Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fortvila, trenger gode råd !

Go down 
5 posters
AvInnlegg
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptyLør Feb 13 2010, 20:52

Alfa er nå 13 uker gammel, å en flott valp Smile Lurer bare på om noen her inne kanskje kan hjelpe meg, med litt småting? føler meg litt fortvila.
Alfa er forferdelig aktiv. Hun bare springer i ring inne, å lite virker. Har nå begynt med litt passivitetstrening, dvs at hun skal ligg på plass, men vil ikke kreve så mye av henne så tidlig. Hun ligger også å uler litt når hun må ligge der. høres ut som hun har det helt forferdelig ! Jeg kan jo ikke ha henne spinnende rundt i stua, det går bare ikke...

Om natta ligger hun i bur, det går kjempebra, og hun roer seg med engang. skjønner nok at det er kveld Smile Men når jeg forlater huset, uler hun å bjeffer sinnsykt høyt. det varer ikke så lenge, men høres helt forferdelig ut. vil det gå over etterhvert, eller kan det tyde på separasjonsangst ? Hva gjør jeg isåfall da?

Hun er også fæl å bite, mest fordi hun blir forferdelig ivrig. kan også finne på å knurre mot meg, når hun leker. Mange sier at dette er en valpeting, og det vil gå over..

Hvordan er beste måte å trene innkalling? hun lystrer IKKE i det hele tatt når jeg roper etter henne. Ellers er hun veldig flink, og lyder kommandoer som sitt, bli, rull, sitt opp osv... vil bare ikke skjønne kom hit. Gir henne godis og masse kos hvergang hun kommer til meg. Når kan man begynne å trene med langline? er det for tidlig ?

Håper på gode råd... Vil jo at lille vennen min skal ha det bra Smile

:wub3
Til Toppen Go down
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: liten ting til   Fortvila, trenger gode råd ! EmptyLør Feb 13 2010, 20:58

det skal sies at hun igrunn er veldig lettlært Smile Hun var helt husrein ved 11 ukers alder, og har ikke hatt ett eneste uhell inne siden da. sier selv ifra når hun skal ut !Smile

Hun tar også andre kommandoer veldig lett. Hvorfor ikke "kom hit?"

hhi, teite spørsmål kanskje , men må bare spørre Smile
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptyLør Feb 13 2010, 21:25

Siden hun bare er 13 uker så er nok det meste du skriver her valpefakter.. Jeg tror ikke du skal ha så høye forventninger enda.

Har du trent alene-trening med henne? Er hun mye alene hjemme?? Tror nok ikke det er seprasjonsangst enda, hun er tross alt en valp og prøver nok fortsatt å bli trygg...

Har du prøvd å trene "kom-hit" kommando ved hjelp av en annen person? Altså at dere står på hver sin side av rommet for eksempel med godebiter. Alfa er først hos en av dere, så roper den andre på henne og gir henne en godbit og maaaaassssseeee ros når hun kommer. Jeg ville begynt med kort avstand og økt på etterhvert. Det var den metoden vi lærte på valpekurset...
Til Toppen Go down
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptyLør Feb 13 2010, 21:30

har trent litt på å gå inn og ut ja i korte perioder. men hun uler bare jeg går ned trappa. Det blir stille iløpet av 2-3 minutter, å da blir det stilt... hun tygger i madrassen og river i den, har lest ett sted at det kan tyde på stress ? Men kanskje det er hos voksen hund? Hun tygger jo på alt så Smile

Skal prøve den kom hit metoden , hørtes lurt ut. Har bare fått tips om langline, men syns nesten det er for tidlig. hun er jo bare baby enda. Smile

hun har også litt problemer med å roe seg ned. Hun sliter med å sove på dagtid, siden hun er så vanvittig nysgjerrig. Skal få med seg alt, å gå i bena mine hele tiden ! Eneste gangen hun slapper av er når jeg ligger på sofaen, å hun får ligge nedenfor på hjørnet av pleddet mitt. Kanskje den avhengigheten går over etterhvert ?

Min første hund alene dette, så vil at alt skal gå bra !Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptyLør Feb 13 2010, 21:39

I forhold til det at hun er vill inne, så kan du lese om rotrening i denne tråden: https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/atferd-trening-f7/rotrening-hva-gjor-du-t1311.htm

At hun hyler når du går fra henne er ikke så rart. Valper må gradvis lære seg å være alene hjemme, det ligger ikke til hunder å bli forlatt alene, så det vil de protestere på dersom en ikke går frem gradvis slik at de blir trygge når de er alene. Begynn med å gå til utgangsdøra uten å gå ut. Deretter går du ut og kommer inn igjen med det samme, og etterhvert øker du tiden du er ute før du kommer inn igjen. Først noen sekunder, deretter minutter osv. Ikke lag noe styr med at du går og kommer, bare lat som ingenting.

At hun ikke lystrer på kommandoen "Kom hit" er nok bare fordi hun ikke vet at det innebærer at hun skal komme hver gang, samt at det hun holder på med nok er mer interessant enn hva det er å komme til deg. Du kan trene innkalling ved å benytte flere ulike øvelser. Jeg har to øvelser som jeg brukte, og enda bruker for å vedlikeholde innkallingen. Dene ene er at en person holder hunden mens jeg går/løper 15-20 meter fra dem. Hjelperen (den som holder hunden) slipper hunden når h*n kjenner at hunden vil etter meg eller når jeg stopper. Når hunden kommer til meg, så belønner jeg med det beste hunden vet, for eksempel fiskekake, blodpølse el.l. Jeg belønner også mye med stemmen og gjør meg interessant for hunden ved å leke litt med den og gjøre det morsomt å komme til meg. Jeg gjentar dette fem-seks ganger i hver økt og belønner like bra hver gang. Til å begynne med sier jeg ingenting for å få hunden til å komme til meg. Den skal komme frivillig. Etterhvert, når man har gjort denne øvelsen noen ganger (over flere dager og flere steder), så legger jeg på kommando slik at hunden lærer å koble atferden "Løpe fort til mor" med innkallingskommandoen min. Kommandoen sier jeg til å begynne med når hjelperen har sluppet hunden og den nesten er hos meg, neste gang sier jeg det litt tidligere, og til slutt rett før hjelperen slipper hunden. Jeg har en innkallingskommando som ingen andre sier til hunden min; "Nero" (hunden min heter Melba...). Dette har jeg valgt fordi jeg ikke ønsker at hunden min skal høre innkallingsordet annet enn når jeg kaller inn. "Nero" skal bety "Løp til mor så fort du kan, det lønner seg"! Ord som "Kom" og "Her" sier folk stadig vekk til Melba uten at det betyr at hun skal komme i full fart til dem, så jeg vil ikke benytte ett innkallingsord som vannes ut av annen bruk. "Nero" bruker jeg heller ikke når jeg skal sette henne i bånd. Da roper jeg bare navnet hennes, plystrer eller henter henne (vil ikke at hun skal forbinde "Nero" med å miste friheten...), og jeg kaller henne ofte inn for å kun belønne for så å si fri igjen.

Den andre øvelsen jeg brukte i valpetiden og som jeg nå kun gjør på tur innimellom for å friske opp, er at jeg har hunden løs og belønner den hver eneste gang den kommer til meg frivillig (jeg er passiv og hverken roper på den eller gjør ablegøyer for å få den til å bli obs på meg). Jeg skifter stadig retning, altså når hunden går til venstre, så går jeg til høyre. Hunden skifter da retning (vil jo ikke miste meg av syne), kommer til meg, jeg belønner med det beste hunden vet, sier fri og går fra den igjen. Når hunden på nytt kommer til meg (den vil fort skjønne at den må følge med hvor jeg er, for hvis ikke så blir jeg borte - jeg går jo i en annen retning enn hunden... Også lønner det seg jo å komme til meg!!), belønner jeg igjen. Når du trener på denne måten er det lurt å være på ett sted hvor hunden kan gå løs og du må ha med deg en medhjelper (dersom hunden din ikke er slik at den kan finne på å blåse i at du forsvinner) slik at du faktisk kan bli borte dersom hunden ikke følger etter deg - medhjelperen passer da på hunden når du bare går. Denne øvelsen gjør at hunden lærer seg at den må følge med på hvor du er fordi du ikke stopper og venter på den eller kommer og henter den.

Om du ikke stoler på at hunden din holder seg i nærheten av deg, er det lurt å bruke langline. Jeg har aldri benyttet meg av det fordi den bare ble i veien, samt at Melba satte seg fast overalt dersom hun hadde den på, men nå stikker ikke hun av (vil ikke miste meg ut av syne) og innkallinga fungerer ganske bra.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptySøn Feb 14 2010, 09:36

På canisforumet så er det et medlem som skriver dette
http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=93190&lang=no

Nydelig lesnig og en morsom vinkling på hvordan valpen er:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptySøn Feb 14 2010, 09:45

Fly skrev:
På canisforumet så er det et medlem som skriver dette
http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=93190〈=no

Nydelig lesnig og en morsom vinkling på hvordan valpen er:)
Hehe, den har jeg lest før, og det er vel slik lesning som gjør at det er godt å tenke på at valpetiden ikke varer i all evighet, selv om den er aldri så sjarmerende!! Fortvila, trenger gode råd ! 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptySøn Feb 14 2010, 12:20

hehe, artig link, godt å se det ikke bare er Alfa Smile

Skal begynne å jobbe med den typen innkalling du snakker om her Smile hørtes ut som en fin metode !Smile Skal kjøre ut på plasser der det ikke er trafikk eller andre mennesker, sånn at Alfa får være løs !Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! EmptySøn Feb 14 2010, 14:18

Husk at alt må trenes inn Smile Valpen kan ingenting når den kommer og alt må læres fra grunnen av. De vet ikke hva "kom" betyr, de vet ikke hva "sitt" betyr. Ingenting gir mening for dem før vi lærer dem det Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Fortvila, trenger gode råd ! Empty
PosteTema: Re: Fortvila, trenger gode råd !   Fortvila, trenger gode råd ! Empty

Til Toppen Go down
 
Fortvila, trenger gode råd !
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva nu? trenger gode råd og erfaringa
» Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag
» Trenger gode bilder av alle raser og farger!
» Gode råd?
» Etterlysning!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: