Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Typisk Norge

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Typisk Norge Empty
PosteTema: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyOns Okt 27 2010, 19:40

Ingenting slutter å overraske meg lengre med "barnehagelandet" Norge.

Men at ikke blindehunder/servicehunder, automatisk skal ha avgang til butikker/resturanter, skulle være en selvfølge.

Men fant dette på Mattilsynets webside:

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=413&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=84323&navigation1_parentItemId=2023&navigation2_parentItemId=2023&navigation2_selectedItemId=225977

Har reist med Junior i mange land. Og har KUN problem med å ta han med inn på erveringssteder i Norge.

Ble sågar en gang forsøkt kastet ut av en Narvesen-kiosk på Oslo S. De ansatte sa velkommen. Vi tillater jo blindehunder. Skulle kjøpe meg aviser/Farris før togtuten.

Så kom denne ufaglærte vekteren og ville ha meg ut....................... Gjett hvem som gikk seirende ut?

cool3

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyOns Okt 27 2010, 21:11

Er Junior blindehund/servicehund? Jeg tror ikke jeg skjønte hva du mente her... Jeg er enig i at det må være tillatt at blindehunder og servicehunder kan være med inn i butikker og serveringssteder osv., men man kan ikke bruke det som argument for å ta med seg sin "vanlige" hund på slike steder. Det hender jeg sniker med meg Albin inn på videosjappa når jeg leverer tilbake leiefilmer for det tar jo bare 2 sekunder, men hadde de bedt meg om å la være hadde jeg sluttet med det. Selv om betjeningen ikke sier noe (eller til og med synes det er greit) er det jo ikke sikkert at det er det rette å gjøre likevel.
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyOns Okt 27 2010, 21:15

Her er vel poenget nettopp at service-/ blinehunder skal ha adgang. Nå har nok enkelte butikker trodd/ skjult seg bak oppfattelsen at "mattilsynet" ikke tillatter det, noe som de her undersøket at de syns er greit. happy6
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Gjest
Gjest




Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyOns Okt 27 2010, 21:19

Katharina skrev:
Her er vel poenget nettopp at service-/ blinehunder skal ha adgang. Nå har nok enkelte butikker trodd/ skjult seg bak oppfattelsen at "mattilsynet" ikke tillatter det, noe som de her undersøket at de syns er greit. happy6

Jepp. Det var min poeng.

Kanskje jeg ikke formulerer meg godt nok. Sorry for det.

Men et godt eksempel fra Danmark. Jeg, Junior, Ulla (den eneste DP jeg tror jeg noen gang villle ha) var på vertshus. Jeg fikk mat. Junior og Ulla. Ingen hadde problem med hundene.

Men hvem tror noen slik ville kunne skje i Norge.

Snart søker jeg asyl i Sverige eller Danmark..........................
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 09:35

Norge er ikke akkurat kjent for å være ett hundevennlig land, nei. no0

Min mor, som også har hund, kom i snakk med en ung dame fra Sveits på hurtigruta i høst og de hadde kommet inn på temaet hund. Den sveitsiske dama lurte på om det ikke var vanlig å ha hund i Norge, for hun hadde nesten ikke sette en eneste en. Men saken er jo den at hunder helst skal holdes unna det øvrige samfunnet, så det er ikke det at vi ikke har hunder.

Du er forøvrig ikke den eneste som kunne tenke deg å søke asyl i ett land hvor det er mer tilrettelagt for å ha hund. Jeg blir alltid misunnelig når jeg er i land hvor folk vandrer rundt i parkene med hundene løpende løs etter seg. Der er det en harmoni mellom hunder og folk og ikke minst hundene i mellom. Men så er det jo hunder som har blitt sosialisert på en helt annen måte enn hva den gjennomsnittlige familiehunden her til lands blir, og det merkes!
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 38
Bosted : Oslo

Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 19:06

Jeg forstår fortsatt ikke hva som var poenget i denne tråden jeg? Mulig jeg er litt treig, men hvorfor skulle du få lov til å ta med Junior på Narvesen?
Og hunder får fint gå løse for eksempel i skogen utenom båndtvangen der de kan sosialiseres så mye de orker. Jeg stoler ikke på at alle som eier hund i dette landet har kontroll nok på hundene sine til at det er forsvarlig å la de gå løse "overalt". Og de som har det kan jo ha sine løse uten at det blir noe oppstyr av den grunn.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 19:39

Tine skrev:
Jeg forstår fortsatt ikke hva som var poenget i denne tråden jeg? Mulig jeg er litt treig, men hvorfor skulle du få lov til å ta med Junior på Narvesen?
Og hunder får fint gå løse for eksempel i skogen utenom båndtvangen der de kan sosialiseres så mye de orker. Jeg stoler ikke på at alle som eier hund i dette landet har kontroll nok på hundene sine til at det er forsvarlig å la de gå løse "overalt". Og de som har det kan jo ha sine løse uten at det blir noe oppstyr av den grunn.

Tine får ha meg unnskyld. Men få kan vel være mer uforskammet i kjeften enn meg i dette Pinscherforum?

Les en gang til Mattilsynets regelvurdering.

Og se kun min erfaring med en ufaglært tulling av en vekter som en bagatell.

Men det ER et problem at en person med blindehund som ønsker å handle i en ost/kjøtt/mat-butikk, ikke kan ha med seg hunden inn når hun/hann ønsker å kjøpe noe....................

Og er problemmet i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Østerrike verre?

Må få minne Tine og andre om at Junior fikk være med på hotellets matsal i Dublin under Europawinner-2009............

Men kanskje man var/er mer møkket/usanitær i Irland?
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 20:01

jeg jobber som butikksjef på ett serveringssted, og vi tillater ikke hunder der, såklart får de sitte på uteserveringen sammen med eieren sin, men å bli med inn får de ikke..

Såklart er det noe helt annet om en person er avhengig av hunden sin som førerhund enn at en person synes det er lettere/bekvemt å ta med hunden sin inn..

Man har ikke bare renslighet å ivareta men også andre kunders inntrykk..
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 20:28

Jeg har faktisk blitt nektet å sitte på uteserveringen i på diverse steder i Oslo... mad1
Jeg forstår man skal ta hensyn, men hva gjør det at vi sitter på uteserveringen???
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Gjest
Gjest




Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge EmptyTor Okt 28 2010, 21:40

Så poenget er at Mattilsynet ikke sier noe på at førerhunder og servicehunder er med inn der det omsettes matvarer så lenge det ikke fører til "forurensing". Det er opp til butikkene eller serveringsstedene å bestemme. Slik jeg tolker det så kan de fremdeles nekte å slippe inn førerhunder og servicehunder etter eget forgodtbefinnende - selv om jeg synes det er tåpelig å nekte førerhunder og servicehunder adgang.

Med andre ord: Det finnes ingen bestemmelse som sier at denne type hunder SKAL ha adgang. Blir man bedt om å gå så er det butikken/serveringsstedet som har sitt på det tørre.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Typisk Norge Empty
PosteTema: Re: Typisk Norge   Typisk Norge Empty

Til Toppen Go down
 
Typisk Norge
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Norge i et nøtteskall
» Semester i Norge
» SPCA Norge
» Gratulerer med dagen Norge:)
» Resa med hund i Norge

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: