Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vindunderkur mot tissing i bur?

Go down 
+8
Caroline
Antamina
Maria
Gry Elena
Marita
Ann-Helen
Bente
camillahoel
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vindunderkur mot tissing i bur?   Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 EmptyMan Sep 13 2010, 07:09

Jeg ser du sier han ikke er stresset, men samtidig er det du beskriver veldig typiske stressreaksjoner. Både tissingen og destruktiv atferd, men det er jo ofte et sammensatt problem. Det kan jo både være at han ikke liker seg i buret, at han ikke liker å være alene, at han ikke klarer å holde seg, generelt stress (ikke så uvanlig hos en unghund) osv.

Vet du om det tar ca 4 timer uansett hvor han oppholder seg? Isåfall klarer han nok ikke å holde seg lenger pr i dag. At han tisser så mye tyder på at det er fullt og da må det jo ut til slutt. Samtidig så vil et forhøyet stressnivå gjøre at han må tisse oftere, siden vannbalansen i kroppen forstyrres. Det vil da begrense veldig tiden han klarer å holde seg. Hvis han luftes etter 3,5 time en stund og så øker, vil det kanskje løse den saken. Jeg har også vært borti hunder som har roet seg når buret har blitt borte, slik Caroline også nevner.

Jeg regner med at han ikke har noen urinveisinfeksjon på gang?

Det finnes nok ingen vidunderkur, men du må finne ut hvorfor dette skjer og så gjøre noe deretter. Det aller meste ordner seg. Det er bare et spml om tid og tiltak happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vindunderkur mot tissing i bur?   Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 EmptyMan Sep 13 2010, 09:52

Kan høres ut som at Nyx er ganske lik som Amy var. Hun var et herk å få husrein. Tisset og bæsjet i buret om natten. Når hun ble litt eldre så gikk hun over til kun å tisse i buret om natten. Tror hun var nærmere året før hun sluttet what3 Hun kunne klare å holde seg lenge når hun var aleine på dagtid.
Amy hadde nok "anlegg" for å tisse i sin egen seng, for jeg var flink å passe på hun og tok hun ofte ut etter lek, spising, soving etc. men allikevel så var det vanskelig å få hun husrein. Det var stor forskjell på Amy og Puma. Puma var helt husrein etter to mnd(når hun var 4 mnd) mens Amy måtte bli ett år før det gav resultater dry

Amy sov fra starten av i et atlas 30 bur, men etterhvert prøvde jeg litt forskjellig for å få hun til å slutte, som å stå opp om natt, ha burdøren åpen, gi hun kveldsmåltidet tidligere på dagen osv. Jeg syns heller ikke hun stresset i buret så det var merkelig at hun holdt på slik. Og jeg visste at hun kunne klare å holde seg..
Den løsningen som fungerte for oss var rett å slett å la hun ligge i sengen med meg. Hun elsker varme og er veldig knyttet til meg, så da sov hun hele natten og vel så det om hun fikk lov laughs

Jeg fant etter hvert ut at det rett å slett var en vane at hun tisset inne så lenge. For viss hun av en eller annen grunn ikke klarte å holde seg så tisset hun inne igjen, selv etter at hun var blitt husrein. Og da var det gjort, da falt hun tilbake til gammel vane. Da tisset hun inne om nettene noen dager på rad til jeg begynte å gå aktivt inn for å luke det av hun. Når jeg hadde unverget det noen ganger, så sluttet hun igjen. Hun begynte faktisk litt på an igjen når jeg fikk Puma. Kan Puma tisse og drite inne kan jeg og tenkte hun nok, men det var kun noen få ganger om nettene... Så da fikk jeg to jeg måtte passe på, flott! dry Men heldigvis var Puma en drøm å få husrein, så det var ikke mye styr med det.

Hvis han er som Amy så er vel konklusjonen at du må gi det tid, og når du er helt sikker på at han klarer å holde seg så mange timer, så må du bryte vanen han har lagt seg med å tisse i buret. Lykke til hvertfall! Misunner deg ikke lalala2
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vindunderkur mot tissing i bur?   Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 EmptyMan Sep 13 2010, 10:34

Da jeg overtok min lille Fly i sin tid, var hun ikke husren lenger. Jeg måtte da gå tilbake i treningen og gjøre det fra begynnelsen, samtidig som det er vanskeligere å renslighetstrene en hund som har vennet seg til å gjøre fra seg der den er. Det tok derfor litt tid med henne, men det gikk. Inntil hun ble syk og det ikke gikk lenger... men det er jo et annet problem. wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vindunderkur mot tissing i bur?   Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 EmptyMan Sep 13 2010, 10:42

Kan jo si så mye at Nyx ikke har tisset i buret inatt biggrin så han kan hvis han vil happy3
Pleddet er og like helt, så jeg tror nok dette heller er snakk om å klare og holde seg + kjedsomhet.

Men ja, skjønner at dette kan høres/se ut som stress, og det hadde jeg nok kanskje foreslått selv om det var en annen som skreiv dette, men når jeg vet hvordan hunden er og ser han ligge i bur osv så kan jeg ikke skjønne at han skulle være stresset, for han ER rolig og tar alt piano i buret.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vindunderkur mot tissing i bur?   Vindunderkur mot tissing i bur? - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Vindunderkur mot tissing i bur?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Tissing i buret
» tissing
» Tissing inne...
» Glede's tissing?
» Tissing inne

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: