ser bare en mulighet for å få kartlagt større deler av rasen, og det er at oppdrettere tar med seg avlshundene på MH, og at de i tillegg tester kullene sine.
Det er veldig mulig å få til, og det koster rundt 500 kroner for en slik test. Utrolig moro og lærerikt er det også.happy3 Ser ingen vanskeligheter med å få det til. Hvis man kan reise land og strand på utstillinger kan man vel flytte litt på seg for å gjennomføre en MH?

Jeg har ikke hatt noen kull enda, men det jeg planlegger å gjøre er å teste avlsdyrene mine, så langt det er mulig.
I tillegg vil jeg oppfordre valpekjøpere til å MH- teste valpene fra mine kull. Jeg kommer til å tilbakebetale MH- avgiften når jeg får skjema tilsendt fra evt valpekjøpere.
Jeg kan ikke tvinge noen, men jeg vil prøve å legge til rette for at valpekjøpere ikke skal ha noe å tape på å teste hunden sin. Det er ikke alle valpekjøpere som syns de har noe igjen for å MH- teste hundene sine, så da er det om å gjøre å legge til rette slik at det blir lettvindt.
happy3

Det er ingen tvil om vi har store utfordringer foran oss med tanke på mentalitet på rasen vår. Jeg har selv hatt mitt å stri med, og selv om jeg aldri har hatt kull, eller ropt så høyt om det, så har jeg utelukket egne hunder fra videre avl.
Mange har nok gjort det uten at det er noe man roper rundt seg om, og skryter så mye av.
Hvis man kan slutte å beskylde hverandre for det ene og andre, og begynner å jobbe litt sammen bør det være mulig å få utrettet noe positivt for rasen vår.

Positiv forsterkning funker like godt på mennesker som på hunder. Hvis vi slutter å gi negative tilbakemeldinger til hverandre, og i stedet framhever når noen gjør noe positivt, vil kanskje flere etterhvert henge seg på! happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Rune Monsen

Rune Monsen

Antall Innlegg : 204

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:32

Nå er det en gang slik at veldig mange avler utifra utstillings resultater.
Hunder som er på utstilling blir også brukt i avl og de som viser gang på gang at de ikke takler dette ? Egner disse hundene seg som avlshund?

Det er heldigvis noen oppdrettere som tar ut hunder av avl, da det har vist seg at avlshundene ikke gir trygge og gode avkom.

Til Toppen Go down
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:40

Gemytt er så mangt, og man blir ivertfall ikke enige om noe hvis man skal fortsette å hakke på hverandre.
Og før man forlanger noe av styre bør man gjøre noe selv. Som Irene skriver, delta på kurs osv... Lage et oppdretterseminar etc. etc.
Dommerene kan kun dømme det de ser der og da.
Det er nå en gang slik at det skal lang erfaring med hund til før man klarer å ta EGEN hund ut av avl. Dette er ikke negativt ment, for jeg så heller ikke mine første hunders mangler. Heldigvis hadde jeg en erfaren oppdretter i ryggen (2 forresten) som fortale og lærte bort.
Men det er heller ikke veien å gå å kjefte og snakke nedsettende om andre ..og andres hunder. En annen ting er at selv de beste hunder (gemyttmessig) kan få avkom med dårlig gemytt.

Jeg skal ta et eksempel , og lurer på hva dere hadde gjort.?
3 tisper blir importert (søsken) Alle er 8 md og livredde når de kommer. Det tar uker å få de til å tørre å spise ute på gulvet(de fikk maten servert under bordet) Ingen av de viser aggresive tendenser, men er livredde når de blir forsøkt tatt etter. Det går ca 2mnd og 2 av tispene reiser til sine nye hjem (oppdrettere)
Etter et par nye mnd. blir de avlivet. Den tredje tispen lever et godt liv og begynner å trives hjemme, men det er umulig å ta henne ut. Hun er snill og grei ,glefser eller knurrer aldri. Tar man henne ut ,renner det alle veier, så redd er hun. Hjemme er hun verdens snilleste og elsker unger i alle aldre, men er veldig skptisk og bruker lang tid på å akseptere nye mennesker. Det går kjempefint med alle slags hunder...
Spørsmålet er da, hva gjør man med en slik tispe?
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:43

Julie skrev:
Her kommer min mening:

Jeg syns det er vanskelig å skulle kartlegge mentaliteten på en hel rase basert på oppførsel i utstillingsringen.
Majoriteten av populasjonen dukker aldri opp på en eneste utstilling, og vil dermed ikke bli kartlagt.
Individene med dårligst mentalitet blir som regel holdt langt unna utstillinger. (og det er bra for hundens velferd sin skyld.)

Jeg ser bare en mulighet for å få kartlagt større deler av rasen, og det er at oppdrettere tar med seg avlshundene på MH, og at de i tillegg tester kullene sine.
Det er veldig mulig å få til, og det koster rundt 500 kroner for en slik test. Utrolig moro og lærerikt er det også.I hate to tell you I told you so...  - Page 3 557338 Ser ingen vanskeligheter med å få det til. Hvis man kan reise land og strand på utstillinger kan man vel flytte litt på seg for å gjennomføre en MH?

Jeg har ikke hatt noen kull enda, men det jeg planlegger å gjøre er å teste avlsdyrene mine, så langt det er mulig.
I tillegg vil jeg oppfordre valpekjøpere til å MH- teste valpene fra mine kull. Jeg kommer til å tilbakebetale MH- avgiften når jeg får skjema tilsendt fra evt valpekjøpere.
Jeg kan ikke tvinge noen, men jeg vil prøve å legge til rette for at valpekjøpere ikke skal ha noe å tape på å teste hunden sin. Det er ikke alle valpekjøpere som syns de har noe igjen for å MH- teste hundene sine, så da er det om å gjøre å legge til rette slik at det blir lettvindt.
I hate to tell you I told you so...  - Page 3 557338

Det er ingen tvil om vi har store utfordringer foran oss med tanke på mentalitet på rasen vår. Jeg har selv hatt mitt å stri med, og selv om jeg aldri har hatt kull, eller ropt så høyt om det, så har jeg utelukket egne hunder fra videre avl.
Mange har nok gjort det uten at det er noe man roper rundt seg om, og skryter så mye av.
Hvis man kan slutte å beskylde hverandre for det ene og andre, og begynner å jobbe litt sammen bør det være mulig å få utrettet noe positivt for rasen vår.

Positiv forsterkning funker like godt på mennesker som på hunder. Hvis vi slutter å gi negative tilbakemeldinger til hverandre, og i stedet framhever når noen gjør noe positivt, vil kanskje flere etterhvert henge seg på! I hate to tell you I told you so...  - Page 3 332565

VELDIG enig med deg i forhold til alt du skriver her! I hate to tell you I told you so...  - Page 3 557338

Av og til virker det som om det går sport i å være uenig med enkelte her inne i stedet for at man jobber sammen for å bedre rasen, og hvis man skal vektlegge det fremfor å finne tiltak for å både kartlegge rasens mentalitet og bedre den gjennom hensiktsmessig avl, er det særdeles synd.

Og vi kan ikke se forbi MH-data eller annen data som finnes, ei heller at hundeeiere stadig legger ut spørsmål knyttet til problemadferd på diverse forum eller at det under omplasseringsannonser ofte står at hunden har diverse problematikk (redsler).

At det finnes FANTASTISKE representanter av rasen er det INGEN tvil om, men det må jo være ett ønske at flest mulig individer er så bra som valpekjøpere ønsker hunden sin skal være, og endel ting tilsier jo at ikke alle er fornøyde med mentaliteten på rasen, så da syns i alle fall jeg at man bør jobbe for å bedre rasens mentalitet.

Forøvrig; Å ha hundene på MH er ikke så vanskelig å få til dersom man gjør en innsats. MH`er avlyses stadig pga for få påmeldte. Det problemet ser man aldri med utstillinger.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:49

AH skrev:
Gemytt er så mangt, og man blir ivertfall ikke enige om noe hvis man skal fortsette å hakke på hverandre.
Og før man forlanger noe av styre bør man gjøre noe selv. Som Irene skriver, delta på kurs osv... Lage et oppdretterseminar etc. etc.
Det er nå en gang slik at det skal lang erfaring med hund til før man klarer å ta EGEN hund ut av avl. Dette er ikke negativt ment, for jeg så heller ikke mine første hunders mangler. Heldigvis hadde jeg en erfaren oppdretter i ryggen (2 forresten) som fortale og lærte bort.
Men det er heller ikke veien å gå å kjefte og snakke nedsettende om andre ..og andres hunder. En annen ting er at selv de beste hunder (gemyttmessig) kan få avkom med dårlig gemytt.

3 tisper blir importert (søsken) Alle er 8 md og livredde når de kommer. Det tar uker å få de til å tørre å spise ute på gulvet(de fikk maten servert under bordet) Ingen av de viser aggresive tendenser, men er livredde når de blir forsøkt tatt etter. Det går ca 2mnd og 2 av tispene reiser til sine nye hjem (oppdrettere)
Etter et par nye mnd. blir de avlivet. Den tredje tispen lever et godt liv og begynner å trives hjemme, men det er umulig å ta henne ut. Hun er snill og grei ,glefser eller knurrer aldri. Tar man henne ut ,renner det alle veier, så redd er hun. Hjemme er hun verdens snilleste og elsker unger i alle aldre, men er veldig skptisk og bruker lang tid på å akseptere nye mennesker. Det går kjempefint med alle slags hunder...

Vet ikke helt hva du er ute etter, men siden vi er inne på avl så håper jeg virkelig ikke dette er noe som skal avles på!
Hadde det vært min tispe ville jeg vurdert livskvalitet, og sannsynligvis latt hunden slippe.
Det er ikke godt å leve et liv i angst. sad3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 EmptySøn Nov 21 2010, 14:54

Julie skrev:
AH skrev:

Vet ikke helt hva du er ute etter, men siden vi er inne på avl så håper jeg virkelig ikke dette er noe som skal avles på!
Hadde det vært min tispe ville jeg vurdert livskvalitet, og sannsynligvis latt hunden slippe.
Det er ikke godt å leve et liv i angst. sad3
Nå lever ikke denne hunden i angst hjemme. Hunden slo seg til ro etter et års tid, men den fungerer ikke ute.
Dette dreier seg om avl ja. Hvordan kan du være sikker på at hunden er født redd? Den var 8 mnd. når den kom.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Sponsored content

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 3 Empty

Til Toppen Go down

I hate to tell you I told you so...
Til Toppen 
Side 3 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next