Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...

Go down 
+7
tulalula
Lene
Ane
Simira
Linn
Eva
Nina & Matrix
11 posters
AvInnlegg
Nina & Matrix

Nina & Matrix


Antall Innlegg : 11
Join date : 18.11.2009
Bosted : Begby, Gamle Fredrikstad

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 13:56

unsure3
Vi har en pinschervalp på 5 1/2 måned, og ørene hans synes vi er helt fine. Nå leser jeg inne på forumet at de skal teipes, og lurer på hvordan jeg kan finne ut om vi behøver å gjøre det. Noen ganger når han blir ivrig heiser han ørene, slik at det ser ut som om ørene hans blir som flaggermusvinger.... ser litt rart ut, men når han står helt vanlig, detter ørene i en trekant ned mot ansiktet hans...

Han er litt sår i ørene (rød og tørr) Er det noen som har forslag på hva jeg kan smøre han med?

Valpekviser: Han har også noen små hvite kuler i pelsen som han har klødd opp slik at han har blitt litt rød og sår. Noen som har forslag på hva jeg kan smøre på.

Ble vist mange spørsmål her, men vi er helt nye og har ikke hatt hverken pinscher eller annen hund tidligere.

Skal se å få lagt ut bilde av ham etterhvert også. Må finne ut hvordan ting fungerer her inne først.

Tusen takk for hjelpen hvis noen har anledning til å svare.

Mvh Nina.
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 14:16

welcome

Du kan teipe slik Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Pinschereartape Teip får du kjøpt på Apotek.


Såre ører kan du smøre med fet krem, eks Helosan.

Linn har en fin beskrivelse her: http://www.amor-siempre.com/teipesprukneorer.html happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 14:22

Det er jo ikke sikkert du trenger å teipe dem i det hele tatt. Mange pinschere har fine ører, mens andre trenger litt hjelp Smile Har du noen bilder av ham så er det enklere å se Smile

Vannfri salve/krem fra apoteket er fint å smøre med Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 16:29

Og så vil vi gjerne vite mer om hvem du er, hvor du bor, og hvor du har hund fra. Og bilde av vidunderet, såklart! Smile
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 17:08

Heisan,

Så hyggelig at dere har funnet veien inn på forumet happy6

Hvis Matrix er noenlunde lik sin bror, tror jeg ikke dere trenger å teipe ørene hans. Stretto sine står i hytt og gæver, ligger flukt med hodet bakover og vrenges 75 ganger i døgnet, men de legger seg alltid fint ned på plass igjen.

Regner med at noen kan arrestere meg på dette, men øreteiping er mest aktuelt hvis brusken gjør at ørene står. F.eks "staffe"-posisjon, tenk en opp ned L.

"Labbefett" skal vist også være veldig fint å smøre på ørekantene, men det er kanskje mest for at de ikke skal sprekke i kulden.

sidehug fra Strettisen til Matrix
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Nina & Matrix

Nina & Matrix


Antall Innlegg : 11
Join date : 18.11.2009
Bosted : Begby, Gamle Fredrikstad

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: JØSS!!!! HER ER DET JO SVAR ALLEREDE!!!!   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 17:32

happy5 happy5 happy5

Hei på dere alle,

Her er det jo ikke noe problem å spørre om noe, har jo fått mange svar allerede. Og dette har jeg ikke funnet ut før nå.... he, he... kommer jo til å "bo" her inne jeg nå.....fryktelig masse jeg lurer på innimellom med Matrix.

Men slik er det vel når en er helt ny i hundefaget.

Matrix og vi går på vårt andre valpekurs, og jeg tror også jeg fortsetter på bronsemerke etter dette kurset. Vi har som jeg skjønner masse å lære.

Han er en fin valp som har funnet sin plass i familien. Vi hørte at rasen har en tendens til å være skeptiske til fremmende, men det er iallefall ikke Matrix ennå.
Han vil gjerne hilse på alle, og han er så glad at halen går rundt som en propell...

Nå skal vi ut på vår faste kveldstur, så ha den fortsatt fin kveld alle dere her inne.

Veldig gøy å komme inn her, tror jeg blir en ivrig bruker her inne...

sidehug En stor klem tilbake til Stretto fra Matrix!!!
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyOns Nov 18 2009, 18:38

Stretto skrev:
Heisan,

Så hyggelig at dere har funnet veien inn på forumet happy6

Hvis Matrix er noenlunde lik sin bror, tror jeg ikke dere trenger å teipe ørene hans. Stretto sine står i hytt og gæver, ligger flukt med hodet bakover og vrenges 75 ganger i døgnet, men de legger seg alltid fint ned på plass igjen.

Regner med at noen kan arrestere meg på dette, men øreteiping er mest aktuelt hvis brusken gjør at ørene står. F.eks "staffe"-posisjon, tenk en opp ned L.

"Labbefett" skal vist også være veldig fint å smøre på ørekantene, men det er kanskje mest for at de ikke skal sprekke i kulden.

sidehug fra Strettisen til Matrix

Når hunden er 3 mnd begynner den å miste melketennene. Tannfellingen burde være avsluttet når hunden er 6-7 mnd.
Ørebrusken er ikke skikkelig stiv før tannfellingen nærmer seg slutten.

Så hun har fortsatt noen uker på seg. wink3

Ny har helikopterører, hun teipes. Heller bruke teip for å prøve få det penest mulig.
Dersom hun hadde hatt ett ståøre/halvt ståører hadde dette irritert meg i veeeldig mange år... happy4
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 00:23

Azarel har hatt "perfekte" ører helt fra han var liten. Har aldri trengt å tape dem for å få dem til å henge ordentlig.
Men vi tapet i fjor vinter pga. splitting ears (sår på øreflippene). Da tapet vi på dobermann-måten, altså under haka. Men det var jo for å holde ørene på plass så de ikke skulle flagre når han ristet på hodet.
Hvis du føler at du trenger å tape ørene hans så får du nesten finne ut selv om du foretrekke pinscher-måten eller dobermann-måten. Det er nok delte meninger om hva som funker best for å få ørene til å henge ordentlig.
Men hvis ørene hans henger fint så er det ikke sikkert du trenger å tape dem i det hele tatt. happy6

Det finnes også mange produkter du kan bruke på tørre ører. Vet mange som er fornøyd med Helosan f.eks. Selv bruker vi Aloe Propolis kremen fra Forever Living (håper å unngå splitting ears i vinter). Det viktigste å huske nå som det begynner å bli kaldt ute er å bruke en krem uten vann.

Kviser har ikke jeg opplevd så mye av på Azarel... Men jeg ville nok prøvd å vaske dem og kanskje finne et produkt du kan ha på så det ikke klør så mye. Aloe Vera f.eks. Eller ha på ham potesokker så han ikke kan bruke klørne når han klør seg, så det ikke blir sår.
Hvis det allerede har sprukket å blitt sår så kanskje det funker med sår-salve..? Det hjalp ihvertfall på ørene her i huset. Men det spørsk kanskje hvor hensiktsmessig det er da. Nå vet jo ikke jeg hvor mye og hvor på kroppen kvisene/sårene er. wink3

Ang. å være skeptisk til fremmede så spørs det hva du legger i ordet skeptisk. Pinschere skal ikke være redde/nervøse/skeptiske, men min erfaring er at folk kan oppfatte dem som skeptiske fordi de rett og slett ikke er interessert. De virker "overlegne."
Azarel var også superglad i alt og alle da han var mindre, men etter at han ble 7-8mnd så var ikke fremmede så interessant lenger. Hunder er jo alltid interessant, men når vi møter mennesker så registrerer han bare at de er der og så går han videre.

Dette ble et langt innlegg, men jeg håper du ble litt klokere. happy6
Og dette er bare mine erfaringer etter å ha hatt pinscher i 1 1/2 år. wink3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 19:46

Dida har "staffe" ører, jeg har teiprt javnt fra jeg fikk henne, hun er nå 6 mnd og de er akkurat like morsomme...begynner å få litt hetta...kan det skje at de aldrig vil legge seg riktig? Jeg har så veldig lyst til å stille litt på utstillinger, men kan jeg det med feil ører?

Hun betyr like mye for meg med feil ører, men det hadde bare vært så gøy å stille litt....

Litt fortvilet....
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 19:58

tulalula skrev:
Dida har "staffe" ører, jeg har teiprt javnt fra jeg fikk henne, hun er nå 6 mnd og de er akkurat like morsomme...begynner å få litt hetta...kan det skje at de aldrig vil legge seg riktig? Jeg har så veldig lyst til å stille litt på utstillinger, men kan jeg det med feil ører?

Hun betyr like mye for meg med feil ører, men det hadde bare vært så gøy å stille litt....

Litt fortvilet....

Halåis!

Ja, vil de ikke så vil de ikke, men ifølge terrierfolket er vi pinscherfolk alt for sløve med teiping av ører, og teipen kan gjerne sitte på til hunden er oppimot ett år, og skal ikke av annet enn en luftedag mellom teipingene... wink3

Men skulle ørene hennes forbli litt så som så, så er det ikke dermed sagt at det er slutt på utstillingsplanene, for det er bare å stille i vei, og noen dommere vil slå hardt ned på feil ører mens andre ikke bryr seg en døyt...og det finnes haugevis av championer med ører som er helt crazy-banana...! wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:09

Går det alikevel ja kanskje....
Har kun hatt opphold på to dager av gangen med teip utenom en gang hun ble sår, da måtte hun få fred nesten to uker for at det skulle gro. Har kineser, og det er samme opplegget der..bare at de skal stå opp da..
Prøver å teipe til hun er et år, så får vi se. Noen terrier folk bruker lim, kan vi bruke det? Kanskje vi hadde sluppet såre ører? Noen som har erfaring med det? Kanskje er de for tynnpelset, jeg vet ikke...
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:12

tulalula skrev:
Dida har "staffe" ører, jeg har teiprt javnt fra jeg fikk henne, hun er nå 6 mnd og de er akkurat like morsomme...begynner å få litt hetta...kan det skje at de aldrig vil legge seg riktig? Jeg har så veldig lyst til å stille litt på utstillinger, men kan jeg det med feil ører?

Hun betyr like mye for meg med feil ører, men det hadde bare vært så gøy å stille litt....

Litt fortvilet....

Ikke gi deg, hun er jo bare 6 måneder. Her teipes det også, og har holdt på en drøy uke. Når vi tar av teipen ligger ørene pent i en dag, så får han "staffe-ører" igjen.

Og om de aldri legger seg pent så er han fremdeles Scotter'n vår, og det er jo det viktigste happy3

Lim høres ikke bra ut, tror pinscherene har for tynn pels. Har du prøvd å teipe under haka? Scot slo seg vrang når vi prøvde, så vi teiper bare på pinscher-mpten, men om du bytter på de to måtene kan man visstnok ha teip på konstant.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:16

tulalula skrev:
Går det alikevel ja kanskje....
Har kun hatt opphold på to dager av gangen med teip utenom en gang hun ble sår, da måtte hun få fred nesten to uker for at det skulle gro. Har kineser, og det er samme opplegget der..bare at de skal stå opp da..
Prøver å teipe til hun er et år, så får vi se. Noen terrier folk bruker lim, kan vi bruke det? Kanskje vi hadde sluppet såre ører? Noen som har erfaring med det? Kanskje er de for tynnpelset, jeg vet ikke...

Du har vel kanskje allerede fått høre teipe/limeleksa av Malene opptil flere ganger du også..? Laughing :P Hun holdt omtrent å jule meg opp da jeg sa at jeg gidder ikke, Ottos ører blir som de blir... what3 Laughing

Om hun blir sår av pinschermetoden ville jeg gått over til dobermetoden en stund, sånn at du får teipen på et annet sted... Lim på pinscher er jeg litt usikker på, for jeg syns i prinsippet det var en god idé, og fikk lim av Malene og prøvde på Otto, men fikk ikke limet til å sitte når jeg skulle ha ørene liggende sånn som de skal ligge på en pinscher... Myyye enklere på terrierne, siden de skal ha bretten over skallen og ørene liggende ned over skallen...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:20

Vi gir oss ikke ennå vi, men det er fint å høre litt med dere når man blir usikker. Det er første pincheren min, har erfaring fra helt andre raser fra før. Så dert er en del nytt å forholde seg til. Takk for god hjelp!
Til Toppen Go down
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:22

Jeg har fått leksa ja....he, he..
Tør ikke la vær jeg....
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 20:24

Er den første pinscheren vår også, så vi lærer fra dag til dag happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyTor Nov 19 2009, 22:40

Plages med ørene til Odin jeg fortsatt men trodde jeg var for sent ute å tape de,når han hadde mistet hjørnetennene sine.Men den siste uka så har jeg massert ørene hans en del og det ene øret har faktisk blitt bedre så vurdere å prøve å tape en liten runde til.Men er det noe vits? han er jo over 6 mnd nå... Han er jo ikke noen utstilingshund og han er jo min lille bølle uansett men han er jo så sjarmis med ørene sine nede :P Synes doberman metoden fungere bedre enn pinschermetoden.For Odin irriterte seg mer over tapen på pinschermetoden og klødde seg og ble sår men på den andre måten så bryr han seg nesten ikke noe om det Smile
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... EmptyFre Nov 20 2009, 23:22

jeg tapet vår pinscher når han var rett rundt året, det var opprinnelig pga sår på øreflippen, men ørene henger myee penere nå.. Surprised)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty
PosteTema: Re: Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...   Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier... Empty

Til Toppen Go down
 
Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen spørsmål
» Venter en liten DvergPinscher gutt og har noen spørsmål til mer erfarne dp eiere !
» en lykkelig valpeeier :)
» Høyde på pinscheren.
» Pinscheren en hund for meg?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: