Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Data hjørne

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Data hjørne Empty
PosteTema: Data hjørne   Data hjørne EmptySøn Okt 03 2010, 19:43

Hey!! Datahjørnet.
Så flott,takk moderator.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Data hjørne Empty
PosteTema: Bare sånn for å komme igang med denne super flotte tråden.   Data hjørne EmptySøn Okt 03 2010, 20:04

Kan du noen kjekke triks eller har noen lure tips om pc/data ?
Lurer du på noe om Data,installasjoner,programmer,hardware eller hva som helst ?
Da er dette rette stedet.
Jeg vet at mange på dette forumet sitter med masse kompetanse på flere områder.
Så jeg gleder meg til å se hvor flinke dere er til å bruke denne tråden.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

Data hjørne Empty
PosteTema: sikker fjerning av Minnepenn eller ekstern harddisk   Data hjørne EmptySøn Okt 03 2010, 21:07

her er ett utdrag fra datadoktoren på dinside.no.
jeg vil bare si at dette er tilfelle,og at det å bruke sikker fjerning eller trygg fjerning av tilkoblede medier som en minnepenn
er absolutt å annbefalle.
jeg hadde en minnepenn på 16GB som etter at jeg røsket den ut uten å bruke "trygg fjerning" bare hadde 1,89GB igjen.
Noen data kyndige jeg kjenner fikk orden på den igjen så nå er den atter på 16GB.

Ref.Dinside:

Først og fremst vil jeg bare storskryte av datadoktoren deres sine sider, ja for har selv vært som alle andre i noe dataproblemer og da er det fint og ha en side der frustrerte databrukere kan legge ut spørsmål om sine datamaskiner slik at alle kan få utbytte av andre sine problemer men også samtidig hjelpe.

Men så til den egentlige grunnen, jeg er en aktiv bruker av såkalte "minnepinner" og de fleste har jo både en og to i lomma, men noe jeg har lurt på er at jeg hører fra flere at idet jeg skal til og trekke ut usb minnebrikken så må jeg stoppe opp og gå ned i høyre hjørnet og trykke stopp slik at det foregår under "trygg fjerning".

Men er dette helt nødvendig da? Er det sånn at minnebrikken kan bli ødelagt av og bli trukket rett ut av maskinen hvis man ikke har gått inn på trygg fjerning av maskinvare og manuelt trykket stopp, eller er bare dette en myte?? Og hvis det er sant hva kan komme til og skje med dataen/minnebrikken??

Hilsen en average databruker Very Happy


Datadoktoren svarer
Heisann,

Først må jeg takke så mye for hyggelig tilbakemelding.

Nå det gjelder "trygg fjerning"-dialogen så er den der ikke helt uten grunn. Poenget er å sikre at Windows ikke aksesserer pinnen i det den fjernes, noe som kan resultere i at filer blir ødelagt eller i verste fall at filsystemet på pinnen skades.

Når det er sagt så må jeg legge til at det er sjelden det skjer, og jeg bruker ikke alltid trygg fjerning selv. Jeg har en pinne med lys som blinker ved overføring, og passer bare på at den ikke fjernes når blinkingen indikerer at filer blir overført.

Men for all del, at filene blir ødelagte KAN og HAR også skjedd med meg ved et par anledninger, så jeg passer alltid på å bruke trygg fjerning dersom det er viktige data.

Minnepinnen vil altså ikke bli fysisk ødelagt av å ikke bruke trygg fjerning, og et skadet filsystem lar seg i de fleste tilfeller repareres. I verste fall må det en fullstendig reformatering til.

Forresten minner jeg på at minnepinner er en ting, men er det snakk om en ekstern harddisk så bruker jeg alltid trygg fjerning. Harddisker har nemlig en minnebuffer (cache) der det kan ligge flere megabyte med midlertidige filer. Trygg fjerning tvinger harddisken til å skrive alt som ligger i bufferen til disken, slik at dette ikke forsvinner.

Hilsen Datadoktoren
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne EmptyTir Okt 05 2010, 22:24

Noen som vet hvordan man lager copyright "merket"?? Jeg har tidligere vært på andres hjemmesider og kopiert dette symbolet, og så limt det inn på alle sidene inne på hjemmesiden. Men kjære vene noe så tungvindt!!!
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne EmptyTir Okt 05 2010, 22:29

Fixa skrev:
Noen som vet hvordan man lager copyright "merket"?? Jeg har tidligere vært på andres hjemmesider og kopiert dette symbolet, og så limt det inn på alle sidene inne på hjemmesiden. Men kjære vene noe så tungvindt!!!

Er det "fritt fram" hvis man ikke har dette merket da???
For da lurer jeg på det samme...
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Gjest
Gjest




Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne EmptyOns Okt 06 2010, 09:25

html-kode for copyrightsymbolet er visstnok

©

Eller hvis du er i design-mode i et eller annet hjemmesideprogram kan du (hvis du har fullt tastatur på pc-en din med tall-tastatur) holde inne alt-knappen mens du trykker 0169 på talltastaturet.

Da blir det sånn: ©
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne EmptyOns Okt 06 2010, 09:29

I Norge er det åndsverkloven som gjelder, og den tar i grunnen godt vare på interessene til den som har opphavsretten. Så i prinsippet trenger man ikke å skrive © på noe. Men det stiller seg kanskje litt anderledes med ting som ligger på nettet som er lett tilgjengelig i alle land. Jeg vet ikke.
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne EmptyTor Okt 07 2010, 13:38

Tusen takk Arne! Du er virkelig gull verdt uansett hva det gjelder omtrent happy5

Test: ©️ ©️ ©️ ©️ ©️ ©️ laughs
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Sponsored content





Data hjørne Empty
PosteTema: Re: Data hjørne   Data hjørne Empty

Til Toppen Go down
 
Data hjørne
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Data hjørne
» Reinstallere database: hvordan få inn tidligere data?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Datahjørnet-
Gå Til: