Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.

Go down 
5 posters
AvInnlegg
mb

mb


Antall Innlegg : 300
Join date : 10.04.2010
Bosted : Lofoten

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyOns Apr 14 2010, 19:25

Hei igjen happy3 Når man leser mye om en rase, dukker det gjerne opp noen spørsmål, da er det godt med et forum happy5 Det jeg lurer på er hvorvidt problemet med splittede øreflipper er arvelig? Hva med varhet for lyd (f.eks skudd?). Har jo forstått det slik at endel pinschere plages med ørene, spesielt vinterstid, men er det noen som vet (eller har en formening) om dette er noe som er arvelig? Blir øreflippene ødelagte/deformerte etter hvert? Og så lurer jeg på hvor arvelig "ljudkjensligheten" hos en pinscher er? Er dette virkelig arvelig betinget, eller er det først og fremst moren som påvirker valpene sine? Som sist, på forhånd takk for svar happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/stromrist
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyOns Apr 14 2010, 20:32

Det er ikke påvist noen direkte arvelighet med "splitting ears", men det er klart en unghund problem. Hos unge hunder er forekomsten vel rundt 40 % mens det er kun 13 % hos hunder over 3 år. Så noen vokser ut fra det.

Om lydfølsomheten vet jeg ikke, skulle tro at en evt. arvelighet er ikke avhengig av rasen. Det blir neppe særlig skudd hos oppdretteren, så tispens reaksjoner er vel ikke lett å se og det hvordan det påvirker valper. Men om tispen ellers er stresset og reagerer til daglige lyder, så har det jo negativ virkning på valpene.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyOns Apr 14 2010, 20:37

Redsel for lyd er arvelig, ja. Det er gjort en studie på ulike redsler og arvbarhet, tror den ligger på genetica, blant annet. Vil huske at redsel for lyd kom ganske høyt opp på lista av hvilke redsler som er arvbare. Om du ikke finner den på genetica selv, så kan jeg lete den opp til deg senere. Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Icon_smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyOns Apr 14 2010, 21:08

Akkurat den skuddtesten de gjør på MH ville jeg tatt med en klype salt med tanke på skuddredsel... Måten de tester dette på er at man først leker med hunden for så å skyte et par skudd, og så måler man hundens "redsel" i om den leker like aktivt etter skuddene. Her er det da en fordel å ha en hund som elsker biteknuter og "blokkerer" omverdenen når den leker. For hunder som ikke finnes lekne må man da bruke fantasien for å engasjere dem i en slags lek som de skal være like aktive i før og etter skuddene lalala2

Mine hunder finnes ikke redde for skudd - vi går stadig rett forbi skytebanen her og de bryr seg nada. Samme med raketter. Men jeg vet om flere hunder som ikke finnes skuddredde som ikke har gjort det "tipp-topp" på MH-skudd-testen rett og slett fordi de ikke gidder å holde på å leke så lenge dry
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyOns Apr 14 2010, 21:50

Men om du ser på ulike raser så er det store forskjeller ute og går på både skrammel og skudd. Whippet er for eksempel en rase som har noe redsel for lyd (sees på både skrammelet og på skudd). På andre raser igjen finnes det omtrent ikke redsel for lyd. Whippet har lite "kvarståande redsel" da, men det har jo noe med deres avreaksjon å gjøre. De avreagerer kjapt.

En må jo også ta i betrakting at på MH er hunden i ett ukjent miljø, mens hjemme er den i ett kjent og trygt miljø. En hund har gjerne større reaksjoner i fremmede omgivelser enn i kjente. Særlig om de ikke er miljøsterke. Jo flere faktorer som spiller inn, jo mer er det som påvirker reaksjonene til hunden.

(Akkurat som det at alle hunder kan bite, det er bare det at de har ulike terskler for når de biter. På noen hunder er det nok at de har redsel for mennesker og at ett menneske truer dem. Andre må utsettes for det truende mennesket sammen med at det er hunder i nærheten som den kanskje også er redd osv... De fleste hunder har så høye terskler at de ikke biter hele sitt liv, noen få hunder skal det derimot lite til før de vippes av pinnen...)
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyTor Apr 15 2010, 06:22

Jeg mener skrammelet er mer "korrekt" da, siden man da bare går vanlig med hunden i bånd og man ser på hundens reaksjon når bråket kommer. Her slipper man i allefall å måtte prøve å leke med en hund som overhodet ikke er interessert i lek... Man kan jo heller ikke bruke andre leker enn den digre tyggeknuta, så om du har en hund som er helt gira på baller, men gir blanke i tyggeknuter, ja synd for deg... (nå fikk Zeus 2 på skuddtesten, så er ikke derfor jeg klager, men vet om andre hunder som har fått både 3 og 4 som overhodet ikke er skuddredde, men testen yter dem ikke rettferdighet)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyTor Apr 15 2010, 06:57

Ja, er enig med deg vedr. skrammelet. Og det er jo forsåvidt nyttig å se resultatene på begge disse momentene.

I den nye mentaltesten (BPH) er det forøvrig mindre fokus på lek sånn generelt (den innehar mange andre momenter, noe er likt MH, andre har likheter med korninga), og der kan man ta med seg leke selv eller velge mellom to størrelser på disse knutetauene. happy6 (Man tar faktisk med seg egne godbiter til momentet som omhandler matinteresse også).

Gleder meg forøvrig veldig excited til BPH tas i bruk, for den gir ett mye bredere bilde av hunden enn dagens MH gjør, samt at det tas med momenter som ikke er med på MH (blant annet matinteresse og underlag samt at den går mer inn på hundens sosiale egenskaper og tilgjengelighet).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
mb

mb


Antall Innlegg : 300
Join date : 10.04.2010
Bosted : Lofoten

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Takk for svar   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyTor Apr 15 2010, 07:21

Jeg leser og lærer happy5 Skal se om jeg finner mer på genetica også, takk for tipset happy3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/stromrist
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. EmptyTor Apr 15 2010, 13:29

Tenkte jeg skulle svare litt på det med splitting ears.
Som Irene sier så er dette noe de fleste vokser av seg. Azarel hadde bittelitt sår på øreflippene i fjor vinter (2008/2009), mens sist vinter slapp vi unna.
Hvis du er redd for at hunden skal få splitting ears så kan det være lurt å forebygge ved å smøre på en fet vannfri krem. Jeg har brukt Aloe Propolis Creme fra Forever Living. Er superfornøyd og så lukter den så godt. happy6

Om øreflippene blir deformert kommer nok litt an på hvor store sårene blir. Her var det på med sårsalve, plaster og taping under haka for å sårene til å gro så fort som mulig. Nå vises det nesten ikke at han har hatt sår engang.
Men jeg har sett mange pinschere med relativt store hakk i øreflippene, og har også hørt om de som måtte til veterinær og få sydd fordi sårene ikke ville gro. Så det kommer nok litt an på hvor flink du er til å forebygge og behandle (mulig det er litt genetisk også, det vet jeg ikke).
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Sponsored content





Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty
PosteTema: Re: Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.   Splittede øreflipper og reaksjoner på MH. Empty

Til Toppen Go down
 
Splittede øreflipper og reaksjoner på MH.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» blødende øreflipper :-(
» Mye bjeffing og reaksjoner når folk kommer på døra

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: