Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Saueren?

Go down 
+8
Maria
Linn
Maiken
Ane
Julie
ElinK
Marion G
Christine
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Doggirl

Doggirl


Antall Innlegg : 30
Join date : 08.11.2010
Age : 30
Bosted : Rogaland

Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptyTor Nov 18 2010, 21:36

For å unngå å sette Dennis sitt liv på spill eller pine sauer til døde OM det skulle gå galt, så er jeg veldig påpasselig i saueområder...noe som det er litt av siden jeg bor på landet.

Til nå har han reagert med å gjemme seg bak bena mine....men han stakk nå til skogs etter en fugl, så det skal ikke skorte på jaktinstinktet, selv om han kom fort tilbake igjen. Men det kryr av rådyr her (Har en halvtam rådyrbukk her ved navn Edvard faktisk som kommer til bake hvert år:)) og jeg vet ikke hvordan han reagerer på de...så det får vi se på til sommeren/våren Smile
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptyTor Nov 18 2010, 21:43

Doggirl skrev:
For å unngå å sette Dennis sitt liv på spill eller pine sauer til døde OM det skulle gå galt, så er jeg veldig påpasselig i saueområder...noe som det er litt av siden jeg bor på landet.

Til nå har han reagert med å gjemme seg bak bena mine....men han stakk nå til skogs etter en fugl, så det skal ikke skorte på jaktinstinktet, selv om han kom fort tilbake igjen. Men det kryr av rådyr her (Har en halvtam rådyrbukk her ved navn Edvard faktisk som kommer til bake hvert år:)) og jeg vet ikke hvordan han reagerer på de...så det får vi se på til sommeren/våren Smile

Bor på gård jeg også, og her har vi fire rådyr som camper i hagen til vanlig happy3 Veldig søte wub3 Trayan jager de bort når han får lov og syntes det er det beste i hele verden! Men rådyrene har blitt så kjent med hundene at de løper bare til skogkanten (for Trayan løper aldri lenger) også kommer de tilbake så fort han er inne igjen happy4 Naboen har akkurat kjøpt seg fire sauer - gudene vet hvorfor, for han driver jo bare et hundepasjonat! happy4
Men de tuslet nå rundt veggene her i hele sommer, og Tray er jo somregel løs her på gården - det var heldigvis aldri noe problem happy3 De sauene burde være mye mer redd for og hagla enn Trayan når de løp fram og tilbake forran soveromsvinduet mitt hele natten med bjeller rundt halsen! Twisted Evil happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Hilde-pin

Hilde-pin


Antall Innlegg : 152
Join date : 24.06.2009
Bosted : Lesund

Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptyTor Nov 18 2010, 21:43

Maiken skrev:
Doggirl skrev:
Hilde-pin skrev:
Doggirl skrev:
Man kan aldri gjøre en hund helt sauerein. Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort, men betydelig dempet. En hund som er vant med sau fra den er valp vil ikke nødvendigvis være sauerein. Det er noe helt annet at en sau står stille eller at en sau løper. Løpingen vi trigge jaktinstinktet, en stillestående sau vil i bestefall trigge nysgjerrigheten.

Dennis er redd sauer, men jeg stoler alikevell ikke på hvor dypt denne redselen sitter og har han aldri løs i områder med sau.

Den eneste godkjente måten å få hunden sauerein på er at en person med kurs, strømmer hunden. Nå har ikke jeg behov for å ha hunden løs hvor det er fare for å treffe sau, så da tar jeg heller mine forhåndsregler i slike områder:)

Husk: du kan ha en kjempegod innkalling, men om hunden din ser en sau som løper, er det langt i fra sikkert at den kommer når du roper på den. Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Finnes mange halvgalne bønder rundt forbi!

Jeg vet om flere hunder som har vært på godkjente kurs der de har blitt strømmet på sau, men de har alikevel løpt etter/angrepet sau i en annen setting. Så jeg mener at dette ikke er til å stole på, selvsagt hjelper det helt sikkert mye, men jeg hadde alikevel ikke vært helt trygg om jeg hadde en hund som i utgangspunktet vill løpe etter sau...

Som jeg skrev: "Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort" hunder vil dermed reagere forskjellig på denne behandlingen. Vi hadde en dachs for mange år siden dette overhodet ikke hjalp på. Med en gang støtet slutta, løp hunden etter sau. Så for å holde den "nede" måtte strømmen stå på om du skjønner. Så denne ble ikke saueren i det hele tatt. Men strømming er til dags dato den sikreste av de metodene som finnes, men uansett ikke helt sikkert da dette er snakk om hundens dype instinkter som bare kan dempes men ikke fjernes.

Finnes jo også de hundene som ikke har noen jaktinnstinker på sau i det heletatt happy3 Trayan har vært med på gjeting flere ganger og kunne ikke brydd seg mindre om de løpske sauene, og om han skulle finne på å ville leke er de overhodet ingenting som sitter dypt. Helt vanlig inkalling fungerer veldig godt for oss wink3 Er jo ganske individuelt dette happy3 Rådyr derimot er mye, mye morsommre happy4 Om man ikke har fått testet ut innstinktene til hunden sin og ikke føler seg trygg i forskjellige "jakt" settinger er nok det beste en langline ja happy3

Her også er det nok med vanlig innkalling, har ikke problem med å få kalt han tilbake fra løpende hjort og rådyr som har krysset stien rett foran oss.. og sauer er han egentlig litt redd for, iallefall når de stamper med bena leer3
Til Toppen Go down
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 48
Bosted : Årnes

Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptySøn Nov 21 2010, 18:52

Vil bare tilføye at en sprengt sau er ikke noe pent syn, ei heller en som er bitt i hjel...det finnes mange skrekk eksempler der ute. Det er mange bønder som har følelser for sauene sine, og som er glad i de....

Så når vi ferdes i områder med bufe må vi ta hensyn og kjøre det trygge fremfor det utrygge.

Jeg har ennå ikke møtt på sau med Dida, men de to andre hundene har vært mye med sau da det var sau løs på gården jeg jobba før. Der gikk de om hverandre og hundene mine har aldrig noen gang brydd seg med de.

Jeg hadde en gang en blanding hannhund, han prøvde seg på et kopplam, og fikk juling...da tok han hønene i stedet...ikke så bra det heller. Men han rørte aldrig sauene igjen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptySøn Nov 21 2010, 19:15

tulalula skrev:


Jeg hadde en gang en blanding hannhund, han prøvde seg på et kopplam, og fikk juling...da tok han hønene i stedet...ikke så bra det heller. Men han rørte aldrig sauene igjen...

La søyen gi hunden juling! Det er effektivt det!

De første 24 timene etter lamming er søyen (som alle kvinnfolk?) riv ruskene gal og vil gå til kontra-angrep på en hund/ulv/jerv.

Utenom trekkhunder som Malamut osv som aldri blir kvitt jaktlysten er dette en måte som garantert vil bli husket av hunden!

Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 EmptySøn Nov 21 2010, 19:16

tulalula skrev:
Vil bare tilføye at en sprengt sau er ikke noe pent syn, ei heller en som er bitt i hjel...det finnes mange skrekk eksempler der ute. Det er mange bønder som har følelser for sauene sine, og som er glad i de....

Så når vi ferdes i områder med bufe må vi ta hensyn og kjøre det trygge fremfor det utrygge.

Jeg har ennå ikke møtt på sau med Dida, men de to andre hundene har vært mye med sau da det var sau løs på gården jeg jobba før. Der gikk de om hverandre og hundene mine har aldrig noen gang brydd seg med de.

Jeg hadde en gang en blanding hannhund, han prøvde seg på et kopplam, og fikk juling...da tok han hønene i stedet...ikke så bra det heller. Men han rørte aldrig sauene igjen...

Har desverre sett begge deler, men det var under profosjonell gjeting sad3 Det skjer desverre!

Om man ikke stoler på hunden sin - bruk langline happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Sponsored content





Saueren? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Saueren?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: