IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

I hate to tell you I told you so...

Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Karin Larsson

Antall Innlegg : 174

I hate to tell you I told you so...  - Page 7 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 20:26

Här finns Lasse Fält:
http://www.hundcampus.se/index.php?sida=startsidan

Om man går på personal så finns Björnar Sörli, man kanske kan få info på norska tänkte jag :-)
http://www.hundcampus.se/index.php?sida=personal

Om man tycker det är intressant kan man även köpa mentalitetsboken, som är jättebra, man lär sig mycket i denna bok
http://www.svartbergs.se/bocker.html

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 20:46

Karin Larsson skrev:
Maria skrev:
Dette er ett kjempegodt eksempel på hva jeg mener man får til om viljen og ønsket er der!! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 738600 I hate to tell you I told you so...  - Page 7 332565 Way to go! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 332565

Og igjen; Jeg mener vi har mye å lære av endel svenske oppdrettere med tanke på kartlegging av hundenes mentale status og bruk av MH som avslverktøy. I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338 Mulig det har blitt gjort tidligere, men hadde det vært en idè å få ett par av de svenske oppdretterne som jobber målrettet med MH som avslverktøy til å komme til Norge å fortelle hvordan de tenker og ikke minst hva de opppnår gjennom aktiv bruk av MH som avlsverktøy??

Det bästa är nog att man tar någon till er som kan förklara testet.

Det jag som uppfödare vill ha, är ju inte säkert att andra vill ha. Alltså vi tänker ju olika och vill kanske ha fram olika saker.
Lite vad jag har för hundar och vad jag tänkt "få fram/förbättra", en annan uppfödare med en helt annan typ av tik, letar efter en helt annan hane, för att få fram "det de vill få fram". Där är vi mycket olika (tror jag)

Duktiga personer som tagit fram Mh är tex, Curt Blixt med hustru, Lasse Fält. DE är såååååå duktiga.

Karin
Ja, jeg ser absolutt den, men min tanke var at når det virker som at det er endel motstand mor å benytte MH som avlsverktøy hos våre raser, så hadde det vært interessant at andre med samme rase som jobber med MH i sitt oppdrett kan fortelle hva de oppnår med det og hvilken hjelp de har i dette verktøyet. For jeg regner med dere som benytter dere av det får resultater av det, hvis ikke ville dere jo ikke holdt på som dere gjør. Og det er kanskje det folk har lyst å vite mer om før de eventuelt starter med systematisk bruk av MH i eget oppdrett.

Men om man får Curt/Ingalill Blixt eller andre dyktige til å komme, så hadde jo det vært supert!! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338 I hate to tell you I told you so...  - Page 7 738600

-----------

Når jeg tenker meg om så var det jo noen som foreleste om K-test og funksjonsanalye tidligere i år på seminar i regi NPK, og da forsto jeg at det var dårlig oppmøte, men går jo kanskje an å prøve på nytt... I hate to tell you I told you so...  - Page 7 723324

Forøvrig så tenker jeg bare høyt i forhold til dette med kartlegging og målrettet arbeid med rasens mentalitet og i tillegg er jeg som oftest i det løsningsfokuserte hjørnet, så dere får bære over med meg!! Laughing Men skal gi meg nå! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 440973
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 21:25

Maria skrev:
Karin Larsson skrev:
Maria skrev:
Dette er ett kjempegodt eksempel på hva jeg mener man får til om viljen og ønsket er der!! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 738600 I hate to tell you I told you so...  - Page 7 332565 Way to go! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 332565

Og igjen; Jeg mener vi har mye å lære av endel svenske oppdrettere med tanke på kartlegging av hundenes mentale status og bruk av MH som avslverktøy. I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338 Mulig det har blitt gjort tidligere, men hadde det vært en idè å få ett par av de svenske oppdretterne som jobber målrettet med MH som avslverktøy til å komme til Norge å fortelle hvordan de tenker og ikke minst hva de opppnår gjennom aktiv bruk av MH som avlsverktøy??

Det bästa är nog att man tar någon till er som kan förklara testet.

Det jag som uppfödare vill ha, är ju inte säkert att andra vill ha. Alltså vi tänker ju olika och vill kanske ha fram olika saker.
Lite vad jag har för hundar och vad jag tänkt "få fram/förbättra", en annan uppfödare med en helt annan typ av tik, letar efter en helt annan hane, för att få fram "det de vill få fram". Där är vi mycket olika (tror jag)

Duktiga personer som tagit fram Mh är tex, Curt Blixt med hustru, Lasse Fält. DE är såååååå duktiga.

Karin
Ja, jeg ser absolutt den, men min tanke var at når det virker som at det er endel motstand mor å benytte MH som avlsverktøy hos våre raser, så hadde det vært interessant at andre med samme rase som jobber med MH i sitt oppdrett kan fortelle hva de oppnår med det og hvilken hjelp de har i dette verktøyet. For jeg regner med dere som benytter dere av det får resultater av det, hvis ikke ville dere jo ikke holdt på som dere gjør. Og det er kanskje det folk har lyst å vite mer om før de eventuelt starter med systematisk bruk av MH i eget oppdrett.

Men om man får Curt/Ingalill Blixt eller andre dyktige til å komme, så hadde jo det vært supert!! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338 I hate to tell you I told you so...  - Page 7 738600

-----------

Når jeg tenker meg om så var det jo noen som foreleste om K-test og funksjonsanalye tidligere i år på seminar i regi NPK, og da forsto jeg at det var dårlig oppmøte, men går jo kanskje an å prøve på nytt... I hate to tell you I told you so...  - Page 7 723324

Forøvrig så tenker jeg bare høyt i forhold til dette med kartlegging og målrettet arbeid med rasens mentalitet og i tillegg er jeg som oftest i det løsningsfokuserte hjørnet, så dere får bære over med meg!! Laughing Men skal gi meg nå! I hate to tell you I told you so...  - Page 7 440973
Har ikke oppfattet at det er motstand mot og MH teste, jeg mener bare at testene må brukes riktig fordi det er en test som gir gokjent til alle hunder som tar testen ..og ikke bryter. Og hittil har jeg ikke sett at det er bedre gemytt på hundene fra de landene som tester hundene sine.. Men hvis klubben ønsker at vi skal teste pinscherne her i Norge for å få en slags statestikk, er jeg med på den hvis klubben (les avlsrådet) lager en mal og offentliggjør testene. Det samme gjelder dvergene selvfølgelig. Men ellers mener jeg oppdretterne flest er flinke til å velge avlsdyr.
Forholdene i Norge er dessverre ikke så tilrettelagt som i Sverige når det gjelder tester.. Og i Danmark er det ipo og shuts som teller. Det er heller ingen krav annet enn hd fri på pinscheren i Danmark.. hvis de ikke er kommet med nye krav ..? Dvergen trenger kun en 2 premie på utstilling (forbehold om at det er kommet forandring)
Og når det gjelder fåredraget om karaktertest/funksjonsnakyse, så kan det jo være flere ( sånn som meg) som har drevet med det i årevis... Og jeg følte ingen trang til å betale for å få det repetert.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 21:43

Jeg kom på også at det kan være 2 veldig sterke individer (mentalt) som jeg ikke hadde paret sammen. Vil ikke nevne her noen navn, men tenker f.eks. en hund fra mitt oppdrett og en annen hun fra en annen oppdretter. Denne kombinasjonen hadde angivelig gitt en gjeng med mentalt tøffe hunder med gode muligheter med bruks/agility etc., men slik jeg kjenner disse individene hadde jeg aldri gjennomført den kombinasjonen, da avkom hadde angivelig vært altfor krevende til en vanlig valpekjøper. Og det vokser jo ikke på trær av valpekjøpere som hadde fått glede av avkom fra denne kombinasjonen, de fleste som hadde gjort det tar seg en mer tradisjonell tjenestehund. Og jeg tenker at avkom fra en slik kombinasjon hadde blitt bare trøbbel hos uerfarne valpekjøpere.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Maria

Maria

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 21:53

Helt klart at man må benytte MH-tester riktig dersom det skal ha noen hensikt. Nytter ikke å teste bare en og annen hund for eksempel og det nytter heller ikke tro at en gjennomført test er godkjent test, for det finnes ikke godkjent eller ikke godkjent MH, bare gjennomført eller ikke gjennomført. Man må jo også vurdere testene og sette sammen avlsdyr ut fra MH`er som matcher på en god måte, det er jo det største poenget med MH, det er jo nyttesløst å teste bare for å kunne si: "Vi tester"...

Og jeg er fullstendig enig i at opplegget som er i Sverige med statistikker, MH`er tilgjengelig på SKK osv. er langt bedre enn hva som er her i Norge. Men det betyr ikke at man ikke kan benytte seg av MH som avlsverktøy selv om vi ikke har ett slikt opplegg som SKK har.
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 22:00

Maria skrev:
Helt klart at man må benytte MH-tester riktig dersom det skal ha noen hensikt. Nytter ikke å teste bare en og annen hund for eksempel og det nytter heller ikke tro at en gjennomført test er godkjent test, for det finnes ikke godkjent eller ikke godkjent MH, bare gjennomført eller ikke gjennomført. Man må jo også vurdere testene og sette sammen avlsdyr ut fra MH`er som matcher på en god måte, det er jo det største poenget med MH, det er jo nyttesløst å teste bare for å kunne si: "Vi tester"...

Og jeg er fullstendig enig i at opplegget som er i Sverige med statistikker, MH`er tilgjengelig på SKK osv. er langt bedre enn hva som er her i Norge. Men det betyr ikke at man ikke kan benytte seg av MH som avlsverktøy selv om vi ikke har ett slikt opplegg som SKK har.

På de svenske sidene jeg har tittet på, står det : GODKJENT MH TEST.
Jeg mener det villleder en valpekjøper som ikke vet hva en MH test går ut på.. og hvor er malen for hva SKK mener er en grei test for pinscher? dverg? Og hva har disse testene gjort med rasene i Sverige? Er gemyttet bedre på de Svenske hundene?
Til Toppen Go down
Ingrid Wesenberg

Ingrid Wesenberg

Antall Innlegg : 313

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 22:37

AH skrev:
Maria skrev:

Jeg mener det villleder en valpekjøper som ikke vet hva en MH test går ut på.. og hvor er malen for hva SKK mener er en grei test for pinscher? dverg? Og hva har disse testene gjort med rasene i Sverige? Er gemyttet bedre på de Svenske hundene?

Er det på hjemmesider du leser "godkjent mh test"? For man snakker aldri om godkjent eller ikke godkjent, bestått eller ikke bestått. Det er som Maria sier, gjennomført MH eller ikke gjennomført MH. Men jeg blir stadig overrasket over alle som tror de har bestått MH med hunden sin.....

Raseklubben kan utarbeide en mal for hva de ønsker deres rase(r) optimalt sett bør score på de forskjellige momentene. happy6

Tror veldig mange som tror seg vite ALT om hundens mentalitet, kan få seg både en og to overraskelser på et MH.... men det er tydeligvis ikke så viktig så lenge hunden fungerer hjemme. blink00 Noe av det beste med et MH, er jo at du ser hundens reaksjoner på en rekke ulike momenter, og om den avreagerer eller ikke. Og ikke minst om den fremdeles klarer å avreagere etter mange momenter, altså hvor belastet den blir av å bli utsatt for flere momenter etter hverandre.
Til Toppen Go down
http://www.nobelline.net
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 22:46

Ingrid Wesenberg skrev:
AH skrev:
Maria skrev:

Er det på hjemmesider du leser "godkjent mh test"? For man snakker aldri om godkjent eller ikke godkjent, bestått eller ikke bestått. Det er som Maria sier, gjennomført MH eller ikke gjennomført MH. Men jeg blir stadig overrasket over alle som tror de har bestått MH med hunden sin.....

Raseklubben kan utarbeide en mal for hva de ønsker deres rase(r) optimalt sett bør score på de forskjellige momentene. happy6

Tror veldig mange som tror seg vite ALT om hundens mentalitet, kan få seg både en og to overraskelser på et MH.... men det er tydeligvis ikke så viktig så lenge hunden fungerer hjemme. blink00 Noe av det beste med et MH, er jo at du ser hundens reaksjoner på en rekke ulike momenter, og om den avreagerer eller ikke. Og ikke minst om den fremdeles klarer å avreagere etter mange momenter, altså hvor belastet den blir av å bli utsatt for flere momenter etter hverandre.

Vi har litt forskjellige meninger, for jeg tror ikke at noen tror de vet alt om hundens mentalitet. Og jeg tror mange hunder fungerer fint både ute og hjemme. Mine fungerer ivertfall fint hjemme, i skogen, i vannet ,i byen,på utstilliner osv. Og det finnes andre tester en en MH test...
Det jeg mente var at en valpekjøper vet som regel ikke at alle får bestått på en MH test.. og da er det jo litt villledene når oppdrettere skriver at hunden har godkjent MH test.. eller?
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 22:51

AH skrev:
Maria skrev:

Å lage en mal for de enkelte rasene er sikkert mulig at raseklubbene gjør, men den malen må jo ha litt bredde, for oppdrettere vil nok ha ulike meninger for hva de ønsker i sitt oppdrett. For å ta dobermann som ett eksempel så vet vi jo at enkelte oppdrettere prioriterer bruksegenskaper og fremmer derfor andre egenskaper enn de oppdretterne som avler dobermannen "ned" fordi de hovedsaklig vil avle frem gode familiehunder og ikke utstrakte treningshunder. På samme måte vil det nok være oppdrettere av dp og pinschere som vil ha ulike mål med sin avl.

Men samtidig er det jo enkelte momenter på en MH som jeg vil tro (og håpe) at man vil ha samme skårer på uansett om man er oppdretter x eller y. Standarden på rasen sier jo også litt om hvordan hundens mentale egenskaper skal være, og de egenskapene må man jo i alle fall strebe etter å holde fast ved. Sosialitet for eksempel, evnen til å avreagere, redsler... Jeg vil tro at alle ønsker hunder som tåler å bli håndtert, som ikke er redd mennesker, som klarer å avreagere etter å ha blitt redd osv.

Så om det er slik at man må ha en mal utarbeidet av klubben for å vite hva man skal vektlegge, så er det kanskje mulig å lage en mal med bredde innenfor enkelte momenter og mer presise tall på andre momenter? Men alt i alt så må man jo tenke MH som helhet og kombinasjoner som helhet. Hundens reaksjoner på ulike momenter vil jo være interessant å se i sammenheng; grad av mot, grad av aggresivitet, grad av redsel osv.

Og om gemyttet er bedre på svenske hunder enn norske vet man vel ikke noe om, eller? Det går jo ikke an å måle og kartlegge det sånn som det er i dag hvor ett fåtall av hundene testes.

Men dersom man sitter og studere ulike linjer, kull osv. til oppdrettere som i utstrakt grad benytter seg av MH, så ser i alle fall jeg klare forskjeller. Og det er jo det som er så utrolig bra med MH, for om man ønsker en hund med visse egenskaper, så kan man velge kombinasjoner og oppdretter ut fra det. Noen vil kanskje ha en litt heftigere hund som egner seg bedre til hundesport enn øvrige og vil se på egenskaper som gjør at det er lettere å trene hunden. Andre ønsker seg kanskje en hund som også er sosialt trygg osv, men som er litt lavere på temperamentet, og velger hund fra linjer hvor slike egenskaper er vektlagt.

Og vedrørende at det står godkjent MH-test på svenske sider (tenker du da på hjemmesider?), så er jeg enig med deg at det er veldig misvisende å skrive det slik. I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 23:06

En bra resultat på MH betyr for meg at hunden, når vi nå snakker om DP el pinscher, er at den er rasetypisk : livlig, temperamentfull, selvsikker og harmonisk. På pinscheren står også intellig og utholdende.

F.eks. på sosialsøken så trenger ikke våre raser skåre på 4 el. 5, de er vokterhunder. En 3'er er veldig grei resultat : hunden aksepterer kontakt uten å engasjere seg i det. De som ønsker en retriever kan skaffe seg en uten å prøve å forandre våre raser fra noen som de er opprinnelig til noe en annen rase representerer. Det er jo poenget med forskjellige raser at man finner den som passer best til en.
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyMan Nov 22 2010, 23:08

Jeg syntes det er viktig med en mal. Uansett hva oppdrettere mener, så er det faktisk enkelte ting en hund bør klare.
Når de forandret på avlskriteriene til dobermann (som før var bestått karaktertest) ble det bestått/gjennomført MH..
Mange protesterte fordi vi mente at dobermann skal være skuddfast.. og det ble forandret. Jeg mener også at pinscheren skal være skuddfast. Men det er avlsrådet som må utarbeide en mal. Vi oppdrettere skulle nok gjærne bestemt dette.. ut i fra hva slags hunder vi har happy4 happy4
Det snakkes mye om mentalitet, men man må kunne finne den gyldne middelvei. Men ting tar tid, og oppdretteren skal faktisk legge grunnlaget.
I et kull er det forskjellige individer, og jeg syntes det er veldig viktig å prøve å få rett hund til rett eier.

Og om den lille snuppa di Maria vil jeg si at jeg kjenner de linjene godt (jeg hadde jo mammaen noen måneder da) Og oppdrettere kontakter andre oppdrettere når de vil vite ting og tang for avl.

Til Toppen Go down
Marianne

Antall Innlegg : 237

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 00:06

AH skrev:
Jeg syntes det er viktig med en mal. Uansett hva oppdrettere mener, så er det faktisk enkelte ting en hund bør klare.
Når de forandret på avlskriteriene til dobermann (som før var bestått karaktertest) ble det bestått/gjennomført MH..
Mange protesterte fordi vi mente at dobermann skal være skuddfast.. og det ble forandret. Jeg mener også at pinscheren skal være skuddfast. Men det er avlsrådet som må utarbeide en mal. Vi oppdrettere skulle nok gjærne bestemt dette.. ut i fra hva slags hunder vi har happy4 happy4
Det snakkes mye om mentalitet, men man må kunne finne den gyldne middelvei. Men ting tar tid, og oppdretteren skal faktisk legge grunnlaget.
I et kull er det forskjellige individer, og jeg syntes det er veldig viktig å prøve å få rett hund til rett eier.

Og om den lille snuppa di Maria vil jeg si at jeg kjenner de linjene godt (jeg hadde jo mammaen noen måneder da) Og oppdrettere kontakter andre oppdrettere når de vil vite ting og tang for avl.

Jeg er enig med deg! Jeg skulle ønske det var en mal happy4 Jeg sitter jo i disse dager og leser MH tester med tanke på valpekjøp til neste år. Jeg syntes det er vanskelig å lese dem. Noen momenter er greie, men andre verre.

For å ta et eksempel KONTAKT HANDTERING skåring 3 står det:" Aksepterer.Er neutral. Visar flere hotbeteenden under lengre tid" Hvordan skal man tolke det?? Greit,- hunden aksepterer og er nøytral. Er den samtidig truende ( betyr ikke "hot" trussel??) Og er en 3 bra eller ikke bra???
Og når man ikke helt vet hva som skjer i en MH test er det vanskelig å tolke de forskjellige skåringene. For de som har erfaring og vet hva de skal se etter så er det jo greit, men for oss som ikke kjenner til testene og som skal forsøke og gjøre et bra forarbeide før et valpekjøp så er det ikke bare enkelt og tolke resultatene.
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 06:16

Sitat :
For å ta et eksempel KONTAKT HANDTERING skåring 3 står det:" Aksepterer.Er neutral. Visar flere hotbeteenden under lengre tid" Hvordan skal man tolke det?? Greit,- hunden aksepterer og er nøytral. Er den samtidig truende ( betyr ikke "hot" trussel??) Og er en 3 bra eller ikke bra???
Har jeg for gammel skjema ? På mitt står det på 3'er nunder kontakt-hälsning "Aksepterar kontakt-helt oengagerad med drar seg inte unna", på kontakt-samarbete "Följer med hela sträckan. Neutral" og på kontakt-handtering "Accepterarr / är neutral". Dessuten skal vel ikke kontakt momentene måle "hotbeteende", hunden blir jo ikke utsatt til trussel som f.eks. på spøkelsesmoment ? Selvfølgelig kan hunden i verste tilfelle vise aggresjon mot kontaktforsøk (f.eks. 1'er på kontakt-hälsning "Avvisar kontakt-morrning och /eller bittförsök").

Jeg mener at en selvsikker og harmonisk hund er skuddfast, på MH med 1'er ("Visar ingen berördhet:snabb kontroll och sedan helt oberörd") eller 2'er (Kontr. som forsvinner efter första skotten. Bryter men opptar aktivitet"), altså ingen reaksjon eller rask avreagerring.

En temperamentsfull og livlig hund reagerer raskt (på godt og vondt) men det er viktig at hunden avreagerer også raskt og viser ikke gjenstående aggresjoner/trusselatferd. Helst ser jeg en pinscher som ganske hard hund, altså at den husker ikke ubehagelige ting (en myk hund husker godt ubehaget), det bidrar til rask avreagering.

Sist endret av Irene den Tir Nov 23 2010, 06:31, endret 1 gang (Reason for editing : glemte å skrive siste avsnitt)
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva

Antall Innlegg : 1839

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 08:16

1c, Kontakt, håndtering:
Avviser, knurrer og/ eller biteforsøk.
Unnviker, drar seg unna, ev. tar kontakt med fører.
Aksepterer.Nøytral. Aksepterer, svarer med kontaktatferd.
Aksepterer. Intensiv kontaktatferd mot testfører.

Whiskey sin MH: http://whiquila.com/mhwhiskey.html

Karin Larsson

Antall Innlegg : 174

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 10:00

Protokollen är omgjorda, så det beror på vilket protokoll som hunden har.
På moment Kontakt 1c kan man alltså inte se tex på hunddata vilket protkoll hunden har.

Att de ändrade protokollen har jag protesterat emot, då tex pinscher ofta får en 1:a där och som det är nu ser man inte skillnad på om hunden tog ett steg bak i kontakten eller morrar eller biter.
Inte bra, då det är en stor skillnad om hunden är noncalant och tar ett steg bak, eller är rädd och vill bita eller morra.

Så man kan inte bara läsa ett protokoll och "se" hunden, utan det bästa är alltid att prata med uppfödaren/ägaren och naturligtvis träffa hunden. MH är ett verktyg och utvärdering.

Ett tips som man lär sig mycket på är att gå på testa tester och se vad man själv tyckte om hunden och sen se vad hunden fick, då förstår man mer ( tycker jag). Men jag förstår att det kan vara svårt för er då jag uppfattat att ni inte har dessa tester.

För att genomföra dessa tester så krävs utbildning, det finns många olika steg i kurserna beroende på vad man "vill" bli, detta varvat med praktik. Mycket givande, och även när man varvar raser så ser man hur andra raser fungerar, INTRESSANT!!

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Maria

Maria

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 10:52

Karin Larsson skrev:
Protokollen är omgjorda, så det beror på vilket protokoll som hunden har.
På moment Kontakt 1c kan man alltså inte se tex på hunddata vilket protkoll hunden har.

Att de ändrade protokollen har jag protesterat emot, då tex pinscher ofta får en 1:a där och som det är nu ser man inte skillnad på om hunden tog ett steg bak i kontakten eller morrar eller biter.
Inte bra, då det är en stor skillnad om hunden är noncalant och tar ett steg bak, eller är rädd och vill bita eller morra.

Så man kan inte bara läsa ett protokoll och "se" hunden, utan det bästa är alltid att prata med uppfödaren/ägaren och naturligtvis träffa hunden. MH är ett verktyg och utvärdering.

Ett tips som man lär sig mycket på är att gå på testa tester och se vad man själv tyckte om hunden och sen se vad hunden fick, då förstår man mer ( tycker jag). Men jag förstår att det kan vara svårt för er då jag uppfattat att ni inte har dessa tester. För att genomföra dessa tester så krävs utbildning, det finns många olika steg i kurserna beroende på vad man "vill" bli, detta varvat med praktik. Mycket givande, och även när man varvar raser så ser man hur andra raser fungerar, INTRESSANT!!

Karin
Vi har MH i Norge. happy6 Det vi ikke har er korninga, da må man over til Sverige . happy3
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken

Antall Innlegg : 1150

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 11:42

Marianne skrev:
AH skrev:

Jeg er enig med deg! Jeg skulle ønske det var en mal happy4 Jeg sitter jo i disse dager og leser MH tester med tanke på valpekjøp til neste år. Jeg syntes det er vanskelig å lese dem. Noen momenter er greie, men andre verre.

Og når man ikke helt vet hva som skjer i en MH test er det vanskelig å tolke de forskjellige skåringene. For de som har erfaring og vet hva de skal se etter så er det jo greit, men for oss som ikke kjenner til testene og som skal forsøke og gjøre et bra forarbeide før et valpekjøp så er det ikke bare enkelt og tolke resultatene.

Kan være mye til hjelp å se på filmer i tillegg om det er blitt filmet wink3 Så kan man se selv hva de forskjellige reaksjonene scorer som happy3 Kontakt/handtering er et helt annet moment enn for eks avstandslek som du nevner her. Det vil si at den er naturel og aksepterer kontakt av en ukjent person (mange pinschere scorer litt dårlig på denne fordi de ofte trekker seg unna), men viser mye vakt og aggresjon når en mann iført en pressening hopper rundt på stien happy4 Så denne hunden er nok ikke veldig sosial, men aksepterer håndtering når den blir tatt på, og om den engasjerer seg i testleder er den jo enda litt mer utadvendt. Og om den leker med testleder er den jo ganske bekvem og viser lekelyst selv med en fremmed. Hunden har antagelig en del vakt, og passer litt på hvem den har med å gjøre, og sier ifra når den føler seg truet. Trayan hadde jo dette på sin MH, og man kan tydelig se at ting forandrer seg litt med alder også. Når har tok MT var han litt mer nyskjerrig og villig på dette med avstandslek - så de forandrer seg jo også ofte med alder og erfaring. Det som er MH-test er at det er som regel ikke noe som er bra eller dårlig, men de viser de forskjellige egenskapene hunden har happy3 Syntes absolutt det er enklere å se når man har filmet hele testen. Trayan for eksempel fikk på dette med spøkelsene at han flyr og vil lemna plassen (jeg slapp båndet), men når man ser filmen ved siden av ser man at han ikke flyr særlig langt og kommer fort tilbake - dette ser man jo ikke bare utifra MH`en, men han blir der likestilt med de hundene som løper langt vekk. Så film ved siden av syntes jeg er toppen!

Syntes også det er veldig spennende å se en hunds utvikling fra MH til MT - MH blir jo tatt ved ung alder, mens MT noe senere happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Marianne

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 15:15

Maiken skrev:
Marianne skrev:
AH skrev:

Kan være mye til hjelp å se på filmer i tillegg om det er blitt filmet wink3 Så kan man se selv hva de forskjellige reaksjonene scorer som happy3 Kontakt/handtering er et helt annet moment enn for eks avstandslek som du nevner her. Det vil si at den er naturel og aksepterer kontakt av en ukjent person (mange pinschere scorer litt dårlig på denne fordi de ofte trekker seg unna), men viser mye vakt og aggresjon når en mann iført en pressening hopper rundt på stien happy4 Så denne hunden er nok ikke veldig sosial, men aksepterer håndtering når den blir tatt på, og om den engasjerer seg i testleder er den jo enda litt mer utadvendt. Og om den leker med testleder er den jo ganske bekvem og viser lekelyst selv med en fremmed. Hunden har antagelig en del vakt, og passer litt på hvem den har med å gjøre, og sier ifra når den føler seg truet. Trayan hadde jo dette på sin MH, og man kan tydelig se at ting forandrer seg litt med alder også. Når har tok MT var han litt mer nyskjerrig og villig på dette med avstandslek - så de forandrer seg jo også ofte med alder og erfaring. Det som er MH-test er at det er som regel ikke noe som er bra eller dårlig, men de viser de forskjellige egenskapene hunden har happy3 Syntes absolutt det er enklere å se når man har filmet hele testen. Trayan for eksempel fikk på dette med spøkelsene at han flyr og vil lemna plassen (jeg slapp båndet), men når man ser filmen ved siden av ser man at han ikke flyr særlig langt og kommer fort tilbake - dette ser man jo ikke bare utifra MH`en, men han blir der likestilt med de hundene som løper langt vekk. Så film ved siden av syntes jeg er toppen!

Syntes også det er veldig spennende å se en hunds utvikling fra MH til MT - MH blir jo tatt ved ung alder, mens MT noe senere happy3

Eksempelet som jeg nevnte står under punkt 1c Kontakt Handtering. Og der står det som nevnt : aksepterer. Er nøytral. viser flere hotbeteenden under lengre tid. Det kan godt være det er et gammelt skjema, ikke vet jeg. syntes bare det var litt merkelig.
Skjemaet har jeg fått tillsendt fra en oppdretter.
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 15:53

På gamle skjema var det ikke noe slik, se svaret mitt og Eva sitt tidligere i tråden. Eva har lagt linke til Whiskey sitt MH, der ser du alle beskrivelsene som ble brukt tidligere.

Karin, er det lagt noe om "hotbeteende" på de nye skjemaene på sosial kontakt ?
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 15:54

Marianne skrev:
Maiken skrev:
Marianne skrev:
AH skrev:

Eksempelet som jeg nevnte står under punkt 1c Kontakt Handtering. Og der står det som nevnt : aksepterer. Er nøytral. viser flere hotbeteenden under lengre tid. Det kan godt være det er et gammelt skjema, ikke vet jeg. syntes bare det var litt merkelig.
Skjemaet har jeg fått tillsendt fra en oppdretter.

Da er det nok noe feil tror jeg happy3 For det er jo ikke engang et alternativ på håndteringen nå ihvertfall..
Og er enig i at det høres en smule merkelig ut happy3
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 15:55

Irene skrev:
På gamle skjema var det ikke noe slik, se svaret mitt og Eva sitt tidligere i tråden. Eva har lagt linke til Whiskey sitt MH, der ser du alle beskrivelsene som ble brukt tidligere.

Karin, er det lagt noe om "hotbeteende" på de nye skjemaene på sosial kontakt ?

Nei, det må nok være en feil happy3 For er jo ikke så lenge siden Wookie tok MH, og er ikke et alternativ på kontakt der..
Til Toppen Go down
Irene

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 16:00

Sitat :
Nei, det må nok være en feil For er jo ikke så lenge siden Wookie tok MH, og er ikke et alternativ på kontakt der..
OK. Begynte å lure fælt hva i all verden det hadde med kontakt moment å gjøre.
Til Toppen Go down
Marianne

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 21:28

Jeg ser at den delen som sier "viser flere hotbeteenden under lengre tid" hører til under 8a spøken hot/agg.
Mulig den er kommet på feil plass i skjemaet på en eller annen merkelig måte.
Da er det iallefall oppklart ar det ikke skal stå under 1c kontakt.

Har foresten prøvd å få fatt i mentalitetsboken, men den er ikke å oppdrive i bokhandlerne i Bergen. Mulig de har den på Canis.
Finnes den i norsk versjon?
Til Toppen Go down
Maria

Maria

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 21:30

Canis har den, ja. I hate to tell you I told you so...  - Page 7 557338

Men den fins ikke på norsk, gjorde i alle fall ikke det når jeg kjøpte den.
Til Toppen Go down
Marianne

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 EmptyTir Nov 23 2010, 21:46

Da er den bestilt fra Canis. Gleder meg til å lese den happy4
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 7 Empty

Til Toppen Go down

I hate to tell you I told you so...
Til Toppen 
Side 7 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next