Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor mye mosjon til pinschervalp?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptyLør Mar 20 2010, 08:58

Vi er veldig usikre på hvor mye "mosjon" mira skal ha. Hun er nå 4 1/2 måned. I uka får hun lufteturer rett utenfor mange ganger om dagen, og hver kveld får hun ca. en 20 min lang tur. I helgene er vi ofte på jæløya og koser oss. Ikke så mye tur vi går men heller litt sånn at vi er ute / øver og koser oss. ca. 1-2 timer. Mamma ( og pappa sier seg seff enig) sier vi skal øke turmengden hennes i hverdagen fordi hun har sånne raptusperioder som hun leker masse, og vil helst jage kattene. De mener altså tisseturer + 1/2 time/3 kvarters-turer hver dag. De mener hun er voksen nok til det, men jeg er uenig. Hun er enda bare valpen. Hva mener dere at en valp på hennes alder bør få av "mosjon" ? blir veldig takknemmlig for svar Smile


Sist endret av MiraHedda den Lør Mar 20 2010, 12:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptyLør Mar 20 2010, 09:48

Hvis dere øker så vil dere få en veldig stresset hund og det er ikke morsomt. En hund som klatrer i tapetet er lite festlig. Dere ligger ganske riktig mht tur nå (maks 20 min).

Du kan øke med 5 min pr måned, men husk at en voksen hund ikke trenger mer enn 30-60 minutter tur pr dag. De kan gå lenger iblant,men hverdagene bør ligge omtrent der. Hunden skal ikke kollapse når den kommer hjem, den skal bare være rolig og fornøyd. Smile

En valp vil få raptuser. Sånn er valper. Hvis man ikke går for langt, sørger for at de får nok hvile og har litt rotrening, så slipper man de hysteriske valpene som aldri legger seg ned. Men at valpen får noen raptuser pr dag er helt normalt Smile En pinscher er jo også en del mer aktiv enn en del andre, så rotrening og passe på stressnivået hører med for å få en hund som har det bra Smile

Du kan lese om valpeutvikling her: Valpen
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
kjeksen

kjeksen


Antall Innlegg : 53
Join date : 08.03.2010
Age : 35
Bosted : oslo

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptyLør Mar 20 2010, 20:47

Linn skrev:
men husk at en voksen hund ikke trenger mer enn 30-60 minutter tur pr dag. ]

Ble veldig overrasket når jeg leste dette. I forhold til enrginivået på dvergpinscheren min er 60 min. og dagen et absolutt minimum.
Vi går mye lengre flere ganger i uka. Og hun kollapser aldri når vi kommer hjem,
hun er leken og vil ofte helst fortsette å røre på seg.. mener du jeg bør korte ned på turene?
..jeg tror selv dette med energi er individuelt?
Til Toppen Go down
http://kjeksen.wordpress.com/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptyLør Mar 20 2010, 23:05

Jeg tolket det som Linn skrev at det var det som dekker mosjonsbehovet. En annen ting er det å mosjonere hunden men ikke gi den noe "hjernegym", noe som gjør at hunden virker å ha masse energi og er i verste tilfelle rastløs. Bare se på hunden som har vært på utstilling. Det er jo ikke særlig mosjon, men så trøtt er hunden når den kommer hjem. Den ha brukt hodet sitt på 100 % for å døye ned alle sanseinntrykk den har fått med seg i løpet av dagen.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptySøn Mar 21 2010, 00:21

Det er umulig å slite ut mine dvergpinschere med å gå tur.. Men trener jeg med dem, lar dem bruke hodet sitt, ja da sover de godt og lenge etterpå, er rolige, osv..
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptySøn Mar 21 2010, 09:02

Irene skrev:
Jeg tolket det som Linn skrev at det var det som dekker mosjonsbehovet. En annen ting er det å mosjonere hunden men ikke gi den noe "hjernegym", noe som gjør at hunden virker å ha masse energi og er i verste tilfelle rastløs. Bare se på hunden som har vært på utstilling. Det er jo ikke særlig mosjon, men så trøtt er hunden når den kommer hjem. Den ha brukt hodet sitt på 100 % for å døye ned alle sanseinntrykk den har fått med seg i løpet av dagen.

Jepp, jeg mente det som dekker mosjonsbehovet. Altså kroppens behov for å røre på seg. Man tilpasser jo da etter rase og alder, men det er ingen som verken trenger eller har godt av eksempelvis 3 timer med løping i skogen hver dag. I tillegg til passe mosjon ville jeg hatt godbitsøk og slikt for å bruke hodet også. De må få bruke hodene sine, men for en valp på 4,5 måned tar det ikke mange repetisjonene før valpen har fått nok.

Det som er problemet med å gå for lange turer er at stressnivået øker i kroppen og de klarer ikke å roe seg etterpå (hvis man da ikke har gått så langt at de kollapser, men det skal litt til og gjør det ikke akkurat bedre). Noen tolker det som at hunden er veldig aktiv av natur og trenger enda mer, mens egentlig gjør det vondt verre. Når stressnivået er høyt vil de være mye mer aktive/urolige, samtidig som kroppens immunforsvar brytes ned og de blir mer mottakelige for sykdom. Det klassiske er å få hudproblemer, mye løs mage, ørebetennelse osv. Ikke moro i det hele tatt.

Mine gutter lå lenge på 10-15 minutter om morgenen og 20-25 min om ettermiddagen da de var unghunder. Det var veldig tydelig at det var for mye hvis jeg gikk lenger. Da ble det uro når vi kom hjem og jeg måtte roe det ned. Som voksne er det 10-20 min om morgenen og 30-40 minutter om ettermiddagen de gjerne vil ha, men det kan også være mindre. Alt ettersom dagsformen. Drar vi på hytta en helg blir det lenger et par dager og så tar vi det rolig de første par dagene når vi kommer hjem.

En klassisk ting med valper som har gått for langt er at de begynner å hoppe, bite i båndet, piper osv. Ikke nødvendigvis alle tingene, men det er veldig typisk at de begynner med noe av det. Da vet man at man har gått for langt allerede der. Jeg har vært borti unghunder der det skjer etter 12 minutter, så da måtte de tilpasse slik at de var hjemme igjen før det hadde gått 12 minutter.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? EmptyMan Apr 05 2010, 20:04

Ja, Mira får selvfølgelig masse hjernetrim Smile Vi har et Nina Ottosen spill som hun elsker! Dette blir brukt ofte om vi ikke har hevet godbiter på plenen osv. Helt ærlig er hun ganske rolig inne biggrin Når hun må i buret sovner hun med en gang, og hun kan finne på å legge seg i sofastolen sin unna alle andre, alene i stua om hun vil. Om ikke leker hun med seg selv. Hun er mye roligere enn den bretonen vi hadde før. Når sant skal sier var han jo en hannhund/fuglehund som trengte MYE mosjon + hjernetrim, men fordet happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty
PosteTema: Re: Hvor mye mosjon til pinschervalp?   Hvor mye mosjon til pinschervalp? Empty

Til Toppen Go down
 
Hvor mye mosjon til pinschervalp?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor mye trening/mosjon får deres Dvergpinscher?
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
» Pinschervalp og barn (knurring)
» Hvor kan vi få ringtrening??
» Svart ullgenser til pinschervalp (SOLGT!)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: