Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Utregning av innavlsprosent

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTir Jan 26 2010, 22:12

Det er noen ting her i verden jeg bare IKKE klarer å få inn i hodet mitt, og dette er antakelig en sånn ting, for jeg klarer ikke bli klok på disse manuelle utregningene...! Evil or Very Mad

Først og fremst lurer jeg på om det er 5 generasjoner det er normalt å regne ut fra, og så lurer jeg på hvor lang tilbake utenfor disse 5 generasjonene man må regne ført, for dersom det er en hund som ikke går igjen to ganger innenfor de 5 generasjonene, men som derimot dukker opp igjen på 6. generasjon eller lenger bak, så blir jo ikke innavlsgraden null selv om den ser ut til å være null på de 5 generasjonene man har satt opp...?! Jeg klarer fa*n ikke bli klok på det her jeg asså....! :x Laughing Noen som klarer å snakke meg gjennom dette på t-skje-nivå eller...?!...sitter fullstendig på ledningen her nå...! :scratch:

Og så lurer jeg på om det er noen som kan anbefale et bra og gratis utregningsprogram jeg kan laste ned, som er nøyaktig og hvor man kan lage fiktive stamtavler på fiktive hunder også...ikke sånn som på den bedritne greie til NKK, hvor man bare kan regne ut fra hunder som allerede finnes og er registrert...! :roll: Har prøvd flere ganger å laste ned dette her; http://www.jubileeshelties.com/pedigree_v4_created_by_chris_cle.htm , men får det ikke til, så jeg må prøve no annet...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest




Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTir Jan 26 2010, 23:08

Det er dette jeg bruker, du laster ned der det står get pedigree i brunt.
Det står : Download full pedigree v4.0.6 innstalation package 12 mb.
Så må du vite hvor du legger det også henter du det opp.
Vet du ikke hvor det legger seg så gå inn å se på alle programmene dine, det vil stå pedigree også åpner du den
Sånn ser det ut det du må laste ned :
Det vil stå et vannmerke i makgrunnen som det står unregistered.
Get PEDIGREE

This software is "shareware". That means you may distribute UNREGISTERED versions freely as long as you do not charge for it. This does not mean you may distribute your registration number freely. Your unique registration number is for your copy of PEDIGREE. You may use the software unregistered (i.e. for free) for a reasonable length of time for evaluation purposes. If you find it useful, and would like to continue using it, you must register it. Please encourage continued updates and support by registering your version of PEDIGREE.

You can receive the PEDIGREE software by downloading it from the internet. Downloaded copies are not registered - they can be registered later if you wish.

Download full PEDIGREE v4.0.6 installation package (12 Mb). This will download an unregistered version of PEDIGREE v4.0.6. The program is almost fully functional. However, printouts from an unregistered copy will print with a watermark saying "UNREGISTERED".
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTir Jan 26 2010, 23:12

Den versjonen som jeg skrev over er gratis. happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTir Jan 26 2010, 23:35

Jeg glemte å svare på spørsmålet ditt også da.
Du regner 5 genersasjoner, det som er kravet.
Men jeg regnet 10 generasjoner ved en feil haha.
Innavlsprosenten stiger jo lengre bakover du kommer om det er innavl der da.
på 5 generasjoner på topic og chelsea så ble det 3,32 % og av 10 generasjoner 4,79 %
Men på 10 generasjon så var det foreldra til 2 hunder jeg aldri fant, di var unknown og det er da 4 hunder i siste generasjon som mangler.
Til Toppen Go down
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyOns Jan 27 2010, 06:27

För att få den mest rättvisa inavelsprocenten ska man räkna på 10 generationer. Tyvärr kan det vara svårt att finna alla släktingarna bakkåt. 5 generationer kan ge en lägre inavel procent.
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Gjest
Gjest




Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyOns Jan 27 2010, 18:58

Fant du ut av det Nina?
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyOns Jan 27 2010, 23:19

Jeg har gjort alt dette flere ganger, men det ender alltid med at jeg blir bedt om å sette inn Disk 40 på slutten, så det går ikke... sad3

Begynner å bli litt klokere på den manuelle utregningen nå, så når jeg har irritert meg selv omtrent halvt ihjel noen økter til nå så kanskje jeg har det ordentlig i boks... Syns bare det er så vanskelig hvis det bir flere hunder som dukker opp igjen, og så har jeg et litt anstrengt forhold til alt som har med matte/regning å gjøre og får helt angst med én gang jeg i det hele tatt tenker på å løse en oppgave som innebærer at man må tenke mattematisk... lalala2

Hadde vært inmari greit å ha et sånt program, men nå har jeg prøvd å laste opp to forskjellige uten hell... sad3 Finnes det noe man ikke behøver laste ned, som man bare kan bruke på nett ved å logge seg inn og danne sin egen profil hvor man kan fylle inn hunder og lage stamtavler...?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyOns Jan 27 2010, 23:33

Forresten...én ting til...og ja, jeg vet at jeg har en del dumme spørsmål i denne forbindelse, og ja, jeg har tungt for det... Laughing Når en hund dukker opp to steder i en stamtavle så dukker jo naturlig nok også hundene bak denne hunden opp flere ganger i stamtavlen...da regner man kunn innavlsprosenten på den første hunden som dukker opp i denne rekken, man må ikke regne noe på de videre bakover også...? Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTor Jan 28 2010, 10:21

Nina skrev:
Forresten...én ting til...og ja, jeg vet at jeg har en del dumme spørsmål i denne forbindelse, og ja, jeg har tungt for det... Laughing Når en hund dukker opp to steder i en stamtavle så dukker jo naturlig nok også hundene bak denne hunden opp flere ganger i stamtavlen...da regner man kunn innavlsprosenten på den første hunden som dukker opp i denne rekken, man må ikke regne noe på de videre bakover også...? Embarassed

Om du har Pluto som dukker opp to steder så regner du kun med pluto og ikke hans foreldre. Foreldrene regner du i så fall med OM de står alene dvs ikke som foreldre til Pluto et annet sted i stamtavlen.
Om du forsto hva jeg forsøkte å forklare her hehe..
***

Det er logisk, at jo flere genererasjoner man regner, jo høyere blir innavlsgraden. Det mest ritkige er å regne på 10 gen. for å få et best mulig resultat, MEN å regne på 5 gen, ev 6 gen. gir jo et godt innblikk i hva en har å deale med.
Eks. Har man en innavlsgrad på 14-15% på 5 gen. kan man jo fort forestille seg hva den blir på flere genereasjoner.. wink3 Den blir ihverfall ikke lavere.. :P

Jeg foretrekker å regne den ut manuelt.. og den som lærte meg det var Irene biggrin Det går jo super kjapt å regne det ut manuelt om man har de aktuelle tallene for utregningen foran seg.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTor Jan 28 2010, 12:12

Kaja skrev:
Nina skrev:
Forresten...én ting til...og ja, jeg vet at jeg har en del dumme spørsmål i denne forbindelse, og ja, jeg har tungt for det... Laughing Når en hund dukker opp to steder i en stamtavle så dukker jo naturlig nok også hundene bak denne hunden opp flere ganger i stamtavlen...da regner man kunn innavlsprosenten på den første hunden som dukker opp i denne rekken, man må ikke regne noe på de videre bakover også...? Embarassed

Om du har Pluto som dukker opp to steder så regner du kun med pluto og ikke hans foreldre. Foreldrene regner du i så fall med OM de står alene dvs ikke som foreldre til Pluto et annet sted i stamtavlen.
Om du forsto hva jeg forsøkte å forklare her hehe..
***

Det er logisk, at jo flere genererasjoner man regner, jo høyere blir innavlsgraden. Det mest ritkige er å regne på 10 gen. for å få et best mulig resultat, MEN å regne på 5 gen, ev 6 gen. gir jo et godt innblikk i hva en har å deale med.
Eks. Har man en innavlsgrad på 14-15% på 5 gen. kan man jo fort forestille seg hva den blir på flere genereasjoner.. wink3 Den blir ihverfall ikke lavere.. :P

Jeg foretrekker å regne den ut manuelt.. og den som lærte meg det var Irene biggrin Det går jo super kjapt å regne det ut manuelt om man har de aktuelle tallene for utregningen foran seg.

Ok, tusen takk da var det som jeg regnet med, ellers ville det jo blitt en helt sinnsyk innavlsprosent bare det var en hund som dukket opp to steder, haha, men best å være på sikre siden... happy4 Jeg ser at det i utgangspunktet skal være superlett å regne dette manuelt, men det er ikke så greit når man sitter helt fullstendig på ledningen når det kommer til regnedelen... lalala2 Og nå som jeg endelig husker hvordan man regner potensregning så får jeg det allikevel ikke til å stemme, så et eller annet gjør jeg feil...får nok ringe Irene, blir nok veldig mye enklere når man får demonstrert enn når man skal sitte å tenke selv... happy4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTor Jan 28 2010, 15:07

Regner også ut manuelt happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent EmptyTor Jan 28 2010, 19:24

Er det ønskelig så kan vi nok ta en liten runde på seminaret 13.03.10 (på søndag blir det ikke tid) om dette med manuel regning, enten innimellom programmet eller på lunsjpausen.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Utregning av innavlsprosent Empty
PosteTema: Re: Utregning av innavlsprosent   Utregning av innavlsprosent Empty

Til Toppen Go down
 
Utregning av innavlsprosent
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: