Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Rotrening- Hva gjør du ?

Go down 
+7
Gry Elena
Maria
Marita
Hera
Caroline
Rocky
MiraHedda
11 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptyLør Nov 14 2009, 22:22

Når Mira kommer må vi jo ha litt rotrening, men jeg lurte på hva du gjør når du har rotrening ? Noen tips ? det er ikke så lett å google det : P

Takk på forhånd for svar ! ; )
Til Toppen Go down
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 12:05

Min hund er meget rolig innendørs. Har egentlig ikke gjort noe spes for at det skulle bli slik, men noe har jeg tydeligvis gjort riktig happy5
Alle aktiviteter innendørs har alltid skjedd på mitt initiativ (eller andre i familien).
Rocky har aldri fått bestemme når aktiviteter skal begynne eller slutte (selvfølgelig kos og "jeg må ut å tisse").
Utover dette så har han alltid hatt sin plass hvor han ikke skal forstyrres av barna i huset eller andre ting. Denne plassen har jeg konsekvent hatt litt borte fra "kjernen" til alt livet i huset (eller stue/kjøkken som noen kaller det happy4 ).
Men han har oversikten og får med seg det som skjer fra plassen sin om han ønsker det. Fra dag en har han lært at dette er det beste stedet å sove og slappe av og å oppholde seg der, er det som fører til aktiviteter med meg. En form for belønning for at han er flink å bruker sin egen seng. Dette fordi jeg ikke ønsket en masete dilter i beina hele dagen.

Så vi har aldri trent spesifikt på å være rolig innendørs, det har bare blitt slik ut i fra måten vi har valgt å "leve livet" hehe cool
Ro fører til morsome aktiviteter.... det lærte han kjapt av seg selv. Etterhvert har det bare blitt en helt naturlig ting at han brker senga si når ikke andre spennende hundeting skjer.
Hadde tidligere et pledd på sofaen som var hans, men jeg syntes han var litt for "på" når han lå der. Synes ikke han slappet av nok. Så dette valgte jeg å fjerne.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 12:38

Når jeg har rotrent mine hunder har jeg slengt meg ned på sofaen og sett på film. De venner seg fort til at når jeg ser på Tv så skjer det ingenting.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 12:56

Carina : Så lurt, skit altså, skulle ønske vi også kunne konsekvent rose henne hver gang hun oppholdt seg i buret sitt. Men Hera har alltid vært en hund som skal følge med alt og være der det skjer. Hun er absolutt ikke glad i å bare ligge for seg selv nei. Det hender at om vi er våken seint, så går hun og legger seg i buret sitt, men med en gang en av oss røyser oss opp, da skal hun følge med. Vært skikkelig flink du da må jeg si, heldig wink3.

En annen ting, har det seg slik at dere ikke har framme lekene til hundene deres, at det er gjemt unna?
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 13:14

Caroline skrev:
Når jeg har rotrent mine hunder har jeg slengt meg ned på sofaen og sett på film. De venner seg fort til at når jeg ser på Tv så skjer det ingenting.

Du driver med andre ord med MYE rotrening happy4

Jeg har aldri trent bevisst rotrening med mine to, for de har aldri vært noe særlig masete innendørs. De har jo et par "foreldre" som er noen skikkelige sofapoteter, og vi tilbringer mye tid foran tven, så det går generelt rolig for seg hos oss hele tiden egentlig. Hvis de begynner å mase (les:sitte i vinduet og bjeffe på ting), så tar jeg dem bare bort derifra, og så får de være på kjøkkenet og soverommet der det ikke skjer noe.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 14:17

Her har vi heller ikke hatt behov for noe særlig rotrening siden Melba har en avknapp som holder seg av så lenge jeg ikke "setter den på"! Rotrening- Hva gjør du ? 723324 Men når jeg fikk henne begynte jeg alenetreningen ved at jeg reiste meg fra sofan og satte meg etter å ha stått i noen sekunder og ettehvert begynte jeg å bevege meg litt og litt bort fra sofan før jeg gikk og satte meg igjen. Til slutt gikk jeg ut døra og inn igjen osv. Dette hjalp nok ikke bare på alenetreningen, men også i forhold til rotrening, siden Melba kjapt lærte at selv om jeg reiser meg og går, så skjer det ikke noe spennende, og at jeg snart kommer tilbake, så da kan hun like gjerne bli liggende.

Utenom det har hun alltid vært sånn at så fort jeg tar henne i armene mine, så roer hun seg ned, så når hun var valp og giret seg opp, enten det var ute eller inne, så var det bare å ta henne i armene eller sette seg ned ved siden av henne og stryke litt på henne, så ble hun rolig. Rotrening- Hva gjør du ? Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 17:39

Tusen takk for svar : D Maria: det var lurt, det skal vi nok prøve når Mira kommer : )
Til Toppen Go down
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 17:48

Hera skrev:
Carina : Så lurt, skit altså, skulle ønske vi også kunne konsekvent rose henne hver gang hun oppholdt seg i buret sitt. Men Hera har alltid vært en hund som skal følge med alt og være der det skjer. Hun er absolutt ikke glad i å bare ligge for seg selv nei. Det hender at om vi er våken seint, så går hun og legger seg i buret sitt, men med en gang en av oss røyser oss opp, da skal hun følge med. Vært skikkelig flink du da må jeg si, heldig wink3.

En annen ting, har det seg slik at dere ikke har framme lekene til hundene deres, at det er gjemt unna?

Det har liksom gått av seg selv siden jeg gjore det på den måten fra første dag. Hadde nok blitt litt jobb om jeg skulle begynt nå f. eks.
Han har noen leker fremme, men han har strengt tatt aldri vært særlig interessert i leker blink00 vært fall ikke hvis han må leke alene. De lekene som JEG bruker når vi leker sammen ligger ikke fremme. Men jeg leker nok mest fysisk med han (bruker kroppen min) rolleyes3 vet at man helst ikke skal gjøre det, men så lenge jeg ser at han ikke eskalerer i "voldsbruken" så har vi bare gjort det sånn. Ædda Bædda du får aldri tak i meg, er det kjekkeste han vet. Og det går greit så lenge han klarer å stoppe når jeg gir beskjed om at leken er slutt. Men det må man jo se an på hunden sin. Langt i fra alle hunder man kan leke med på den måten.

Uansett... jeg har vært veldig heldig med Rocky.
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 17:51

Marita skrev:
Caroline skrev:
Når jeg har rotrent mine hunder har jeg slengt meg ned på sofaen og sett på film. De venner seg fort til at når jeg ser på Tv så skjer det ingenting.

Du driver med andre ord med MYE rotrening happy4



happy4 happy4 happy5
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 20:59

Carolines metode er faktisk helt genial happy5 Noen hunder trenger bånd på seg når man sitter i ro, hvis de har mark i rompa og spretter av gårde helt ukontrollert... men da gjør man bare det Smile På med båndet og ned i sofaen. Etterhvert skjønner de tegninga og vil legge seg av seg selv. De skjønner at når mor og far setter seg ned så skjer det ikke noe som helst og det er like greit å slappe av Smile Har man flere hunder eller evt flere unghunder på samme tid, så er det helt essensielt å få til god rotrening så ikke stresset sluker dem... Forebygging er også alltid det letteste Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 22:13

Linn skrev:
Carolines metode er faktisk helt genial happy5

Det er godt Tv-tittingen min er godt for noe happy4
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Nov 15 2009, 22:24

Her har det også gått mye i Carolines metode, for det skjer liksom ikke så mye her når vi er inne... Ellers så har det vært å sette hunden ned forran meg, sette seg på huk og stryke hunden rolig nedover brystet når man bare skal sitte passivt å se på andre eller ta imot instrukser på kurs osv, og naturlige ting som at den ene hunden må sitte bundet og vente mens jeg trener med den andre når vi er ute og trener, osv... Har med andre ord ikke gått veldig bevisst inn for det, men rotrening blir jo stadig gjort som en naturlig del av hverdagen... Smile

Hadde vi hatt en mer hektisk husholdning med lite ro ville det jo derimot kanskje blitt no annet...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Feb 07 2010, 18:18

Noen gode tips for rotrening ute???

Chester er kjempe rolig inne, ingen problemer der. Men med engang vi går utenfor døren så klikker det fulstendig for han. Han har litt problemer med passering av mennesker og hunder så hadde vært greit om han kunne roe seg ned når vi treffer andre..
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptySøn Feb 07 2010, 23:00

Hvis han stresser i forbindelse med passering av mennesker og hunder, så lønner det seg å trene fra så lang avstand at han ikke stresser seg opp og så jobbe med gradvis tilnærming til passeringen av mennesker/hunder. Må du holde han 50 meter unna for at han skal være rolig, så start der, og belønn med en gang han kaster blikket på hunder/mennesker (dersom du klikketrener klikker du i det brøkdelet av et sekund hvor han ser på dem, hvis ikke sier du bare bra og belønner rett etter "braet" - klassisk betinging). Gjør dette hver gang han ser på noen, også dersom han ser bort på de samme folkene/hundene flere ganger. Tren systematisk over tid hvor du stadig går nærmere og nærmere folkene/hundene mens du belønner og han lykkes (altså ikke stresser seg opp). Dersom han begynner å stresse, så øk avstanden igjen slik at han lykkes. Etterhvert vil han forbinde det å se en hund/ett menneske med noe positivt i stedet for at han stresser seg opp. Han vil tenke mat ved synet av mennesker og hunder istedet for å tenke "dette er skummelt, må forsøke å skremme dem vekk". Resultatet er at han vil se opp på deg for å få belønningen sin (det er dette som er klassisk betinging).

Dette kan være vanskelig å trene uten å få noen til å hjelpe seg til å være figuranter samt ha figuranthunder, så om du finner passeringskurs hvor du får trent i ulike omgivelser og med figuranter over tid, så er det det beste, i tillegg til at du kan få noen til å trene sammen med deg. En venninne av meg som har diverse kurs, har egne passeringskurs. Da trener man en dag i uka i åtte uker, på forskjellige plasser fra gang til gang, og bruker hverandre som figuranter. Vet ikke hvor vanlig det er med slike kurs, men du kan jo ringe rundt å sjekke. Evt finn steder hvor du vet det ikke går for mange folk/hunder slik at du kan holde avstand og trene for deg selv.

Det som er viktig dersom du velger å jobbe så systematisk over tid (det er ingen tvil om at det hjelper, men det er ikke alle som har tålmodigheten eller muligheten til å trene på denne måten pga figuranter eller at det er vanskelig å finne steder hvor en unngår å komme for nærme folk/hunder), er at du er konsekvent med å ikke la han komme i situasjoner hvor du vet at han kommer til å stresse seg opp. La han lykkes mange, mange ganger over tid, og gå på steder der du vet du unngår å komme for nærme folk/hunder. Dersom han lykkes i en uke, også mislykkes han mange ganger på tur neste dag, så er man liksom like langt... Jo mer han stresser ved passering av folk/hunder, jo bedre blir han på det, så viktig å unngå at han havner i slike situasjoner.

Og har han noen godbiter han virkelig elsker, så bruk dem for det de er verdt!! Rotrening- Hva gjør du ? 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Helene

Helene


Antall Innlegg : 200
Join date : 21.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? EmptyMan Feb 08 2010, 07:52

Vi har samme problem når det kommer til passering av hunder. Når han var helt færsk valp, hadde vi samme problemet med mennesker også, men det gikk fort over med trening.
Jeg bruker klikker, da den er litt mer eksakt enn ett ord, og har alltid med go' biter hvor enn jeg går.
Så med engang han ser på meg, klikk, og belønn!

Jeg prøver å unngå steder med mye hunder, spesielt områder der det går mye løst..
Også har jeg trent en del i en park ved der vi bor, der er det en løs hund i hage, som bjeffer på alt som kommer forbi. Har brukt den hunden som trening, variert avstand til hunden og trent masse kontakt. Det har hjulpet oss en god del..hehe

Er det dager jeg VET bikkja mi er ekstra gira, trener vi litt inne før jeg går tur, triks, hjernetrim, lydighet øvelser osv...

Bikkja mi er 1,5 år, er fremdeles ikke i mål, det tar tid, men det kommer seg litt og litt..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Rotrening- Hva gjør du ? Empty
PosteTema: Re: Rotrening- Hva gjør du ?   Rotrening- Hva gjør du ? Empty

Til Toppen Go down
 
Rotrening- Hva gjør du ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Rotrening med gammel hund
» Hva skal jeg gjør?
» Hva gjør man når man har fler enn 1 chihuahua....
» Nysgjerrig på hva hunden gjør...
» Gjør deg kjent med klubbens hjemmeside

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: