IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

I hate to tell you I told you so...

Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

I hate to tell you I told you so...  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 16:37

Stian skrev:
Man skulle tro det...
Men dagens tall og også en stor del av dagens dvergpinschere som vi ser både på utstilling og andre steder forteller oss noe helt annet...

Og som tidligere nevnt så kan man pare to hunder med topp gemytt i god tro og få en av disse hundene som "freaker" ut på utstilling eller fungerer dårlig i hverdagen. Så jeg synes det er litt for lett å dra den konklusjonen at man ikke gjør noe som helst med det og stikker hodet i sanden. Som sagt så tror jeg dem som er seriøse i bransjen vil jobbe for å få rasen så bra som mulig, men med økende popularitet og oppdrettere/"oppdrettere" på hvert hjørne, så sier det seg selv at det er fare for at ting sklir ut litt.

Men nå som det ikke bare er å selge DPer som hakka møkk lenger, så vil forhåpentligvis folk tenke seg mer nøye om og ikke avle på alt som kan krype og gå. Jeg lever iallefall i håpet happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Rune Monsen

Rune Monsen

Antall Innlegg : 204

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 16:50

Marita skrev:
Stian skrev:
Man skulle tro det...
Men dagens tall og også en stor del av dagens dvergpinschere som vi ser både på utstilling og andre steder forteller oss noe helt annet...

Og som tidligere nevnt så kan man pare to hunder med topp gemytt i god tro og få en av disse hundene som "freaker" ut på utstilling eller fungerer dårlig i hverdagen. Så jeg synes det er litt for lett å dra den konklusjonen at man ikke gjør noe som helst med det og stikker hodet i sanden. Som sagt så tror jeg dem som er seriøse i bransjen vil jobbe for å få rasen så bra som mulig, men med økende popularitet og oppdrettere/"oppdrettere" på hvert hjørne, så sier det seg selv at det er fare for at ting sklir ut litt.

Men nå som det ikke bare er å selge DPer som hakka møkk lenger, så vil forhåpentligvis folk tenke seg mer nøye om og ikke avle på alt som kan krype og gå. Jeg lever iallefall i håpet happy6

Sant det Marita, men da må man sette seg ned og se på linjene og prøve å finne ut av det.
Ett eller annet ligger da bak i linjene.
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:06

Og husk at alle oppdrettere får en eller annen valp innimellom som ikke er bra, om det gjelder mentalitet eller helse eller noe annet. Det betyr ikke at det er noe feil med avlsdyr eller linjene bak. Problemet er da når det dukker opp flere valper med skvanker, da bør man se nøye på avlsdyr og linjene bak. Å lage kjempe krise av en valp er bare så teit som det kan være.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:07

Irene skrev:
Og husk at alle oppdrettere får en eller annen valp innimellom som ikke er bra, om det gjelder mentalitet eller helse eller noe annet. Det betyr ikke at det er noe feil med avlsdyr eller linjene bak. Problemet er da når det dukker opp flere valper med skvanker, da bør man se nøye på avlsdyr og linjene bak. Å lage kjempe krise av en valp er bare så teit som det kan være.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:15

Irene skrev:

men hvem er det som lager krise av en valp?
dette gjelder da hele rasen vår?
18 hunder på 2 år er IKKE en valp.
og om man ser seg litt rundt på utstillinger, er det heller ikke EN valp det gjelder.
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:24

Rune Monsen skrev:
Irene skrev:

og om man ser seg litt rundt på utstillinger, er det heller ikke EN valp det gjelder.

Det er en ting jeg ikke forstår.. Er det om å gjøre å lage tråder på dette forumet som KUN handler om negativ omtale om vår rase?
Og hva i himla navn gjør dere for å bedre det?
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:31

AH skrev:
Rune Monsen skrev:
Irene skrev:

Det er en ting jeg ikke forstår.. Er det om å gjøre å lage tråder på dette forumet som KUN handler om negativ omtale om vår rase?
Og hva i himla navn gjør dere for å bedre det?

vi har iallefall begynt med å innse problemet. Så har vi ekskludert hunder fra avl, som flere mener fint kunne gå i avl.
vi har hatt bare ett kull, som ikke kommer til å fortsette i avl. Noe mer enn det har vi ikke kunne gjort frem til nå!
vi venter nå et kull hvor vi er sikre på at foreldredyrene er stødige hunder, men er ikke redd for å ekskludere valper fra dette kullet heller om det skulle bli dritt.
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:32

Rune Monsen skrev:
Irene skrev:

Nei, men om man ser på det store antallet oppdrettere og ulike kombinasjoner, så kan det vel hende at det dreier seg om et enkeltindivid hos hver oppdretter? Folk driver da ikke bevisst avl på koko individer med formål om å ødelegge rasen? huh3
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:33

Også jobber vi sammen med andre kenneler, og skal prøve det vi kan for å få testet fremtidige valpekull.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:37

Aud : det handler ikke om å skulle lage mest mulig negative tråder her inne. men jeg diskuterer det som opptar meg. Jeg har ingen interesse av å sitte og skrive på gladtråden osv.. dagens dvergpinscher trenger en "oppgradering" og da er det naturlig for meg å kunne diskutere dette med oppdretterne rundt i landet.. Det viser seg jo at vi er mange som ikke deler samme syn på dette, men det må da gå ann og diskutere uten at det skal bli sett på som negativt??
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:46

Rune Monsen skrev:
Aud : det handler ikke om å skulle lage mest mulig negative tråder her inne. men jeg diskuterer det som opptar meg. Jeg har ingen interesse av å sitte og skrive på gladtråden osv.. dagens dvergpinscher trenger en "oppgradering" og da er det naturlig for meg å kunne diskutere dette med oppdretterne rundt i landet.. Det viser seg jo at vi er mange som ikke deler samme syn på dette, men det må da gå ann og diskutere uten at det skal bli sett på som negativt??

Nei, jeg har da skjønt at du kun er ute etter det negative på rasen. Har jeg forstått deg rett når det er du og dine samarbeidspartnere som skal redde den rasen du mener er så dårlig? Hvorfor skal det skje via dette forumet?
Vi andre er veldig opptatt av gemytt vi også, men det er faktisk mest positivt å si om rasen vår, og jeg syntes faktisk du snart burde innse det.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 17:57

AH skrev:
Rune Monsen skrev:

Nei, jeg har da skjønt at du kun er ute etter det negative på rasen. Har jeg forstått deg rett når det er du og dine samarbeidspartnere som skal redde den rasen du mener er så dårlig? Hvorfor skal det skje via dette forumet?
Vi andre er veldig opptatt av gemytt vi også, men det er faktisk mest positivt å si om rasen vår, og jeg syntes faktisk du snart burde innse det.

Jeg er ikke ute etter det negative på rasen, men man må forstå at mentalitet er viktig og tenke på.
Det er ikke godt nok å være vakker når en ikke har tilfredstillende mentalitet.
Våkn opp, det har kommet tall fra et møte som ble avholdt i Sverige, skal dere unnskylde det også?
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:02

Rune Monsen skrev:
AH skrev:
Rune Monsen skrev:

Jeg er ikke ute etter det negative på rasen, men man må forstå at mentalitet er viktig og tenke på.
Det er ikke godt nok å være vakker når en ikke har tilfredstillende mentalitet.
Våkn opp, det har kommet tall fra et møte som ble avholdt i Sverige, skal dere unnskylde det også?

Si meg en ting , hva er det vi ikke forstår?
Og hva er det vi unnskylder?
Ikke snakk/skriv til oss som om vi var en gjeng idioter som ikke forstår noen ting.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:05

Har sittet og lest de forskjellige innleggene, Noen med interesse og noen som kunne brukes til sovemedisin.

Kom til å snakke med en kar vedr. dette med mentalitet og avl.

Fikk for mer enn ett år siden en forespørsel om bruk av Junior. Nå snakket/skrev tispeeier ikke all verden med engelsk, så når jeg spurte hvorfor hun ville bruke han, får en skrive svaret på kontoen for manglende språkkunnskap. Hun svarte i alle fall: -He win alot.

Nå ble det ikke at han ble brukt fordi jeg fikk sjokk når jeg ble fortalt at bl.a. gen-prøver var noe tull. Og når hun også sa at hun kunne få kjøpt “blodprøve-stempel” hos dyrlegen, hadde jeg “plutselig” mye å gjøre på jobben.

Men det som dette innlegget skulle omhandle var noen en kar som ikke er medlem av NPK engang sa. Han har forøvrig drevet med hund i mer enn 40 år så noe har han nå observert med dette om avl og mentalitet.

-Det finnes tre typer oppdrettere ifølge denne karen.

1)- Den proffe som har en ide om hvorfor en bestemt hund skal brukes i avl. Man ønsker å forbedre enkelte sider eksteriørmessig. Eller den mentale biten med arbeidsvillighet osv.

2)- De som tenker mest på egen lommebok og er flinkere til ting i teorien enn og få det satt ut i praksis.

3)- De som har fått seg en “Disney” hund og som uten kunnskap og ide om hva målet er, parer tispen med en hund som har vunnet en del på utstillinger.
Med Disney hund menes de som blir hundeeier etter å ha sett populære filmer/tv-serier eller som Ellinor sa det på Gardermoen i 2006. De som ønsker deg en Britney Speers hund.

-Men selv proffe oppdrettere kan jo være uheldige med en kombinasjon?
Ja, i biologien er ingenting sikkert. Men seriøse oppdrettere har rasens beste i tankene. Ikke lommeboken eller bruk av en tispe som er uegnet. Men man vil ikke tape penger på hunden og gir da f*** i all sunn fornuft.

Så ga han et godt eksempel fra tiden før EU-reglene kom og man brukte karantene.

En kar kjøper en hund fra “fine” linjer i Tyskland. Hunden står 6 måneder i karantene i England og kommer så til Norge.

Det første hunden gjør etter noen ukers akklimatisering hos oppdretter på av schutz-trening er å stikke til skogs nå signalpistolen brukes.

Hunden “skulle” være sch-3………….. Så får tispen løpetid og pares. Samtlige valper utenom en som vokste opp på en gård og var med i fjøset fra uke 7 ble før eller senere avlivet grunnet den dårlige mentale biten.

Så hva skjedde så med kull to og tre. To forskjellige hanner brukes.

Resultat: Nervøse og lite funksjonelle hunder………………

Konklusjon?

Kanskje tispen ikke skulle vært brukt?

Til Toppen Go down
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:07

Jeg ser ikke at vi kommer noe videre i denne diskusjonen?

Det er ingen, som jeg kan se, som har skrevet "nei, vi har ikke et problem med gemytt med rasen vår, og vi nekter å jobbe for å forbedre dette"..

Alle er enige om at dette er et viktig tema og noe man bør vektlegge når man avler, men det vil alltid være en diskusjon om akkurat hva som er dårlig gemytt, og hvor grensen går, siden vi har alle forskjellige meninger og tolkninger.
Det må bli opptil hver enkelt oppdretter å avgjøre happy3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Rune Monsen

Rune Monsen

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:09

Junior skrev:
Har sittet og lest de forskjellige innleggene, Noen med interesse og noen som kunne brukes til sovemedisin.

Kom til å snakke med en kar vedr. dette med mentalitet og avl.

Fikk for mer enn ett år siden en forespørsel om bruk av Junior. Nå snakket/skrev tispeeier ikke all verden med engelsk, så når jeg spurte hvorfor hun ville bruke han, får en skrive svaret på kontoen for manglende språkkunnskap. Hun svarte i alle fall: -He win alot.

Nå ble det ikke at han ble brukt fordi jeg fikk sjokk når jeg ble fortalt at bl.a. gen-prøver var noe tull. Og når hun også sa at hun kunne få kjøpt “blodprøve-stempel” hos dyrlegen, hadde jeg “plutselig” mye å gjøre på jobben.

Men det som dette innlegget skulle omhandle var noen en kar som ikke er medlem av NPK engang sa. Han har forøvrig drevet med hund i mer enn 40 år så noe har han nå observert med dette om avl og mentalitet.

-Det finnes tre typer oppdrettere ifølge denne karen.

1)- Den proffe som har en ide om hvorfor en bestemt hund skal brukes i avl. Man ønsker å forbedre enkelte sider eksteriørmessig. Eller den mentale biten med arbeidsvillighet osv.

2)- De som tenker mest på egen lommebok og er flinkere til ting i teorien enn og få det satt ut i praksis.

3)- De som har fått seg en “Disney” hund og som uten kunnskap og ide om hva målet er, parer tispen med en hund som har vunnet en del på utstillinger.
Med Disney hund menes de som blir hundeeier etter å ha sett populære filmer/tv-serier eller som Ellinor sa det på Gardermoen i 2006. De som ønsker deg en Britney Speers hund.

-Men selv proffe oppdrettere kan jo være uheldige med en kombinasjon?
Ja, i biologien er ingenting sikkert. Men seriøse oppdrettere har rasens beste i tankene. Ikke lommeboken eller bruk av en tispe som er uegnet. Men man vil ikke tape penger på hunden og gir da f*** i all sunn fornuft.

Så ga han et godt eksempel fra tiden før EU-reglene kom og man brukte karantene.

En kar kjøper en hund fra “fine” linjer i Tyskland. Hunden står 6 måneder i karantene i England og kommer så til Norge.

Det første hunden gjør etter noen ukers akklimatisering hos oppdretter på av schutz-trening er å stikke til skogs nå signalpistolen brukes.

Hunden “skulle” være sch-3………….. Så får tispen løpetid og pares. Samtlige valper utenom en som vokste opp på en gård og var med i fjøset fra uke 7 ble før eller senere avlivet grunnet den dårlige mentale biten.

Så hva skjedde så med kull to og tre. To forskjellige hanner brukes.

Resultat: Nervøse og lite funksjonelle hunder………………

Konklusjon?

Kanskje tispen ikke skulle vært brukt?

For en gangs skyld så er jeg fryktelig enig i det du skriver her.
Til Toppen Go down
Stian

Stian

Antall Innlegg : 38

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:19

AH skrev:
Rune Monsen skrev:

Laughing Laughing Laughing
Beklager.. men jeg må le litt av det du sitter å skriver nå Aud...
Snakk om og vri å vende på det som blir skrevet, og lage sine egne versjoner av det som faktisk står her?
Jeg håper alle landets oppdrettere er interesserte i å gjøre rasen bedre, og jeg har ikke fått intrykk av at Rune sitter som noen supermann som tror alle er dritt og mener han skal gjøre hele jobben selv...
Det er en del oppdrettere der ute, som har tatt standpunkt om å ikke være her inne, på bakgrunn av akkurat dette.
Det vries og vendes på alt som blir sagt, og det er vanskelig å få en diskusjon som kan holde seg saklig uten at noen skal føle seg truffet...
Meninger ytres når man snakker sammen på privaten, men på et forum hvor alle kan lese det, mener man fort noe annet..
Om det er for å stadig være "populære" eller om det er for at man føler at man må holde seg inne med visse personer skal være usagt.. Men det hele blir for dumt...

Dere får det som det vil...
Jeg gir opp dette forumet og klubben, og det håper og regner jeg med at min kjære også gjør det...
Fortsett med "gladtråene" deres, så får vi se hvor rasen vår er om noen år...

Hilsen Lena!
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com/minpin/miniaturepinscher.html
Eva
Admin
Eva

Antall Innlegg : 1839

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:26

Vi minner om at man skal bruke sin egen brukerkonto happy6

Hilsen moderator

AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:32

Stian skrev:
AH skrev:
Rune Monsen skrev:

Laughing Laughing Laughing
Beklager.. men jeg må le litt av det du sitter å skriver nå Aud...
Snakk om og vri å vende på det som blir skrevet, og lage sine egne versjoner av det som faktisk står her?
Jeg håper alle landets oppdrettere er interesserte i å gjøre rasen bedre, og jeg har ikke fått intrykk av at Rune sitter som noen supermann som tror alle er dritt og mener han skal gjøre hele jobben selv...
Det er en del oppdrettere der ute, som har tatt standpunkt om å ikke være her inne, på bakgrunn av akkurat dette.
Det vries og vendes på alt som blir sagt, og det er vanskelig å få en diskusjon som kan holde seg saklig uten at noen skal føle seg truffet...
Meninger ytres når man snakker sammen på privaten, men på et forum hvor alle kan lese det, mener man fort noe annet..
Om det er for å stadig være "populære" eller om det er for at man føler at man må holde seg inne med visse personer skal være usagt.. Men det hele blir for dumt...

Ja,Lena jeg syntes også det er for dumt.
Dere får det som det vil...
Jeg gir opp dette forumet og klubben, og det håper og regner jeg med at min kjære også gjør det...

Hilsen Lena!

Det er for dumt ja... at ikke voksne folk kan glede seg over alt det gode med rasen.
Tror ikke du er med på å lage rasen bedre med negative holdninger på et forum.
Til Toppen Go down
Marte

Marte

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:38

Stian skrev:

Hilsen Lena!

For et forferdelig utsagn what3

Akkurat som det å være hyggelig med hverandre betyr at vi ikke vil jobbe for rasen..
Der datt jeg av!
Jeg syes det er kjempe hyggelig med den tråden og håper folk fortsetter å poste der happy6 happy3
Og i tillegg vil jeg jammen meg påstå at jeg bryr meg om gemytt på hundene mine som jeg ønsker å bruke i avl også what3
Til Toppen Go down
AH

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:47

Marte skrev:
Stian skrev:

Hilsen Lena!

Akkurat som det å være hyggelig med hverandre betyr at vi ikke vil jobbe for rasen..
Der datt jeg av!
Jeg syes det er kjempe hyggelig med den tråden og håper folk fortsetter å poste der happy6 happy3
Og i tillegg vil jeg jammen meg påstå at jeg bryr meg om gemytt på hundene mine som jeg ønsker å bruke i avl også what3

Selvfølgelig jobber alle oppdrettere for å få et godt gemytt og stødige hunder Marte.
Og lykke til med ditt første kull stork3
Til Toppen Go down
Marte

Marte

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:55

AH skrev:

Marte skrev:
Stian skrev:

Hilsen Lena!

Der datt jeg av!

Selvfølgelig jobber alle oppdrettere for å få et godt gemytt og stødige hunder Marte.

Jeg mener også at det er en selvfølge, i allefall blandt de som avler av de riktige grunnene, nemlig for å fremme rasen happy3

AH skrev:

Og lykke til med ditt første kull stork3

Tusen takk sidehug
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 18:56

Marte skrev:
Stian skrev:

Hilsen Lena!

Der datt jeg av!

Enig med deg, Marte. Er jo ikke enten eller blink00 . Det går faktisk an å være positiv og samtidig jobbe for rasens beste! happy6 At man ikke har noe positivt å si om andre er jo egentlig bare trist...
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken

Antall Innlegg : 1150

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 19:10

Hehe, dette blir jo bare mer og mer latterlig!! happy4 happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 EmptySøn Nov 21 2010, 19:15

Kan dele noen tanker som jeg som vanlig hundeeier har om hvordan man kan jobbe målrettet med avl og mentalitet.

Endel raseklubber har i sine avlskrav at hunder som benyttes i avl enten skal ha bestått karaktertest eller gjennomført MH, og det er en mulighet for vår raseklubb å ha slike avlskrav. Nå kommer jo forhåpentligvis også BPH som ett enda bedre alternativ hva angår beskrivelse av hunders mentale egenskaper (bedre tilpasset vår rase samt mye bredere enn MH), så muligheten for å kartlegge hundenes avlsegenskaper gjennom verktøy som er laget med tanke på blant annet avl er absolutt til stede.

Dersom raseklubben vår ikke vil ha det som avlskrav vil det i alle fall være en start at klubben anbefaler at avlsdyr har bestått karaktertest eller gjennomført MH (eller etterhvert BHP). Kanskje det ville fått oppdrettere til å prioritere å mentalteste hundene og kullene? Det vil jo være mer prestisje å følge raseklubbens anbefalinger enn å ikke gjøre det vil jeg tro?

Videre kan jo raseklubben arrangere MH som er forbeholdt medlemmene å melde seg på.

Ellers så syns jeg det virker som at vårt naboland generelt sett har ett litt annet syn på hvordan kartlegge hunders mentalitet enn hva vi har i Norge (presiserer at jeg snakker generelt). Kanskje vi skal rette nesen mot Sverige og lære litt av dem? Jeg syns jo at det er ekstremt synd at vi ikke har ett slikt system som svenskene har hvor MH-data legges ut slik at man som valpekjøper i fred og ro kan studere MH`er til potensielle kombinasjoner og deres tidligere avkom/kull. Man kan godt være såpass trygg på egne kunnskaper og ferdigheter at man slår seg til ro med at man selv er egnet til å vurdere om hunder har bra nok mentalitet til å være avsldyr (samt deres foreldre, tidligere kull osv), men jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal klare å kartlegge dette på foreldredyr, besteforeldre samt tidligere kull. Da vil man jo måtte bruke enorme ressurser på å reise rundt, treffe alle de ulike hundene i ulike miljøer osv, og det ser i alle fall jeg på som langt vanskeligere enn å ta en MH/BHP på hver enkelt hund.

Jeg vet heller ikke om det er vanlig at oppdrettere ringer rundt til valpekjøpere av søsken til sine avlsdyr, tidligere kull til hannhunden de skal bruke osv. for å høre hvilke mentale egenskaper de har. Men jeg vet jo at både søsken til min tispe, pappan, tanter/onkler osv. har blitt brukt i avl, og jeg har aldri fått en forespørsel fra noen om hvordan min hund fungerer i hverdagen, og jeg har heller ikke hørt om andre som har fått slike forespørsler, så jeg vil tro det ikke er så vanlig at det blir sjekket på den måten. Hvorfor vet jeg ikke, men det er muligens flere grunner til det. Hadde man derimot hatt MH-data på hundene, så hadde man klart å danne seg ett godt bilde ved hjelp av det, og ikke vært avhengig av å bruke tid på å ringe rundt til eiere av slekta. Ikke vet man om eierne har forutsetninger for å vurdere sin egen hunds mentale egenskaper heller. Jeg på min side anerkjenner etologer og adferdsspesialisters kunnskaper og verktøyer mer enn hva jeg anerkjenner mannen i gata sine evner til å vurdere en hunds mentalitet og avlsegenskaper.

Jeg syns forøvrig det er veldig positivt at enkelte oppdrettere i Sverige gjør noe for å vise at de setter mentalitet høyt ved at foreldredyr og alle kull MH-testes (i utstrakt grad i alle fall). Da kan man lett gå inn på avelsdata og se den røde tråden i hva hundene gir og man har ett langt bedre utgangspunkt i å velge hund etter en kombinasjon som har det man som valpekjøper vektlegger. Vi liker jo å vinne over svenskene når det er snakk om sport og diverse (I hate to tell you I told you so...  - Page 5 61133) , kanskje vi skulle forsøke å ta opp kampen og bli like gode som dem på kartlegging av mentalitet også?
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content

PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 5 Empty

Til Toppen Go down

I hate to tell you I told you so...
Til Toppen 
Side 5 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next