Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Traumatisk PL

Go down 
+8
Ann-Helen
Marita
Lex
Marte
Caroline
Gry Elena
helle
LizH
12 posters
AvInnlegg
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 11:07

Arielle hadde et uhell under lek på torsdag da hun fikk seg et skikkelig slag fra en større hund mot bakparten. Hun hylte som en stukken gris, "frøs fast" med det ene beinet hevet og tissa på seg stakkar :( Det så ganske greit ut etter en liten stund, jeg klemte litt her og litt der og fant ikke noen tegn på at noe var brukket, dessuten så gikk hun på foten også Smile

Da vi sto opp fredag morgen var det tydelig at noe fortsatt var sårt og ble merkbart mer halt etter 50 meters gange, så vi tok en tur til vet, som etter undersøkelse kunne fortelle at det var kneskåla som hadde fått gjennomgå. Altså en traumatisk PL. sad3 Hun anbefalte at veslefrøkna skulle ta det med ro noen dager, men for øvrig valgte vi å ikke gjøre noe mer. Verken immobilisering via gipsing eller kirurgi har entydig bedre resultat mente hun.

Smertestillende unngår vi helst om vi kan, siden frøkna bruker prednisolon fast. (Bør helst ikke kombineres)

Arielle ser ut til å ha det ganske greit nå, men blir ho ivrig og hopper på bakbeina når hun skal få mat, hopper ned fra sofaen eller løper litt for ivrig, ser jeg at hun får problemer med beinet.

Hvordan kan jeg best mulig holde henne i ro? Og hvor lenge bør jeg begrense bevegelsene hennes? Vi går vanligvis lette skogsturer/ turer på flatmark samt trener hverdagslysighet / vedlikeholder sosialisering i hundeklubben. Jeg vil jo ikke forverre problemet hennes ved å ta henne med på noe som belaster for mye for tidlig...

Hvor lenge bør jeg holde henne mest mulig i ro, mon tro? Når kan jeg begynne med korte turer?
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 11:13

Flere av disse spørsmålene ville jeg stillt veterinæren som undersøkte henne.


Da Kali opererte PL fikk vi beskjed om at det var bra om hun gikk opp på bakbeina, dette styrker musklene (så sant hunden gjør dette kontrollert selv, ikke hopper rundt osv). Den skal ikke hoppe opp og ned fra sofaen, dette var noe av det siste hun fikk lov til.

Vi hadde ikke sjans til å holde kali i ro, uten å ha bånd på henne. Vi hadde altså bånd på henne inne, for å hindre at hun hoppet opp og ned fra sofaer og diverse. Om kvelden bant vi gjerne båndet fast i peisovnen, og hadde lagt myke pledd, vann og mat frem til henne.


Om det ikke bedrer seg ganske kjapt, vil jeg anbefale å ta hunden med til en sjelett/ledd/kne-spesialist.
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 11:25

Å holde denne frøkna i ro er definitivt ikke lett heller wink3 Hun er veldig glad i å være på fanget, så det får hun lov til å være så sant jeg sitter ned. For da sover hun og holder seg i ro Smile

HUn er også glad i buret sitt, så når jeg holder på med noe, ligger hun gjerne der - så sant jeg ikke er på kjøkkenet da... DA blir det liv! (Matvrak vettu... rolleyes3 ) Jeg må passe på når jeg skal fore, for får hun sjansen, blir hun så ivrig at hun står og tar høydehopp.... Jeg tror jeg må se på foringssituasjonen... kanskje jeg forer i buret i noen dager - der er det jo ikke plass til kaninhopp wink3
Jeg må nok bli -enda- flinkere til å passe på at hun ikke får hoppa ned fra sofaen - jeg løfter henne opp og ned om dagen, men det faller ikke naturlig for henne akkurat, så hun glemmer seg fort og hopper ned om hun får sjansen.

Jeg tolker deg dithen at du mener halting o.l. bør være borte i løpet av noen få dager, hvis ikke er det på tide med ny konsultasjon hos vet.?

(Jeg må presisere at hun ikke halter/ viser symptomer hele tiden, kun når hun har belasta litt ekstra. )
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 11:33

Den andre veterinæren sa at dere skulle holde henne i ro i noen dager. Om dere gjør dette, og fremdeles ikke ser merkbar bedring, så ville jeg tatt henne til en spesialist. Sikkert andre som ville sett det an lengre, men slik ville jeg gjort det i alle fall.


God bedring til jenta di happy3
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 11:47

Takk for innspillet Smile Alltid kjekt å lufte tanker med andre i tillegg til veterinær synes jeg Smile
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 13:46

Huff stakkars jente, god bedring sidehug
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 17:47

God bedring happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 19:04

Huff, stakars.. God bedring trøst*
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 19:22

Huff da, så uheldig jente! Masse god bedringsklemmer herifra! sidehug
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 19:25

God bedring! Siden hun allikevel liker seg i buret, så ville jeg holdt henne der. Da jeg kastrerte den ene hunden min for litt siden ville de holde ham i ro det første døgnet, så da fikk han være i bur hos veterinæren for sikkerhetsskyld. Ikke lett å holde disse kenguruene i ro wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 19:43

God bedring til Arielle stakkar trøst* .
Å få beskjed om å holde en DP i ro er ikke gøy unsure3 .
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptySøn Aug 29 2010, 20:19

Takk for "lykkeønskningene" deres!

Ho klarte dessverre å "få det til" igjen nå nettopp :(
På vei inn fra en liten tur ned i grøfta for å få tissa litt. Ble vel litt ivrig da, viktig å komme seg inn døra før Alex, som jeg passer.
Alex reiser hjem i morgen, og det tror jeg er det beste, så ikke det skjer igjen...

Gud den hyle-lyden hennes er ekkel altså no0
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyMan Aug 30 2010, 08:53

Uff, stakkar lille. Hørtes ikke noe godt ut det der.
God bedring til frøkna. therethere
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyMan Aug 30 2010, 11:29

Jeg vllle ikke slått meg til ro med beskjed om å holde hunden i ro... Med tanke på at det nå er noen dager siden det skjedde første gang ville jeg ha bedt om en UL/ røtgen, for å sjekke at alt ligger som det skal. Ofte er det menisk eller korsbånds skader som har oppstått .... med tanke på at dette skjer igjen og igjen og at det er vondt for hunden hadde jeg reist til en som er spesialist på feltet. Det vil jo heller ikke bli bra om det skjer gang på gang....
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyMan Aug 30 2010, 11:45

Venter på at vet skal ringe meg tilbake nå.

Dere nevner spesialist/ oroped. Hvor finner man de? Finnes det en oversikt noe sted?

Vet Gjøvik har, men det er 6 timer dit. Reistid til ålesund er knapt 2 timer, Kristiansund 1, Trondheim ca 3 timer. Så en av disse er helt klart å foretrekke framfor Gjøvik sånn reise-messig i alle fall.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyMan Aug 30 2010, 12:00

De på Gjøvik er flinke, men dyre... Oslo dyreklinikk er oxo spesialister på knær/Ledd og sjelett.... ellers så har du veterinærhøgskolen hvor det finnes professor på området..
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyOns Sep 08 2010, 08:50

Arielle har ikke halta på ei uke, så nå har vi begynt å gå forsiktige turer Smile

Håper dette aldri skjer igjen! Man føler seg så forferdelig maktesløs når de står der og skriker.....
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyOns Sep 08 2010, 15:14

LizH skrev:
Venter på at vet skal ringe meg tilbake nå.

Dere nevner spesialist/ oroped. Hvor finner man de? Finnes det en oversikt noe sted?

Vet Gjøvik har, men det er 6 timer dit. Reistid til ålesund er knapt 2 timer, Kristiansund 1, Trondheim ca 3 timer. Så en av disse er helt klart å foretrekke framfor Gjøvik sånn reise-messig i alle fall.

Snakk med Svein Tore i Romsdal hundeklubb. Han har vært mye på Gjøvik, men også i Trondheim, med sin hund.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL EmptyOns Sep 08 2010, 22:11

LizH skrev:
Arielle har ikke halta på ei uke, så nå har vi begynt å gå forsiktige turer Smile

Håper dette aldri skjer igjen! Man føler seg så forferdelig maktesløs når de står der og skriker.....

Huff så ekkelt sad3
Men godt å høre hun virker bedre nå biggrin
Fortsatt god bedring til lille tuppa di også håper jeg vi får til å ses igjen snart da wink3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Sponsored content





Traumatisk PL Empty
PosteTema: Re: Traumatisk PL   Traumatisk PL Empty

Til Toppen Go down
 
Traumatisk PL
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: