Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...

Go down 
+16
Susanne
Lene
Anne
Julie
Hera
kjeksen
Maiken
Nina (Kennel Dijontoma)
Linn
Maria
Gry Elena
jeanette
Lex
Caroline
Hilde
helle
20 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyLør Mar 13 2010, 15:14

Gjelder vår BC på 11 år.

Hun skadet seg torsdag kveld, hylte til og klarte ikke å bevege beinet.. Men utpå kvelden ble hun helt fin. Dette skjedde på fjellet, men har hatt kontakt med vet på telefon og gjort øvelser over telefon for å finne ut litt.

Min far er der oppe aleine, og han kjører ikke bil, så noe annet har ikke vært mulig å få til.

Hun virket helt fin, men i dag har bakparten startet å svikte.. Skjer plutselig i svinger, etc.. Hun virker ikke å ha noe vondt, fortsetter som ingenting.. Jager katter, osv..

De er tilbake på mandag, så da blir det å dra rett til veterinær..



Men jeg mener å ha lest her inne, eller muligens på andre hundeforum, om lignende tilfeller der bakparten plutselig kollapser/blir lam.. Fortell gjerne det dere vet om dere har hørt om lignende...



EDIT: Legger til at hun er røntget for et års tid siden, og hun har ikke noen forkalkninger i hofter eller rygg.
Vi tenker jo prolaps, nerver i klem, eller noe slikt..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyLør Mar 13 2010, 15:27

Det høres slett ikke godt ut..stakkars! trøst*

Trenger ikke ha forkalkninger for at slike ting skjer. Og forkalkninger kan komme i løpet av 1 år. Min GD fikk voldsomt mye forkalkninger i løpet av 5 mnd...

Kan være en nerve i klem, skiveutglidning, brist i beinet, strekk i muskel...hva som helst. Hunder takler smerter ulikt. Hun er jo 11 år.

Veterinæren er vel den tryggeste til å uttale seg, vil jeg tro.

Masse go bedring og lykke til! sidehug
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 16:58

Jeg husket feil ang forklalkingene.. Hun har (eller hadde sist vi tok bilde) ikke noen forkalkninger i ryggen, hoftene var så og si helt fine, men de hadde altså begynnt..

Tærene på den ene foten er helt stive, og hun har også mye forkalkninger i det ene kneet. Dette er pga skaden hun har, hun mangler en tå, og har overbelastet andre kneet.


Får se i morgen hva veterinæren sier.


Synd ikke flere hadde erfaringer, alltid greit å høre fra andre som har opplevd lignende sad3
Til Toppen Go down
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 18:17

Det kan høres ut som en låsning(nervesystemet fungerer ikke optimalt når man har en låsning), det er også typisk at det kommer i forbindelse med fall/slag o.l
Det er noen gode veterinærer som driver kiropraktikk i Oslo/omegn, den ene er min sjef Ellen Schmedling(Spydeberg) den andre er Kristin Halle(Nesodden) det er sikkert flere gode, men disse to jobber en del med hund, spesielt Kristin Halle

Lykke til!

Hilde
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 18:22

Jeg har hørt at slikt kan forekomme hvis hunden får en nerve i klem.
Håper du finner ut av det. God bedring therethere
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 18:22

Har ikke førstehåndserfaring heldigvis. Men husker at dachsen til en barndomsvenninne av meg ble lam i bakparten. Det er så lenge siden at jeg ikke tør være helt sikker på om det var skiveutglidning eller prolaps (er det det samme?) Men han var lam i 3 uker, og da ga de opp og avlivet ham. sad3

Dachsen vi hadde fikk prolaps i ryggen et par ganger med noen års mellomrom, tror det var ca ved 4 og 6 års alder. men kan ikke huske at han hadde lammelser. Bare at han hadde vondt og ikke ville noe..

Vet ikke om det var noe hjelp jeg.. unsure3
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 19:40

Jeg vet at Aquadog i Bergen oxo har flinke folk med take på alternativ behandling hos hund...

det kan være en kraftig låsning i overgang rygg/bekken, det kan oxo være nakken. det er i allefall det første som jeg tenker på når man mister følelsen i bakparten. det mest vanlige er en låsning eller "skade" i virvel nr 6-7 eller 8, når det gjelder bakparts lammelser.

God bedring, håper de finner ut av hva som er galt med hunden.
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 20:53

Huff da, håper det er forbigående og ikke som vår Nemi! God bedring sidehug
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptySøn Mar 14 2010, 21:30

Takk for god bedring ønsker, og forslag på hva det kan være!


Det eneste jeg syns er så rart er at hun ikke har vondt.. Hun løper rundt som hun pleier, osv.. Perioden hun hadde vondt i ene beinet sitt haltet hun, ville ikke gå, osv.. huh3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 20:15

Da har hun vært hos vet.. Hun skal videre til spesialist på torsdag..

Vi har valgt å ikke gi henne smertestillende, rett og slett fordi det ikke virker som hun har vondt... På torsdag skal nye røntgenbilder tas, og div tester spesialisten anbefaler..

Om det ikke er noe å gjøre så blir jo valget litt sånn vanskelig.. Om hun ikke har vondt, kan vi la henne gå slik? Eller er det uetisk når ikke kroppen fungerer som den skal? Jeg tenker det siste, og det gjør mamma og dem også.. unsure3 Hun er 11,5 år, og da hun var 9 fikk vi beskjed om at hun ikke hadde lenge igjen pga forkalkningene i poter og knær, poten er HELT stiv pga forkalkning.. Hun reagerte dog så positivt på behandlingen den gang at all haltingen forsvant, og hun fikk en mykere gange.. Vi har sett i det siste at hun begynner å bli stiv igjen... FÅr se hva veterinæren sier.. Jeg krysser fingrene!!


Merker også at hun er gammel på andre måter, hun hører veldig dårlig, har ikke luktesans, og ser dårlig.. Hun har også endret oppførsel mot barn, hun er plutselig giret på dem, vil hilse osv.. Hun har aldri vært veldig begeistret for barn, aldri knurret eller slik, men bare gått vekk fra dem.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 21:04

Jeg vet bare at jeg aldri kommer til å stole på at en hund ikke har vondt på bakgrunn av at den ikke viser smerte. Dette fordi hunder har en fantastisk evne til å skjule at de har vondt. Jeg har hørt og sett så mange tilfeller hvor hunder (og hester for den saks skyld) ikke har vist tegn på smerte, men når de røntges (for eksempel) så har veterinæren sagt at hunden må ha hatt det svært vondt over lang tid. Og det har vært hunder som har blitt brukt i hundesporter som er belastende og som man skulle tro de ville vegre seg til å yte maks pga smerte, men hvor eier ikke har hatt aning om at hunden har vært full av forkalkninger/skader osv. fordi den har gitt alt under trening og heller ikke vist tegn på smerte i det daglige. Så jeg tenker heller smertestillende en gang for mye enn en gang for lite...

Om man skal la hundene slippe eller ei når de begynner å bli gamle og syke/svake, er vel det vanskeligste valget vi som hundeeiere må ta. Man må vel bare vurdere om hunden har ett fullverdig hundeliv, om livskvaliteten er bra, at den ikke har vondt osv. Det er vanskelig å skulle sette egne følelser til side når man tar slike valg, men det er likevel det man må gjøre, tenker jeg. Også er det noe med det at når hundens atferd endrer seg til noe mindre bra pga alderdom og det som følger av sykdom/svakhet, så må man kanskje tenke at da går det bare en vei og at grensa nærmer seg for å ta det vanskelige valget, selv om det er vondt for oss som eiere.

Jeg ville uansett avventet og hørt hva veterinæren sa om behandling, livskvalitet og fremtidsutsikter for hunden, også vurdert ut fra det. Og så klart tatt i betraktning det dere allerede ser av hundens hverdag per i dag.

Lykke til! Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... 102756
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 21:13

Det er ikke alltid så enkelt å se om hunden har vondt. Som Maria skriver så skjuler de det så lenge de kan. Når de ikke lenger klarer å skjule det er det ille :( Det er ikke enkelt og for meg er det sånne ting som river meg i stykker som hundeeier. Å vite når man skal si stopp. Når det er nok. Er man flere om beslutningen er man kanskje heller ikke enige og det er jo ikke akkurat en diskusjon man ønsker å ha.

Jeg ville gitt smertestillende og så sett hva veterinæren sier på neste time.

Lykke til! Tenker på dere trøst*
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 21:28

Dette tenker vi klart på også, hunder ER flinke til å sjule smerte, det ligger i deres natur å ikke vise at de er svake/syke..

Men hun har det helt klart MYE bedre nå, enn da hun hadde de betennelsene for noen år siden, for da viste hun tegn på smerte når vi trykte på henne, noe hun ikke gjør nå, og hun ble bra fra det, så vi kan håpe unsure3 (Eller bra og bra, forkalkningene er jo der, men så bra at hennes livskvalitet er bra da). Nå oppfører hun seg helt som før, eneste er at bakparten er helt merkelig av og til..


Vi merker på oppførselen at hun begynner å bli gammel. Samtidig er hun ung til sinns, leker, osv.. Huff vanskelig, har jo hatt henne siden jeg var 10-11 sad3
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 21:29

Jeg vet hvordan dere har det nå... det er tøft og det er vanskelig.. Vi kjempet i drøye 21 dager med vår dobertispe som oxo var lam i bakparten periodevis etter forgiftningen i sommer... vi jobbet med hunden 24-7, men tilslutt måtte vi bare gi opp...

Håper dere finner den riktige veien for dere og hunden...

Tenker på dere therethere therethere
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyMan Mar 15 2010, 21:33

Veldig trist å høre... sad3 Krysser fingrene for at hun vips er bedre igjen eller at de finner ut av det og kan hjelpe henne...! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest




Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTir Mar 16 2010, 05:45

God bedring. sidehug
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTir Mar 16 2010, 10:52

Så trist å lese sad3
Masse god bedring, tenker på dere therethere
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
kjeksen

kjeksen


Antall Innlegg : 53
Join date : 08.03.2010
Age : 35
Bosted : oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyOns Mar 17 2010, 22:43

Vi krysser fingrene! trøst*
Til Toppen Go down
http://kjeksen.wordpress.com/
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 11:15

Huff så trist, kan tenke meg dere har mye å tenke på fremover. Håper hun kommer seg og blir frisk så dere slipper å tenke den vonde tanken som ikke alltid er like lett å ta en avgjørelse på trøst*
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 11:18

Er spent på hva spesialisten sa?
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 14:02

Skal dit nå, iiik.. Time kl 4!!
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 14:13

helle skrev:
Skal dit nå, iiik.. Time kl 4!!

Lykke til! Krysser fingre for gode nyheter! sidehug
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 14:18

Tvi-tvi! sidehug
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 14:48

Lykke til,håper på godt nytt happy3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... EmptyTor Mar 18 2010, 19:59

Da er vi tilbake.

Hun har skiveprolaps i ryggen.

Hadde dette vært en unghund, så hadde hun blitt lagt i narkose igjen og fått sånn kontrastvæske og tatt nye bilder, mtp operasjon. Nå er operasjon utelukket på Ronja, både pga alder og pga tidligere sykdomshistorie.

Hun har svært reduserte reflekser i bakbeina, har dårlig balanse og dårlig koordinasjon i bakparten. Informationen bruker med andre ord lang tid fra bakparten til hjernen, og omvendt.

Veterinær syns hun var forholdsvis dårlig i forhold til når det skjedde, det er vanlig at det bedrer seg mer enn det har gjort på tiden hennes. Derfor håper vi (rart å håpe på slik, men nå er det faktisk vårt beste håp) at det har satt seg betennelse i ryggen, og at det er dette som gjør mest vondt, og hemmer bedring på henne nå.

Behandling videre er smertestillende og betennelsesdempende, metacam, og tidsperioden er 2 uker. Da skal vi tilbake på kontroll. Om det er bedring, så tar vi det derifra, og om det ikke er bedring blir det avliving. Hun kan ikke gå rundt slik hun går nå, det er både vi og veterinær enige om. sad3



Prisen vår kom på 2500 inkl behandling, ikke mye, og vi krysser fingerene for at det hjelper!!
Om hun hadde vært unghund, og vi/veterinær hadde operasjon i tankene hadde prisen på utredningen kostet rundt 5000, og så hadde jo operasjon kommet utenom. For oss, der operasjon uansett var utelukket, var det ikke poeng i å ta bilde med kontrastvæske, da bruker vi heller de pengene på videre rehabilitering, fysio ol, dersom hun blir bedre etter de to ukene med betennelsesdempende..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty
PosteTema: Re: Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...   Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart... Empty

Til Toppen Go down
 
Periodevis lam i bakparten, eller kollaps i bakpart...
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Slapp eller syk dp?
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Er det en dp under der eller?
» Valpefór eller Voksenfór?
» PC eller MAC?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: