Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Antal födda valpar just nu

Go down 
+9
Simira
Fly
marit-p
Gry Elena
Kinkade
Linn
Caroline
Marion G
Magdalena
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 18:51

I Sverige är det otroligt många valpar och även vuxna hundar som söker ett hem (vet inte hur det är i Norge). Hur ska vi uppfödare agera för att få en bättre jämvikt? Självklart har alla uppfödare en tanke och mening med sin kull och att man vill gå vidare i sin avel, men är det inte ibland dags att bromsa lite. Jag har själv valt att skjuta på en kommande kombination just pga av detta. Det handlar inte om att jag inte har kunnat finna hem tidigare till mina valpar utan tvärtom har det inte varit några problem. Min tanke är mer att man kanske ska tänka på rasen i stort och inte bara på sin egen uppfödning.

Vad tycker ni?
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 18:53

Enig. Føler alle tisper får valper i dag.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Gjest
Gjest




Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 18:56

Jeg er veldig enig.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 19:54

Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 20:01

Caroline skrev:
Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?

Jeg håper det blir en brems snart :( Når det er så mange valper i omløp så øker også antallet på dem som havner i hjem som ikke har vilje eller evne til å ta seg av dem, omplasseringer øker (uansett årsak, det er hunder som MÅ flytte for å få det bra) og jeg vil tro at man da opplever det man generelt ser overalt: nemlig at tenåringshanner blir avlivet oftere.

Veldig trist og jeg håper at alle som har oppdrett ser situasjonen og jeg håper at alle de som har en tispe som er så søt kan tenke seg om både 3 og 4 ganger før de setter valper på henne. Det tjener ingen å ha for mange valper i omløp.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 20:32

[quote="Caroline"]Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?[/quote]

happy3 Håper du får rett i den spådommen!

Jeg skulle så inderlig ønske at alle som valgte å starte med oppdrett hadde en genuin interesse og ambisjon om å tilføre rasen noe positivt og å jobbe for å gjøre rasen enda bedre enn det den er i dag.

Jeg tror (som Linn sier) at vi vil se mange flere omlasseringshunder i tiden framover, og også unge hunder som blir avlivet rett og slett for at eierne aldri har forstått hverken hva de har kjøpt seg eller hvordan en hund "fungerer" i de ulike livsfasene sine. Om en valpekjøper har helt andre forventninger til å ha hund enn det som faktisk er realistisk...så går det sjelden bra (det gjelder for så vidt uansett hvilken rase man velger seg.....) Jeg møter stadig nye dvergpinschereiere som kan overraskende lite om rasen de har valgt å anskaffe seg, og som oppdretter mener jeg at man har et stort ansvar og informere valpekjøpere om BÅDE positive OG negative sider ved sin egen rase!


I tillegg er jeg stadig forbauset over at folk virkelig tror de skal tjene PENGER på DP oppdrett happy4 Lykke til med den!
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 20:59

Helt enig, alt for mange som har en tispe som må ha valper sad3 Dukker jo opp valper i hytt og pine for tiden what3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptySøn Mar 14 2010, 22:48

Caroline skrev:
Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?

Men, bör inte etablerade uppfödare också bromsa?
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 11:38

Dogbytes skrev:
Caroline skrev:
Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?

Men, bör inte etablerade uppfödare också bromsa?

Ja, det er klart. Kanskje man ikke trenger å gjennomføre alle de planlagte kullene. Det er sikkert noen kull man kan vente litt med happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
marit-p

marit-p


Antall Innlegg : 106
Join date : 09.10.2009
Age : 37
Bosted : Arendal

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 13:05

Ja det er ganske så mange dp'er til salgs for tiden. ser bare på blocket.se kryr det jo.
Men ser ganske mange useriøse personer. for en tid tilbake så jeg en annonse på finn.no om
noen som annonserte ut dp valper. Jeg fikk sjokk da jeg leste hvem pappan var,for denne hannen er ganske stor
og agressiv mot barn og mot eier.så bruker de den hannen i avl :affraid: vel å merke disse folkene er ikke opdrettere.
Denne hunden har byttet hjem 4 eller 5 ganger nå.
Synes det er utrolig trist at folk avler kun for å avle når de egentlig ikke helt vet hva de driver med..Og mange av valpekjøpere
kjøper hund av rein spontanitet,ikke helt gjennomtenkt kjøp.Og det er utrolig trist at ikke folk kan ta seg tid til å sette seg nogelund inn i den rasen de vil ha.
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 14:20

marit-p skrev:
for en tid tilbake så jeg en annonse på finn.no om
noen som annonserte ut dp valper. Jeg fikk sjokk da jeg leste hvem pappan var,for denne hannen er ganske stor
og agressiv mot barn og mot eier.så bruker de den hannen i avl :affraid: vel å merke disse folkene er ikke opdrettere.
ha.

Jeg mistet tråden her jeg. Hvem var det som ikke var oppdretter i denne saken?
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 14:35

Fly skrev:
marit-p skrev:
for en tid tilbake så jeg en annonse på finn.no om
noen som annonserte ut dp valper. Jeg fikk sjokk da jeg leste hvem pappan var,for denne hannen er ganske stor
og agressiv mot barn og mot eier.så bruker de den hannen i avl :affraid: vel å merke disse folkene er ikke opdrettere.
ha.

Jeg mistet tråden her jeg. Hvem var det som ikke var oppdretter i denne saken?

Vi behøver ikke å dra inn enkeltsaker her, men generelt så er jo alle oppdrettere av det kullet de har. Det gjelder uansett om de har planer om å fortsette, har en plan bak kullet, om det er en tjuvparing osv.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 15:20

Linn skrev:
Fly skrev:
marit-p skrev:
for en tid tilbake så jeg en annonse på finn.no om
noen som annonserte ut dp valper. Jeg fikk sjokk da jeg leste hvem pappan var,for denne hannen er ganske stor
og agressiv mot barn og mot eier.så bruker de den hannen i avl :affraid: vel å merke disse folkene er ikke opdrettere.
ha.

Jeg mistet tråden her jeg. Hvem var det som ikke var oppdretter i denne saken?

Vi behøver ikke å dra inn enkeltsaker her, men generelt så er jo alle oppdrettere av det kullet de har. Det gjelder uansett om de har planer om å fortsette, har en plan bak kullet, om det er en tjuvparing osv.


Det var meningen å komme fram til samme poenget til slutt, at alle som har et kull på, kanin, katten, hunden, hamsteren og gullfisken sin er oppdretter
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Gjest
Gjest




Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 15:57

Caroline skrev:
Dogbytes skrev:
Caroline skrev:
Det er ikke tvil om at det er mange dvergpinschervalper i omløp for tiden. Det er lett å se på Finn.no.
Kanskje vil oppdretterne som ikke er interessert i rasen, men kun har valper for å ha valper, slutte å avle etter hvert som de ser at det er vanskelig å få solgt?

Men, bör inte etablerade uppfödare också bromsa?

Ja, det er klart. Kanskje man ikke trenger å gjennomføre alle de planlagte kullene. Det er sikkert noen kull man kan vente litt med happy3

happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Mar 15 2010, 17:38

Fly skrev:
Linn skrev:
Fly skrev:
marit-p skrev:
for en tid tilbake så jeg en annonse på finn.no om
noen som annonserte ut dp valper. Jeg fikk sjokk da jeg leste hvem pappan var,for denne hannen er ganske stor
og agressiv mot barn og mot eier.så bruker de den hannen i avl :affraid: vel å merke disse folkene er ikke opdrettere.
ha.

Jeg mistet tråden her jeg. Hvem var det som ikke var oppdretter i denne saken?

Vi behøver ikke å dra inn enkeltsaker her, men generelt så er jo alle oppdrettere av det kullet de har. Det gjelder uansett om de har planer om å fortsette, har en plan bak kullet, om det er en tjuvparing osv.


Det var meningen å komme fram til samme poenget til slutt, at alle som har et kull på, kanin, katten, hunden, hamsteren og gullfisken sin er oppdretter

Regnet med det wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
marit-p

marit-p


Antall Innlegg : 106
Join date : 09.10.2009
Age : 37
Bosted : Arendal

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTir Mar 16 2010, 11:27

Det var ikke meningen å dra inn enkelt personer Smile var et eksempel på hvor mye useriøst "oppdrettere" det er som avler uten å vite hva de gjør.
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Mar 18 2010, 19:16

Jeg har lagt merke til det samme, og ikke bare innen dp. Innen flere både mer og mindre populære raser (men kanskje mest blant de mer populære) er det stadig igjen valper "til overs" som selges senere enn vanlig leveringstid. Jeg tror at den voldsomme popularitetsbølgen som har vært rundt hundehold og spesielt miniatyrhunder er på vei tilbake. Og jeg håper inderlig at alle oppdrettere har vett til å gjøre noe med det, ved å begrense mengden avl. Det er nok hjemløse hunder, og som trådstarter sier, så kan man kanskje utsette eller avlyse noen planlagte parringer. Det hjelper ingen å avle på gode kombinasjoner dersom hundene ikke får gode hjem. Jeg tror ihvertfall ikke jeg ville hatt valper hvis jeg ikke trodde at jeg kunne få gode hjem til alle, og det begynner å bli et mettet marked nå. Jeg håper bare at man greier å begrense avlen før det er "for sent".
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Gjest
Gjest




Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Mar 18 2010, 23:46

Simira skrev:
Jeg har lagt merke til det samme, og ikke bare innen dp. Innen flere både mer og mindre populære raser (men kanskje mest blant de mer populære) er det stadig igjen valper "til overs" som selges senere enn vanlig leveringstid. Jeg tror at den voldsomme popularitetsbølgen som har vært rundt hundehold og spesielt miniatyrhunder er på vei tilbake. Og jeg håper inderlig at alle oppdrettere har vett til å gjøre noe med det, ved å begrense mengden avl. Det er nok hjemløse hunder, og som trådstarter sier, så kan man kanskje utsette eller avlyse noen planlagte parringer. Det hjelper ingen å avle på gode kombinasjoner dersom hundene ikke får gode hjem. Jeg tror ihvertfall ikke jeg ville hatt valper hvis jeg ikke trodde at jeg kunne få gode hjem til alle, og det begynner å bli et mettet marked nå. Jeg håper bare at man greier å begrense avlen før det er "for sent".

Kun de mest etterspurte kombinasjonene vil bli gjort, hvor jeg vet jeg har en viss sikkerhet. Her er det også utenlandske interessanter, og da er det avgjørende. Myggis vil jeg utsette minst 1 år med å bruke, da hun skal stilles mye fremover. happy3


Sist endret av Norwinstars den Tir Jun 15 2010, 01:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyFre Mar 19 2010, 07:19

Simira skrev:
Jeg har lagt merke til det samme, og ikke bare innen dp. Innen flere både mer og mindre populære raser (men kanskje mest blant de mer populære) er det stadig igjen valper "til overs" som selges senere enn vanlig leveringstid. Jeg tror at den voldsomme popularitetsbølgen som har vært rundt hundehold og spesielt miniatyrhunder er på vei tilbake. Og jeg håper inderlig at alle oppdrettere har vett til å gjøre noe med det, ved å begrense mengden avl. Det er nok hjemløse hunder, og som trådstarter sier, så kan man kanskje utsette eller avlyse noen planlagte parringer. Det hjelper ingen å avle på gode kombinasjoner dersom hundene ikke får gode hjem. Jeg tror ihvertfall ikke jeg ville hatt valper hvis jeg ikke trodde at jeg kunne få gode hjem til alle, og det begynner å bli et mettet marked nå. Jeg håper bare at man greier å begrense avlen før det er "for sent".


happy6 Jeg har satt meg en begrensning på max to kull pr år.Som du sier så skal de ha nye gode hjem,noe som faktisk ikke vokser på trær,og de skal ha oppfølging alle som en noe som krever tid..
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Gjest
Gjest




Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyMan Jun 14 2010, 23:01

Tar opp denne tråden igjen da det for det første fortsatt er MYE valper til salg, og for det andre er noen uttalelser i denne tråden som ikke lengre stemmer..

Jeg tar ikke dette opp for å henge ut noen som helst, så det er sagt tidlig i mitt innlegg. Men som oppdretter på dvergpinscher bryr jeg meg om fremtiden for rasen...

Jeg undrer meg noen ganger på hvor gjennomtengt noen kombinasjoner er, uten at jeg sier at jeg sitter med fasiten. Men jeg ser at hannhunder lånes ut mer enn jeg selv ville valgt å gjort, og også at nye kombinasjoner dukker opp i "hytt og gevær".
Ofte blir hannhund byttet ut med en annen før paring, hele paringen blir fjernet og 2 nye dukker opp osv.. Og dermed sliter jeg selv med å finne en rød tråd i det hele..

Har vi vanskeligheter med å begrense oss selv?
MÅ vi pare en tispe hver gang muligheten byr seg, eller kan man ta et overblikk rundt seg, og kanskje utsette paringen til neste løp, eventuelt neste år?
Er paringen nøye planlagt, eller er det et plutselig innfall man får, når man kommer over en flott hannhund, eller kanskje bare en som er lett tilgjengelig?
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Jun 17 2010, 13:28

Når man mister den røde tråden i andres opplegg, så er min erfaring at man kommer langt med en telefon samtale til den aktuelle person. Da kan man få forklaring på hvem hva og hvorfor, for så å finne den røde tråden igjen.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Jun 17 2010, 15:14

Er denne "røde tråden" viktig? Jeg skjønner såklart at man må ha en plan med avlen osv., men bør ikke denne planen kanskje revurderes når vi har den overproduksjonen av hunder som vi begynner å se?

Jeg bor for tiden i England, og ser med skrekk på overfloden av hunder og såkalte "rescue centres" og "dog sanctuaries" og organisasjoner og steder som tar seg av uønskede hunder, og nå er "til og med" små motehunder begynt å komme inn på sentrene. Dette er noe vi ikke vil ha i Norge!

Jeg ser at flere av de som har svart positivt og sagt seg enig i trådstarters uttalelse her er aktive og antatt seriøse dp-oppdrettere, som såvidt jeg kan erindre har presentert alt fra ett til flere kull nå og fremover... Det er klart at man ikke kan stoppe avlen helt. Men er alle disse kullene "nødvendige"? Er det noen som har noe tall på antall kull og valper de siste årene, f.eks?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Jun 17 2010, 15:59

Er ikke oppdretter, men legger jo merke til at det både har eksplodert når det kommer til antall nye oppdrettere de siste par årene (i alle fall på dp som jeg legger mest merke til siden jeg har rasen selv) i tillegg til at antall kull rundt omkring øker.

Men det er kanskje greit å være enig i at det fødes altfor mange valper (det ser man jo), men det er kanskje vanskelig å bremse selv? Lettere hvis alle andre bremser liksom.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Jun 17 2010, 20:16

Till dags datum är det 281 valpar reggade hos SKK (2010), varav 7 är importer.
Hur ser det ut i Norge?
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu EmptyTor Jun 17 2010, 20:30

Dogbytes skrev:
Till dags datum är det 281 valpar reggade hos SKK (2010), varav 7 är importer.
Hur ser det ut i Norge?

Shitt, da snakker vi...og enda er vi bare halvveis i året...! what3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content





Antal födda valpar just nu Empty
PosteTema: Re: Antal födda valpar just nu   Antal födda valpar just nu Empty

Til Toppen Go down
 
Antal födda valpar just nu
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Antal pinscher
» Se Uch Lilla Enebys Dimma
» Min hund har fått valpar
» Kennel Rivendells
» Valpar efter Rocky och Puma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: