Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Huggorm

Go down 
+14
Christina
Gerd-Marit
-linda-
Maria
Kinkade
Ann-Helen
Camilla
carmo
Marita
Bettan
Kaja
Gry Elena
helle
CamillaB
18 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptySøn Jun 28 2009, 19:45

Om Blaze blir bitt en gang, så er det rett til vetrinær å få den aller beste behandlingen, selv om den er den dyreste.. Derfor jeg har den dyreste forsikringen på han i hvertfall! Men er jo avhengig å ha penger for å betale for vetrinærregningen da.. men i værstefall så må jeg bruke mastercard og evnt ringe mamma.

Men nå i det siste har jeg vært så flink å spart opp penger, så er ulykka ute, så skal det ikke stå på pengene om hvilken behandlig han skal få nei!

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptySøn Jun 28 2009, 19:59

-linda- skrev:
Om Blaze blir bitt en gang, så er det rett til vetrinær å få den aller beste behandlingen, selv om den er den dyreste.. Derfor jeg har den dyreste forsikringen på han i hvertfall! Men er jo avhengig å ha penger for å betale for vetrinærregningen da.. men i værstefall så må jeg bruke mastercard og evnt ringe mamma.

Men nå i det siste har jeg vært så flink å spart opp penger, så er ulykka ute, så skal det ikke stå på pengene om hvilken behandlig han skal få nei!

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?
Vi betalte 2500 kr. Det som kom i tilegg til det var timen på fredag med diverse kr 600, timen på lørdag med diverse 700 kr og i dag 2090 kr.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptySøn Jun 28 2009, 20:02

-linda- skrev:
Om Blaze blir bitt en gang, så er det rett til vetrinær å få den aller beste behandlingen, selv om den er den dyreste.. Derfor jeg har den dyreste forsikringen på han i hvertfall! Men er jo avhengig å ha penger for å betale for vetrinærregningen da.. men i værstefall så må jeg bruke mastercard og evnt ringe mamma.

Men nå i det siste har jeg vært så flink å spart opp penger, så er ulykka ute, så skal det ikke stå på pengene om hvilken behandlig han skal få nei!

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?

Nå er det en stund siden sist jeg har kjøpt inn til sykehuset, men jeg kan sjekke i morgen på jobb wink3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptySøn Jun 28 2009, 20:07

Kinkade skrev:
-linda- skrev:
Om Blaze blir bitt en gang, så er det rett til vetrinær å få den aller beste behandlingen, selv om den er den dyreste.. Derfor jeg har den dyreste forsikringen på han i hvertfall! Men er jo avhengig å ha penger for å betale for vetrinærregningen da.. men i værstefall så må jeg bruke mastercard og evnt ringe mamma.

Men nå i det siste har jeg vært så flink å spart opp penger, så er ulykka ute, så skal det ikke stå på pengene om hvilken behandlig han skal få nei!

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?

Nå er det en stund siden sist jeg har kjøpt inn til sykehuset, men jeg kan sjekke i morgen på jobb wink3

Takk Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 01:55

Marion skrev:
Nå har jeg blitt forklart dette av 2 forskjellige dyrleger. Man må gi kortison rett etter et bitt, da forhindrer man hevelse og det er bevist at giften sprer seg fortere ved hevelse.
Men når du ble fortalt om det serumet så fikk du vel beskjed om hvor farlig det kunne være også.
Jeg sitter her å tenker, har jeg gjort det rette.
Dette er første gang jeg noen gang har brukt det møkka serumet og hvordan sitter vi nå.
Korisonen fungerte raskt på toya og hun fikk puste.
Vi hadde ingen kompliksjoner etterpå.
Jeg får for guds skyld håpe at folk har kortison i hjemmet og gir det så fort hunden har blitt bitt og reiser rett til veterinær for nærmerer behandling, neste gang blir det ikke noe serum.
Riktig at man ikke skal røre bittstedet etter et bitt, men etter noen dager og det væsker ut så kan man massere området for å få ut væske.

Om du leser det jeg skriver, så skrev jeg: "Man kan selvsagt aldri vite hvilken behandling en hund vil reagere best på, men jeg kommer i alle fall til å velge den behandlingen der det er størst sannsynlighet for at hunden overlever." Min søster jobbet på et svært dyresykehus, så de hadde inne mange hunder hvert sommerhalvår, og det var påfallende fler som døde av kortisonbehandlingen enn serumbehandlingen..

Men ikke noe mer å snakke fram og tilbake om dette her, føler jeg gjentar meg selv her. Vet ikke om du tror jeg prøver å si at du har feil, men det gjør jeg altså ikke. Mulig jeg mistolker deg også, men blir bare forvirret når du hele tiden qouter meg og skriver det samme. Embarassed De lærde strides, men for meg blir det naturlig å høre på min søsters anbefaling, akkurat som det for deg er naturlig å velge kortison-behandlingen fordi du har best erfaring med den happy3

Jeg er helt sikker på at dere har gitt Delhi rett behandling, man vet uansett ikke på forhånd hvordan en hund reagerer, så du må ikke tenkte sånn sad3 Nå ser det jo ut til at det går fremover, og for noen hunder tar det jo lang tid, selv om det går bra til slutt therethere
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 06:45

-linda- skrev:

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?

Viper venom antiserum/Zagreb koster 716,90 ut fra apoteket

Vipera Tab koster 48 153,70

Selv om sykehuset alltid velger vipera tab anser jeg det som særdeles usansynlig at vet kontor velger å ha denne på lager wink3 Om de har antiserum er det nok Zagreb de har....
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 07:32

Kinkade skrev:
-linda- skrev:

Sylvia: Vet du sånn ca hva det koster for den dyreste serumet?

Viper venom antiserum/Zagreb koster 716,90 ut fra apoteket

Vipera Tab koster 48 153,70

Selv om sykehuset alltid velger vipera tab anser jeg det som særdeles usansynlig at vet kontor velger å ha denne på lager wink3 Om de har antiserum er det nok Zagreb de har....

Hvorfor koster den 716 kr og vi måtte betale 2500 kr.
hmmmmmm
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 07:38

Tja den skal jo fortynnes i en IV pose med NaCl, legges inn venflon, infusjonssett, klinikkavgift (mulig vakttillegg utenom åpningstid)....da blir det fort noen lapper ekstra.

Men det står kanskje på kvitteringen din? Vår vet er helt nazi med å føre opp hver minste lille detalj der happy4
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 07:47

what3 Tuller du? Nesten 50 tusen?? For behandling av kun èn hund??
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 07:51

Som sagt; selv om Vipera Tab er det tryggeste så tror jeg de færreste vet velger å bruke denne.

Faren for anafylaktiske reaksjoner er til stede ved bruk av viper venom antiserum...men det skjer langt fra med alle (ca 10% får det) og i mange år var det kun dette antiserumet som var tilgjengelig for alle
Begge antiserum er effektive mot huggormgiften og det er på bakgrunn av faren for anafylaktiske reaksjoner at man anbefaler Vipera Tab
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 08:02

Kinkade skrev:
Som sagt; selv om Vipera Tab er det tryggeste så tror jeg de færreste vet velger å bruke denne.

Faren for anafylaktiske reaksjoner er til stede ved bruk av viper venom antiserum...men det skjer langt fra med alle (ca 10% får det) og i mange år var det kun dette antiserumet som var tilgjengelig for alle
Begge antiserum er effektive mot huggormgiften og det er på bakgrunn av faren for anafylaktiske reaksjoner at man anbefaler Vipera Tab

Men man vil jo gjerne unngå at hunden får andre reaksjoner i tillegg til huggormgiften da.. :/
Hvordan går det ann å ha en så dyr medisin? Vanskelig å fremstille?
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jun 29 2009, 08:36

haha! Kan gi deg værre eksempler enn denne wink3

Ja...krevende framstillingsprosess og brukes sjelden = DYRT
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyTor Jul 02 2009, 07:13

Oh store vise flokk;
Tenkte at jeg sikkert fikk svar på dette som jeg ikke finner andre steder på nettet her hos dere; Here goes;

Er det sånn at hoggorm er "lettere" å treffe på i kveldinga enn midt på det varmeste på dagen? Eller motsatt? Tenkte at siden de må "varme seg opp" om våren - så må de kjøle seg vekke fra stier etc på de varmeste dagene?:?:

Har ikke hatt spesiell frykt for hoggorm og regnet med at de flytter seg hvis vi kommer, men nå har jeg jo fått øynene opp for hvor ille det kan gå. Vi har et turområde i en skog hvor hunder springer løs - og Cora er jo høyt og lavt og inni busker og snuser på alle bergrabber rundt omkring - og tenkte kanskje å prøve å legge turene til tider det er minst sjanse for å treffe på de krypa - hvis det er noen sånn tid unsure3
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyTor Jul 02 2009, 08:29

Hoggormene er vekselvarme dyr, det vil si at de varmes opp av omgivelsene (lufttemperaturen og solstrålingen) omkring seg. Når det er kaldt i været vil de være trege i bevegelsene. Da kan man ofte finne dem på steiner eller stubber som er eksponert for solskinn, der de forsøker å få opp kroppstemperaturen. Hvis man opplever å se en hoggorm, ser man den ofte på veien. Det er fordi de tiltrekkes av den varme asfalten som de bruker til å varme seg på.

Hoggormen liker seg godt i lyng med bare fjellflekker imellom, spesielt der det er varmt og solrikt. Den trives ikke på fuktige steder, men må ha tilgang til vann i nærheten. I Skandinavia er hoggormen mest aktiv om dagen, eventuelt morgen eller kveld. Den er også en utmerket klatrer, og kan godt klatre i trær.

Hoggormen er ikke aggressiv, og når den værer mennesker satser den ofte på at kamuflasjefargene skjuler den før den prøver å flykte. Man kan komme så tett innpå som et par meter før den stikker av. Dersom hoggormen ikke har noen mulighet til å komme seg unna, vil den normalt først krølle seg sammen og hvese, som en siste advarsel. Det er bare hvis den blir overrasket eller provosert og er uten mulighet til å flykte at den vil bite. Dette kommer trolig av at det er energikrevende å lage gift, og at den har behov for å spare energi.

Hoggormen overlever maksimalt en halvtime i kuldegrader, så i Skandinavia ligger den i dvale om vinteren. Som regel samles det flere individer, opptil mange hundre, som overvintrer sammen. De går i hi i oktober måned. Hiene finner de i frostfrie jordhuler og steinrøyser, gjerne i sørhellinger uten for mye vegetasjon slik at bakken raskt varmes opp av solen om våren. De kommer ut av hiet igjen i april eller mai.

kilde: Wikepedia


Sist endret av Camilla den Tor Jul 02 2009, 10:13, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyTor Jul 02 2009, 08:59

Takk for det - det var det jeg hadde funnet på nettet, men de sier jo at den er mest aktiv på dagen, evt morgen keld - betyr det at den kan bli for varm og går i skjul nå i tropevarmen? Kanskje "tryggest" å gå midt på dagen, da, tenkte jeg - men da er det jo fare for heteslag, så...! Alltid er det noe.
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyTor Jul 02 2009, 12:36

Sitat :
Hoggormen overlever maksimalt en halvtime i kuldegrader, så i Skandinavia ligger den i dvale om vinteren. Som regel samles det flere individer, opptil mange hundre, som overvintrer sammen. De går i hi i oktober måned

Sikkert trivelig å stå utenfor en slik hule en varm dag i mai, når hundre sultne og desorienterte hoggormer våkner til liv... huh3 Jippi...
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyTor Jul 02 2009, 15:44

Gerd-Marit skrev:
Takk for det - det var det jeg hadde funnet på nettet, men de sier jo at den er mest aktiv på dagen, evt morgen keld - betyr det at den kan bli for varm og går i skjul nå i tropevarmen? Kanskje "tryggest" å gå midt på dagen, da, tenkte jeg - men da er det jo fare for heteslag, så...! Alltid er det noe.

Ja, huggormen er helt klart værst på dagen, og så godt som hver eneste gang jeg har truffet på huggorm har det vært midt på dagen... Om de kan bli for varme her i Norge vet jeg ikke, for de ligger jo alltid oppå steiner og steker seg i solen, selv om steinen blir glovarm, men det kan jo hende at det er når de begynner å føle seg varme nok at de begynner å smyge rundt i gresset og lyngen i stedet...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyFre Jul 03 2009, 12:23

Christina skrev:
Sitat :
Hoggormen overlever maksimalt en halvtime i kuldegrader, så i Skandinavia ligger den i dvale om vinteren. Som regel samles det flere individer, opptil mange hundre, som overvintrer sammen. De går i hi i oktober måned

Sikkert trivelig å stå utenfor en slik hule en varm dag i mai, når hundre sultne og desorienterte hoggormer våkner til liv... huh3 Jippi...

Å, huff unsure3 Da tror jeg at jeg hadde gått i bakken blink00 blink00 blink00
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 09:24

Det er en fasit på når huggormen er mest aktiv, men i denne trope varmen vi har hatt så sjuler de seg for å ikke bli for tørre i huden.
Huggormen må ha D-vitamin som alle andre slanger og det får de fra sola.
Huggormen elsker å bade som alle andre slanger for å ikke tørke ut i huden.
Delhi ble bitt kl 13.00 og der var ved et tre med masse kongler og der var det fuktig.
Passebekk er et elve leie og her er det veldig fuktig om kvelden og det myldrer av huggorm her.
Jeg, Toya og Delhi har blitt bitt her i Passebekk på våres tomt.
Det er ingen tvil om at huggormen elsker fuktighet og sol kan man si.

Til dere som har fulgt Delhi og sett hvor ille hun har vært så ikke tro at alle hunder blir sånn.
Dette er et tilfelle som ikke er normalt så det er sagt, ingen dyrleger som har sett noe sånt noen gang og en så kraftig reaksjon.
Noen hunder kommer i sjokk og dør ganske fort, men å svinge sånn som Delhi har gjort er ikke normalt.
Om dyrlegen deres ikke har serum så kan dere be dyrlegen kontakte nærmeste sykehus for di har som regel.
Lykke til i sommer og ha med dere tabletter når dere ferdes i skogen.
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 10:28

Takk for det Mraion - det er mye bekkeleier og skyggeområder i den skogen vi går også - og siden det er på vestlandet er det vanligvis ganske fuktig i bakken - ikke vanlig å ha det som i år.

Er Dehli fullt restituert nå? Du nevnte noe om at det fantes tilfeller med tilbakefall etter 10 dager, men jeg forsto det på deg at du ved godt mot dro av gårde på utstillingshelg! Godt gjort - jeg tror jeg hadde vært utslitt etter en sånn helg/uke.
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 12:15

Gerd-Marit skrev:
Takk for det Mraion - det er mye bekkeleier og skyggeområder i den skogen vi går også - og siden det er på vestlandet er det vanligvis ganske fuktig i bakken - ikke vanlig å ha det som i år.

Er Dehli fullt restituert nå? Du nevnte noe om at det fantes tilfeller med tilbakefall etter 10 dager, men jeg forsto det på deg at du ved godt mot dro av gårde på utstillingshelg! Godt gjort - jeg tror jeg hadde vært utslitt etter en sånn helg/uke.

Hunder kan få tilbake fall etter ei uke om den ikke har fått riktig behandling og nok væske.
Delhi ble ikke stilt i helga, men de andre ble det, Delhi går fortsatt på medisiner og hun har en del klumber i fronten etter gifta som vi må se nærmere på også blir det nye prøver etter ei tid.
Grunnen til at Delhi ikke ble stilt er at hun trenger ro i 10 dager etter det hun har vært igjennom.

Jeg er veldig glad i slanger egentlig, he he(tiger pyton)

Men på våres tomt så er ikke huggorm fredet lenger, jeg fikk mitt livs største sjokk etter det som skjedde med Delhi.
Men jeg sier det igjen, det som skjedde med Delhi er ikke normalt, det skjer ikke med alle hunder så ikke vær redd for å gå i skogen, men ha med kortison og oppsøk veterinært fort og hold hunden i ro.
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 12:24

Så kjekt at det har gått bra i hvertfall. Jeg er IKKE glad i slanger, men har tenkt at å treffe på huggorm eller andre slanger i Norge er så liten at jeg gidder ikke bruke energi på dette. Tigerpyton er ikke på min ønskeliste over kjæledyr for å si det sånn. Har kun sett huggorm en gang - men for noia av å se stålorm, så...

Vi skal nok gå i skogen for det om, men tramper enda hardere - så ikke kom å si at det bare er en myte at det hjelper - da blir det slutt! Ikke fredet hos meg heller, men jeg hadde vært stivfrossen av skrekk hvis jeg hadde møtt på en, så jeg hadde vel ikke lekt bøddel. Men huggorm-fredingen er oppørt eller? Eller var det bare snakk om det....
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 12:27

Huggorm har vi overalt omtrent, så når man går tur i skogen så må man passe litt på, men samtidig tror jeg man også skal ha uflaks om man skal treffe rett på en huggorm.
Dog er det bra å vite hva man skal gjøre om uhellet inntreffer slik at man kan forebygge så godt en kan.

Man vet aldri hvordan noen hunder reagerer på slike ting før de har blitt bitt. Noen bruker lang tid på å restituere seg, andre kort tid, og noen må dessverre gi opp kampen.

I Delhis tilfelle skal man være glad for at hun hadde godt nok immunforsvar slik at kroppen hennes med riktig medisinsk hjelp greide seg. happy6 biggrin
Jeg tror egentlig ikke man kan si noe om hva som er mer eller mindre normalt med tanke på at alle de hundene jeg har hørt om som har blitt bitt, har reagert forskjellig sad3

Mitt tips til alle er å lese litt om hvordan man best skal gjøre det om uhellet er ute, og ha med seg kortison tabletter når man er ute på tur. happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 12:30

Gerd-Marit skrev:
Så kjekt at det har gått bra i hvertfall. Jeg er IKKE glad i slanger, men har tenkt at å treffe på huggorm eller andre slanger i Norge er så liten at jeg gidder ikke bruke energi på dette. Tigerpyton er ikke på min ønskeliste over kjæledyr for å si det sånn. Har kun sett huggorm en gang - men for noia av å se stålorm, så...

Vi skal nok gå i skogen for det om, men tramper enda hardere - så ikke kom å si at det bare er en myte at det hjelper - da blir det slutt! Ikke fredet hos meg heller, men jeg hadde vært stivfrossen av skrekk hvis jeg hadde møtt på en, så jeg hadde vel ikke lekt bøddel. Men huggorm-fredingen er oppørt eller? Eller var det bare snakk om det....

Huggorm er veldig sky og stikker unna så fort den kan.
Huggormen har vært dorsk i disse varme dagene og den rakk nok ikke stikke av før Delhi kom og da beit den isteden og stakk av.
Huggorm er fredet ja, men ikke på min tomt for her så skal den avlives uansett.

Jeg er ikke redd ormer eller eksotiske slanger, jeg er ganske fasinert av de, har koset med noen pyton slanger og det har ungene mine også. biggrin
Man må vite hvordan de skal håndteres før en håndterer en slange.

Bueorm og stålorm er bare søte da, he he
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 EmptyMan Jul 06 2009, 12:35

Kaja skrev:
Huggorm har vi overalt omtrent, så når man går tur i skogen så må man passe litt på, men samtidig tror jeg man også skal ha uflaks om man skal treffe rett på en huggorm.
Dog er det bra å vite hva man skal gjøre om uhellet inntreffer slik at man kan forebygge så godt en kan.

Man vet aldri hvordan noen hunder reagerer på slike ting før de har blitt bitt. Noen bruker lang tid på å restituere seg, andre kort tid, og noen må dessverre gi opp kampen.

I Delhis tilfelle skal man være glad for at hun hadde godt nok immunforsvar slik at kroppen hennes med riktig medisinsk hjelp greide seg. happy6 biggrin
Jeg tror egentlig ikke man kan si noe om hva som er mer eller mindre normalt med tanke på at alle de hundene jeg har hørt om som har blitt bitt, har reagert forskjellig sad3

Mitt tips til alle er å lese litt om hvordan man best skal gjøre det om uhellet er ute, og ha med seg kortison tabletter når man er ute på tur. happy6
Nå fikk Delhi immunforsvar av dyrlegen for dette var noe hun ikke hadde desverre.
Reaksjonen til Delhi var unormal sa dyrlegen både til meg og Rune, det var 2 stykker som behandlet henne.
Så at Delhi hadde godt immunforsvar stemmer desverre ikke.
Delhi fikk en behandling som en ikke pleier å gi til hunder som har blitt biti av huggorm.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Huggorm - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Huggorm
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: