Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gul oppkast (skum)

Go down 
+7
Camilla
Monica P
Marita
Nina (Kennel Dijontoma)
helle
Fixa
Maren-V
11 posters
AvInnlegg
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:10

Hei.
Før kastet Lea opp gul oppkast(skum)/syre særlig om morgenen og netter. Men snakket med en vetrinær som sa at jeg skulle gi henne mindre mat oftere og senere på kvelden slik at dette hjalp da. Men da spiste hun tørrfor og alt annet hun kunne få slik at hun var bare glad for å få mat oftere. Men det har blitt ett mye større problem nå. De siste ukene har det skjedd det nesten daglig. Dette fordi hun nekter å spise tørrfor. Har prøvd flere forskjellige vanlige for og slanke for. Men hun skal kun ha boksmat.

For tingen er også at hun bør slankes en del og jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette når hun kun skal ha det vi spiser eller boks mat. Dersom hun ikke får det, nekter hun å spise slik at det blir til at hun kaster opp. Slik at da ender jeg alltid med å gi henne noe annet enn tørrfor.

Har noen noen råd til meg? Eller finnes det slankefor/sunnere for på boks?


Sist endret av Maren-V den Søn Jul 05 2009, 23:22, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:14

Jeg fikk samme tips som deg da fixa kastet opp gult "skum", det hjalp på henne da, men vi ga bare tørrfor. Så kan ikke hjelpe deg med noen andre tips desverre. Men håper det ordner seg til slutt da wink3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:17

Ja det hjalp jo da, når hun spiste tørrfor. Er litt fortvilet så håper at noen har noen gode råd og komme med.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:29

Hvor gammel er hunden?

Både Kali og Lille My gjorde dette da de var valper. (Kali er jo valp enda da, men stoppet da hun var rundt 4-5 mnd).


Jeg løste det ved å gi mat seint, men om hun ikke spiser maten, så er det jo litt kjedelig da. Kanskje du kan prøve å ta en liten treningsstund på kvelden, slik at hun får i seg noe i alle fall?
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:33

Du kan jo gi henne Vom & Hundemat, det er sundt og godt for vofsen, og det er nesten ingen som ikek liker det.... Skal hun slankes bør hun nok få litt mindre enn det som er standard, for V&H kan fort gi motsatt effekt på hunder som har lett for å gå opp om ikke man passer på å justere mengden til det som er riktig for hver og en hund....

Hvor lenge har du prøvd å la det gå uten å gi henne noe annet enn tørrfor da? Tviler på at hun kommer til å sulte seg selv ihjel, men du kan jo prøve å ta litt lunkent vann over maten, for det øker smakeligheten på maten...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:33

Hun er 13 måneder. Ja, det er det jeg har pleid å gjort, trent litt med godbiter, eller gitt henne litt boksmat om kvelden. Men tingen er at det kan skje når som helst på døgnet nå, før når hun var mindre var det mest kveld/natt. Men i og med at hun nekter å spise tørrfor, bare skal ha boksmat og godbiter blir det vanskelig å slanke henne på samme tid.
Til Toppen Go down
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:39

Jeg har prøvd med vann i maten og med f.eks leverpostei, men da ender det med at hun bare slikker av leverposteien.

Jeg har prøvd i ett par dager, men i denne varmen går jeg ikke lenger enn en dag slik at hun i verste fall ikke skal bli dehydrert i og med at hun ikke er den flinkeste til å drikke mer vann i varmen. Dersom jeg ikke gir henne mat etter at hun har kastet opp, kaster hun opp jevnlig hele dagen. Hvor får jeg kjøpt V&H? Er det boksmat eller tørrfor?
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:52

Maren-V skrev:
Jeg har prøvd med vann i maten og med f.eks leverpostei, men da ender det med at hun bare slikker av leverposteien.

Jeg har prøvd i ett par dager, men i denne varmen går jeg ikke lenger enn en dag slik at hun i verste fall ikke skal bli dehydrert i og med at hun ikke er den flinkeste til å drikke mer vann i varmen. Dersom jeg ikke gir henne mat etter at hun har kastet opp, kaster hun opp jevnlig hele dagen. Hvor får jeg kjøpt V&H? Er det boksmat eller tørrfor?

Du får kjøpt det i de fleste dyrebutikker, ser ut som en "kjøttdeig pølse", blå embalasje, og du får dem ned fryst. Forskjellige smaker, og lukter noe grenseløst fælt, ifølge nesen min :P
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptySøn Jul 05 2009, 23:59

Ok, da får jeg prøve meg på det å tåle litt lukt:) Men det er vanlig type for, ikke sunnere på noe vis?
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 00:28

V&H er hverken boksmat eller tørrfor, det er råfor. Jeg forer hundene mine på det, kan virkelig anbefales. Om hunden skal slankes og derfor må ha mindre mengde kan man blande inn grønnsaker. Det blir bare ekstra vomfyll for hunden, slik at den kjenner seg mettere.
Til Toppen Go down
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 00:32

Har du forslag til grønnsaker som ikke er skadelige for hunder? Rå eller kokte? Takk får gode råd!! Smile Får ta meg en tur til en dyrebutikk i morgen!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 06:12

Gulrøtter er veldig fint happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 08:13

Maren-V skrev:
Hvor får jeg kjøpt V&H? Er det boksmat eller tørrfor?

Her i området får du kjøpt det på butikken vom og hundemat i sandnes. Adresse: jærveien 12. Lykke til med jenta, håper du finner noe som hjelper.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 08:18

Maren-V skrev:
Har du forslag til grønnsaker som ikke er skadelige for hunder? Rå eller kokte? Takk får gode råd!! Smile Får ta meg en tur til en dyrebutikk i morgen!

Løk, rabarbera og purreløk er giftig for hund. Kål er ugunstig pga gassdannelse. Ellers kan jeg ikke huske å ha hørt noe som er farlig, men jeg er ikke sikker. Jeg styrer unna disse, men gir ellers alt med måte happy3

Gulrot er genial tyggeknask, kålrot er populært, blomkål og grønne bønner, spinat er også supert. Agurk kan jo også brukes til belønnilg, om hun er på slankeren biggrin

Frukt bør være ordentlig moden om du vil gi hunden det. Du kan gi epler, banan, appelsin, osv. Det er jo veldig bra som godbiter også happy3
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 08:38

Cora ELSKER vannmelon - og det har jo en del væske i seg også. :-) sitrus-frukter bjeffer hun på huh3 , men erter og gulrøtter er snacks
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 11:20

Tusen takk alle sammen for mange gode råd! Smile
Til Toppen Go down
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 13:57

Maren-V skrev:
Hei.
Før kastet Lea opp gul oppkast(skum)/syre særlig om morgenen og netter. Men snakket med en vetrinær som sa at jeg skulle gi henne mindre mat oftere og senere på kvelden slik at dette hjalp da. Men da spiste hun tørrfor og alt annet hun kunne få slik at hun var bare glad for å få mat oftere. Men det har blitt ett mye større problem nå. De siste ukene har det skjedd det nesten daglig. Dette fordi hun nekter å spise tørrfor. Har prøvd flere forskjellige vanlige for og slanke for. Men hun skal kun ha boksmat.

For tingen er også at hun bør slankes en del og jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette når hun kun skal ha det vi spiser eller boks mat. Dersom hun ikke får det, nekter hun å spise slik at det blir til at hun kaster opp. Slik at da ender jeg alltid med å gi henne noe annet enn tørrfor.

Har noen noen råd til meg? Eller finnes det slankefor/sunnere for på boks?

Hvis hun skal slankes er det vel ikke noe problem at hun ikke spiser? blink00
Jeg ville ha gitt henne mat på morgenen og kvelden, og evt et bein/tørrfisk rett før sengetid. Hvis hun ikke vil ha dag 1 og dag 2 spiser hun sikkert dag 3. Så får du heller stå ut at hun kanskje kaster opp de to nettene. Hvis du føler at hun MÅ spise kan du jo prøve strø noe av maten utover plena, noen hunder syns det er gøy å lete opp maten sin selv.

Nå er jeg kanskje litt hard, men jeg ville heller tørka opp spy et par netter enn at hunden min ble feit og fikk problemer pga det wink3
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 17:30

Jeg har latt det gått både 1, 2 og 3 dager. Men i denne varmen ønsker jeg ikke å vente mer enn en dag. Dersom hun ikke spiser på en dag, ender det med at hun spyr ofte gjennom hele dagen. Men nå har jeg vært å kjøpt v&h, slik at det spiste hun ihvertfall litt av, så håper det går den veien.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 18:36

Kom akkurat til å tenke på at jeg nettopp har lest at jenta di hadde innbildt svangerskap for litt siden.
Tinkie har nemlig matnekt som starter noen uker etter hver løpetid. Hun sturer/sover mye, og rører ikke maten sin over ganske lang tid selv om den er i aktiviseringsleker eller strødd utover plenen. I det forrige forumet la jeg ut bilde av henne og spurte etter råd fordi hun var blitt så tynn. Det var ganske så frustrerende og jeg må si jeg ble veldig bekymret.

Med henne hjalp det å gi vann i maten hennes. Jeg var veldig imot å "dille" med maten, men skjønte til slutt at å gi etter med litt vann ikke akkurat var dilling.

Kan det være hormonene som gjør noe med Lea også? Bare en tanke..
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 20:22

buljon kan også fungere på mat... jeg har alltid fått andre til å gi maten når det er noe i den, så de ikke forbinder meg med ting i maten... hvis ikke finnes det også sånn leverkrydder til å strø over tørrfôr, så strør man mindre og mindre, så tilslutt bare holde boksen over skålen....
Til Toppen Go down
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 20:47

Det kan også være hormoner som gjør at hun nekter å spise. Tanken har slått meg også. Før løpetiden var hun ett skikkelig matmonster som kunne spist seg i hel om hu hadde fått sjangsen uten å legge på seg ett gram. Men helt siden ukene før løpetiden kom begynte hun å bli ekstemt kresen og mye sløvere, men jeg har prøvd å ikke gi etter med at hun ble kresen (det er ca. 3,5 mnd siden løpetiden). Men jeg begynte å vanne ut tørrforet deretter prøvd jeg sånn som man strør på maten og til slutt blandet med leverpostei, dette hjalp da, men ikke nå. Men nå nekter hun på alt som har med tørrfor å gjør.

Ønsker heller ikke å pine henne i varmen ved å la henne kaste opp daglig. Det hendte også en gang at hun datt om (svimte av ett sekund) da hun holdt på å kaste opp, men pratet med dyrlegen om dette og han sa at det bare var stress i varmen osv. Heldigvis har ikke dette hendt igjen. Derfor ønsker jeg ikke å pine henne i denne varmen, slik at jeg har gitt litt etter ved å gi henne boksmat o.l., men i små mengder, men hun legger på seg helt ekstremt av nesten ingenting mat.

Men nå har jeg jo fått fikset meg v&h slik at dette synes hun var en smule interessant med litt raspa gulerot, får bare håpe at hun ikke blir lei av dette også. Så får jeg håpe at forbrenningen går opp når det innbilte er over. Er akkurat ferdig med å gi henne galastop.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 22:02

Jeg ville gitt henne veldig små måltider med V&H, sånn at hun ikke rekker å bli mett, men avslutter måltidet med å ha lyst på mer, så er sannsynligheten for at hun blir matlei mye mindre... De trenger ikke like mye mat i varmen, så du kan bare ta en bitteliten porsjon med V&H og vanne den ut, så du får lurt i henne litt ekstra vann, så får du slanket henne i samme slengen...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maren-V

Maren-V


Antall Innlegg : 72
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Stavanger

Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) EmptyMan Jul 06 2009, 22:04

Ja jeg får prøve det! Smile V&H var interessant i dag hvertfall, får håpe at det ikke bare er fordi det er en ny smak!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gul oppkast (skum) Empty
PosteTema: Re: Gul oppkast (skum)   Gul oppkast (skum) Empty

Til Toppen Go down
 
Gul oppkast (skum)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Oppkast
» oppkast og feber
» Forsvar av øhm... oppkast!?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: