Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ormekur

Go down 
3 posters
AvInnlegg
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ormekur Empty
PosteTema: Ormekur   Ormekur EmptyMan Sep 06 2010, 18:41

Skulle hente ormekur på apoteket idag og når jeg fikk den så jeg at det var til katt huh3 Apotekern stilte og spm ved at jeg hadde fått ormekur til katter til hund.

Spiller det egentlig noen rolle om det står til katt eller hund på esken? Det er vel samme virkemidler i det?
Kan det være at jeg har fått til katt siden hundene er såpass små slik at man skal slippe å dele tabletten opp i "hundre" biter?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur EmptyMan Sep 06 2010, 19:18

Du kan ha fått "katteutgaven" av preparatet siden hunden er så liten!

Droncit vet. er ellers et eksempel på ormemiddel som både katt og hund kan bruke.
Til Toppen Go down
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur EmptyMan Sep 06 2010, 19:27

Dette er Drontal vet. Men kan tenke meg det er pga str på hunden ja
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur EmptyMan Sep 06 2010, 20:17

Er sikkert med størrelsen ja. Men fryktelig teit av vet. å ikke si noe om det før du hentet den... dry
Men går jo an å ta en tlf. til vet som skrev ut resepten for å forsikre deg om at det ikke er en feil... ? happy6
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur EmptyTir Sep 07 2010, 04:51

Hadde jeg vært borti denne resepten på et apotek, hadde jeg ringt veterinæren og spurt om det var riktig. Noen ganger er det ikke engang veterinæren som skriver ut resepten, h*n bare signerer på den.

Droncit inneholder bare prazikvantel og kan brukes av både hunder og katter (spesifikk mot bendelorm)

Drontal er til katter (1 tablett inneholder: Pyrantel. embon. 230 mg, praziquantel. 20 mg, const. q.s.- dosering er 57,5 mg pyrantelembonat og 5 mg prazikvantel/kg kroppsvekt)

Drontal comp er til hunder og inneholder i tillegg til det som er i Drontal et virkestoff til som sammen med de to andre stoffene skal fjerne alle nematoder (rundormer) hos hund. (1 tablett inneholder: Febantel. 150 mg, pyrantel. embon. 144 mg, prazikvantel. 50 mg - dosering. 15 mg febantel, 14,4 mg pyrantelemboat og 5 mg prazikvantel/kg kroppsvekt)

Hunder skal ha mindre pyrantelembonat per kg kroppsvekt og i tillegg ha febantel.

Det er null stress å dele en Drontal comp. En halv tablett passer til hund på 5 kg, og en kvart tablett til en hund på 2,5 kg. Regner med at det var Kiwi eller Nyx som skulle ha dette, og de veier vel ikke under 2,5 kg håper jeg wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur EmptyTir Sep 07 2010, 07:14

Ikke noe stress å dele en tablett nei. Det var min gamle veterinær i Bergen som skreiv ut denne resepten til meg. Må jo ha hatt det travel ellernoe siden hun skreiv ut katteormekur dry

Får bare få en ny resept fra veterinæren min her i Stavanger.

Begge hundene fikk disse ormekurtablettene sist, men om det er feil mengde/sammensetning virkestoff i de så vil jeg da helst ikke gi det til de flere ganger.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ormekur Empty
PosteTema: Re: Ormekur   Ormekur Empty

Til Toppen Go down
 
Ormekur
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: