Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ren?

Go down 
+4
Hera
helle
Rocky
MiraHedda
8 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Ren? Empty
PosteTema: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 18:13

Venter på en liten valp og diskusjonene er mange om hvorledes man best og raskest får valpen "ren" -dvs at den gjør bade stort og smått ute.. Hva anbefaler du ? Avispapir eller nattbesøk ute ? : )
Til Toppen Go down
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 18:21

Faste måltider og hyppige turer ut slik at det blir færrest mulig uhell inne.
Tålmodighet når dere er ute slik at den får tid til å gjøre fra seg. Å gå litt og bevege seg gir fortere tisseresultat enn å stå stille og vente. Masse ros når den gjør fra seg ute og uten unntak ta med bikkja ut med en gang hvis den gjør inne. Men ikke kjeft! Den feilen gjore jeg sad3

Jeg ville valgt nattbesøk og ingen foring kort tid før det er leggetid.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 18:26

Ta ut valpen ofte, i begynnelsen tar jeg dem ut nesten hver halvtime, når de er våkne.. Og så drøyer jeg tiden etterhvert som de blir eldre og klarer å holde seg lengre.


Min erfaring er at det er lettere å få valper til å tisse på et fast sted, kontra å gå lang tur med dem. Når den blir eldre derimot er det bedre for den å gjøre fra seg på tur.. Med valper lar jeg dem alltid tisse på fast tissested før turen starter, og tar de alltid med til tissestedet før jeg går inn.. På den måten unngår jeg det problemet mange får, at valpen gjør fra seg inne med en gang den kommer inn etter tur.. Mange valper liker slettes ikke å tisse på andre steder enn vante plasser, så da holder de seg til de er på trygg grunn..


Nano holder seg faktisk fremdeles til hun kommer i hagen, med mindre hun er veldig trengt. Hun er 4 mnd gammel.


Sist endret av helle den Man Des 28 2009, 14:07, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 18:30

Her dro vi ut på natta, uansett vær. Ønsket jo å få henne vendt av til å gjøre fra seg ute med en gang og dermed måtte vi bare trumpe oss gjennom dette uansett om det var natt eller dag. happy3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 18:47

Helle: Om det var det jeg skrev ang. å bevege seg du siktet til.
Mente ikke at man skulle gå tur, men mange valper "bare står der" om du ikke setter de i bevegelse, vært fall hvis været er dårlig. Det jeg mente var at når de beveger på kroppen så kommer tisset forterer enn når de står stille. Har møtt mange som river seg i håret i frustrasjon over at bikkja ikke gjør ute, men venter til den har kommet innenfor døra igjen. Det vil jo selvfølgelig varierer fra hund til hund wink3 men man lærer jo fort sin egen hvalp å kjenne biggrin

Jeg for min del har lagt komando på det. Det har kommet gått med når det er dårlig vær og hverken jeg eller bikkja har lyst til å gå ut happy4 happy6
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 20:08

Her er det ut på natterstid..

Vi går ut hver gang valpen har: spist, lekt, sovet osv..
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptySøn Nov 15 2009, 21:48

Her var det ut når hundene hadde spist, drukket, sovet, lekt, og hver gang de våknet til liv om natten, og begge hundene var fort husrene! For meg blir det veldig feil å la hunden tisse inne når man ikke gidder å gå ut, blir litt mixed signals syns jeg, og så sysn kanskje det er litt urettferdig når valpen må veldig på do og venter på å komme ut, og så må den til slutt bare tisse inne selv om den ikke vil, bare fordi at ikke vi gidder å gå ut med den... Første natten må du kanskje opp en del ganger, hvor ofte de må ut første natten er veldig forskjellig fra valp til valp, men så går det seg veldig fort til, og snart sover de hele natten uten behov for dobesøk...! Smile
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Nov 16 2009, 01:46

Vil bare presisere det jeg skrev over med at jeg ikke tar dem ut om natten.. Dvs jeg setter ikke vekkerklokke på slik at jeg tar dem ut ved et gitt tidspunkt, slik mange gjør.. Når valpene våkner om morningen tar jeg dem selvsagt ut.. Som oftest blir siste luftings hos meg i 1 tiden, og så våkner de i 6-8 tiden, av og til 9.. Dette gjør nano nå og hun er 4 mnd. Om de en sjelden gang begynner å pipe i 3-4 tiden, så tar jeg dem ut, men hender også at de ikke piper og bare tisser på avisen, akkurat det stesser jeg ikke noe med :P

De blir husreine før eller siden uansett, og om det tar noen uker ekstra, og jeg får en god natts søvn hver natt, så velger jeg heller den veien.. For meg er faktisk det viktig, for å få energi og ekstra overskudd til skole, valp og hunder på dagtid.

Jeg sverger til avismetoden, det som er genialt med den, er at du (så og si) aldri får uhell rett på gulv, så selv om hunden av og til tisser inne, så tisser den likevel aldri rett på gulvet. Forutsetter dog at valpen er vant til å gjøre fra seg på aviser i valpekassen da.


Uansett hva man velger om natten de første par ukene (etter det sover jo valpen gjennom natten uansett), så er det i alle fall viktig å ta valpen ut ofte, etter den har spist, lekt, sovet, osv, og generellt når det er lenge siden den var ute før.


Sist endret av helle den Man Nov 16 2009, 03:43, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Nov 16 2009, 02:01

Mitt svar var ikke ment som noen reaksjon på ditt innlegg asså Helle, jeg svarte bare på tråstarters spørsmål med hvordan jeg tenker og har gjort det, uten å lese alle de andre svarene først... wink3

Jeg la også ut aviser når valpene var alene hjemme, og jeg stilte heller ikke vekkeklokken om natten, men gikk ut om valpene lagde lyd.... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Nov 16 2009, 03:23

Nei, tenkte du skrev generellt om hvordan du gjør det.. Men da jeg leste ditt innlegg kom jeg til å tenke at mitt kanskje var lett å feiltolke, som at jeg aldri tok ut valper på natten.. For det var ikke det jeg mente. :P
Til Toppen Go down
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Des 28 2009, 10:53

Jeg forsøkte meg i begynnelsen på tisseteppe inne i valpegrinda, siden det var det han var vandt til å gå på fra før. Og så flyttet jeg teppet gradvis nærmere døren.. Helt uten effekt! confused3 Han fortsatte å tisse der teppet hadde vært.

Så jeg tok det bare helt bort, og begynte med å gå ut med korte intervaller. Det fungerte mye bedre. Nå er han 4 mnd og er så godt som helt rein. Hopper på verandadøren når han må ut. om han må ut om natten begynner han å romstere så mye i buret sitt at jeg våkner, da har vi gått ut, gjort det som skal til, og rett inn i buret igjen. Siste uka har han sovet til jeg har stått opp. Men om det er skikkelig dårlig vær, sånn som på julaften da det var 10 cm sørpe ute og pøsregn da klarte han i smette inn å tisse på vedkassen trett innenfor døra. (det har jeg forståelse for)

Det har tatt lenger tid å få Ani rein enn Lex, men til Ani sitt forsvar så øsregnet og blåste det de tre første ukene, og har vært snø og sprengkulde de neste. Da jeg fikk Lex var det i begynnelsen av august, og ikke regnet på en måned. På han brukte jeg ikke aviser i det hele tatt, da han var vant til å gå på sagflis, bare gikk ut hele tiden. Han var rein på ca en maned.
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Des 28 2009, 14:06

Tror nok det har mye å si dette med været ja.. Fikk milli på vinteren, og det tok lang tid før hun ble husrein. Hun begynte faktisk en periode å gjemme seg for meg fordi hun visste jeg tok henne med ut i kulden.. På milli brukte jeg ikke aviser. Med Lille My tok det kortere tid, brukte avis kombinert med ofte ut med henne. Har brukt samme metode på de andre. Veldig greit. Hun hadde jeg jo på sommeren, så det var fint vær og deilig å være ute.



Som regel tar jeg dem med ut hver halvtime / tre kvarter når de er små. Og så selvsagt rett etter de har våknet, spist og er ferdige og leke.. Så blir mye ut med andre ord! Kombinert med aviser, fungerer dette bra for meg. Da slipper jeg at eventuelle uhell kommer rett på gulvet, og jeg kan også sette dem fra meg i gangen dersom jeg har noe viktig å ta meg til. Når de må være hjemme aleine så tisser de heller ikke rett på gulvet, men på avisen. Etterhvert som de klarer å holde seg lengre, så bruker de jo ikke avisen uansett, så det hjelpemiddelet forsvinner på en måte av seg selv. Det er faktisk ikke lenge siden Nano sluttet å bruke avis når de er aleine hjemme, tror kanskje det er sånn 4 uker siden. Da hun var rundt 5 mnd. Nå holder hun seg lengre. Tar tid før blæren deres blir utviklet, så jeg orker ikke å stresse med tissetreningen, de blir husreine før eller siden uansett Smile

Om natten har jeg dem som oftest i sengen i begynnelsen, fordi jeg er lat og ikke orker å stå opp flere ganger for å ta dem ut å tisse.. Har opplevd at samtlige av valpene mine har sovet hele natten gjennom, og gjerne litt til, bare de får sovet i sengen.. hehe.. De nettene de har sovet i gangen har jeg lagt ut aviser ved utgangsdøren, sånn for sikkerhets skyld..



Sånn generellt sett, så tror jeg ikke det spiller noen rolle hvilken metode man velger å bruke. Det viktige er å ta hunden ofte med ut, og rose for at den gjør fra seg ute. Prøve å være i forkant inne, slik at den gjør minst mulig uhell der.
Til Toppen Go down
Vinnie

Vinnie


Antall Innlegg : 128
Join date : 12.06.2009

Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? EmptyMan Des 28 2009, 14:18

[quote="helle"]
Om natten har jeg dem som oftest i sengen i begynnelsen, fordi jeg er lat og ikke orker å stå opp flere ganger for å ta dem ut å tisse.. Har opplevd at samtlige av valpene mine har sovet hele natten gjennom, og gjerne litt til, bare de får sovet i sengen.. hehe..

Må si jeg også falt for denne metoden da Vinnie var liten lalala2 Han var jo litt over 3 mnd når jeg fikk han og nesten husren. Merket fort at han holdt seg mye lengre når han fikk ligge i sengen..
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
Sponsored content





Ren? Empty
PosteTema: Re: Ren?   Ren? Empty

Til Toppen Go down
 
Ren?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: