Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Å være oppdretter - for alle?

Go down 
+14
Anne
AH
Marita
CamillaB
Irene
Caroline
Kaja
Lex
Gry Elena
Fly
Hera
Marte
ElinK
Maria
18 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 16:46

Har lest på hjemmesider til diverse oppdrettere på noen av de rasene jeg har på min "topp fem liste" og undrer meg over hvor mange ulike oppdrettere som fins rundt om. Nå har ikke jeg noen utdanning innenfor hund, men litt kunnskaper om hund, atferd, trening og hundesport har man da klart å skaffe seg gjennom diverse kurs, lesing av x antall bøker og artikler osv, og det som forundrer meg når jeg sitter og ser på oppdrettere sine hjemmesider og leser hva de har å skrive både i blogger og generelt, er at det å være oppdretter later til å være for alle...

Noen oppdrettere merker man seg raskt at har mye kunnskap om hund og atferd, avl og oppdrett og trening av hund, mens hos andre blir man forundret over hvorfor de i det hele tatt har valgt å drive oppdrett på hund når det de skriver vitner om at de kanskje har mindre kunnskap om hund enn det den gjennomsnittlige hundeeier har??? huh3

Som valpekjøpere er vi jo faktisk med på å fremme det at kunnskapsløse og useriøse oppdrettere kan fortsette med det de holder på med dersom vi kjøper hund fra dem, så sånn sett har jo vi ett ansvar når det kommer til dette. Men mange valpekjøpere har jo kanskje like lite kunnskap om hund som sin utvalgte oppdretter, så da evner man jo ikke å se dilemmaet, så hovedansvaret kan man jo ikke sette hos valpekjøperne heller.

Men hva med NKK og raseklubbene opp i dette? Kan de være med å sette ett krav slik at det å være oppdretter ikke er noe alle og enhver kan bli? Og i tilfelle, på hvilken måte? Det har jo vært snakket endel om at det skulle vært sertifikat for å ha lov å kjøpe/eie hund. Skulle det vært sertifikat for å ha lov å drive oppdrett også? Selvfølgelig kan alle avle i vilden sky selv om de ikke er tilsluttet noen raseklubb eller noe sånt, men skulle det vært slik at for å få kennelnavn og for å få registrert hunder hos NKK , så må man oppfylle ett eller annet krav? Dersom "alle" oppdrettere hadde vært flinke, så vil jeg tro at mange av de hundeeierne som aldri skulle vært hundeeiere kunne vært unngått, fordi oppdretterne ville hindret dem i å kjøpe hund (sett at de ikke egnet seg som hundeeiere), eventuelt kunne de som anskaffet seg hund og som trengte oppfølging fått det gjennom en oppdretter som har kunnskaper nok til å gi oppfølging. Og ikke minst så kunne man forsikret seg om at det var sunn avl rundt om og ikke bare tilfeldig avl og lite hensiksmessig avl som det dessverre later til å være innenfor flere raser.

Ble langt dette, men etter å ha saumfart utallige oppdretteres hjemmesider de siste to årene, så har jeg sett og lest så mye rart, så må bare høre om det er flere enn meg som reagerer på at det fins oppdrettere med minimal kunnskap om hund og ikke minst at det å bli oppdretter er noe alle kan bli...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 17:01

Er helt enig med Maria her! Skulle vært stilt krav som måtte vært tilfredsstilt før man kunne kalt seg oppdretter. Er pga. alle de som har drevet useriøst at mange raser har blitt helt ødelagt.

Og som valpekjøper er det jo en ekstra trygghet om man kjøper valp hos en godkjent oppdretter.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 17:38

Jeg skulle så absolutt ønske at man måtte ha et setifikat eller liknenede for å bli oppdretter!!
Er enig med deg Maria - at det er alt for mange "oppdrettere" der ute, som avler av feil grunn. Feks for penger de ser de kan tjene, i stede for å gjøre alt de kan for å prøve å fremme rasen.

Jeg tror også det er veldig mange som ikke er klar over hvor mye det krever av en å være oppdretter.. Og hvor mye man skla/bør være forberedt på.

Det er også desverre alt for mange uvitende valpekjøpere.. og de får man jo ikke gjort noe med - bortsett fra å gi råd til de man kjenner som skal kjøpe hund..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 18:31

Helt enig med dere alle! Er altfor mange useriøse og uvitende oppdrettere der ute som avler. unsure3

Skulle ha hatt en underskriftskampanje av noen slag, slik at man kunne få bukt med disse ulovlige og useriøse driftene av oppdrett, ivertfall her til lands. Ivertfall få satt en grense for når man kan kalle seg oppdretter og at de burde ha gjennomgått ulike kurs for å oppnå den tittelen og kunne kalle seg oppdretter og avle frem dyr. En slik setifikat som Marte sier.

Jeg har skjønt det er mange som lett kan falle for fristelsen og tenke at det er letttjente penger osv... og ikke sette seg ordentlig inn i hva det å være en oppdretter vil si og ikke minst hva det krever. Slike mennesker er ofte naive og følger sjeldent etiske og moralske regler.
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 19:34

Godt det ikke bare er jeg som reagerer på at "alle" kan bli oppdrettere og at "alle" er oppdrettere!!

Kjenner jeg blir både lei meg og sint når jeg ser at raser ødelegges pga uvettig avl og det at alle og enhver skal drive oppdrett! Å være oppdretter - for alle? 626389 Noen driver nok oppdrett pga penger, men jeg tror også at mange oppdrettere har så lite kunnskap om hund generelt at de selv tror at de er egnet til å være oppdretter rett og slett fordi de ikke vet bedre. Det er jo som med alt; jo mer kunnskap man har om noe, jo mer skjønner man at man ikke kan!!! Husker selv at jeg som 10-åring hadde såååå lyst på hest, og jeg følte meg jo mer enn kompetent til å ha egen hest siden jeg hadde holdt på med hest nesten hver dag i fire år og jeg kunne jo maaaaasse!! Å være oppdretter - for alle? Icon_lol Når jeg ble 14 og hadde mulighet til å få hest (foreldrene mine hadde funnet ut at de nå kunne gi klarsignal for egen hest), så hadde jeg fått så mye mer kunnskap om hest at jeg ikke lenger følte at jeg ville påta meg ett slikt ansvar, så da ble det ikke egen hest på meg likevel, hehe...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptySøn Nov 22 2009, 23:36

Ja, er sant, ikke alle er ute etter å tjene bare penger. Man oppdager raskt om en oppdretter er seriøs og har virkelig peiling på det h*n driver med og om rasen h*n avler. Vi hadde aldri tenkt over slikt for ingen av oss har noen gang eid en hund eller kjente til noen som hadde hund i nærmiljøet vårt. Så du kan si rett og slett uvitne om hva slikt dreide seg om eller noe om dette med oppdrett før vi skulle skaffe oss egen hund. Takk gud for at vi endte opp med oppdretteren som vi gjorde, vi merket raskt at dette var en oppdretter som hadde mye kunnskap og ikke minst lysten til å lære bort sine kunnskaper til oss valpekjøpere. Vi kunne raskt forstå at denne oppdretteren tok dette seriøst og ikke minst var vedkommende veldig obs på hvem hun solgte sine valper til, dette er svært viktig mener jeg og et godt tegn på at oppdretteren er seriøs!

Så du er nok absolutt ikke alene om å tenke slikt og jeg skulle bare ønske flere tenkte slik som deg wink3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 07:52

Jeg ønsker meg et slikt kontroll organ som SKK har, kennelkonsulenter som popper opp på besøk hos oppdrettere. Tror mye rart kunne vært avverget på den måten. Og så skulle jeg ønske at NKK var strengere mot useriøse oppdrettere, flinkere med å gi reg.forbud i både perioder og livstid.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 08:28

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan noen kan tro at de kan tjene seg "rike" på et opdrett???

Tenk bare på hva det koster....

Først har du kjøpt tispen du har valper på... kansja hannen også?? Eller skal låne en hanne utenifra, og det koster penger.. Mulig en lang reise for og besøke den hannen du har valgt??

Så har du reist land og strand rundt for og stille hunden din til riktig premiering, helse undersøkelser, vaksiner, forsikringer...

Valpene skal ha mat i mange uker, vi gir også geitemelk og kefir..så er det helsesjekk, vaksiner, attester osv...Mange av oss må annonsere de på ulike sider, og det koster..Så må man sende mail, ringe osv..

Og tiden.. vi bruker mye tid på valpene.. mye til til kos, foring og lek.. og ikke minst rengjøring happy4

Alt dette er jo småting egentlig, kansje ikke alle er enig med min tankegang, men legger man sammen alt dette, så er det ikke mye igjen etter mange uker med jobb no0

MEN... for min del betyr ikke pengene mye.. Jeg gleder meg over hver eneste valp som blir født her hos oss happy6 Gleden over at de alle fleste vokser opp og blir lykkelige hunder hos gode familier happy3 Men jeg har hørt om noen som tar opp lån de skal betale ned når det neste kullet blir født...Men ikke alle planlagte kull blir født, og hva gjør man da???

Og jeg må si jeg gleder meg veldig over alle aktiviteter valpekjøperne gjør med sin valp, enten det er agility, lydighet, spor eller hva de ønsker happy6 Man treffer også masse trivelige mennesker, og noen av de blir gode venner av familien happy5

Jeg har opp igjennom årene fått spørsmål fra valpekjøperne som jeg ikke har hatt svar på, men jeg tar noen tlf, får svaret jeg søker, og gir tilbake melding til valpekjøperen biggrin

Men jeg er enig i at en viss kunnskap om rasen man skal avle frem, bør man ha... men om man ikke vet alt om sykdommer, behandling osv.. så har vi jo forhåpentlig en god veterinær som kan hjelpe til med litt svar happy6
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 09:02

Fly skrev:
Jeg ønsker meg et slikt kontroll organ som SKK har, kennelkonsulenter som popper opp på besøk hos oppdrettere. Tror mye rart kunne vært avverget på den måten. Og så skulle jeg ønske at NKK var strengere mot useriøse oppdrettere, flinkere med å gi reg.forbud i både perioder og livstid.

Dette er jeg helt enig i, hadde vært utrolig flott om vi kunne hatt et slikt organ her hjemme happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 09:17

Fly skrev:
Jeg ønsker meg et slikt kontroll organ som SKK har, kennelkonsulenter som popper opp på besøk hos oppdrettere. Tror mye rart kunne vært avverget på den måten. Og så skulle jeg ønske at NKK var strengere mot useriøse oppdrettere, flinkere med å gi reg.forbud i både perioder og livstid.


Helt enig med deg i dette happy5
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 10:16

Gry Elena skrev:
Fly skrev:
Jeg ønsker meg et slikt kontroll organ som SKK har, kennelkonsulenter som popper opp på besøk hos oppdrettere. Tror mye rart kunne vært avverget på den måten. Og så skulle jeg ønske at NKK var strengere mot useriøse oppdrettere, flinkere med å gi reg.forbud i både perioder og livstid.

Dette er jeg helt enig i, hadde vært utrolig flott om vi kunne hatt et slikt organ her hjemme happy6
Virker som svenskene er litt i forkant av oss i ganske mye, synes jeg.. Men er dette med kennelkonsulenter ett forslag som raseklubbene kan komme med til NKK? Kan NPK fremme ett slikt ønske på vegne av medlemmene sine for eksempel? Eller hvordan kan man som medlem i NKK og raseklubber være med på å ytre at dette er noe vi ønsker??
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gjest
Gjest




Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 10:26

Maria skrev:
Gry Elena skrev:
Fly skrev:
Jeg ønsker meg et slikt kontroll organ som SKK har, kennelkonsulenter som popper opp på besøk hos oppdrettere. Tror mye rart kunne vært avverget på den måten. Og så skulle jeg ønske at NKK var strengere mot useriøse oppdrettere, flinkere med å gi reg.forbud i både perioder og livstid.

Dette er jeg helt enig i, hadde vært utrolig flott om vi kunne hatt et slikt organ her hjemme happy6
Virker som svenskene er litt i forkant av oss i ganske mye, synes jeg.. Men er dette med kennelkonsulenter ett forslag som raseklubbene kan komme med til NKK? Kan NPK fremme ett slikt ønske på vegne av medlemmene sine for eksempel? Eller hvordan kan man som medlem i NKK og raseklubber være med på å ytre at dette er noe vi ønsker??

Ta kontakt med NKK, så får du nok et svar på hvordan man kan gå frem happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 10:34

Kunne sikkert tatt kontakt med NKK jeg, men tror jo at raseklubbene vil ha mer å stille opp med enn ett enkeltmedlem, hehe..

Uansett så må det jo være i raseklubbenes interesse at det ikke avles i hytt og gevær, så vil jo tro at dette er noe raseklubbene kunne tatt tak i dersom NKK ikke selv arbeider for å få ett slikt organ.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 12:48

Du får sikkert til svar at det blir for dyrt, da må medlemsprisen øke, og så er det mattilsynet som har den oppgaven å inspisere hjemme hos norske oppdrettere.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 13:07

Jeg tror ikke en slik inspisjon hadde vært tingen.. Det sier lite om kunskapen til den enklete..
Ofte blir jo slike besøk vaslet om på forhånd også, og da kan man jo forberede seg.. rolleyes3

Jeg synes heller det skulle vært en slags oppdretter skole, eller noe man måtte gjenomføre.
En seriøs oppdretter gjør jo gjerne slike ting med glede, mens en mer useriøs oppdretter gjerne gjør alt for å slippe billigst og lettest unna.. Og vil ha minst mulig "bry" med hele greia.
Jeg tror heller ikke det er disse oppdretterene som bruker penger på og reiser mest rundt på utstilling ( kanskje ikke i det hele tatt ) eller kjøper inn dyre hunder med nytt blod - kanskje ikke tenker på det med blodslinjer og stamtavler i det hele tatt, og bare bruker "nabo bikkja"..

Nå sier jeg ikke at kun seriøse oppdrettere reiser rund på utstillinger hver helg, og heller ikke at det gjør deg til en seriøs oppdretter om du gjør det, men jeg synes det er viktig og i allefall ha den nødvendige premieringen på hunden din, og faktisk få høre av andre at det er en god representant for rasen.. Alle synes jo at sin egen hund er verdens fineste happy3

Vi har nok mye å lære av vårt kjære naboland ja.. happy3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 13:28

Jeg tror heller ikke at ett slikt organ vil være løsningen på alt, for det vil gjerne ta mange år før alle oppdrettere vil få besøk av en slik kennelkonsulent. Jeg tror heller ikke ett slikt organ vil klare å luke ut de oppdretterne som ikke er egnet til å drive oppdrett pga for lite kunnskap om hund, atferd, avl og oppdrett. Det ville vel vært mer de som har altfor mange hunder hjemme eller der hvor hundene lever under uverdige forhold som kunne lukes ut gjennom slike besøk. Det vil jo ta enormt med tid desom en person skulle ha en samtale med oppdretterne for å kartlegge om de faktisk har de nødvendige kunnskapene for å kunne drive ett seriøst og hensiktsmessig oppdrett på en rase.

Da har jeg heller troen på å ha det slik at for å få kennelnavn så må en ha gjennomgått kurs/oppdretteskole el.l. Da sikrer man seg jo at folk får ett minimum av kunnskap om avl og oppdrett i alle fall.

Dessuten mener jeg ikke man er seriøs oppdretter bare fordi man reiser rundt på utstillinger, henter hunder i utlandet osv. Nytter ikke å avle på pene hunder når man for eksempel ikke ser viktigheten av det som inni hodet på hunden eller skjønner hvor mye de første 8 ukene av valpens liv har å si og hva det innebærer for oppdretteren (saken som ruller og går nå er jo ett skrekkelsempel der!). Å avle pene hunder viser seg jo å være mye enklere enn å avle frem hunder med god mentalitet, så at man har utstillingsmeritterte hunder trenger ikke være det samme som å være en dyktig oppdretter i mine øyne i alle fall.

Men uansett, en kombinasjon med krav om en viss utdanning for å bli oppdretter, samt ett organ som det SKK har, burde jo være ett godt utgangspunkt for at rasenes ve og vel sikres bedre enn det de gjør i dag, tenker nå jeg.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 14:08

Maria skrev:
Jeg tror heller ikke at ett slikt organ vil være løsningen på alt, for det vil gjerne ta mange år før alle oppdrettere vil få besøk av en slik kennelkonsulent. Jeg tror heller ikke ett slikt organ vil klare å luke ut de oppdretterne som ikke er egnet til å drive oppdrett pga for lite kunnskap om hund, atferd, avl og oppdrett. Det ville vel vært mer de som har altfor mange hunder hjemme eller der hvor hundene lever under uverdige forhold som kunne lukes ut gjennom slike besøk. Det vil jo ta enormt med tid desom en person skulle ha en samtale med oppdretterne for å kartlegge om de faktisk har de nødvendige kunnskapene for å kunne drive ett seriøst og hensiktsmessig oppdrett på en rase.
Da har jeg heller troen på å ha det slik at for å få kennelnavn så må en ha gjennomgått kurs/oppdretteskole el.l. Da sikrer man seg jo at folk får ett minimum av kunnskap om avl og oppdrett i alle fall.

Tror vi tenker ganske likt Maria happy3

Jeg ser den med å luke ut de med uverdige forhold til hund, med disse hjemme besøkene - men da kan de ikke være vaslet om på forhånd..

Maria skrev:
Dessuten mener jeg ikke man er seriøs oppdretter bare fordi man reiser rundt på utstillinger, henter hunder i utlandet osv. Nytter ikke å avle på pene hunder når man for eksempel ikke ser viktigheten av det som inni hodet på hunden eller skjønner hvor mye de første 8 ukene av valpens liv har å si og hva det innebærer for oppdretteren (saken som ruller og går nå er jo ett skrekkelsempel der!). Å avle pene hunder viser seg jo å være mye enklere enn å avle frem hunder med god mentalitet, så at man har utstillingsmeritterte hunder trenger ikke være det samme som å være en dyktig oppdretter i mine øyne i alle fall..

Ja takk, begge deler sier jeg!! happy3 Men jeg er enig i at import av hunder og hundeutstillinger ikke er ensbetydende med kvalitet på hundene, eller sier så mye om hva som er inni hodet på hunden. Men dette kan absolutt kombineres happy6
Og som jeg skrev i min forrige post, det å dra på utstillinger hver helg bestemmer ikke om en oppdretter er seriøs eller ikke.

Maria skrev:
Men uansett, en kombinasjon med krav om en viss utdanning for å bli oppdretter, samt ett organ som det SKK har, burde jo være ett godt utgangspunkt for at rasenes ve og vel sikres bedre enn det de gjør i dag, tenker nå jeg.

Enig!! happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 14:34

Så sant som du sier, Marte, slike besøk må være uvarslet, hvis ikke er nok hensikten er borte...

Og sånn ellers; så enige vi var i dag, da, Marte!!! Å være oppdretter - for alle? 332565


Hadde forresten vært moro å visst om dette er noe som det jobbes med i NKK, om det er ett tema i det hele tatt, og evt. hvor langt de har kommet i arbeidet...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 14:49

Maria og Marte og dere andre som engasjerer dere i dette.. Jeg er så enig!! Har også diskutert dette med Caroline flere ganger. Jeg har ikke "drevet" med hund mer enn 2,5 år, selv om jeg har hatt hund hele mitt voksne liv. Jeg har lært mye, og lærer stadig mer! (heldigvis) Men jeg ser for meg at det er langt igjen til jeg ville tatt på meg ansvaret for å lage en kombinasjon, ha valper her hjemme og følge dem resten av deres liv i tykt og tynt..

Men så ser jeg da stadig vekk mennesker som også brenner for det samme som jeg, som har drevet med hund enda kortere enn meg, som setter valper på tispene sine.. De kan helt sikkert mye om dette, men jeg vet at i flere tilfeller så vet jeg mye mer om avl og opdrett, enn vedkomne person. Og der dukker ditt spørmål opp Maria, kan alle bli oppdretter?, eller bør alle bli oppdretter? Jeg er i alle fall sterkt tvilende.. huh3


Sist endret av Lex den Man Nov 23 2009, 16:45, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 16:10

Uansett hvordan man vrir og vrenger på ting, så vil det alltids finnes personer som ikke er seriøse. Om man pålegger oppdrettere med kennelnavn å gå et kurs eller tre, så vil garantert en useriøs person droppe søknaden om kennelnavn. Om man legger for store krav på det å være registrert oppdretter på rene raser, så vil man kanskje heller oppleve en flom av uregistrerte valper. Mange valpekjøpere driter rett og slett i om valpen er med eller uten papirer, bare den er supersøt. Om valpen kom til norge med teipede bein og snute, full i lus og mark, spiller ingen rolle så lenge Paris har en slik hund. Det er en vanskelig balangsegang dette her, kniper man for hardt i den ene enden av tacoen, så spretter det ut i andre enden i stedet. Målet må jo være å få samlet mest mulig uten søl:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 16:33

Jeg tar meg selv som et eksempel da, for det er kun meg selv jeg egentlig kan svare for hehe...

Slik jeg ser det, er jeg opptatt av å hele tiden utvide min kunnskap på alle områder som har med rasen, av og oppdrett å gjøre, deriblant stamtavler, sykdommer, mentallitet etc etc.. ja HELE spekteret. Ferdig utlært blir jeg aldri, men jeg jobber med saken kontinuerlig. JEg har som mål og gå minimum ett kurs/eller på en forelesning hvert år, hittil har det blitt flere enn det, noen foredrags temaer har jeg fått med meg flere ganger for å repetere osv. Det å tilegne seg kunnskap som har med oppdrettet å gjøre synes jeg er super viktig. Jeg gjør det for egen interesse, men også fordi jeg ønsker å kunne bistå mine valpekjøpere på best mulig måte om det skulle dukke opp noe de trengte hjelp til eller lurte på. Jeg ønsker å kunne mer enn en "vanlig" hundeiere, bl.a fordi jeg mener at som oppdretter skal dette være en selvfølge. Jeg mener at mine valpekjøpere skal kunne komme til meg å få vettuge svar om det meste og ikke får svada svar hver gang fordi jeg ikke kan noe som helst. wink3

En valpekjøper har forskjellige ønsker og krav, noen vil aldri spørre oppdretter om noe, andre spør en hel masse og hendvender seg mye til den. Jeg ønsker å kunne bistå begge. Og tenker som så at jeg ønsker å være den oppdretter som jeg selv ville hatt.. (og DER høynet jeg kravene for meg selv betraktlig hahahaha)...

Eneste mulighete en valpekjøper kan teste en oppdretter på, er jo å spørre om mest mulig, og se om han/hun får de svarene han/hun ønsker å få wink3 På den måten vil de som ikke innehar kunnskap what so ever, avsløre seg selv ganske fort wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 17:37

Jeg tror det blir vanskelig å få noe kontrollorgan for oppdrettere. Hvis man skjerper inn regelverket vil det nok, som Tonje skriver, bli flere uregisterte valper rundt om.
De fleste som har hund bryr seg ikke om hunden har stamtavle eller ei. De vil bare ha en kosehund. En stamtavle er jo uansett ikke en garanti på at hunden er bra/frisk/vettug, men kun et bevis på at den er renraset.
Jeg må si meg enig i mye av det Kaja skriver (selv om jeg ikke er oppdretter). Det er valpekjøperne som bør spørre mer og sjekke mer før de kjøper hund. De må selv finne en oppdretter som virker oppegående og som har peil på rasen/hund/helse etc.

Hvorfor alle som har tisper skal ha valper på dem uten å vite noe som helst, skjønner jeg ikke. Jeg forstår rett og slett ikke at de tør! Hvis de ikke har noen anelse om drektighet, fødsler eller valper, bør de kanskje bruke tid på å lære seg en del om dette før de starter oppdrett. Ingen er utlært, men noen kan mer enn andre.
Det må jo være frustrerende å ikke kunne svare valpekjøperne på noe.
Jeg synes en oppdretter bør kunne mer enn en vanlig valpekjøper, da de tross alt skal kunne hjelpe sine valpekjøpere, hvis det skulle dukke opp noe.

Siden jeg jobber i dyrebutikk møter jeg tilstadighet valpekjøpere som tror at oppdretterne deres er gud. De har fått beskjed om at valper ikke skal ha valpefôr, hunden ikke skal gå på tur, hunden ikke skal ha vann tilgjengelig for hvis den har det blir den ikke husren. Det er så mange rare ting oppdrettere har fått for seg, og valpekjøperne tar det for god fisk siden det er oppdretteren som har sagt det.

Vi blir nok ikke kvitt de useriøse oppdretterne, men valpekjøperne kan kanskje være mer kritiske når de velger oppdretter.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 17:49

Jeg hadde ikke hatt noe imot uanmeldte besøk for å sjekke hva som folka med kennelnavn driver med. Og kanskje slik Finland har, for å søke om kennelnavn så må du ta Finske kennelklubbens grunnkurs om avl samt å få anbefaling fra raseklubben. Det luker ikke bort all dritt, men kanskje litt ?

En "oppdretter" som ikke kjenner sin rase er også pest og plage for de seriøse. Jeg er helt uenig med min søster som mente at jeg som erfaren pinscheroppdretter bør jo hjelpe alle som henvender seg til meg. Vel, jeg prøver å gi noen kort svar til alle, men føler ingen plikt å følge opp andre oppdrettere sine valper. Jeg har nok med å følge opp mitt oppdrett, kan ikke fordype på andre sine problemer men kun gi korte svar.

Jeg vil her også bruke anledning å påminne om seminaret klubben har nå hatt årlig, og skal ha i mars 2010. Mer info kommer på neste PP og etterhvert på klubbens webside. Men det er en ypperlig måte å holde seg litt orintert om hva som foregår, tilegne seg nytt kunnskap (hva enn er temaet) og ha sosialt samvær (inkl. til tider ivrige meningsutvekslinger) med andre oppdrettere. Og på en pris en og hver oppdretter har råd til.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyMan Nov 23 2009, 19:19

men for å sette det på spissen, så hvorfor kan ikke alle bli oppdretter?
er det sånn at man må avle for å gå på utstilling og vise hunden sin?
er oppdrettere som ikke stiller hundene sine dårligere enn andre?
hva med de som ikke har interesse for utstilling? kanskje heller vil holde på med agility,
eller bare kose seg med hundene som en del av familien?
hva med blandingsraser? hvorfor skal man ikke avle på de?
er vi hundefolk med renrasede hunder for pripne? for opptatte av utseende?
er "vår" måte å holde oppdrett på bedre for hundene?

jeg bare spør, vet mine meninger om dette, men hva med deres? og hvorfor?
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? EmptyTir Nov 24 2009, 12:40

For å svare på spørsmålet i overskriften: NEI - å være oppdretter er ikke noe for alle.

Synes det stod mye interessant om temaet oppdrett i det nye Hundesport nå happy3

Og som det stod der i forbindelse med spørsmålet "Bør alle tisper ha et valpekull?": "Det er rett og slett ikke praktisk mulig at alle tisper skal ha et valpekull, med mindre vi aksepterer at vi avliver like mange valper årlig som vi registerer"
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Sponsored content





Å være oppdretter - for alle? Empty
PosteTema: Re: Å være oppdretter - for alle?   Å være oppdretter - for alle? Empty

Til Toppen Go down
 
Å være oppdretter - for alle?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.
» Årets oppdretter
» NRK TV søker oppdretter i østlandsområdet
» NÅR OPPDRETTER HAR FØRSTEKJØPSRETT PÅ HUNDEN DIN...
» Tips til valg av oppdretter

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: