Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hundebur

Go down 
+4
Linn
ElinK
MiraHedda
AnjaW
8 posters
AvInnlegg
AnjaW




Antall Innlegg : 6
Join date : 07.02.2010
Age : 61
Bosted : Larvik

Hundebur Empty
PosteTema: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 14:44

Hei
vi får snart en (mellom) pinchervalp i huset. Ønsker å bruke hundebur fra 1. dag. Natta og som friplass for valpen. Men str?
Har noen erfaringer med dette? Ser også at det finnes stoffbur og stålbur. Hva bør man velge?
Hilsen helt grønn huh3
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 14:57

Vi hadde stoffbur med Mira, Pinscherern vår, i starten, men hun "tok den ikke seriøst" så hun bare tulla med det, slangs seg oppå osv. så det funka ikke, men når vi bytte til stålbur fungerte dette supert og Mira roet seg der med en gang så vi anbefaler stålbur happy6
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 14:59

Vi har et ganske stort stålbur som Scot sover i hver natt. Har snakket lenge om å kjøpe et stoffbur, men har ikke kommet så langt. Hvor stort du kjøper kommer jo an på om du skal bruke det i bil, hvor stpr plass du har hjemmet etc.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 15:58

Husker ikke helt målene på våre, men det er vel ca 90x60. Det kjøpte vi med det samme vi fikk dem hjem.

Husk å venne valpen til buret positivt og at det blir et fristed for valpen og ikke dere wink3 Greit å ha døren åpen om dagen og så kan valpen frivillig legge seg der ved behov Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
AnjaW




Antall Innlegg : 6
Join date : 07.02.2010
Age : 61
Bosted : Larvik

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 19:14

Takk for svar! Har tenkt mye på et stoffbur jeg også, ser litt mer "telt" ut og ikke så strengt wink3 . Men har bestemt meg nå for et stål bur. Kan få kjøpt et billig brukt. L 70 b50 h57. Blir det for lite kan vi jo kjøpe et større. Har rikelig med plass. Har litt delt følelse med å bruke bur. Det blir bur om natten. iallefall. Da gjennstår det bare å gjennomføre dette lalala2
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTir Mai 25 2010, 21:56

Jeg ville virkelig ikke anbefalt stoffbur!! Trayan lærte å grave seg ut av det da han var liten, og det sliter jeg med den dag i dag, ett grafs og han er ute! Angrer så utrolig på at jeg brukte tøybur da han var ung.. Tøybur er ikke lagd for å tåle valpetenner eller graving. De er laget for voksene hunder som vet hva det vil si å være i et bur, og da er de helt perfekte happy3 Jeg jobber i dyrebutikk og har hatt mange kunder innom som er skuffet over at valpen deres har klart å grave seg ut av stoffburet, det er virkelig en kjedelig erfaring å gi de..

Er da ingenting strengt med et stålbur! Mine hunder sover i bur når jeg er på skolen, gjerne fra 07.00 til 17.00, det er en tid hundene ville sovet uansett. De elsker begge buret sitt og går rett inn i buret å legger seg før jeg drar på skolen av egen fri vilje happy6 De bruker det også mye til vanlig, det er deres absolutte fristed, og ingen får klappe eller gå etter de inn dit. Når vi er på turer, utstillinger og lignende merker jeg godt hvor deilig det er å ha hunder som liker buret sitt og som ikke har noen problemer med å være der en god stund! Er ikke alle jeg har vært på ferie med som vil ha Trayan i sengen nemlig, utrolig nok lalala2 Og når vi er på hytteturer med rundt 6-7 hunder (har faktisk hendt flere ganger) kommer definitivt buret godt med! wink3 Nå har jeg et gigantisk bur til begge to, men om jeg ikke hadde hatt begge hundene i samme bur ville jeg valgt str 87,5x58 x67(h) eller om god plass 107x68x75 - dette er målene på våre bur i butikken, men noe rundt de ihvertfall happy3 Er greit at det er såpass stort at du får mulighet til å henge opp en vannskål innvendig og at de får tulle seg litt rundt om de vil syntes nå jeg wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 07:34

AnjaW skrev:
Takk for svar! Har tenkt mye på et stoffbur jeg også, ser litt mer "telt" ut og ikke så strengt wink3 . Men har bestemt meg nå for et stål bur. Kan få kjøpt et billig brukt. L 70 b50 h57. Blir det for lite kan vi jo kjøpe et større. Har rikelig med plass. Har litt delt følelse med å bruke bur. Det blir bur om natten. iallefall. Da gjennstår det bare å gjennomføre dette lalala2

Vi har et i ca 90x60. Det var jo veldig stort til India når vi fikk henne, men nå som hun er snart 7 mnd ville jeg ikke hatt noe mindre. Greit at de har litt plass å bevege seg på. India var litt utrygg når vi fikk henne, men ble fort trygg i buret. Det ble liksom hennes trygge, lille hule. Kan være greit å legge et teppe over, sånn at det blir "tak" på buret. Nå tusler hun inn i buret å legger seg om kvelden happy6
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 11:21

Jeg har ingenting imot stoffbur, men det forutsetter at man ikke har en "utbryterkonge" da.
Azarel har stoffbur i butikken. Det har han hatt siden jeg fikk ham, og han lærte seg fort at biting/krafsing på buret ikke var lov. Så her har det ikke vært noe problem. Også praktisk å bare klappe det sammen og ta det med seg når man skal noe sted (utstilling, hyttetur etc).
Det buret vi har er ca 90x64x64cm. Var jo kjempestort når jeg fikk ham, men nå ville jeg ikke hatt det noe mindre. Har også teppe over, så det er hans lille hule når vi er på jobb.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 11:31

Lene skrev:
Jeg har ingenting imot stoffbur, men det forutsetter at man ikke har en "utbryterkonge" da.
Azarel har stoffbur i butikken. Det har han hatt siden jeg fikk ham, og han lærte seg fort at biting/krafsing på buret ikke var lov. Så her har det ikke vært noe problem. Også praktisk å bare klappe det sammen og ta det med seg når man skal noe sted (utstilling, hyttetur etc).
Det buret vi har er ca 90x64x64cm. Var jo kjempestort når jeg fikk ham, men nå ville jeg ikke hatt det noe mindre. Har også teppe over, så det er hans lille hule når vi er på jobb.

Jeg er helt enig at om man har muligheten til å være tilstede og passe på at hunden ikke gnager eller graver seg ut er et tøybur veldig hendig og anvendelig. Men derimot om valpen skal være alene eller du ikke har mulighet til å være tilstede hele tiden er det en utrolig kjedelig erfaring å gi de at de kan komme ut av buret sad3 Jeg satt han ved bilen når jeg trente en annen hund, og Trayan med en smule seprasjonsangst gravde seg ut å kom løpende til mamms! I etterkant har han ødelagt 4 tøybur og det tar han mindre en 5 sec! what3 Derfor angrer jeg veldig på at jeg gav han den erfaringen som valp! Hadde jeg brukt stålbur den gangen ville jeg ikke hatt dette problemt! Er ikke noe problem nå lenger, men krevde litt tid og 4 ødelagte tøybur for å lære han at dette ikke er lov! Mye bedre om de tror det ikke er mulig å ødelegge buret i utgangspunktet wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 11:40

Maiken skrev:
Lene skrev:
Jeg har ingenting imot stoffbur, men det forutsetter at man ikke har en "utbryterkonge" da.
Azarel har stoffbur i butikken. Det har han hatt siden jeg fikk ham, og han lærte seg fort at biting/krafsing på buret ikke var lov. Så her har det ikke vært noe problem. Også praktisk å bare klappe det sammen og ta det med seg når man skal noe sted (utstilling, hyttetur etc).
Det buret vi har er ca 90x64x64cm. Var jo kjempestort når jeg fikk ham, men nå ville jeg ikke hatt det noe mindre. Har også teppe over, så det er hans lille hule når vi er på jobb.

Jeg er helt enig at om man har muligheten til å være tilstede og passe på at hunden ikke gnager eller graver seg ut er et tøybur veldig hendig og anvendelig. Men derimot om valpen skal være alene eller du ikke har mulighet til å være tilstede hele tiden er det en utrolig kjedelig erfaring å gi de at de kan komme ut av buret sad3 Jeg satt han ved bilen når jeg trente en annen hund, og Trayan med en smule seprasjonsangst gravde seg ut å kom løpende til mamms! I etterkant har han ødelagt 4 tøybur og det tar han mindre en 5 sec! what3 Derfor angrer jeg veldig på at jeg gav han den erfaringen som valp! Hadde jeg brukt stålbur den gangen ville jeg ikke hatt dette problemt! Er ikke noe problem nå lenger, men krevde litt tid og 4 ødelagte tøybur for å lære han at dette ikke er lov! Mye bedre om de tror det ikke er mulig å ødelegge buret i utgangspunktet wink3

Det er jeg enig i.
Tøybur forutsetter jo at man han mulighet til være der og lære hunden at gnaging/krafsing ikke er lov. Tror ikke jeg vill ha brukt det i hjemme alene trening f.eks.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
AnjaW




Antall Innlegg : 6
Join date : 07.02.2010
Age : 61
Bosted : Larvik

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 19:16

Maiken skrev:
Lene skrev:
Jeg har ingenting imot stoffbur, men det forutsetter at man ikke har en "utbryterkonge" da.
Azarel har stoffbur i butikken. Det har han hatt siden jeg fikk ham, og han lærte seg fort at biting/krafsing på buret ikke var lov. Så her har det ikke vært noe problem. Også praktisk å bare klappe det sammen og ta det med seg når man skal noe sted (utstilling, hyttetur etc).
Det buret vi har er ca 90x64x64cm. Var jo kjempestort når jeg fikk ham, men nå ville jeg ikke hatt det noe mindre. Har også teppe over, så det er hans lille hule når vi er på jobb.

Jeg er helt enig at om man har muligheten til å være tilstede og passe på at hunden ikke gnager eller graver seg ut er et tøybur veldig hendig og anvendelig. Men derimot om valpen skal være alene eller du ikke har mulighet til å være tilstede hele tiden er det en utrolig kjedelig erfaring å gi de at de kan komme ut av buret sad3 Jeg satt han ved bilen når jeg trente en annen hund, og Trayan med en smule seprasjonsangst gravde seg ut å kom løpende til mamms! I etterkant har han ødelagt 4 tøybur og det tar han mindre en 5 sec! what3 Derfor angrer jeg veldig på at jeg gav han den erfaringen som valp! Hadde jeg brukt stålbur den gangen ville jeg ikke hatt dette problemt! Er ikke noe problem nå lenger, men krevde litt tid og 4 ødelagte tøybur for å lære han at dette ikke er lov! Mye bedre om de tror det ikke er mulig å ødelegge buret i utgangspunktet wink3

Målet på buret er 90x64x64cm. Dette antar jeg blir brukt hjemme. Men hva bruker dere i bilen? Hvor litet kan buret være. Da mener jeg i bil. Og ikke mener jeg at hunden skal tyte ut gjennom sprinklene Smile

Ser at jeg ikke helt hvordan man skal få med seg riktig sitat huh3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyOns Mai 26 2010, 19:35

Siden det varierer veldig hvor store pinscherne blir til slutt (jeg har en gutt på 47 cm og 15 kg + en gutt på ca 52 cm og 21 kg), så kan det lønne seg å starte et sted og så evt forstørre etterhvert. Jeg begynte vel på 75x50 eller noe sånt. Madrass i bunnen og et teppe til å tulle seg inn i. Så ble buret forstørret når de vokste ut av det Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTor Mai 27 2010, 08:24

Å burtrene hunden sin er noe av det lureste man kan gjøre, synes jeg. Begynn med en gang valpen er i hus. happy6

Nå bruker vi ikke så mye bur når vi er hjemme, men vi har stor nytte og glede av at han kan ligge i bur f.eks. når vi er på besøk hos andre, kjører bil, når vi passer andre hunder og har behov for å holde dem adskilt osv... Vi var også heldige som hadde en oppdretter som er opptatt av burtrening, så Albin var allerede litt vant med bur da vi hentet han. Helt utmerket.
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyTor Mai 27 2010, 20:54

Jeg har et stort stålbur hjemme, som vi brukte første året til hun lærte seg å være løs alene hjemme... (Brukte bur i starten, for da slapp hun å lete rundt etter oss). På innebur gjelder, for meg, des større des bedre happy3 . Jeg har stålbur str. 4 (dogman) - husker ikke målene, men omtrent en meter langt eller noe sånt.. Da er det plass til skåla også der inne.

Bilbur ville jeg IKKE hatt samme stålburene, ved kollisjon - og bilen blir litt most inn - kan stålburet bøye seg over hunden og nesten fungere som en eggedeler sad3 ! Ikke bra.. Derfor heller enten type plast/ flybur, atlas eller vari kennel e.l.. eller skikkelig bilbur - tenker da type trønderburet eller, som jeg skal kjøpe til min, herkules buret... Disse holder ved kollisjon, men er også litt dyrere enn f.eks. atlas burene. Smak og behag. Bilburet skal heller ikke være så stort, for hunden skal ikke slenges rundt i buret ved bråstopp - bedre at det er litt trangere da...

Jeg har brukt vari kennel flybur til nå, det deler seg bare ved kollisjon - "moser" iallfall ikke hunden som f.eks. stålburene fra dogman, men skal nå kjøpe herkules... happy6
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyFre Mai 28 2010, 08:29

Herkules- bur på vei til meg også! Fine, sikkre og geniale!! happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
AnjaW




Antall Innlegg : 6
Join date : 07.02.2010
Age : 61
Bosted : Larvik

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyFre Mai 28 2010, 19:00

Ja disse Herkules burne var fine! Har ikke tengt på det med eggdeler, eller å bli slengt rundt. Tusen takk for nyttige opplysninger! Bare en uke igjen, gleder meg!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyFre Mai 28 2010, 21:41

Vi har Variocage som er kollisjonstestet på SP i henhold til en standard som Agria har utvikle). Det har deformasjonssone (som gjør at det ikke blir trykt inn i bakseteryggen og påfører skade på de som sitter der) og nødutgang Smile (Men jeg tror faktisk Hercules er mer solid bygget...)
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur EmptyMan Mai 31 2010, 14:38

Vi har et litt stort stålbur her hjemme som står for det meste på kjøkkenet, og i bilen har vi hatt enten bilbelte eller plastbur. Dette er fordi vi har en sedan, så det er ikke plass til noe bur baki bilen, men bare i setene, men nå får vi ny stasjonsvogn og da blir det muligens et Hercules-bur happy3

Hundebur 2klmix

Vi dekker over med teppe, da Mira liker dette best. Dessutten har vi sånn pelsting fra senga hennes så buret blir automatisk litt mindre da den er der. Buret er litt stort med bare teppe, men det gjør ikkeno. De må jo ha plass til å bevege seg der og strekke skikkelig ut wink3 Dessutten kommer hun til å legge seg ut etterhvert. Hun er jo bare 7 1/2 måned enda (:

Hundebur 2u6o9rr
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hundebur Empty
PosteTema: Re: Hundebur   Hundebur Empty

Til Toppen Go down
 
Hundebur
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noen som har et hundebur?
» Hundebur, stål, sammenleggbart - SOLGT -

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: