IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Solskinnshistorier og mareritt...

Go down 
AvInnlegg
serathi

serathi

Antall Innlegg : 32

Solskinnshistorier og mareritt... Empty
PosteTema: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... EmptyTir Jul 27 2010, 23:47

Heisann

Vi får en DP tispe i hus 9. eller 10.august, har lest veldig mange solskinnshistorier inne på forumet her nå. Har også fått svar på en del spørsmål, samt jeg leser tråder som jeg mener jeg kanskje også bør lure på og spørre om.

Jeg gleder meg i hjel etter valpen vår, og håper jo selvsagt at alt går kjempebra og at hun er en engel å være sammen med og oppfører seg fint og pent sammen med andre hunder og mennesker. Jeg regner jo med litt trening må til, men det skal gå bra.

For å kunne uttale seg om hvordan dette kan gå, tenkte jeg å dele vår historie med dere og hvordan situasjonen er for oss:

Vi er et samboerpar som bor i Haugesund (ikke i selve bykjernen, men likevel er der hus tett i tett her). Vi har vært sammen i snart to og et halvt år, og har et meget trygt og stabilt forhold. Jeg arbeider som lærer og han arbeider som dataprogrammerer.

Jeg begynner for fullt i arbeid den 16.august. Dvs, en uke etter at jenta er komt i hus. Jeg vil da være ute av hjemmet fra ca. klokka 08:00 til klokka 16:00. Min samboer arbeider hele tiden, men han er kanskje kun ute av huset for å arbeide rundt 4-5 timer hver dag. De andre timene tilbringer han hjemme på kontoret vi har i leiligheten. Jobbkontoret er uansett bare 5-10 min å gå fra leiligheten, så det går fint for han å komme hjem en gang og to til dagen for å lufte jenta.

Annenhver helg har vi min samboers sønn hos oss. Han er snart 9 år, og har dyr hjemme hos mor (noen gedigne rasekatter+hester).

Jeg er livredd for at noe skal gå galt, om vi klarer å utvikle jenta til en liten ramp osv... Det er jo ikke ønskelig, og jeg har bestilt noen bøker jeg tenkte jeg skal lese underveis. Hundeutstyret skal ikke investeres i før uka før hun kommer, da dette er en overraskelse for guttungen også. Han er hos oss nå og skal være hos oss frem til leveringsdato. Men jeg har allerede sett meg ut hva jeg skal kjøpe og hvor mye dette vil sånn ca. koste, samt jeg har avtalt med svigersøster at hun skal hjelpe til å kjøpe inn utstyret (hun har en kinesisk nakenhund). Har også tenkt meg på storhandel dagen før hun kommer, slik at jeg ikke trenger dra på butikken de første to-tre dagene jenta kommer i hus. Da kan jeg vie all min tid til henne slik at hun blir trygg på meg og min samboer (han handler ikke allikevel, hehe..) og ikke minst sitt nye hjem. Vi har ikke helt funnet ut hvor hun skal få sove, men vi har snakket om en iglooseng om natten på soverommet der vi sover, og en iglooseng til å ha i stuen. Tenkte da å kjøpe to, slik at vi ikke trenger flytte på sengene. Vi har også snakket om bur, og har komt frem til det at dersom jenta ikke klarer å bli i senga si over natta den første uka, skal vi kjøpe et bur til henne. Skjønner jo at det kan bli vanskelig de første nettene, men jeg har lite lyst å falle for fristelsen å ha henne i senga vår da vi jo vil ha barn en gang i fremtiden og ikke vil ha en hund som skal vokte sengeplassen sin - i senga vår. Dersom vi blir å bare ha hun i stua, har jeg tenkt å ta ut en madrass å sove på de første nettene og så flytte denne gradvis ut mot soverommet slik at hun vet hun ikke er alene selv om alle lyder er borte og lyset er av.

Etter hvert som dagene går, vil jeg dra fra henne først bare et stykke fra huset, deretter ca. et kvarter om gangen (butikken) slik at hun venner seg til at det alltid kommer folk hjem selv om vi er borte. Etter hvert vil jeg dra bort for en lengre periode, men jeg kommer til å prøve så godt jeg kan å få lufta henne før jeg drar noen steder. Skal også snakke med butikken jeg handler på om det er mulig å ha henne med inn for en kort handel (dersom ingen av dere fraråder dette, da).

Har også tenkt å ta mye på labber, hale og klør, samt inni munnen hennes, slik at hun blir vant til at dette ikke er noe farlig. Jeg vil gjerne ha henne med på utstilling når hun blir større, og da er det jo viktig at hun blir vant til dette.

Jeg tror jeg kommer til å videreføre forsikringen hun har fra før av. Dette er en Agria forsikring, som jeg muligens kommer til å påkoste noe. Vil gjerne ha livsforsikring på henne også, samt avlsforsikring.

Huseieren av boligkomplekset her vi bor har fortalt oss at dersom hunden er til sjenanse eller lignende for andre som bor her, må vi enten kvitte oss med jenta eller flytte. Vi vil jo nødig flytte, og å kvitte oss med henne kommer nok ikke til å bli aktuelt dersom ikke noe skulle oppstå (feks uventet allergi eller lignende). Vi er jo derfor interessert i å få en lydig og snill jente, som ikke bjeffer hele dagen og klarer å være inne noen timer om gangen. Har tenkt å rose henne når hun klarer å være stille når vi f.eks får besøk eller hun hører folk utenfor. Vil derfor prøve å sosialisere henne mest mulig. Har også lyst å ha henne med på stranden noen dager etter at hun fyller 9 uker (dersom dere ikke fraråder dette), og der får man jo møte både barn og andre hunder. Kommer dog ikke til å gjøre dette før hun er helt sikker på meg og min samboer, leiligheten, nabolaget og mindre folkemengder enn det man gjerne møter på en strand.

Matmor har hjulpet meg mye med alle spørsmålene mine og svart så godt hun kan, men vil ikke spørre henne for mye heller da jeg regner med hun har tre andre hundekjøpere som maser også.

Jeg har som sagt lest noen solskinnshistorier nå, men veldig få historier der ting rett og slett ikke har gått bra. Jeg har veldig lyst å høre om jeg er helt på bærtur i forhold til hva vi ser for oss med vår hund, og ikke minst erfaringer dere har gjort dere med deres første valp. Hva har gått bra? Hva har gått dårlig? Hva anbefaler dere? Hva anbefaler dere ikke?

Jeg har også tråden "Jeg har maaaange spørsmål om dvergpinscher" men følte dette passet mer under Valper og unghunder enn hva de spørsmålene i det innlegget gjorde.

Tusen takk for svar

Hilsen Marion og Thomas
(og snart lille Bobbyjenta vår)
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... EmptyOns Jul 28 2010, 07:20

Jeg vil tipse deg om å gå på valpesossialisering på Årabrot ved Haugesund hundeklubb på Onsdagene,den er for valper mellom 8-16 uker.Blant annet kan du bli med oss å gå på turer sammen med alle forskjellige raser,en DP trenger mye miljøtrening. På denne måten vil du etter hvert få en hund som er trygg og grei med andre hunder.Første tiden ville jeg konsentrert meg om å ta hunden med til byen og forskjellige plasser. Sossialiseringsperioden er over når hunden er 16 uker,så innenfor denne tiden bør hunden få oppleve det den skal leve videre med resten av livet.
Men man må self bygge videre på miljøtreningen.Miljøtreningen skal være trygg.
Det første jeg lærer hundene mine er innkalling og kontakttrening,dette gjør det enklere ved videre trening av hundene.
Håper vi treffer deg på Pinschertreffene med det nye familiemedlemet.Altid kjekt med nye pinscherfolk i distriktet.

Mvh Marion Gryde
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... EmptyOns Jul 28 2010, 07:30

En uke med hjemmealenetrening for en bitteliten valp høres litt lite ut. Er det ingen mulighet for at dere kan ta med valpen på jobben de første ukene og gradvis venne den til å være hjemme alene?

Det med å ta med hunden inn i butikker kan være litt problematisk. Det pleier å gå greit og ha dem med inn i klesbutikker etc, men matbutikker har strengere restriksjoner på dyr i butikken. Dette er pga at allergikere som også har lyst til å handle mat.

Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Vinnie

Vinnie

Antall Innlegg : 128

PosteTema: Re: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... EmptyOns Jul 28 2010, 07:45

Jeg syns også en uke med hjemme alene trening høres veldig lite ut. Du trenger å få henne trygg hjemme før du kan begynne å gå fra henne i små perioder. Ellers høres det jo veldig bra ut med samboeren dins sine arbeidstider etterhvert som hun er litt større da:)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
serathi

serathi

Antall Innlegg : 32

PosteTema: Re: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... EmptyOns Jul 28 2010, 09:36

Det blir samboeren min som tar hjemmetreninga når jeg begynner i jobb. Jeg kan ikke ha henne med meg på jobb dessverre. Det kan derimot han. Vi har snakket om det at han kanskje må ta henne med på jobb i begynnelsen.

Marion G, kunne du ha PM'a meg med flere opplysninger?

Flott at dere svarer meg her, vil jo gjøre ting riktig Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Solskinnshistorier og mareritt...   Solskinnshistorier og mareritt... Empty

Til Toppen Go down

Solskinnshistorier og mareritt...
Til Toppen 
Side 1 av 1