Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher og "myke" hunder

Go down 
+5
Linn
Irene
Simira
Maiken
Marianne
9 posters
AvInnlegg
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyFre Okt 01 2010, 21:02

Jeg har en Shetland Sheepdog tispe på 7 mnd. og tenker kjøpe pinscher om et års tid. Nå er jo sheltien en helt annen type hund enn pinsheren og min sheltie er en sosial hund som går godt overens med andre hunder. Hun er trygg på seg selv og vennligheten selv.
Hvordan er deres erfaringer? Er det noen her som har pinscher og en "mykere"rase? Og hvordan fungerer de sammen?
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 07:32

Nå har foreløpig bare en pinscher, men jeg vil da si det er temmelig store induviduelle forskjeller innenfor pinscherrasen også. Syntes ikke pinscheren er en spesiell "hard" hunderase, det er faktisk ganske så mange individer som er usikkre og relativt "myke" i mine øyner..

Men nå var ikke det spørsmålet ditt, bare en liten avsporing wink3
Har ikke møtt en hund Trayan ikke går overens med bortsett fra nabo-dobermannen som har satt tennene i han tre ganger så han har måttet sydd, men bortsett fra den (som han bare unngår) liker han de aller fleste happy3
Han er mye sammen med sheltien til onkelen min, og det er definitivt ikke Trayan som er sjefen der i gården! happy4
Tror det er mye som ligger på eieren her, er du flink med å sosialisere valpen, trygg på deg selv når hunden din er med andre hunder og velger hvertfall i starten bare ut trygge hunder den kan sosialiseres med, får de fleste en sosial og glad hund.

Jeg er nemlig veldig opptatt av dette med sosialisering, og har brukt MYE tid på det, men så har jeg i gjengjeld fått en fantastisk fin hund med et godt utviklet hundespråk og som jeg har mye løs sammen med andre hunder biggrin

Har desverre ikke tid til å skrive med, for skal på agilitykurs! biggrin

Kan avslutte med at pinscheren er en fantastisk herlig rase!! Men det viktig å sette seg inn i dens raseegenskaper slik at man enklere kan forså den å trene ut ifra det happy6 Gjerne møte noen pinschere også happy6
Men du har jo god tid! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 17:30

Tror kanskje du missforsto spørsmålet mitt. happy3 Jeg mente pinscher og en "mykere" hunderase i samme hus! Altså når de bor sammen?
Jeg er klar over at det er individuelle forskjeller, men en pinscher og en sheltie er to forskjellige typer hunder om du skjønner? Pinscheren jeg hadde før gikk fint sammen med andre hunder når vi var ute, mens inne var det bare bråk. Jeg spør fordi jeg ikke vil oppleve slikt igjen.
Det er stor forskjel på og gå fint sammen med andre hunder ute og innenfor husets vegger der de begge bor.
Har aldri hatt noe problemer med dette med andre raser jeg har hatt, kun med pinsher. wink3
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 18:41

Er vel mange her på forumet som har enten flere pinschere eller pinscher sammen med andre raser, og jeg har ikke lest om veldig store problemer der. Mange vil vel også karakterisere pinscheren som en myk rase, selv om jeg ser forskjellen som du påpeker mellom sheltie og pinscher.

Spørsmålet er jo da hvorfor det ble bråk med den forrige hunden din, hva forårsaket det? De er jo en rase med vaktinstinkt, og man må være obs på at det ikke får ta over i heimen, såklart. Nå har ikke vi pinscher, men dansk/svensk gårdshund har mange likheter, og vi må dempe vaktinstinktet inne, så han ikke står og bjeffer i vinduet osv. Ukjente hunder må introduseres ute, men det er ikke noe problem med valpen vi nå har fått i hus, eller når vi passer hundevenner vi kjenner fra før.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 19:17

Sheltien vi hadde den gang lå hele tiden klistret til ytterdøren eller i et annet rom, den vågde ikke komme inn i rommet der pinscheren var, det ble bare bråk når det var andre hunder i huset. Nå endte jo den historien med at Shiba til slutt ble avlivet, ikke på grunn av hennes oppførsel mot andre hunder inne, men på grunn av at hun bet mennesker to ganger. Hun hadde et veldig sterkt vaktinnstinkt og en svak psyke.
Det har tatt oss 3 år og komme over den dårlige erfaringen med pinscher, til tross for at hun var verdens elskeligste overfor oss, og spesielt med meg som trente henne.
Når vi nå er moden for pinscher igjen, så er dette med adferd overfor husets andre hunder det eneste jeg bekymrer meg over, og det hadde vert kjekt og høre om andres erfaringer, om det er spesielle problemer med en hund med et sterkere vaktinstinkt enn den andre.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 20:02

Marianne skrev:
Sheltien vi hadde den gang lå hele tiden klistret til ytterdøren eller i et annet rom, den vågde ikke komme inn i rommet der pinscheren var, det ble bare bråk når det var andre hunder i huset. Nå endte jo den historien med at Shiba til slutt ble avlivet, ikke på grunn av hennes oppførsel mot andre hunder inne, men på grunn av at hun bet mennesker to ganger. Hun hadde et veldig sterkt vaktinnstinkt og en svak psyke.
Det har tatt oss 3 år og komme over den dårlige erfaringen med pinscher, til tross for at hun var verdens elskeligste overfor oss, og spesielt med meg som trente henne.
Når vi nå er moden for pinscher igjen, så er dette med adferd overfor husets andre hunder det eneste jeg bekymrer meg over, og det hadde vert kjekt og høre om andres erfaringer, om det er spesielle problemer med en hund med et sterkere vaktinstinkt enn den andre.

Nå er jeg ingen ekspert på dyreadferd. Men ble det noengang gitt hunden en undersøkelse. Og da tenker jeg på en total?

Dvs blod og serum for avkreftelse av infeksjoner? Kontroll av tannproblem, mage/tarm, bein osv.

Det skal og dette bygger jeg på de etter hver mange bøkene jeg har lest, mye til at en hund biter.

For hva er "dårlig syke"?

Kan ta et eksempel fra min egen Junior. Går veldig godt med andre hunder. Har et fantastisk kroppspråk. Er rollig og kontrollert i de fleste situasjoner.

Men så finnes det et stort unntak. Og det er nyttårs raketter. Han lå skadet i bilen nyttårsaften. Hadde fått ødelagt to kapsler i romjuen for tre år siden. På formiddagen nyttårsaften var vi til kontroll hos dyrlege. Et så inne på apotek for å hente medisiner når noen jæv** drittunder sender opp en slik "boks" med 10-12 smell.

Resultat forstår alle. Men har han dårlig psyke?

Han sto 1/2 år senere og luktet på en elefant i Aalborg Zoo. Han gikk modig inn i en Hercules (fraktfly) når noen venner av meg skulle hope i fallskjerm i en militærleir utenfor Aalborg.
Skeptisk? Ja.

Redd nei!

Så ta deg en tur på ditt lokale bibliotek.

Lån Anders Hallgrens bok forstå din hund. Utgitt på Schibsted forlaget.

En grei nybegynnerbok om adferd og etologi.

Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 20:05

Jeg har aldri hatt andre raser, men de som jeg kjenner/vet som har pinscher og en annen rase har ikke problemer med vaktinstinktet. Hvis det er problemer så er det samme som ville være med 2 pinschere : for liten aldersforskjell og to dominante hunder på samme kjønn -> slåssing om sjefposisjonen.

Derimot er den andre hunden eldre og har klar lederrolle, så tilpasser også en yppig ung pinscher til det å være nr.2. Eller dersom den andre er ikke dominant, vil den la pinscheren å bli sjef mellom hundene når pinscheren blir voksen. Viktig er at man selv ikke ødelegger dette. Ta 2 eksemplarer :
1. Når vi fikk vår andre hann i 1992, var Ruuti 2 år. Valpen prøvde å gå til hans tyggebein, og fikk det der brøl på seg. Her må det bemerkes at Ruuti var svært stabil på gemyttet, og gjorde ikke noe til valpen, bare skremte den. Valpen (Hemmo) lå under senga nesten halvtime. Jeg var veldig fristet til å kalle han til meg, men klarte å styre mine impulser og ikke blande i det. På den måte oppdro eldre hunden valpen til rangorden dem i mellom. Og de slåsskampene som oppstå ila av de nesten 13 år de bodde sammen før Hemmo døde var i forbindelse med løpske tisper eller noe annet veldig fristenede, da prøvde Hemmo seg. Aldri var det Ruuti som begynte, men Hemmo måtte noen få ganger sjekke om han allikevel kunne være sjef.
2. Søster til Ruuti måtte bytte hjem når den var 2-3 år pga. skillsmisse i familien den bodde i. Hun kom til et ektepar som hadde en labrador tispe på 5 år. Ila noen få mnd var det pinscheren som var sjef mellom hundene, labben syntes at det var helt greit. De slåss aldri.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 21:04

Til Junior: Shiba ble undersøkt hos veterinær og vi var til konsultasjon hos adferdsspesialist og det var på deres anbefaling hun ble avlivet. Til opplysning så var det 4 valper i hennes kull som hadde bitt mennesker.
Nå var det ikke Shiba jeg ville diskutere her, men ønsker innspill fra dem som har to forskjellige raser,- og spesielt to så forskjellige men dog fantastiske raser begge to. happy5 dry

Jeg burde kanskje legge til at jeg er utdannet hundeinnstruktør gjennom Fjellanger hundeskole. Har klikkertrenerutdannelse gjennom Canis og uttalige seminarer om språk og adferd, så nybegynner er jeg ikke... laughs
Jeg holder dessuten valpekurs, unghundkurs og handlerkurs her i Bergen. I tillegg har jeg en fast dag i uken med sosialisering og ringtrening for små og mellomstore hunder, trener lydighet med min egen hund og har faste turdager sammen med andre hundeeiere.

Som jeg har sagt tidligere så hadde jeg en veldig dårlig erfaring med min første pinscher og vil ta alle mulige forholdsregler, spørre og grave før jeg går til anskaffelse av en ny. happy6

Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 21:12

Det jeg prøvde å komme fram til er at det er det samme hva han omgås med ute eller hva jeg tar i hus, om den er dominant eller underdanning - Trayan har et så godt språk at det går greit uansett. Jeg har vært hundepasser for mange hunder iløpet av Trayan sitt liv - og han har bodd med både en dominat og en underdanning hund, og aldri hatt noe problem med noen happy3 Min generelle oppfattning av pinscheren er at den har et meget godt utviket språk når det kommer til sosialisering med andre hunder - det viktige er bare at de får vedlikeholde det med å fortsette å være sosiale mens de vokser opp også (min mening happy3 )

Jeg mener igjen at ekstremt mye er opp til eierene, man kan forme hundene sine sååå mye mer enn mange tror!
Det er ganske spesielt hvor mye våre egene følelser og kroppsspråk kan forme hunden - har selv opplevd dette mange ganger. Og det er veldig viktig som Samira sier å se tilbake på hva som kan ha forårsaket den forrige hunden deres til å utagere som den gjorde?? Ble dere redde eller usikkre i forhold til hunden eller fikk den en reaksjon fra dere den ikke hadde ventet?? Mange ting å se nærmere på.. Noen ganger er selvfølgelig hunden bare forstyrret, men ofte har det en underliggende grunn som er viktig å ta tak i før man skaffer seg en ny hund, og spesielt da en rase man er noe usikker til.

Pinscheren er en vakthund, så det er jo rett og slett et rasetrekk - og det er jo noe dere må være klar over happy3
Noen pinschere har det ikke, og noen mindre enn andre - men at det ligger i rasen er det ingen tvil om!
Jeg har en pinscher med realativt mye vakt, men det er ikke noe problem for meg annet en at det er fint å være klar over. Han har et godt hode og det er ikke slik at han vokter på alt og alle. Men han er en helt typisk pinscher ved at han ikke med glede slipper hvem som helst inn på gården, er det kjente blir han superglad, men er det ukjente vil han at mor skal si det er greit før de får komme inn. Og jeg liker og ha det sånn. Han er overlegen ovenfor fremmende, ikke redd eller usikker men uinntressert helt til han kjenner de. Men her igjen er det veldig mye mine følelser som spiller inn, han leser meg som en åpen bok! Så om vi møter noen på gaten jeg ikke liker - type narkoman eller fulle personer er han veeeldig på vakt og de burde nok ikke komme så nære, men er jeg glad i kroppen som om vi skal møte noen kjente har han et heeelt annet kroppsspråk happy3 Og når andre har passet han har de ikke sett noe til vaktinstinktet hans i det hele tatt! huh3 Men det kan jo også være litt typisk pinscher - passe godt på familien, eller kanskje han leser meg som ikke i stand til å ta vare på meg selv, hvem, vet?? happy4

Spørr og grav i vei - det er bare koselig! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyLør Okt 02 2010, 21:59

Jeg vil ihvertfall anbefale deg å vente til sheltien er rundt 3 år for å få god avstand i alder. Å skaffe pinschervalp mens sheltien fortsatt ikke er voksen vil jeg fraråde sterkt. Det blir fort mye stress og kav, noe som igjen kan føre til utagering og avreagering hundene i mellom. Så må dere planlegge nøye, siden valpen vil være større enn den eldste ganske fort. Stressminimering an mass!

Tenk også veldig, veldig nøye gjennom om de to rasene passer sammen og passer sammen hos dere. Det er bare dere som kan føle på det, men tenk grundig gjennom det før valpen er i hus. Dere har sikkert tenkt mye på det allerede, men ut fra det du skriver så virker du litt avholden og skeptisk fortsatt wink3 Noe som er veldig naturlig, da dere hadde det veldig tøft i forrige runde. Jeg husker det godt, så det var overraskende at det var så lenge siden. wink3 Tenk enda mer over det og så enda mer igjen. Det øverste ansvaret dere har er å ta vare på den hunden dere har og da kan man ikke tenke eller planlegge for mye, tenker jeg.

Lykke til, uansett hva dere velger og når dere gjør det happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptySøn Okt 03 2010, 10:33

Jeg har ikke pinscher,men Dvergpinscher. Mine er sosiale med andre hunder både inne og ute.Har ofte andre hunder på besøk av andre raser,alt fra små papiloner til shafrer. Dette er aldri noe problem,bortsett fra når vi har valper....
Har også hatt andre raser uten at det har ført til problemer.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptySøn Okt 03 2010, 11:55

Jeg syns ikke de tingene du beskriver at var problemet hos dere sist har noe som helts med rase å gjøre, men alt med individer og omstendigheter å gjøre... happy3

Såvidt jeg husker var vel alle hundene dine ganske tett i alder sist, og dette er jo noe man fraråder og som veldig ofte er oppskriften på at ting skal gå litt galt hundene imellom...med tisper er det ofte veldig mye værre enn med hanner når det først går galt... Det er også noen som har hunder i tett alder hvor det fungerer supert, men det er jo en grunn til at man anbefaler å ha minst 2 år mellom hver hund, og for å å det til å fungere krever det som regel en god del arbeid og stresskontroll...og kanskje også litt flaks med hva slags individer det er man har som er tett i alder... happy3

Bare her i huset har jeg jo tre pinschere med veldig forskjellige personligheter innen samme rase, men alle tre fungerer supert sammen med alt av andre hunder... Vi har passet mye hunder av begge kjønn, forskjellige raser og alle aldere, og har hatt dem mye sammen med forskjellige raser både hos oss og hos andre, og de "mykere" rasene har det aldri noen gang vært noe problem med...tvert imot så syns jeg de aller fleste pinschere har et supert språk som for det meste holder dem unna bråk og jeg ser ofte at mine hunder er veldig flinke til å få usikre hunder til å åpne seg og bli trygge rundt dem... Bare senest forrige helg hadde jeg tispen min i samme hus som tre andre tisper av rasene engelsk setter, liten mellompuddel og collie, den éne var yngre enn henne og de to andre eldre... Det var helt fantstisk å se dem sammen og det var hvert fall IKKE pinscheren som var sjefen i den gruppen og heller ikke prøvde hun på det... Collien er en skikkelig megge, og helt fra det sekundet Emma kom ut av bilen så hun at den der var det best å styre unna, og hun overså henne helt og forholdt seg bare til de andre hundene bortsett fra når det var situasjoner hvor det var umulig å overse og hun aktivt dempet henne i stedet... Setteren var ganske usikker i hele settingen i starten da det ble tilført enda en hund, og Emma leste fort situasjonen og forstod at det var puddelen hun måtte leke med for å løsne opp stemningen, og da tok det ikke lang tid før også setteren følte seg trygg og ville være med, mens den grinete collien forstod at det ikke var noen som hadde tenkt å konkurrere med henne og hun kunne slappe av mens de andre lekte...like etter lå også alle disse hundene i samme rom og tygget på hver sin oksemuskel helt uten problem... Dette er bare ett eksempel av mange, men beskriver det jeg sysn har vært normalen på de aller fleste møtene mellom mine tre pinschere og andre hunder og raser... Det skal også legges til at min tispe nå er neste 7 mnd og er tilnærmet null sosialisert eller trent siden hun kom i hus på et tidspunkt med fullstendig kaos og alt for mye annet som skjedde hos meg på samme tid, så det hun viser er hvert fall ikke resultat av trening og tilrettelegging, men det som faktisk bor i hunden fra før...og hun har heller aldri vært satt i akkurat sånne situasjoner før, så dette måtte hun finne ut av helt selv der og da... happy6

Har jo tusenvis av sånne eksmepler fra mine tre hunder av denne rasen, men dette er hvert fall min erfaring med rasen og gjenspeiler det jeg syns er normalen for gjennomsnittet av rasen...som sagt så baserer jo også min personlige erfaring seg på tre hunder med helt forksjellig personlighet, men resultatet er det samme selv om de kanskje har litt forskjellige måter å oppnå det på av og til... happy3

Min mening er altså at jeg syns ikke du har noen større grunn til å bekymre deg for å få en pinscher i hus enn en hvilken som helst annen rase i forhold til den hunden du har fra før, men at man selvfølgelig alltid burde gjøre en ordentlig research å finne akkurat det individet fra de foreldrene som passer en best utifra det en selv vil ha, samt at man må tilrettelegge det sånn at hundene lykkes, bl.a ved å sørge for ikke å tilføre unødvendige potensielle problemer ved at de er for tett i alder...og disse tingene gjelder jo uansett rase ...! happy6

Masse lykke til i jakten på den perfekte hunden for deg...! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptySøn Okt 03 2010, 14:38

Takk for svar happy3
Jeg har gjort en del undersøkelser om temaet hos oppdrettere av pinscher, og også nå på forum. Det er tydelig mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går ang aldersforskjeller og også meninger om det å leve med to så forskjellige raser i samme hus.
Det virker også som om de som har svart her inne ikke har forskjellige raser boende hjemme, men svarer utifra sin kunnskap om hund. Akkurat det føler jeg meg trygg på at jeg har selv og ser ikke det som noe problem.

Jeg har fått luftet det ene ankepunktet jeg hadde og bestemt meg for å satse på pinscher igjen. Noe som vi allerede har brukt et par år på og snakke frem og tilbake om allerede. happy4
Da gjenstår det bare å finne den rette valpen, og prossessen er i gang. Det blir en spennende tid! happy6
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 12:20

Marianne skrev:
Takk for svar happy3
Jeg har gjort en del undersøkelser om temaet hos oppdrettere av pinscher, og også nå på forum. Det er tydelig mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går ang aldersforskjeller og også meninger om det å leve med to så forskjellige raser i samme hus.
Det virker også som om de som har svart her inne ikke har forskjellige raser boende hjemme, men svarer utifra sin kunnskap om hund. Akkurat det føler jeg meg trygg på at jeg har selv og ser ikke det som noe problem.

Jeg har fått luftet det ene ankepunktet jeg hadde og bestemt meg for å satse på pinscher igjen. Noe som vi allerede har brukt et par år på og snakke frem og tilbake om allerede. happy4
Da gjenstår det bare å finne den rette valpen, og prossessen er i gang. Det blir en spennende tid! happy6

Helt ærlig skjønner jeg ikke problemstillingen din huh3
Er vel det samme hva slags raser du har i hus, alle individer er forskjellige uansett..
Har ei venninde som bor med en malle, to schäfer, en kinesisk nakenhund og en border collie - dette er vel temmelig forskjellige hunderaser, men er da selvfølgelig ikke noe problem. Hundenes oppdragelse er jo hva som gjør et godt hundehold. Er du en god hundefører bør ikke raseforskjeller eller individforskjeller ha noe å si, da skal man få det til å funke uansett. Det er du som bestemmer hva slags hundehold du har, ikke hundene. (Snakker om valper man får i hus)

Og som jeg sa tidligere har jeg bodd med to forskjellige individer sammen (rasen er uvesentlig), hvor en er dominant og en er "myk", men det er jeg selv som former hundene slik jeg vil ha det. Og selv om denne hunden var en usikker unghund på 6 mnd ble det aldri et problem for han måtte bare inrette seg etter hvordan vi hadde det i hjemmet.
Man kan gå kurs og utdannelser så det gjomer etter - det betyr allikevel ikke at man automatisk blir en god hundefører.
Og kunnskapen folk har her inne om pinscheren er noe du bør ta til deg - for det kan hjelpe deg mye. Og menneskene her inne svarer ikke bare etter kunnskap generelt om hund, men kunnskap og erfaringer med pinscheren, noe du bør sette deg inn i om det er rasen du vil prøve igjen.
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 13:10

Maiken skrev:
Marianne skrev:
Takk for svar happy3
Jeg har gjort en del undersøkelser om temaet hos oppdrettere av pinscher, og også nå på forum. Det er tydelig mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går ang aldersforskjeller og også meninger om det å leve med to så forskjellige raser i samme hus.
Det virker også som om de som har svart her inne ikke har forskjellige raser boende hjemme, men svarer utifra sin kunnskap om hund. Akkurat det føler jeg meg trygg på at jeg har selv og ser ikke det som noe problem.

Jeg har fått luftet det ene ankepunktet jeg hadde og bestemt meg for å satse på pinscher igjen. Noe som vi allerede har brukt et par år på og snakke frem og tilbake om allerede. happy4
Da gjenstår det bare å finne den rette valpen, og prossessen er i gang. Det blir en spennende tid! happy6

Helt ærlig skjønner jeg ikke problemstillingen din huh3
Er vel det samme hva slags raser du har i hus, alle individer er forskjellige uansett..
Har ei venninde som bor med en malle, to schäfer, en kinesisk nakenhund og en border collie - dette er vel temmelig forskjellige hunderaser, men er da selvfølgelig ikke noe problem. Hundenes oppdragelse er jo hva som gjør et godt hundehold. Er du en god hundefører bør ikke raseforskjeller eller individforskjeller ha noe å si, da skal man få det til å funke uansett. Det er du som bestemmer hva slags hundehold du har, ikke hundene. (Snakker om valper man får i hus)

Og som jeg sa tidligere har jeg bodd med to forskjellige individer sammen (rasen er uvesentlig), hvor en er dominant og en er "myk", men det er jeg selv som former hundene slik jeg vil ha det. Og selv om denne hunden var en usikker unghund på 6 mnd ble det aldri et problem for han måtte bare inrette seg etter hvordan vi hadde det i hjemmet.
Man kan gå kurs og utdannelser så det gjomer etter - det betyr allikevel ikke at man automatisk blir en god hundefører.
Og kunnskapen folk har her inne om pinscheren er noe du bør ta til deg - for det kan hjelpe deg mye. Og menneskene her inne svarer ikke bare etter kunnskap generelt om hund, men kunnskap og erfaringer med pinscheren, noe du bør sette deg inn i om det er rasen du vil prøve igjen.

Jeg er helt enig i dette biggrin

Kanskje jeg er litt vel følsom på dette området, noe som kommer av det som skjedde med min forige pinscher.
syntes aldri man kan bli forsiktig nok, eller undersøke nok. Og det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar....!!ikke vondt ment happy3

Jeg setter dessuten stor pris på kunnskapen folk her inne har om pinscher,- det er nettopp derfor jeg er her...
Jeg har lest mye på dette forumet, vil være enda bedre forberedt enn det jeg var forige gang.
Et sted leste jeg at pinscer ikke gikk så godt sammen med "svakere" hunder fordi de var så sterk i seg selv. et annet sted har jeg lest at det er stor sjanse for at pinscheren vil ta over lederskapet i hundeflokken uansett alder eller rase på de andre hundene. huh3
På bakgrunn av det jeg har lest og den erfaringen jeg selv har så spør jeg! Forventer ikke at alle skal forstå min problemstilling. Det jeg håpet på var at kanskje noen som hadde pinscher og en annen rase i sin husstand kunne fortelle om sine erfaringer,- positive som negative. Mest positive håper jeg jo på! biggrin

Vi ønsker oss veldig en pinscher igjen, og hvis det hadde vert slik at svarene jeg hadde fått på mine spørsmål var bare negative så hadde jeg tenkt "glem det" jeg vil ikke utsette min nåværende hund for dette. Men er svarene positive så er min siste tvil borte. happy4
Jeg vet at det er individuelle forskjeller og det hender jo også at to av samme rase ikke går sammen heller At alder kan spille en rolle er jeg også klar over.
Som sagt så er det erfaringene andre har jeg var spendt på.




Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 14:17

Sitat :
Et sted leste jeg at pinscer ikke gikk så godt sammen med "svakere" hunder fordi de var så sterk i seg selv.

Dette synes jeg er bare tull. Det er akkurat det motsatte, en pinscher er ofte dominant og havner lettere i konflikt med en annen hund som også vil være sjefen men som allikevel ikke er autoritær nok. Derimot er det ikke typisk for pinscheren å hakke en "mykere" hund som godtar å være under rangorden mht. pinscheren.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 14:20

Irene skrev:
Sitat :
Et sted leste jeg at pinscer ikke gikk så godt sammen med "svakere" hunder fordi de var så sterk i seg selv.

Dette synes jeg er bare tull. Det er akkurat det motsatte, en pinscher er ofte dominant og havner lettere i konflikt med en annen hund som også vil være sjefen men som allikevel ikke er autoritær nok. Derimot er det ikke typisk for pinscheren å hakke en "mykere" hund som godtar å være under rangorden mht. pinscheren.

Jeg har samme erfaring happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 14:30

Marianne skrev:
Maiken skrev:
Marianne skrev:
Takk for svar happy3
Jeg har gjort en del undersøkelser om temaet hos oppdrettere av pinscher, og også nå på forum. Det er tydelig mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går ang aldersforskjeller og også meninger om det å leve med to så forskjellige raser i samme hus.
Det virker også som om de som har svart her inne ikke har forskjellige raser boende hjemme, men svarer utifra sin kunnskap om hund. Akkurat det føler jeg meg trygg på at jeg har selv og ser ikke det som noe problem.

Jeg har fått luftet det ene ankepunktet jeg hadde og bestemt meg for å satse på pinscher igjen. Noe som vi allerede har brukt et par år på og snakke frem og tilbake om allerede. happy4
Da gjenstår det bare å finne den rette valpen, og prossessen er i gang. Det blir en spennende tid! happy6

Helt ærlig skjønner jeg ikke problemstillingen din huh3
Er vel det samme hva slags raser du har i hus, alle individer er forskjellige uansett..
Har ei venninde som bor med en malle, to schäfer, en kinesisk nakenhund og en border collie - dette er vel temmelig forskjellige hunderaser, men er da selvfølgelig ikke noe problem. Hundenes oppdragelse er jo hva som gjør et godt hundehold. Er du en god hundefører bør ikke raseforskjeller eller individforskjeller ha noe å si, da skal man få det til å funke uansett. Det er du som bestemmer hva slags hundehold du har, ikke hundene. (Snakker om valper man får i hus)

Og som jeg sa tidligere har jeg bodd med to forskjellige individer sammen (rasen er uvesentlig), hvor en er dominant og en er "myk", men det er jeg selv som former hundene slik jeg vil ha det. Og selv om denne hunden var en usikker unghund på 6 mnd ble det aldri et problem for han måtte bare inrette seg etter hvordan vi hadde det i hjemmet.
Man kan gå kurs og utdannelser så det gjomer etter - det betyr allikevel ikke at man automatisk blir en god hundefører.
Og kunnskapen folk har her inne om pinscheren er noe du bør ta til deg - for det kan hjelpe deg mye. Og menneskene her inne svarer ikke bare etter kunnskap generelt om hund, men kunnskap og erfaringer med pinscheren, noe du bør sette deg inn i om det er rasen du vil prøve igjen.

Jeg er helt enig i dette biggrin

Kanskje jeg er litt vel følsom på dette området, noe som kommer av det som skjedde med min forige pinscher.
syntes aldri man kan bli forsiktig nok, eller undersøke nok. Og det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar....!!ikke vondt ment happy3

Jeg setter dessuten stor pris på kunnskapen folk her inne har om pinscher,- det er nettopp derfor jeg er her...
Jeg har lest mye på dette forumet, vil være enda bedre forberedt enn det jeg var forige gang.
Et sted leste jeg at pinscer ikke gikk så godt sammen med "svakere" hunder fordi de var så sterk i seg selv. et annet sted har jeg lest at det er stor sjanse for at pinscheren vil ta over lederskapet i hundeflokken uansett alder eller rase på de andre hundene. huh3
På bakgrunn av det jeg har lest og den erfaringen jeg selv har så spør jeg! Forventer ikke at alle skal forstå min problemstilling. Det jeg håpet på var at kanskje noen som hadde pinscher og en annen rase i sin husstand kunne fortelle om sine erfaringer,- positive som negative. Mest positive håper jeg jo på! biggrin

Vi ønsker oss veldig en pinscher igjen, og hvis det hadde vert slik at svarene jeg hadde fått på mine spørsmål var bare negative så hadde jeg tenkt "glem det" jeg vil ikke utsette min nåværende hund for dette. Men er svarene positive så er min siste tvil borte. happy4
Jeg vet at det er individuelle forskjeller og det hender jo også at to av samme rase ikke går sammen heller At alder kan spille en rolle er jeg også klar over.
Som sagt så er det erfaringene andre har jeg var spendt på.





Jeg bare svarer ut fra erfaringer og kunnskap om pinscheren, slik alle andre gjør her - og er ingenting dumt ved det happy3 Er bare kommentarene om hvor mange kurs du har gått, og at du er helt trygg på din egen kunnskap vedgående hund - og at du ikke trenger innspill eller erfaringer fra andre når det gjelder dette som får meg til å reagare litt. Man blir nemlig aldri utlært på hund wink3 Og om det er pinscher du er ute etter og har feilet med tidligere burde du jo være åpen for det meste av innspill vi gir deg og ikke "feie" av alle som ikke bor med en "mykere" hund. Man har da gjerne erfaringer på dette området uansett vedrørende pinscher, om man har en. wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 04 2010, 14:42

Det jeg skrev om min utdannelse innen hund var bare en opplysning slik at det ble unødvendig å opplyse meg om bøker for nybegynnere bl a. Prøvde ikke å briljere på noen som helst måte. ops3 Beklager om det virket slik.
Det at jeg er trygg på min egen kunnskap og det jeg vet betyr ikke nødvendigvis at jeg er utlært. Som du selv sier så blir man aldri utlært. Men at jeg er trygg på meg selv og min kunnskap om hund det er jeg! happy6
Til Toppen Go down
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 48
Bosted : Årnes

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptySøn Okt 17 2010, 11:08

Jeg ser ikke noe problemer spesielt med pincher og andre hunder, henger meg på det noen sier her med at det er veldig individ til individ mer enn rase. Og jeg ser det som særs viktig og gi klar beskjed på hva som er godtatt oppførsel og hva som ikke er det, og det går for alle uansett rase.

Har fra før en blandingshund som er 11 år, og en kineser som er fem, pluss en katt. Alle disse er veldig sveiset, sover sammen, går på tur sammen osv...
i fjor flyttet Dida, pincher, inn. Hun har uten noen problemer glidd rett inn, ikke bare med alle oss, men også med hundene på gården, som henholdsvis er boxer, breton, borzoi, og beagle bl.annet.

Inne sover og spiser de sammen.

Den eneste tingen jeg passer på er at det ikke blir gitt tyggepinner o.l uten tilsyn. Da de p.g.a størrels ikke spiser like fort, og det da kan bli litt knuffing om den ene blir ferdig først og vil prøve å ta en av de andre sin...

Jeg har hvertfall ingen betenkeligheter Pinscher og "myke" hunder 557338
Til Toppen Go down
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptySøn Okt 17 2010, 13:26

Så kjekt og høre om din gode erfaring. Tror nok sikkert det har mye med individ og gjøre ja! Har forstått etterhvert at min pinscher var unntaket og ikke regelen i rasen happy3
Til Toppen Go down
Hilde-pin

Hilde-pin


Antall Innlegg : 152
Join date : 24.06.2009
Bosted : Lesund

Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder EmptyMan Okt 25 2010, 09:43

tulalula skrev:
Jeg ser ikke noe problemer spesielt med pincher og andre hunder, henger meg på det noen sier her med at det er veldig individ til individ mer enn rase. Og jeg ser det som særs viktig og gi klar beskjed på hva som er godtatt oppførsel og hva som ikke er det, og det går for alle uansett rase.

Har fra før en blandingshund som er 11 år, og en kineser som er fem, pluss en katt. Alle disse er veldig sveiset, sover sammen, går på tur sammen osv...
i fjor flyttet Dida, pincher, inn. Hun har uten noen problemer glidd rett inn, ikke bare med alle oss, men også med hundene på gården, som henholdsvis er boxer, breton, borzoi, og beagle bl.annet.

Inne sover og spiser de sammen.

Den eneste tingen jeg passer på er at det ikke blir gitt tyggepinner o.l uten tilsyn. Da de p.g.a størrels ikke spiser like fort, og det da kan bli litt knuffing om den ene blir ferdig først og vil prøve å ta en av de andre sin...

Jeg har hvertfall ingen betenkeligheter Pinscher og "myke" hunder 557338

Signerer denne jeg happy3

Jeg har en pinscher-hann på 2 år, og det er ingen problem å ha han sammen med andre hunder, enten det er hunder som er høyere eller lavere i rang enn han selv.
Det jeg ser er at han (thinko) godt kan vise hvem som er sjefen om han er sammen med hunder av lavere rang... Men ikke slik at han angriper og er agressiv...
Vi har for tiden en whippet-hann(10 mnd) i hus, han er ganske forsiktig når det gjelder andre hunder og bøyer seg lett i støvet om det er andre hunder som vil regjere cool3 Da whippeten kom til oss, i sommer, var han nesten litt for underkastende og ville helst ikke ha noenting med Thinko å gjøre. Thinko på sin side, som gjerne tar over lederstillingen om han har sjansen, han ville helst leke og forsøkte absolutt alle triksene han kunne for å få whippeten med på lek... wub3 dette var jo noe som ga seg etterhvert, (tok litt over ei uke faktisk før han følte seg hjemme her...) og nå er de som erteris happy3
Nå som de har lært hverandre å kjenne ser jeg at Thinko gjerne sier ifra at han er sjefen. dette kan spesielt være i lekesituasjoner der de leker med hverandre og da er det alltid thinko som bestemmer av dem når leken er slutt. Når for eks. whippeten(Hunter) leker med en leke, så kan Thinko gå og ta den ifra Hunter bare for å vise at han er sjefen, men han "gir" den alltid tilbake rett etterpå. Er liksom som om at han må gjøre Hunter klar over at han bestemmer og at det egentlig er hans leker... happy6 Det er ikke mange gangene de har slåss, men de få gangene det har skjedd så var det i matsituasjoner der de fikk mat. Da var det vel og merke Hunter som etter å ha slukt sin egen mat, kastet seg over matskåla til Thinko mens han sto og spiste. Nå er dette ingen problem og de kan spise fra samme matskål uten problemer, men jeg lar de spise i hver sin ende av rommet slik at de ikke skal føle seg truet av hverandre, og for å hindre at Hunter stjeler maten til Thinko Cool
Selv om thinko griper mulighetene til å ta over styringen over andre hunder, så er han ikke urettferdig... Han ligger mer enn gjerne inntil Hunter og sover, og han sjekker ofte om alt er bra med Hunter, enten det er om han er våt fra regnet(da må han jo slikkes) eller om han trenger en ørevask(dette blir gjort titt og ofte... happy4 )
Så jeg ser i allfall ingen problem med å ha pinscher sammen med andre raser, enten det er raser av høyere rang eller lavere. Om du hadde en dårlig erfaring av din forrige pinscher, så tror jeg nok at det heller var ett av unntakene i rasen, men selvfølgelig skal man være obs på at en pinscher ikke passer for alle og enhver, for de vet godt hvordan de skal utnytte situasjonene til deres fordel... happy3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Pinscher og "myke" hunder Empty
PosteTema: Re: Pinscher og "myke" hunder   Pinscher og "myke" hunder Empty

Til Toppen Go down
 
Pinscher og "myke" hunder
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Pinscher i hunder i arbeid akkurat nå :)
» Sjalu hunder
» separasjonsangst og to hunder?
» Gamle hunder
» Mine hunder...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: