Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Å være oppdretter - for alle?

Go down 
+14
Anne
AH
Marita
CamillaB
Irene
Caroline
Kaja
Lex
Gry Elena
Fly
Hera
Marte
ElinK
Maria
18 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 24 2009, 13:29

Det står en fin artikkel i Hundesport om avl/oppdrett.
I Danmark kommer en representant fra DKK hjem til oppdretterne og chipser og leverer stamtavler når valpene er mellom 7 og 8 uker. (Men det er jo stor forskjell på strekninger i Danmark kontra Norge da) Og selvfølgelig vet man når kennelkontakten kommer......
Ellers mener jeg det er helt feil og tro at ALLE tisper må ha valper. Det er også feil å tro at en tispe blir bedre i gemyttet, eller "vokser" på å ha valper. Det er også feil å bruke kun uch i avl. Husk at ingen titler er arvelige. Men det er gemytt. Etter noen utstillinger , er jeg ganske så "satt ut" Når man hører enkelte runt ringen si feks " Nei, du må ikke klappe den, fordi den kan bite.. Den er så stresset skjønner du.... Eller " den liker ikke barn på utstillinger" Osv Osv. Så leser jeg på forumet at enkelte hunder har allergier, er mataggresive osv. Men så går det en stund og alt er glemt, og lille "englen" skal ha valper. Kanskje vi skal starte med å være ærlige ovenfor oss selv når det det gjelder hundene? Vi har så mange friske gode hunder som kan føre oss videre, derfor må vi starte med oss selv og egne hunder.
Og alle burde ta flere kurs innenfor temaene avl og oppdrett, valpens utvikling osv. osv.
Lykke til hele gjengen.
happy6
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 24 2009, 14:20

Marita skrev:


Synes det stod mye interessant om temaet oppdrett i det nye Hundesport nå happy3

Og som det stod der i forbindelse med spørsmålet "Bør alle tisper ha et valpekull?": "Det er rett og slett ikke praktisk mulig at alle tisper skal ha et valpekull, med mindre vi aksepterer at vi avliver like mange valper årlig som vi registerer"

Veldig enig happy6
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyOns Nov 25 2009, 07:06

AH skrev:
Ellers mener jeg det er helt feil og tro at ALLE tisper må ha valper. Det er også feil å tro at en tispe blir bedre i gemyttet, eller "vokser" på å ha valper. Det er også feil å bruke kun uch i avl. Husk at ingen titler er arvelige. Men det er gemytt. Etter noen utstillinger , er jeg ganske så "satt ut" Når man hører enkelte runt ringen si feks " Nei, du må ikke klappe den, fordi den kan bite.. Den er så stresset skjønner du.... Eller " den liker ikke barn på utstillinger" Osv Osv. Så leser jeg på forumet at enkelte hunder har allergier, er mataggresive osv. Men så går det en stund og alt er glemt, og lille "englen" skal ha valper. Kanskje vi skal starte med å være ærlige ovenfor oss selv når det det gjelder hundene? Vi har så mange friske gode hunder som kan føre oss videre, derfor må vi starte med oss selv og egne hunder.
Og alle burde ta flere kurs innenfor temaene avl og oppdrett, valpens utvikling osv. osv.
Lykke til hele gjengen.
happy6
Amen!! happy6
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Cuthalion

Cuthalion


Antall Innlegg : 70
Join date : 03.06.2010
Bosted : Stockholm

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 17:21

Jag anser att ett kennelnamn ska vara förtjänat. Det ska ha varit lite jobbigt för att få det och sedan lite jobbigt för att behålla det. Som det ser ut idag, i Sverige åtminstone, kan man köpa ett kennelnamn, slänga upp en flashig sida och få hugade spekulanter att tro att det är en ära att få köpa en valp från just min kennel. Krävs det istället en viss kunskapsnivå och/eller en viss nivå på avkommorna för att få ta ett kennelprefix skulle nog många hobbyuppfödare rensas ut.

Vad gäller att tjäna pengar som uppfödare; pengar går att tjäna för den som bedriver antingen kortsiktig avel (man ser till en kull i taget istället för helheten) eller endast tar någon enstaka kull men för de som avlar långsiktigt och som är seriösa i sin roll som uppfödare är det klart att det i slutändan inte blir många kronor över.

En eloge till alla de uppfödare som verkligen jobbar osjälviskt för att förbättra rasen! happy5
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 20:33

Jeg er helt enig med Maria og dere andre. Det burde absolutt være iallefall et minstekrav å ha en form for "skolering" før man setter i gang med avl. Kanskje noe slikt som Irene skriver de har i Finnland.

Noe som er vel så viktig er kunnskapen til valpekjøperne. der burde det også vert et krav om "før du kjøper hund kurs"J
vet det finnes noe slikt i enkelte land, men husker ikke i farten hvilket.
Jeg blir helt matt når jeg får spørsmål på valpekursene mine som: "Hvordan kan man se at hunden har løpetid"? eller: Kan valpen "nei" når vi får den? Valpen min "knurrer" og jeg vil nødig avlive den når den er bare 3 mnd.....
Har fått slike spørsmål og mange ganger tenkt at et kurs før man kjøper hund burde vert påbudt.... wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 20:49

Vet at flere holder "Før du kjøper hund"-kurs og hundeskolen jeg er tilknyttet planlegger også å starte opp med ett slikt kurs. Det er helt tydelig at det er behov for det, for som du sier så er det mange av de spørsmålene hundeeierne kommer med på valpekurs som de strengt tatt burde undersøkt før de har hatt hunden i månedsvis (ikke bare om hundehold og trening av hund, men mange bommer totalt på rase når de kjøper hund og skjønner ikke helt hva de har anskaffet seg, så det å få hjelp til å finne rett rase samt oppdretter er jo også aktuelt).

Forøvrig, når det kommer til oppdrettere, så er det jo ett studie ved Høgskolen i Nord-Trøndelag som heter "Innføring i hundefag". Julie (her på forumet) og jeg tar det, og jeg må si at jeg er litt forbauset over at det bare var to-tre stykker av årets studenter på studiet som drev eller hadde planer om å drive med oppdrett. Innholdet i studiet er jo særdeles aktuelt for alle alle som jobber med hund eller driver oppdrett, så jeg hadde forventet at det skulle være en god del (fremtidige) oppdrettere der, men det var det ikke... Å være oppdretter - for alle? - Page 2 701651
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 20:58

Maria skrev:


Forøvrig, når det kommer til oppdrettere, så er det jo ett studie ved Høgskolen i Nord-Trøndelag som heter "Innføring i hundefag". Julie (her på forumet) og jeg tar det, og jeg må si at jeg er litt forbauset over at det bare var to-tre stykker av årets studenter på studiet som drev eller hadde planer om å drive med oppdrett. Innholdet i studiet er jo særdeles aktuelt for alle alle som jobber med hund eller driver oppdrett, så jeg hadde forventet at det skulle være en god del (fremtidige) oppdrettere der, men det var det ikke... Å være oppdretter - for alle? - Page 2 701651

Forøvrig et veldig bra studie som anbefales på det sterkeste! happy6

Oppdretterskolen som NKK arrangerer er et til dels bra kurs, og er et fint tiltak for å øke kompetansen noe blandt oppdrettere.
Jeg har tatt del 2, og skal gjennomføre del 1 så fort som mulig. (Selv om vi skal igjennom samme greia og myye mer på studiet vi tar)
Jeg syns likevel ikke det man lærer der holder. Jeg personlig vil ha en bredere og dokumentert kompetanse innenfor hund før jeg setter valper til verden, og ikke minst før jeg selger levende dyr. happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 21:27

Jeg har tro på at å skolere fremtidige hundeeiere og utstede et slags "sertifikat"på at man har lov å ha hund vil også gjøre hundeeiere bevisst på hva de ønsker av en oppdretter og også stille strengere krav til oppdretter. Samtidig bør kravene for å drive avl være strengere.
oppdrettere og valpekjøpere går "hånd i hånd". Uten valpekjøpere er det heller ikke "liv laga" for oppdrettere.
Det er en lang vei og gå, kanskje hundeklubbene og NKK kunne tatt tak i dette.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 21:37

Julie skrev:
Maria skrev:


Forøvrig, når det kommer til oppdrettere, så er det jo ett studie ved Høgskolen i Nord-Trøndelag som heter "Innføring i hundefag". Julie (her på forumet) og jeg tar det, og jeg må si at jeg er litt forbauset over at det bare var to-tre stykker av årets studenter på studiet som drev eller hadde planer om å drive med oppdrett. Innholdet i studiet er jo særdeles aktuelt for alle alle som jobber med hund eller driver oppdrett, så jeg hadde forventet at det skulle være en god del (fremtidige) oppdrettere der, men det var det ikke... Å være oppdretter - for alle? - Page 2 701651

Forøvrig et veldig bra studie som anbefales på det sterkeste! Å være oppdretter - for alle? - Page 2 332565

Oppdretterskolen som NKK arrangerer er et til dels bra kurs, og et fint tiltak for å øke kompetansen noe blandt oppdrettere.
Jeg har tatt del 2, og skal gjennomføre del 1 så fort som mulig.
Jeg syns likevel ikke det man lærer der holder. Jeg personlig vil ha en bredere og dokumentert kompetanse innenfor hund før jeg setter valper til verden, og ikke minst selger levende dyr. Å være oppdretter - for alle? - Page 2 557338
Flinke og ansvarsfulle Julie!! Å være oppdretter - for alle? - Page 2 129237 Du gjør det du kan for å forberede deg, det skal du ha!! Å være oppdretter - for alle? - Page 2 332565


Jeg har også tatt oppdretterskolen del 2, og jeg må si at jeg ble litt (okay, veldig) skuffet over delen som omfattet adferd. Jeg trodde at innholdet skulle være oppdatert til dagens kunnskap om adferd og trening av hund, men det var det ikke. Og når de har kurs hvor deler av kursinnholdet ikke er i forhold til dagens forskning og kunnskap, så går i alle fall jeg litt i tenkeboksen og lurer på om resten av innholdet er oppdatert eller ei (gjelder forøvrig litteraturen som blir brukt også). Å være oppdretter - for alle? - Page 2 858117

På hundefagstudiet har foreleserne en helt annen forutsetning for å forelese om adferd (som var det jeg personlig var misfornøyd med på oppdretterskolen) og jeg syns vel at NKK burde hatt andre forelesere til dette temaet på oppdretterskolen i og med at det var så tydelig at de ikke hadde nok kompetanse på det de som foreleste. Skal man øke kunnskapen blant oppdrettere og andre interesserte bør man i det minste ha forelesere som formidler oppdatert kunnskap, ikke utdatert kunnskap...

Som Julie sier så kan ikke oppdretterskolen måle seg med studiet hundefag, så jeg syns det er synd at det er så få oppdrettere som tar det studiet.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 22:12

Marte skrev:
Jeg skulle så absolutt ønske at man måtte ha et setifikat eller liknenede for å bli oppdretter!!
Er enig med deg Maria - at det er alt for mange "oppdrettere" der ute, som avler av feil grunn. Feks for penger de ser de kan tjene, i stede for å gjøre alt de kan for å prøve å fremme rasen.

Jeg tror også det er veldig mange som ikke er klar over hvor mye det krever av en å være oppdretter.. Og hvor mye man skla/bør være forberedt på.

Det er også desverre alt for mange uvitende valpekjøpere.. og de får man jo ikke gjort noe med - bortsett fra å gi råd til de man kjenner som skal kjøpe hund..

Er så enig så enig happy6 happy5
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 22:51

Takk for det Maria. Hadde nok tatt både oppdretterskolen og hundefag uansett.
For min egen del. Det er jo gøy! happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyMan Nov 15 2010, 23:30

Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 11:56

Julie skrev:
Takk for det Maria. Hadde nok tatt både oppdretterskolen og hundefag uansett.
For min egen del. Det er jo gøy! happy3
Jeg vet! Vedlig interessant og lærerikt! Er jo derfor jeg tar det! happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:01

Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:06

Maria skrev:
Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3

det var vel ikke det som var tema får jeg håpe, he he.
Men del 1 er genetikk
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:13

Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3

det var vel ikke det som var tema får jeg håpe, he he.
Men del 1 er genetikk
Tema på del 2 var jo blant annet adferd, og det var denne biten jeg satt og gremtes over. Det øvrige som omhandlet sykdom, drektighet osv regner jeg med var mer oppdatert kunnskapsmessig siden det var veterinærer som foreleste og de kan det de snakker om. Derfor jeg syns de burde hatt andre forelesere til å ta adferdsbiten, for det var tydelig at de ikke hadde oppdatert seg særlig der.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:18

Hvor omfattende er disse kursene?
Er det helgekurs eller går de over lengre tid?
Lærer man så mye på disse kursene at "alle" er "skikket" til å være oppdretter etter gjennomført kurs???
Har så langt fått med meg at de inneholder genetikk og atferd, men hva ellers gjennomgåes på disse kursene?
Kan kursene være nyttige for andre enn oppdrettere også?
Og i hvilken grad?
Gruselig nysgjerrig her wink3 happy4


Sist endret av Kizz den Tir Nov 16 2010, 12:31, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:19

Maria skrev:
Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3

det var vel ikke det som var tema får jeg håpe, he he.
Men del 1 er genetikk
Tema på del 2 var jo blant annet adferd, og det var denne biten jeg satt og gremtes over. Det øvrige som omhandlet sykdom, drektighet osv regner jeg med var mer oppdatert kunnskapsmessig siden det var veterinærer som foreleste og de kan det de snakker om. Derfor jeg syns de burde hatt andre forelesere til å ta adferdsbiten, for det var tydelig at de ikke hadde oppdatert seg særlig der.

Jeg har tatt del 2 biggrin
Når det gjelder trening så var ikke jeg der for å lære det så jeg hang meg ikke så veldig opp i akkurat det biggrin
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:25

Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3

det var vel ikke det som var tema får jeg håpe, he he.
Men del 1 er genetikk
Tema på del 2 var jo blant annet adferd, og det var denne biten jeg satt og gremtes over. Det øvrige som omhandlet sykdom, drektighet osv regner jeg med var mer oppdatert kunnskapsmessig siden det var veterinærer som foreleste og de kan det de snakker om. Derfor jeg syns de burde hatt andre forelesere til å ta adferdsbiten, for det var tydelig at de ikke hadde oppdatert seg særlig der.

Jeg har tatt del 2 biggrin
Når det gjelder trening så var ikke jeg der for å lære det så jeg hang meg ikke så veldig opp i akkurat det biggrin
Nei, jeg var heller ikke der for å lære om adferd og trening, selv om det hadde vært moro å lært noe nytt innenfor det og. Men det satt mange mennesker der som muligens tar til seg alt som sies av foreleserne uten kritiske øyne og som deretter vil anbefale sine valpekjøpere til å løse ting med de metoder som kurset la frem, og det er det jeg syns er betenkelig og bekymringsverdig.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 12:42

Maria skrev:
Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Maria skrev:
Marion skrev:
Jeg er veldig enig i det dere skriver her og jeg mener at det burde vært et krav å ta oppdretterskolen del 1 og 2 for alle oppdrettere.
Veldig lærerikt. happy6
Nå har jeg bare tatt del 2, og som jeg skrev tidligere, så var jeg faktisk skuffet over deler av innholdet og jeg håper ikke oppdrettere rundt om går og anbefaler valpekjøperne sine til å benytte seg av å stirre hunden i øynene og spraye den med vann når det oppstår problemer slik som det ble lagt frem på kurset at man kunne gjøre (jeg syns NKK burde hatt andre forelesere til den biten som angikk adferd/trening av hund). Men helt klart, det øvrige innholdet var veldig nyttig, selv for meg som ikke skal drive med oppdrett. happy3

det var vel ikke det som var tema får jeg håpe, he he.
Men del 1 er genetikk
Tema på del 2 var jo blant annet adferd, og det var denne biten jeg satt og gremtes over. Det øvrige som omhandlet sykdom, drektighet osv regner jeg med var mer oppdatert kunnskapsmessig siden det var veterinærer som foreleste og de kan det de snakker om. Derfor jeg syns de burde hatt andre forelesere til å ta adferdsbiten, for det var tydelig at de ikke hadde oppdatert seg særlig der.

Jeg har tatt del 2 biggrin
Når det gjelder trening så var ikke jeg der for å lære det så jeg hang meg ikke så veldig opp i akkurat det biggrin
Nei, jeg var heller ikke der for å lære om adferd og trening, selv om det hadde vært moro å lært noe nytt innenfor det og. Men det satt mange mennesker der som muligens tar til seg alt som sies av foreleserne uten kritiske øyne og som deretter vil anbefale sine valpekjøpere til å løse ting med de metoder som kurset la frem, og det er det jeg syns er betenkelig og bekymringsverdig.

Slik er det jo overalt.. som feks på forum wink3
Jeg har ennå ikke hatt gleden av å delta på kurset, men selv om en ikke syntes at alt var like bra, kan det jo være andre som syntes det. wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Cuthalion

Cuthalion


Antall Innlegg : 70
Join date : 03.06.2010
Bosted : Stockholm

Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 EmptyTir Nov 16 2010, 13:27

Svårigheten med ett hundkörkort eller certifikat för att ha hund är att olika metoder passar olika ägare och olika raser utan att man behöver bannlysa någon av dem (t.ex. har min syster och jag hund på helt olika sätt. Ingen av våra hundar far illa men skulle vi vara tvungna att pressa in oss i den andras mall skulle sannolikt vare sig hundar eller människor må bra). Där tror jag mer på att uppfödarna tar sitt ansvar och informerar om vilka metoder som kan passa just den rasen. Det kanske låter som en skev fördelning uppfödare/valpköpare men min övertygelse är att uppfödaren ska vara en fast punkt, något att hålla i för valpköparen under trotsålder och eventuella problem. Även en nybliven hundägare ska ha någon att vända sig till men om knepen i vanliga fall fungerar ypperligt på schäfer kanske det går åt skogen på just pinscher eller shiba, som har en annan gräns gällande integritet.

Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Sponsored content





Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Å være oppdretter - for alle?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Årets oppdretter
» Staffe oppdretter??
» NÅR OPPDRETTER HAR FØRSTEKJØPSRETT PÅ HUNDEN DIN...
» Tips til valg av oppdretter
» NRK TV søker oppdretter i østlandsområdet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: