Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Litt agilityspørsmål...:)

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyOns Mai 12 2010, 23:35

Man sitter jo stadig og tenker og lurer på både det éne og det andre, og nå lurte jeg plutselig på en liten agilityting... cool

I sprangridning setter man opp hinderne med bestemta avstander mellom kombinasjonene og med bestemte lengder på det som vil tilsvare lengdehoppene i hoppdelen av AG osv...hvordan er dette på AG....skal det være bestemte avstander mellom kombinasjonsindene og bestemte lengder på lengdehoppet avhengig av hvilken klasse man snakker...? Jeg vet jo at det hvert fall er bestemte høyder på hindrene i de forskjellige klassene, men hvor mange cm høye er hindrene i de forskjellige klassene, og går pinscherne inn under stor...?

Og så mens jeg er igang så lurer jeg også på om det er noen av dere som har noen gode linker dere anbefaler til innlæringsvideoer på nett...?! Da tenker jeg ikke bare slalom, som vi jo har fått lagt ut litt av før, men alle de andre momentene også og da særlig hinderinnlæring og fremadsending...?! biggrin Jeg har jo mine tanker om hvordan jeg vil gjøre ting, og har allerede gjort ting på mine måter, men det er jo alltid greit å se hvordan folk som virkelig kan det velger å lære inn de forskjellige tingene...særlig i.o.m at den hunden jeg allerede har lært alt ikke lenger ser hinderne, så da må man starte på nytt med hund nr to...! happy4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyTor Mai 13 2010, 06:42

De ulike klasseindelingene:
Liten: For hund med skulderhøyde maks 34,99 cm
Mellom: Skulderhøyde fra 35 cm-42,99 cm
Stor: Skulderhøyde fra 43 cm og oppover


I klasse liten er hinderhøyden fra 25-35 cm
I klasse mellom er hinderhøyden fra 35-45 cm
I klasse stor er hinderhøyden fra 55-65 cm

Hjulet: Høyde til åpningens senter er 55 cm i klasse liten og mellom og 80 cm i klasse stor

Lengdehinderet: (består av 2-5 seksjoner)
Klasse liten: 40-50 cm (2 seksjoner)
Klasse mellom: 70-90 cm (3-4 seksjoner)
Klasse stor: 120-150 cm (4-5 seksjoner)

En bane består av minimum 15 hinder - maksimum 20. Ikke færre enn 7 hinder skal være hoppehinder (hopp, mur og hjul).
Avstanden mellom hinderne skal være 5-7 meter (dette gjelder for alle klasser, det er altså ingen forskjell på hundens størrelse i forhold til avstand mellom hinder)


Kombinasjoner (som man ser i sprangridning, der hesten tar ett galoppsprang i mellom) finnes ikke i klasse 1. Det forekommer heller ikke oxer i klasse 1. En kombinasjon kan kun brukes én gang i løpet av en bane. (og avstanden er som jeg har sett da større enn at hunden må stusshoppe for å klare kombinasjonen)

På klickerklok.se har de en del videoer i bloggen sin med ulike ting. Har ikke sett så nøye på dem, for jeg er ikke så glad i å lære utifra video Laughing
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyTor Mai 13 2010, 06:43

Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyTor Mai 13 2010, 09:53

Trayan er faktisk ganske god på fremadsending og jeg har lært inn det ved bruk av baklengskjeding..
Jeg setter opp ca 4 hinder etterhverandre (4-5 meter mellom) - og setter en godbitskål i enden. Begynner med hinderet nærmest godbitskålen, bruker kommandoen "frem", men det er jo seff valgfritt wink3 Deretter trekker vi oss ett og ett hinder bakover, nå han forstå greia kan man stå på enden og si "frem" mens hunden hopper alle hindrene fram til godbitskålen. Har begynt med Wookie nå og de tar det virkelig fort! Med Trayan har jeg begynt å sette inn vanskligere fremmadsendinger med hjul, vippe, bom eller hva enn man vil ha med i den biggrin Har fått veldig bruk for det i de få konkurransene vi har deltatt i! Er moro når hunden stikker fram og tar hindrene selvstendig biggrin Man bør være to når man trener dette (med nybegynner hund) med tanke på at hunden i begynnelsen gjerne kan løpe forbi hindrene for å komme til godbitskålen - luringer happy4

Bør også tenke nøye gjennom hvordan du vil gjøre det med feltene. Vi som har sprettende pinschergutter MÅ være nøye på dette, er sååå kjedelig poeng å miste. Og i konkurranse med borderne må vi være feilfrie for å nå fram happy3 Jeg bruker kommandoen "felt" på Trayan som betyr at han skal stoppe heelt på feltet å vente til jeg sier "ja". Mange forskjellige måter å trene inn felt på, men dette har fungert for oss. Det gir meg også litt tid om det skulle være en vanskelig kombinasjon etter felthinderet og jeg henger langt bak. Har trent inn også dette med godbitskål. I begynnelsen brukte jeg kommandoen "stå", men det ødela en del for lydighets ståen vår, så nå er det "felt" kommandoen som duger happy3

Moro er det ihvertfall, både for hund og eier!! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyTor Mai 13 2010, 12:37

Takk for svar...! biggrin

Jeg har gjort det på samme måten som deg Maiken, med matskål eller leke og det funket bra for oss også, så da fortsetter jeg nok med det på nr 2...! happy3 Otto kan jo allerede fram-kommandoen fra andre ting enn AG (trekk på sykkel f.eks.), men så var det dette med generaliseringen da, så jeg får begynne på nytt når det skal gjøres i hindersammenheng...blir ikke mye hinderhopping når jeg kommanderer retninger på sykkelen liksom... happy4 Jeg har jo aldri noen til å hjelpe meg når det skal læres inn ting jeg helst skulle hatt en ekstra person for å hjelpe med, så her må vi tenke alternativt som vanlig, og jeg har en plan for det også, haha! cool Værre når jeg skal trene fart på innkalling og vil ta valpeinnkalling før jeg tar en ordentlig innkalling, for den mååå jeg jo faktisk ha hjelp til å få til hvis ikke jeg klarer å finne opp ett selvutløsende bånd med fjernkontroll snart...! happy4 Irriterende..! dry
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) EmptyTor Mai 13 2010, 14:40

Nina skrev:
Takk for svar...! biggrin

Jeg har gjort det på samme måten som deg Maiken, med matskål eller leke og det funket bra for oss også, så da fortsetter jeg nok med det på nr 2...! happy3 Otto kan jo allerede fram-kommandoen fra andre ting enn AG (trekk på sykkel f.eks.), men så var det dette med generaliseringen da, så jeg får begynne på nytt når det skal gjøres i hindersammenheng...blir ikke mye hinderhopping når jeg kommanderer retninger på sykkelen liksom... happy4 Jeg har jo aldri noen til å hjelpe meg når det skal læres inn ting jeg helst skulle hatt en ekstra person for å hjelpe med, så her må vi tenke alternativt som vanlig, og jeg har en plan for det også, haha! cool Værre når jeg skal trene fart på innkalling og vil ta valpeinnkalling før jeg tar en ordentlig innkalling, for den mååå jeg jo faktisk ha hjelp til å få til hvis ikke jeg klarer å finne opp ett selvutløsende bånd med fjernkontroll snart...! happy4 Irriterende..! dry

Hehe, selvutløsende bånd med fjernekontroll hadde jo vært genialt!! happy4 Det du skulle hatt er lappen og bil! happy3 Da hadde det ikke vært så lange turen å kommet å trent med oss, og der er det maaaange som gledelig hjelper til!
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Sponsored content





Litt agilityspørsmål...:) Empty
PosteTema: Re: Litt agilityspørsmål...:)   Litt agilityspørsmål...:) Empty

Til Toppen Go down
 
Litt agilityspørsmål...:)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Litt mer CM...
» For
» Pass over litt tid!
» Litt krisestemning her......
» Video - Litt fremadsendingstrening i AG

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Hundesport, bruks og nesearbeid :: Agility, spor, lydighet og andre bruksaktiviteter-
Gå Til: