Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 NKK krav om å bli champion

Go down 
+10
Unn
Kaja
Caroline
Simira
camillahoel
Magdalena
Marte
Kinkade
Julie
Fixa
14 posters
AvInnlegg
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 02:21

Ble invitert til en gruppe på facebook i dag. Som jeg tenkte å legge inn her, for å høre hva dere andre mener.

Limt inn fra FB gruppa:
I Sverige, Danmark og Finland kreves det kun 3 småcert for at en hund skal bli champion. I Norge må vi ha minst 2 små og et stort, dvs. NKK-certet. Det er urettferdig og urimelig at det skal være så mye tyngre å få fram en hund til Norsk utstillingschampion, enn hva det er i de andre land vi samarbeider tett med.

Når andre Nordiske land har så mye lavere krav, får vi også fram færre hunder til NUCH. Tenk hvor mange hunder i Norge som kunne vært champion om det holdt med 3 småcert av 3 forskjellige dommere!?

Dette er bare litt av "infoen" som står på gruppen. For dere som vil lese mer, kan gå inn HER

JA, jeg er enig i at det er vanskeligere å bli norsk champion, enn svensk, dansk, finsk. MEN jeg vet heller ikke om jeg vil støtte dette. (les: uthevet skrift). Jeg tenker at om kravene blir endret, så kan jo virkelig gud å vær mann bli champion, da er det jo bare å dra til ingenmanns land å stille ivei, og vips så er man champion. Føler jeg hvertfall da. Det skal jo være litt prestisje å få denne tittelen også.

Hva syns dere? Bør det være sånn som det er, eller er det for strengt?
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 02:45

Jeg syns ikke det er for strengt. Det skal være vanskelig å få championtittel syns jeg.
Er jo ikke noe stas å ha en tittel som man bare kan "hente".
Helt bortkastet og ikke noe å skryte av.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 06:06

Det som skrives i Facebook gruppen stemmer jo ikke helt i mine øyne da....

I sverige deles utstillingen inn i "offisielle" og "uoffisielle" utstillinger. På alle de offisielle utstillingene (som er arrangert av SKK eller tilhørende raseklubb, som feks SSPK sesialene) kan man vinne CERT. På de uoffisielle utstillingene vinner man ikke CERT i det hele tatt.

For å vine 3 CERT og få CH tittel i sverige må man da altså ha vunnet alle 3 på en SKK utstilling eller på en raseklubb utstilling (spesial). På disse utstillingene er det som oftes tilsvarende konkuranse som det vi har på vår egen spesial eller på våre NKK utstillinger. Så i mine øyne er det VANSKELIGERE å bli SEUCH enn det er å bli NOUCH happy3 Her kan vi tross alt få med oss et par tellende små CERT på små utstillinger med liten konkuranse....

Min mening da...folk må gjerne være uenig happy3

Men jeg skulle gjerne ønske at det var FLERE NKK utstillinger og spsialer i løpet av et år happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gjest
Gjest




NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 06:24

Vi har jo også land hvor det kreves 6 cert, om jeg ikke husker helt feil... 4 cert er heller ikke uvanlig rundt om i europa.
Jeg ser ikke noen grunn til å klage, egentlig. wink3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 06:28

Vil legge til at det er altfor lett å bli champion, etter min mening. Er flere DP'er som har sin CH-tittel, som jeg mener slett ikke burde ha fått den. huh3

Hva om reglene faktisk ble endret, og kravene ble min.2 NKK-cert og 4 småcert, -for 6 ulike dommere? cool3
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 07:27

Jeg synes det er SUPERT at vi må ha MINST 1 NKK CERT for å få tittelen her. For min del kunne vi gjerne hatt krav om 4CERT slik de har i mange andre europeiske land.
I bl.a. russland tror jeg du må ha 6 CERT om du ikke har en juniorCH tittel fra før (da holder det vel med 4 CERT?)

I mine øyne SKAL det ikke være lett å bli CH...hva er stasen med en slik tittel da?

Og det er også viktig at CERTene skal være vunnet under forskjellige dommere...vi kan alle finne EN dommer som er villig til å gi akkurat VÅR hund et CERT. Men om flere dommere er enig i at den og den hunden fortjener et CERT så er det jo en viss sjanse for at de kanskje har rett happy6

Jeg synes også det er viktig med den 2 års aldersgrensen for siste CERT...det finnes mange eksempler på hunder som glitrer som juniorer, men som ikke klarer å nå helt opp når konkurentene har vokst seg ferdig. Personlig foretrekker jeg hunder som bruker litt tid på å bli voksne i kroppen...selv om man da må gjennom noen mindre "utstillingsvennlige" faser mens de er unge happy4

Jeg kan være enig i at ikke alle hunder med CH tittel er hunder som jeg personlig ville satt opp til CH, men man ser jo at hunder som har få vesentlige/alvorlige feil ihht std gjerne ender opp med en CH tittel "til slutt" selv om det i mine øyne ikke er en "flashy" hund med de kvaliteter som kanskje jeg selv ønsker meg og legger vekt på.

Men hunder bedømmes jo ut fra sin rasestd og sin kondisjon på utstillingsdagen, og jeg velger å tro at hunden fortjener sin tittel selv om det ikke er helt min smak wink3
(så kan man jo diskutere hvem som dømte og deres kunskap om rasen til man blir blå happy4 )

Men også derfor tror jeg det er veldig viktig at man ikke ser seg blind på tittler og utstillingsresultater når man velger avlspartnere til sin hund. Frasen "titler er ikke arvelig" er god å ha i bakhodet....
Personlig så er jeg mer imponert over en hund på 2år som bruker 3-4 utstillinger på rad til å bli Chamion, enn en som har 14 CERT og er stilt ut 50 ganger før den er 2 år (for å sette det på spissen).
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 07:57

Jammen er vi ikke enige på dette puknktet også Sylvia happy6 Laughing
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 09:20

Kinkade skrev:

For å vine 3 CERT og få CH tittel i sverige må man da altså ha vunnet alle 3 på en SKK utstilling eller på en raseklubb utstilling (spesial). På disse utstillingene er det som oftes tilsvarende konkuranse som det vi har på vår egen spesial eller på våre NKK utstillinger. Så i mine øyne er det VANSKELIGERE å bli SEUCH enn det er å bli NOUCH happy3 Her kan vi tross alt få med oss et par tellende små CERT på små utstillinger med liten konkuranse....

Ja, med andra ord är det tre STOR-cert som krävs i Sverige, jmf med ert system...
Håller med dig Sylvia.
Til Toppen Go down
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 09:22

Enig med deg, Sylvia happy6
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 09:53

Det er vel ikke for få champions nei. I noen av rasene jeg kjenner til ihvertfall (dvs. alle er raser som er representert med mer enn 100 individer i Norge).
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 10:30

Jeg synes vi skal beholde reglene slik de er. Det skal ikke være for lett å bli champion.
Det er absolutt ikke lettere å bli champion i Sverige enn i Norge. Det kan jeg skrive under på dry

Hvis de skal endre på reglene, så synes jeg de skal godta at en hund som er champion i hjemlandet kan stille i Championklasse i Sverige og Danmark og motta cert.
Er en hund champion så er den champion. Jeg synes ikke den skal gå i åpen klasse da.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 10:55

Caroline skrev:
Jeg synes vi skal beholde reglene slik de er. Det skal ikke være for lett å bli champion.
Det er absolutt ikke lettere å bli champion i Sverige enn i Norge. Det kan jeg skrive under på dry

Hvis de skal endre på reglene, så synes jeg de skal godta at en hund som er champion i hjemlandet kan stille i Championklasse i Sverige og Danmark og motta cert.
Er en hund champion så er den champion. Jeg synes ikke den skal gå i åpen klasse da.

Jeg er enig med deg.

Ellers er jeg enig med Sylvia - men kunne vel foreslått at man ev. hadde 5 småcert EL. 2 småcert + et storcert.. Men det er jo en tittel en skal hige litt etter og ikke bare få kastet etter seg. Og som nevnt tidl. her, mange land har 4 cert som feks Østerriket, Tyskland, Russland, Polen m.fl
Spania er det skit vanskelig, der har de også som her i Norge, det ene certet må vinnes på en spesifikk utst, som holdes 2-3 ganger i året wink3 Litauen skal et av certene vinnes på int.utst. osv...

Samtidig synes jeg at har man fått et storcert og er fullcertet i vente på riktig alder, så trenger man ikke jobbe for å få enda flere storcert. Surt for de som blir stående rett bak de som er fullcertet, og som trenger det. Det skjer ofte. (unntakt er selvsagt de som ikke er fullcertet, og/eller om det er tittel utst. feks) Så fikk jeg sagt det også :P happy4
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 11:11

Kaja skrev:


Samtidig synes jeg at har man fått et storcert og er fullcertet i vente på riktig alder, så trenger man ikke jobbe for å få enda flere storcert. Surt for de som blir stående rett bak de som er fullcertet, og som trenger det. Det skjer ofte. (unntakt er selvsagt de som ikke er fullcertet, og/eller om det er tittel utst. feks) Så fikk jeg sagt det også :P happy4

Det kan jo hende de stiller for å få Cacib happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Unn




Antall Innlegg : 398
Join date : 12.06.2009
Bosted : Lier

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 14:13

Kaja skrev:

Ellers er jeg enig med Sylvia - men kunne vel foreslått at man ev. hadde 5 småcert EL. 2 småcert + et storcert.. Men det er jo en tittel en skal hige litt etter og ikke bare få kastet etter seg. Og som nevnt tidl. her, mange land har 4 cert som feks Østerriket, Tyskland, Russland, Polen m.fl
Spania er det skit vanskelig, der har de også som her i Norge, det ene certet må vinnes på en spesifikk utst, som holdes 2-3 ganger i året wink3 Litauen skal et av certene vinnes på int.utst. osv...


I Tyskland må du ha 5 cert for å bli VDH-CH og 6 cert for å bli DE CH.
Men de er flinkere til å ha dobbeltutstillinger, så enn får flere sjanser når en først reiser langt happy6
Til Toppen Go down
http://www.royalmontu.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 14:19

Unn skrev:
Kaja skrev:

Ellers er jeg enig med Sylvia - men kunne vel foreslått at man ev. hadde 5 småcert EL. 2 småcert + et storcert.. Men det er jo en tittel en skal hige litt etter og ikke bare få kastet etter seg. Og som nevnt tidl. her, mange land har 4 cert som feks Østerriket, Tyskland, Russland, Polen m.fl
Spania er det skit vanskelig, der har de også som her i Norge, det ene certet må vinnes på en spesifikk utst, som holdes 2-3 ganger i året wink3 Litauen skal et av certene vinnes på int.utst. osv...


I Tyskland må du ha 5 cert for å bli VDH-CH og 6 cert for å bli DE CH.
Men de er flinkere til å ha dobbeltutstillinger, så enn får flere sjanser når en først reiser langt happy6

Stemmer.. happy6 Går litt fort i svingene her noen ganger biggrin
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 14:45

Caroline skrev:
Kaja skrev:


Samtidig synes jeg at har man fått et storcert og er fullcertet i vente på riktig alder, så trenger man ikke jobbe for å få enda flere storcert. Surt for de som blir stående rett bak de som er fullcertet, og som trenger det. Det skjer ofte. (unntakt er selvsagt de som ikke er fullcertet, og/eller om det er tittel utst. feks) Så fikk jeg sagt det også :P happy4

Det kan jo hende de stiller for å få Cacib happy6

Ja, og ikke bare det, men hvorfor skal man la være å stille en god hund bare for å "slippe til" andre? Kan jo bare svare for meg selv, men jeg har ALDRI stilt ut for å bevisst gå inn for å ødelegge for noen! Jeg har hele tiden stilt ut fordi det er moro. Selvsagt er det irriterende å stå bak noen som ikke trenger certet når man så gjerne skulle hatt det selv (det kan jeg skrive under på selv også), men da var jo bare ikke hunden din den beste i dommerens øyne den dagen, og man får prøve igjen ved en annen anledning. Har man en hund av championkvalitet vil man før eller siden få storcertet og de andre certene man trenger.
Zeus var heldig og ble fullcertet allerede 2 uker etter han fylte 9 mnd. Og skulle jeg da bare "parkert" den hunden jeg kjøpte som utstillingshund i over ett år bare fordi den da hadde alle certene den trengte? Javel, kanskje egoistisk av meg og alle de andre som har stilt og stiller fullcertede hunder, men synes det blir litt galt å be oss legge utstilling på hylla bare for at andre skal få sjansen...

Og jeg synes ikke det er for vanskelig å bli NUCH med de kravene NKK har, og skjønner ikke helt hva de som har startet den Facebookgruppa klager over (men de har vel kanskje ikke gode nok hunder :P . Og hvis de mener det er så lett å bli champion i Sverige og Danmark, så får de jo reise dit og bli det, da. Laughing )
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 15:04

Marita skrev:
Caroline skrev:
Kaja skrev:


Samtidig synes jeg at har man fått et storcert og er fullcertet i vente på riktig alder, så trenger man ikke jobbe for å få enda flere storcert. Surt for de som blir stående rett bak de som er fullcertet, og som trenger det. Det skjer ofte. (unntakt er selvsagt de som ikke er fullcertet, og/eller om det er tittel utst. feks) Så fikk jeg sagt det også :P happy4

Det kan jo hende de stiller for å få Cacib happy6

Ja, og ikke bare det, men hvorfor skal man la være å stille en god hund bare for å "slippe til" andre? Kan jo bare svare for meg selv, men jeg har ALDRI stilt ut for å bevisst gå inn for å ødelegge for noen! Jeg har hele tiden stilt ut fordi det er moro. Selvsagt er det irriterende å stå bak noen som ikke trenger certet når man så gjerne skulle hatt det selv (det kan jeg skrive under på selv også), men da var jo bare ikke hunden din den beste i dommerens øyne den dagen, og man får prøve igjen ved en annen anledning. Har man en hund av championkvalitet vil man før eller siden få storcertet og de andre certene man trenger.
Zeus var heldig og ble fullcertet allerede 2 uker etter han fylte 9 mnd. Og skulle jeg da bare "parkert" den hunden jeg kjøpte som utstillingshund i over ett år bare fordi den da hadde alle certene den trengte? Javel, kanskje egoistisk av meg og alle de andre som har stilt og stiller fullcertede hunder, men synes det blir litt galt å be oss legge utstilling på hylla bare for at andre skal få sjansen...

Og jeg synes ikke det er for vanskelig å bli NUCH med de kravene NKK har, og skjønner ikke helt hva de som har startet den Facebookgruppa klager over (men de har vel kanskje ikke gode nok hunder :P . Og hvis de mener det er så lett å bli champion i Sverige og Danmark, så får de jo reise dit og bli det, da. Laughing )

Er veldig enig med deg Marita! Om man har utstilling som hobby, og har kjøpt seg en hund til det bruket, så blir det jo ikke helt riktig la vær å stille den for å slippe til andre. Blir kanskje litt anderledes med en oppdretter som har mange hunder, og kan stille noen andre?

Men så er det jo som Caroline sier at noen stiller for CACIB, og andre igjen stiller for mestvinnerlista!

Og så var det noe som ble skrevet tidligere her. At man har mer respekt for en hund som blir stillt til Champion på få utstillinger etter fyllte 2 år, enn en som har fått en haug med CERT før fyllte 2 år.. Hvorfor det? En flott hund som vinner mye før den er 2 år, og blir champion på første forsøk etter fyllte 2 år er da ikke på noe måte underlegen en som har vunnet mye og fortsatt vinner!

Det er ikke alle som har utstilling som hobby, som har konstant tilgang på nye hunder. Og har forhunder/hunder fra eget oppdrett de kan hente fram og stille til champion i ny og ne..

Min mening da! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 16:17

Noen som følte seg truffet :P Det var å såfall ikke meningen..
Jeg skrev at man ikke trenger, ikke at man skal la være wink3 - jeg ser selvsagt den andre siden også, jeg har holdt på med dette såpass mye at jeg klarer å se begge sider av det. Men det er fortsatt kjedelig å stå bak certet gang på gang når den foran har det den trenger. Men for all del, har man en hund som vinner mye, så synes man det er moro også happy6 Og er man med på leiken, må man tåle steiken.. det gjelder vel her som alle andre steder :P

Jeg får kanskje børste litt støv av Chili og Jaimy så jeg også får stilt litt fremover.. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 16:22

Vi har forresten spora helt av fra opprinnelig topic.

Jeg synes at dagens ordning er helt grei. Ja det er kjipt å måtte ha storcertet når det er mange om beinet.. men sånn er det nå engang, og det er likt for oss alle. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 16:23

Kaja skrev:
Noen som følte seg truffet :P Det var å såfall ikke meningen..
Jeg skrev at man ikke trenger, ikke at man skal la være wink3 - jeg ser selvsagt den andre siden også, jeg har holdt på med dette såpass mye at jeg klarer å se begge sider av det. Men det er fortsatt kjedelig å stå bak certet gang på gang når den foran har det den trenger. Men for all del, har man en hund som vinner mye, så synes man det er moro også happy6 Og er man med på leiken, må man tåle steiken.. det gjelder vel her som alle andre steder :P

Jeg får kanskje børste litt støv av Chili og Jaimy så jeg også får stilt litt fremover.. biggrin

Jeg følte meg truffet ja, he he he biggrin
Jeg er en av di som stilte veldig masse til tross for at jenta mi hadde det hun skulle ha biggrin
Det er jo så morro å vinne Kaja biggrin

Men skjønner at det er irriterende å stå rett bak certet gang på gang !!
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyTor Mar 25 2010, 23:09

Jeg er enig med de fleste her ser jeg. For som jeg selv skrev, så synes jeg det blir for dumt å fire på kravene, så at hunder kan bli champion med bare 3 små cert, da kommer det frem maaange hunder som kanskje ikke fortjener å bli CH, man SKAL strebe litt for å få denne tittelen. Så jeg mener absolutt man MÅ ha et stor cert. (jeg trodde man bare trengte 3 vanlige cert i sverige for å bli such, så der lærte jeg noe nytt.) Jeg syns også at det skulle vært flere NKK og spesial utstillinger i året. Jeg har følt veldig på dette selv, nå som Fixa bare mangler stor certet sitt. Vi sitter å plukker ut hvem vi skal reise til, for at det ikke skal bli så alt for dyrt, for har man ikke lykken den ene gangen NKK arrangerer i hjembyen så MÅ man reise et stykke for å prøve lykken igjen. Vi stiller ut for at vi synes dette er utrolig morro, og dette har blitt hobbyen min, men interresen er ikke såååå stor at vi reiser på kryss å tvers i hele norge bare for å stille. Så vi stiller lokalt til vi har behov for å reise, for å oppnå det vi har som mål. Samt at vi har Meggie som vi må over til sverige med, og da blir det mindre lange reiser her i landet for å ha penger til en tur over grensen. Klart noen utstillinger kan man jo ikke være foruten, tenker da på WW. (gleder meg ikke til danmark i sommer altså :P)

I hvertfall da, så synes jeg systemet fungerer bra som det er. Ville IKKE hatt det enklere, men føler i grunn at jeg ikke ville hatt det vanskeligere å bli CH heller. Så jeg er fornøyd med hvordan det er nå.

Men jeg har ikke helt satt meg inn i dette med full certet og alder å sånn. For jeg vet at man må være over to år for å bli CH, men må jeg da skaffe et stor cert IGJEN?? Eller holder det med et lite om hunden er full certet og er over 2 år? Har hatt den oppfatningen at man trenger bare et cert til etter fylte 2 år, å det spiller ingen rolle hvilket cert det er, så lenge det er et cert. Er det ikke riktig det da?
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyFre Mar 26 2010, 06:24

Når hunden er full certet i tidlig alder ( eller i allefall har fått stor-cert + et vanlig ), holder det med et lite cert etter fyllte to år happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyFre Mar 26 2010, 06:31

Jeg synes også det er greit slik som det er nå.. Selv om jeg er ganske sikker på at Blaze ikke hadde fått det NKK CERTET i voksen alder. Han er en av de som hadde sine glansdager i juniorklassen happy3 .

Nå stiller vi kun for å få det siste lille certet, og den tittelen som "mamma" kan være stolt av og skryte til andre hun kjenner om wub4 cool3
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion EmptyFre Mar 26 2010, 06:50

hej

Det är inte så jätte lätt att få en Pinscher till champion i Sverige. De CERT vi delar ut kan faktiskt jämnföras med ert StorCERT eftersom de bara delas ut på Nationell eller internationell SKK utställning eller Rasklubbens special utställningar. Vi kan alltså inte åka med en pinscher på tex pudelklubbens utställning och få CERT på en Pinscher.
Dessutom är antalet deltagande hundar i Sverige ofta dubbelt, tredubbelt så många som i norge så konkurensen på nästan vaje utställning är mycket hårdare. Vi har ytters få utställningar med 10 eller mindre antal pinscher anmälda. flertalet utställningar lockar ca 18-35 pinscher och många fler dvärgpinscher. Vår Pinscher special brukar dra ca 50-80 anmälda hundar inräknat valparna ( där får vi inte enns CERT annat än i vissa specifika gånger när klubben ansökt om det som tex nu när vi hade WW utställningen).

Att få lill Cert i Norge behöver ju inte alltid vara lätt beror på domaren ( som ju inte behöver dela ut CErt fast det endast är 1 hund med i rasen), men visst är det skillnad att konkurera med 1-5 pinscher än 15-30.

Sen har vi i Sverige troligen mycket mer SKK och Ras klubs utställningar att välja på under året, men i gengäld så kan vi inte åka på de andra rasklöubbarnas utställning och tävla officiellt eller om CERT.

Leena Ekroth, Xitamiz kennel
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Sponsored content





NKK krav om å bli champion Empty
PosteTema: Re: NKK krav om å bli champion   NKK krav om å bli champion Empty

Til Toppen Go down
 
NKK krav om å bli champion
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Krav om patellaluksasjonsundersøkelse på dvergpinscher
» Hvordan kan man sjekke om opdretter følger NPK rettningslinjer og krav ved avl?
» NY INT CHAMPION
» FCI centenary World champion of champions
» Junior Champion.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Utstillinger :: Utstillinger-
Gå Til: