Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Röd och eller Svart

Go down 
+16
xitamiz kennel
helle
Lex
Lene
AH
Camilla J
Magdalena
Fixa
Linn
Gry
Eva
ElinK
Ane
Irene
Hilde
Karin Larsson
20 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 15:30

Vad tror ni är orsaken till att många vill ha svarta pinschrar nu för tiden? Jag vet det brukar vara "modernt" åt ett eller annat håll genom åren, men jag upplever att svart är så populärt just nu att en del inte vill ha en pinscher om den är röd.

Vad tror/tycker ni, jag vet ju att många är "färgade", och jag tycker att bägge är snygga på sitt sätt?

För många år sen var jag inne på svart, troligtvis för jag hade haft svarta hundar och tycker om det. Jag fick en underbar röd tik, hon är så underbar så jag ångrar inte en dag, sen finns det många som har "finare" röd färg än henne, men för mig är hon en kanonhund, mycket genom sitt psyke.
Nu tycker jag om bägge färgerna båda på sitt sätt.

Samtidig så funderar jag på att om en färg är populär en längre period vad kan hända då?

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 16:14

Jeg vet en del som sier at dem er stolt over å ha en "Dobermann i miniatyr", og antar at mange ønsker seg en Dobermann men velger en mindre "variant".

Pinscher er jo litt mer praktisk en Dobermann, og DP ytterligere mindre i størrelse. Og så har man den mest kjente fargevarianten på Dobermann....altså Black/tan. Jeg tror det er mer et ønske om statussymbol.

Jeg foretrekker de røde wub4
Til Toppen Go down
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:07

Jeg tror at mange synes at black/tan hunder ser tøffe ut. Som det er sagt allerede her, en liten Dobermann huh3
Vi ville ha black/tan rett og slett fordi vi syntes at det var den peneste varianten.
Nå er vi ikke like sikre på det lenger, og vi hører like ofte at Bella er nyyyyyyyyyydelig som at Castro er flott og Falcon synes de ofte er tøff/kul happy5

Hilde
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:10

Slik har det vært i alle årene jeg har drivet med pinscher, folka vil ha b&t. I Tysland registreres det nok over 200 valper årlig, andelen av røde varierer fra år til år men ligger mellom 10 og 17 %.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:31

Det kan jo kanskje tenkes at det er fordi man rett og slett syns b/t er pent?
happy3

Overrasker meg om b/t oppfattes som et statussymbol, er da dachsen Dobermann for stuttbente biggrin
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:33

Jeg synes de røde er de fineste, men det er jo en smakssak som alt annet. De gangen jeg har passet Lucas og Luke er det alltid noen som spør om det er en dobermann. Folk er litt mer usikre på hva Scot er, fått spørsmål om han er en ridgeback eller en type dachs.

Synes også b/t ofte er kraftigere enn de røde også, men vet ikke om jeg har rett. Har planer om en pinscher til, selvfølgelig en rød wub4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:39

Jeg har sett b&t som har mistet elegansen som pinscher skal ha, de er mer "staff terrier type". Men den feilen finner man sikkert hos røde også. Kanskje det at tidligere var det mange b&t med dårlig benstamme har slått seg litt over ?

Uansett, smak etter behag. Jeg liker røde bla.a av den grunn at det er ikke tusenvis av andre raser med samme farge.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 17:47

Irene skrev:
Jeg har sett b&t som har mistet elegansen som pinscher skal ha, de er mer "staff terrier type". Men den feilen finner man sikkert hos røde også. Kanskje det at tidligere var det mange b&t med dårlig benstamme har slått seg litt over ?


Uansett, smak etter behag. Jeg liker røde bla.a av den grunn at det er ikke tusenvis av andre raser med samme farge.

Helt enig happy3

Snakket med ei på t-banen for en stund tilbake som hadde en pinscher på 80-tallet, og hun mente at hun så flere pinschere som hun syntes var for kraftige om dagen. Men det er jo også en smakssak, noen liker de slanke og elegante, mens andre ønsker seg en mer kraftig pinscher.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 18:05

En nydelig rød Pinscher er utrolig vakkert, må si meg enig i det happy3 men jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hvilken farge som er penest..................synes vel egentlig at de er utrolig fine uansett farge happy5
Moren min har en venninne som ikke tør komme på besøk fordi vi har Castro(og Falcon) som er black/tan, hun er nemlig redd den fargen lalala2

Pinscher wub4
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 18:09

Hilde skrev:
En nydelig rød Pinscher er utrolig vakkert, må si meg enig i det happy3 men jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hvilken farge som er penest..................synes vel egentlig at de er utrolig fine uansett farge happy5
Moren min har en venninne som ikke tør komme på besøk fordi vi har Castro(og Falcon) som er black/tan, hun er nemlig redd den fargen lalala2

Pinscher wub4

Har merket at barn også reagerer forskjellig pinscherene avhengig av farge. Virker som om de svarte oppfattes som farligere enn de røde. Vet også om hunder som ikke liker svarte hunder. Er merkelig, men har kanskje noe med at det er vanskeligere å se øynene. Hadde også med meg Luke (b/t) og Scot (rød) på tur i parken, og Luke ble automatisk sett på som "farligere" enn Scot. Men de trodde automatisk at Luke var en dobermann og da farlig. Jaja, folk og deres fordommer. Ville heller hatt en dobermann enn en liten bortskjemt og gneldrete hardott happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 18:09

R Ø D E ! wub4

ElinK skrev:
Ville heller hatt en dobermann enn en liten bortskjemt og gneldrete hardott happy4

Amen! happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 18:56

Norwinstars skrev:
Jeg tror det er mer et ønske om statussymbol.
blink00 rolleyes3

Jeg tror det er en smakssak, rett og slett. Jeg liker begge deler, jeg stod på valpeliste både på et rent blackt/tan kull og på et rent rødt kull (dvs der begge foreldrene hadde samme farge) når jeg ventet valp, og for meg hadde det ikke spillt noen rolle hvilken farge valpen hadde hatt. Fargen er en bagatell, det er det siste man bør prioritere når man skal skaffe seg hund, spør du meg. wink3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 19:30

Jeg syns begge fargene er nydelige happy6 At det er så veldig populært med b/t tror jeg er fordi en del skalerer ned fra dobermann eller at det er en farge man er fôret med i tv og filmer.

Da vi skulle ha for 5 år siden, så vi etter b/t tispe. Det klassiske wink3 Grunnen var at min kjære ville ha dobermann og jeg sa "nei, det eneste av mellomstørrelse jeg vil ha er pinscher". Dobbis er altfor stort for meg og jeg liker generelt litt mindre hunder, så det var bare ikke aktuelt. Han insisteerte også først på tispe, siden han trodde det var enklere å ha i hus. For meg var det samma f med farge og kjønn (siden jeg visste at på pinscher spiller det ingen stor rolle). Da "vårt" kull kom ut med en haug røde hanner og jeg ville såååå gjerne ha fra det kullet, fikk jeg til slutt lov til å velge fritt og dermed ble det en rød gutt (endte med to, men det er jo en annen historie).

Faren med at det er en så veldig motefarge med b/t er at det er så utrolig enkelt å selge dem og mange er veldig ukritiske til hva de kjøper. Det gjør det også litt enklere å være ukritisk til kombinasjoner man gjør og jeg tipper at det derfor kan komme kombinasjoner man ellers ikke ville gjort og at useriøse oppdrettere vil kaste seg på bølgen. Det ser man jo overalt. Samtidig er det også litt heldig at pinscher fortsatt er en rase for spesielt interesserte, selv om jeg personlig syns det er noe av det beste som finnes å ha en pinscher eller flere floating

Jeg syns som sagt begge fargene er vakre og spesielle på hver sin måte wub3 En fordel med de røde er at de ikke har det potensielle problemet som b/t hunder har, hvor tantegningene over øynene kan sitte så dumt til at hunden ser konstant sint ut. Men ellers må jeg si at begge farger er fine Smile

Min ekstra svakhet for de røde er at de får et litt mildere uttrykk (noe jeg bare elsker wub4 ), men samtidig så faller jeg helt i staver over en rød hund i sollys wub4 De bare gløder plain3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 19:50

Linn skrev:
Jeg syns begge fargene er nydelige happy6 At det er så veldig populært med b/t tror jeg er fordi en del skalerer ned fra dobermann eller at det er en farge man er fôret med i tv og filmer.

Da vi skulle ha for 5 år siden, så vi etter b/t tispe. Det klassiske wink3 Grunnen var at min kjære ville ha dobermann og jeg sa "nei, det eneste av mellomstørrelse jeg vil ha er pinscher". Dobbis er altfor stort for meg og jeg liker generelt litt mindre hunder, så det var bare ikke aktuelt. Han insisteerte også først på tispe, siden han trodde det var enklere å ha i hus. For meg var det samma f med farge og kjønn (siden jeg visste at på pinscher spiller det ingen stor rolle). Da "vårt" kull kom ut med en haug røde hanner og jeg ville såååå gjerne ha fra det kullet, fikk jeg til slutt lov til å velge fritt og dermed ble det en rød gutt (endte med to, men det er jo en annen historie).

Faren med at det er en så veldig motefarge med b/t er at det er så utrolig enkelt å selge dem og mange er veldig ukritiske til hva de kjøper. Det gjør det også litt enklere å være ukritisk til kombinasjoner man gjør og jeg tipper at det derfor kan komme kombinasjoner man ellers ikke ville gjort og at useriøse oppdrettere vil kaste seg på bølgen. Det ser man jo overalt. Samtidig er det også litt heldig at pinscher fortsatt er en rase for spesielt interesserte, selv om jeg personlig syns det er noe av det beste som finnes å ha en pinscher eller flere floating

Jeg syns som sagt begge fargene er vakre og spesielle på hver sin måte wub3 En fordel med de røde er at de ikke har det potensielle problemet som b/t hunder har, hvor tantegningene over øynene kan sitte så dumt til at hunden ser konstant sint ut. Men ellers må jeg si at begge farger er fine Smile

Min ekstra svakhet for de røde er at de får et litt mildere uttrykk (noe jeg bare elsker wub4 ), men samtidig så faller jeg helt i staver over en rød hund i sollys wub4 De bare gløder plain3

Det har man jo sett eksempler på, og det vil vi fortsatt se i fremtiden. mad3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 19:52

Gry skrev:
Norwinstars skrev:
Jeg tror det er mer et ønske om statussymbol.
blink00 rolleyes3

Jeg tror det er en smakssak, rett og slett. Jeg liker begge deler, jeg stod på valpeliste både på et rent blackt/tan kull og på et rent rødt kull (dvs der begge foreldrene hadde samme farge) når jeg ventet valp, og for meg hadde det ikke spillt noen rolle hvilken farge valpen hadde hatt. Fargen er en bagatell, det er det siste man bør prioritere når man skal skaffe seg hund, spør du meg. wink3

Kanskje bedre om jeg hadde ordlagt meg annerledes...

Linn beskrev det litt bedre enn meg.
Til Toppen Go down
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyLør Mar 20 2010, 23:07

RØD RØD RØD wub4

Jeg foretrekker de røde, for jeg syns de ser finere ut. Skal også sies at jeg hadde ikke valgt ut en valp ut fra farge. Der er det så mye mer som spiller inn enn hvilken farge skapningen har. Men jeg synes de røde er finest. Fixa kjøpte vi for at hun var til salgs på den tiden vi hadde bestemt oss for å kjøpe en familie hund, den skulle være liten, og renraset, og etter en rase test, ble det dvergpinscher. Meggie ble spurt om vi ville være forvert til, hun var da rød, kunne ikke akkurat malt henne svart. Men falt pladask for utseende hennes og det var selvfølgelig spennende med utenlandske linjer. Krona kunne vært svart hun, men en oppdretter i finnland valgte den sorte tispa i kullet, og da ble det rød basenji på oss. Syns også de røde basenjiene er finere enn de svarte. Så hvem vet, kanskje blir det en svart perle på oss en gang i fremtiden wink3

Som linn skrev, så er de røde så utrolig FINE i sola, de glinser virkelig med den fin fine fargen sin wub3
Jeg mener også at de svarte kan være mer populær pga dobermannen. Har tusen ganger blitt spurt om det er en miniatyr dobermann.
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptySøn Mar 21 2010, 00:17

Jag tror att en orsak kan vara att den röda färgen finns i så många olika valörer och de som har varit i kontakt med mig vill ha mörkrött annars svart. Är det så hos er med? Personligen så är det inte bara färgen som styr utan stamtavlan, därav har jag tre svarta fröknar just nu. happy3
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptySøn Mar 21 2010, 00:57

Ville egentlig selv ha b/t men endte jo da opp med en rød en wub4 Ville ha det egentlig mest for jeg har en forkjærlighet for b/t hunder... Men nå så bare elsker jeg den røde fargen, bl.a fordi at jeg synes rød fargen på pinscherne er en egen farge... Ikke så mange andre raser som har den. Synes og ansiktstrekkene kommer mer fram på de røde Smile

Og som flere nevner så glinser de jo i sola wub4
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 12:17

ElinK skrev:
Irene skrev:
Jeg har sett b&t som har mistet elegansen som pinscher skal ha, de er mer "staff terrier type". Men den feilen finner man sikkert hos røde også. Kanskje det at tidligere var det mange b&t med dårlig benstamme har slått seg litt over ?


Uansett, smak etter behag. Jeg liker røde bla.a av den grunn at det er ikke tusenvis av andre raser med samme farge.

Helt enig happy3

Snakket med ei på t-banen for en stund tilbake som hadde en pinscher på 80-tallet, og hun mente at hun så flere pinschere som hun syntes var for kraftige om dagen. Men det er jo også en smakssak, noen liker de slanke og elegante, mens andre ønsker seg en mer kraftig pinscher.

Dette syntes jeg høres litt dumt ut. Jeg har hatt pinscher siden 70 tallet og sett massevis av pinschere fra begge variantene. Pingler og kraftige hunder finnes både hos brune og sorte pinschere. Og at noen fåretrekker sort i stedet for brunt har vel med smaken å gjøre. At det lissom skal være tøffere å ha en sort kontra en brun pinscher er for dumt.
Og Irene, jammen er det en del brune med dårlig benstamme også wink3 Det viktigste for rasen er ikke fargen, men at kun friske og rasetypiske individer går i avl. Og en annen ting er at tisper skal se ut som tisper, og hanner skal se ut som hanner... uansett farge og rase.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 13:18

Da jeg skulle kjøpe hund vurderte jeg Manchester Terrier en stund, helt til jeg oppdaget pinscheren. I den raseboken jeg hadde var det bare et bilde, og det var av en b/t pinscher. Så fant jeg frem til pinscherklubben, og ble medlem av forumet. Fikk se bilder av både røde og b/t pinschere, men det var de svarte som i mine øyne var de fineste.
Så for meg var det en smakssak, og jeg var helt klar fra begynnelsen på at jeg skulle ha en b/t hannhund. Ikke fordi det "gir mer status" eller fordi det ser ut som en liten dobermann, men rett og slett fordi jeg syntes de var finest.

Nå har jeg begynt og vurdere hund nr.2 (og 3)... Neste hund blir muligens en annen rase, men skal definitivt ha en pinscher til en gang i tiden. Blir nok hannhund da også, men må nok vurdere om det kanskje blir en rød da... Det finnes veldig mange flotte røde pinschere også. happy6

Og ang. benstamme så synes jeg også at det finnes både kraftige og spinklere hunder innen begge fargene, så det tror jeg har mer med gener å gjøre enn med farge (selv om farge også er genetisk, men det blir en annen diskusjon wink3 ).
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 13:50

Om ni är intresserade av att läsa vad Per-Erik Sundgren säger om färger och livskraft kan ni läsa om det här:

http://dogbytes.bloggagratis.se/2010/02/06/2505346-per-erik-sundgren/
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 18:49

Sitat :
Og Irene, jammen er det en del brune med dårlig benstamme også

Sitat :
Og ang. benstamme så synes jeg også at det finnes både kraftige og spinklere hunder innen begge fargene, så det tror jeg har mer med gener å gjøre enn med farge (selv om farge også er genetisk, men det blir en annen diskusjon

Jeg mener selvfølgelig ikke at det har noen å gjøre med farge. Men på 90-tallet var kritikken fra tyske rasespesialister enstydig, det var særdeles fine røde pinschere i Finland. Og i den tiden var det en god del spinkle b&t pinschere, angivelig fordi fargen var (og er fortsatt) mest populær og det var kanskje ikke så nøye med kvaliteten på valpene da de solgte bedre. Røde måtte være gj.snittlig bedre i kvalitet for å selge så bra som b&t.


Sitat :
Det viktigste for rasen er ikke fargen, men at kun friske og rasetypiske individer går i avl. Og en annen ting er at tisper skal se ut som tisper, og hanner skal se ut som hanner... uansett farge og rase.
100 % enig.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 19:10

Jeg også vurderte først Manchester Terrier, og derfor var det helt naturlig at det var b/t jeg hadde tenkt. Da jeg fikk høre om kullet til Lex, og at den ledige valpen var rød, (eller brun som de sa), så ble det enten ham, eller ingen.. Nå i ettertid hvor jeg har lært rasen mer å kjenne, så er jeg veldig glad det ble rød på meg. Syntes hunden i seg selv kommer så mye bedre frem, b/t blir litt borte i fargene sine.. Da jeg skulle ha nr 2 så skulle jeg ha rød igjen! Og hadde det ikke kommet noen rød til meg der, ja så hadde jeg lett videre.. happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 19:39

Liker begge deler like godt!! happy3 Før var rød favoritt, men nå er fargene sidestillt hos meg.


Her om dagen kom det en liten gutt på rundt 8 år bort til oss, han ville hilse på hundene, og da spesielt Nano.. "Svarte hunder med litt brunt på er det aller vakreste jeg vet om!", ganske søt da wub4
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart EmptyTir Mar 23 2010, 20:07

Dogbytes skrev:
Om ni är intresserade av att läsa vad Per-Erik Sundgren säger om färger och livskraft kan ni läsa om det här:

http://dogbytes.bloggagratis.se/2010/02/06/2505346-per-erik-sundgren/

Får ikke opp siden...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Röd och eller Svart Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart Empty

Til Toppen Go down
 
Röd och eller Svart
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Trenger et bilde av en svart/rød hund eller affen i utstillingsmodus ASAP!
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Pinscher hane svart, ett och halvt år
» Svart hule med beige fôring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: