Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Utstillingstrening - å trene på trav

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 20:17

Er det noen som har treningstips til meg?

Saken er den at Melba ble belønnet mye når hun gikk pent i bånd når hun var valp, og denne atferden ble hun såpass hjernevasket på at hun av ren vane går på slakt bånd når vi går på tur den dag i dag. Har også trent endel lydighet, og derav fri ved foten, noe som har ført til at hun har fått en veldig samlet/trippete trav når hun går i bånd ved siden av meg. Så jeg sliter jo litt for å få henne til å lange ut i trav på utstilling... Når hun går løs, traver hun normalt, så er kun i bånd at hun får denne trippinga.

Det jeg ønsker er at hun skal søke FREM når hun går i utstillingsbåndet og gjerne trekke litt slik at hun får mer driv i bevegelsene. Men siden hun vegrer seg for å trekke i båndet (stopper opp og venter på meg, for det lærte hun jo for 16 måneder siden at hun skulle gjøre!! Utstillingstrening - å trene på trav 230235 ), så må jeg jo først lære henne at å trekke i båndet faktisk er noe hun skal gjøre. Har trent utstilling i dag, og kastet da godbiter foran henne når vi gikk for å få fokuset bort fra meg, samt at jeg fikk en til å gå foran med godbiter også klikket jeg når jeg kjente at Melba trakk litt mot henne. Har i tillegg forsøkt å ha en gobitskål fremme og belønne når hun trekker mot den, men det funket ikke siden hun er trent mye med omvendt lokking... Har også tatt på henne utstillingsbånd og dratt litt i det og klikker hver gang det strammer (mens hun står i ro). Så vi er forsåvidt i gang, men jeg er U T Å L M O D I G ! ! ! Utstillingstrening - å trene på trav Icon_razz

Så, noen som har andre tips? Og hvordan trener dere generelt på trav (utenom sykling og tredemølle, for sykkel kan vi ikke bruke nå, og jeg er for lite interessert i utstilling til å benytte meg av tredemølle...)?
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 20:26

Har egentlig ingen gode forslag, men har du forsøkt den gode gamle veddeløpsmetoden til Disney? med fiskestang med "gulrot" forran nesen? Hadde kanskje gått ann å klikke når hun dro mot den el noe? (mulig det ser noe teit ut på offentlig sted.. happy4 )
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 20:29

Det hjelper mye hvis du trener på at dere går fort sammen. Hun har sikkert etter all deres trening skjønt at hun skal følge etter deg og vil automatisk gå fortere hvis du går fortere. Jeg går alltid veldig fort (uten å mene det) og hundene følger som regel mitt tempo.
Du trenger ikke å ha stramt bånd i ringen, hvis det medfører at hun stopper opp. Mange hunder må vises i slakt bånd, fordi de fungerer best sånn. Alle hunder er forskjellige og man må tilpasse seg dem. Utstilling skal være gøy happy3

Det er viktig at hun IKKE ser på deg når dere går, for da bli bevegelsene veldig stygge og forbeina slenger til alle kanter.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 21:03

Lex skrev:
Har egentlig ingen gode forslag, men har du forsøkt den
gode gamle veddeløpsmetoden til Disney? med fiskestang med "gulrot"
forran nesen? Hadde kanskje gått ann å klikke når hun dro mot den el
noe? (mulig det ser noe teit ut på offentlig sted.. happy4 )
Haha, nå fikk jeg noen morsomme bilder i hodet!! Utstillingstrening - å trene på trav 83137

Caroline skrev:
Det hjelper mye hvis du trener på at dere går fort sammen. Hun har sikkert etter all deres trening skjønt at hun skal følge etter deg og vil automatisk gå fortere hvis du går fortere. Jeg går alltid veldig fort (uten å mene det) og hundene følger som regel mitt tempo.
Du trenger ikke å ha stramt bånd i ringen, hvis det medfører at hun stopper opp. Mange hunder må vises i slakt bånd, fordi de fungerer best sånn. Alle hunder er forskjellige og man må tilpasse seg dem. Utstilling skal være gøy happy3

Det er viktig at hun IKKE ser på deg når dere går, for da bli bevegelsene veldig stygge og forbeina slenger til alle kanter.
Ja, jeg ser faktisk det at når tempoet går opp, så blir bevegelsene bedre, samt det med at hun ikke må se på meg. Når vi går sakte i tillegg til at hun ser på meg, så er det så mye hackney på henne at hun nesten slår tenna ut med forbena! Utstillingstrening - å trene på trav 83137

Nå skal jeg ikke stille henne selv, og det er faktisk en fordel, for hun som skal stille henne trener henne ikke til vanlig, så Melba forbinder henne ikke med fvf, og ser derfor ikke opp på henne sånn som hun gjør med meg. Så sånn sett er det traven jeg må terpe mest på.

Men da skal jeg droppe ideen om å få henne til å trekke frem i båndet og heller terpe på rask gange, for som du sier så fungerer noen bedre med slakt bånd, og jeg tror nok Melba er en av dem...

Takk for tips!! Utstillingstrening - å trene på trav Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 22:40

Jeg har noe av det samme problemet med Uma etter at vi har trent en del på kontakt og lignende i det siste. hun kikker stadig opp (og bak) på meg, blir som en makaroni i ryggen, kommer opp med bakparten og ser ut som hun vil tippe forover når som helst blink00

Fikk tips i dag som jeg syntes hørtes ut som noe som var verdt å prøve:

Gå i sirkel (som i en utstillingsring) og få noen til å leke "dommer" i midten. Under bevegelse skal kun belønningen komme fra "dommeren" slik at hunden fokuserer på denne fremfor til siden og opp/bak på deg. Verdt et forsøk tenker jeg...alt for å slippe Makaroni-Uma lalala2
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav EmptySøn Jan 24 2010, 22:57

Har faktisk fått ett lignenede tips som deg, Sylvia, men da var det å få noen som er utenfor ringbåndet til å belønne, og få den peronen til å gå litt rundt slik at hunden hele tiden er på leting etter h*n og derfor søker frem og bort fra deg. Men da er man jo avhengig av å ha ringbånd når man trener da... Vi trente med ringbånd i dag, og skal gjøre det noen flere søndager fremover, men har ikke prøvd det ut. Men den metoden du nevnte er jo enkel å gjennomføre, da! Utstillingstrening - å trene på trav 332565

Melba går rett ved siden av meg hun, så hun blir ikke makaroni når hun kikker opp, men hun blir meget god på samlet trav, da!! Jeg har hvisket henne i øret at jeg trente hest og red dressur tidligere, så tror egentlig hun forsøker å glede mamman sin med å være litt hest innimellom og da imponerer hun jo med både samlet trav, hakcney, passage og piaff!! Utstillingstrening - å trene på trav 83137 Utstillingstrening - å trene på trav 627910
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Utstillingstrening - å trene på trav Empty
PosteTema: Re: Utstillingstrening - å trene på trav   Utstillingstrening - å trene på trav Empty

Til Toppen Go down
 
Utstillingstrening - å trene på trav
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvordan trene fellesdekk uten noen å trene med...?
» Må trene litt selv om man er drektig
» Hvordan trene valpen "riktig"?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: